TYÖLLISYYSPALVELU-MALLIKSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
/ R. Djupsund. •Maaliskuu 2013: alle 25-v. työtöntä työnhakijaa. •Vuosittain noin 8–10 % ikäluokasta ei jatka peruskoulusta toiselle.
Advertisements

Maire Mäki Johtaja Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto
Jämsän työllisyyspalvelut
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kristillisen kuntoutusohjelman tämän päivän haasteet
Riitta Harmanen Työhönkuntoutuksen vaiheistus Välityömarkkinoiden vaikuttavuuden parantamiseksi Riitta Harmanen
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Työllisyyshankkeiden- ja kokeilujen haasteista ja innovatiivisuudesta
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
KOULUTUSTAKUU.
Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS – hanke
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
Köyhyys ja t Osallistava sosiaaliturva ja perusoikeudet
Sosiaalinen kuntoutus
Työpajojen tehtävä nuorten ohjaus- ja palveluverkoston kehittämisessä Lapin lääninhallitus
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
NUVES nuorten verkostoituva seutukunta -projekti ”Verkostoyhteistyön tuloksia” Tampere, Nokia, Pirkkala,Ylöjärvi, Kangasala, Vesilahti, Lempäälä
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Lähiopetus & kuntouttava työtoiminta
Työllisyyspoliittista avustusta saavat hankkeet
Osallisuus ja työllistyminen
Vaikeasti työllistyvät – yhteinen haaste Kuntatalo Avaus Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen.
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Tampereen kaupungin työllisyydenhoidon palvelut
Pitkään työtä vailla olevien aktivointitoimenpiteet
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Tervetuloa! Iltapäivän ohjelmassa
TARKASTUSLAUTAKUNTA  KUNTOUTTAVAN TYÖTOIMINNAN RAPORTTI VUODELTA 2015 KYLLIKKI VÄYRYNEN TYÖNSUUNNITTELIJA.
Pohjois- Pohjanmaan monialainen yhteispalvelu toimipiste ASKEL 1.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
NUORTEN PAJA Anu Lounatvuori Johto Perhe- ja sosiaalipalvelut Perhepalvelut Aikuisten psykososiaaliset palvelut Mielenterveys- ja päihdepalvelujen.
Keuruun työllistämisen malli ja monialainen yhteistyö Keuruun Työkanava –hankkeen tuloksia.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Kuraattorin tuki nuorille taloudellisissa asioissa toisen asteen oppilaitoksissa ja nuorten työpajoilla Tiina Viskari, kuraattori + toisen asteen kuraattoritiimi.
KUNNAN JA VALTION MUUTTUVAT ROOLIT TYÖLLISTÄMISESSÄ Kuopion kaupungin aikuissosiaalityön ja työllistymispalvelujen päällikkö Pirjo Oksanen.
Nuorisotakuun seuranta Uudenmaan alueella, lokakuu 2014 Tutkija Linnea Alho Uudenmaan ELY-keskus 1.
1 SAVONLINNAN KAUPUNGIN TYÖLLISYYSPALVELUT Olavinkatu 27 G-rappu Palveluesimies Anna Tolvanen
Kuntouttavan työtoimintaa koskeva lainsäädäntö, sen tausta ja sisältö SSOS –seminaari, Sophie Mannerheim –sali, HUS Kirurginen sairaala Yrjö.
Etsivä nuorisotyö Kemissä Argos. Taustaa ja tuloksia Argos -etsivän nuorisotyön hanke aloitti Kemissä heinäkuussa 2008 Työparitoiminta Tuloksia 2008 hanke.
Tommi Virtanen TILANNEKATSAUS Työllisyyskatsaus/perustetut yritykset syyskuu 2016 Salon seutukunta / Salo.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Strategiapäällikkö Kari-Pekka Kronqvist
Kuopion alueen työllisyyskokeilu
Ohjaamot nuorisotakuuta toteuttamassa Nuorten osallisuus Ohjaamoissa Helsinki Titta Korpilauri Kohtaamo.
Hannele Tanhua & Sirkka Kiuru
Henkilöstö- ja työllisyysjaosto
TE-toimisto KELA Hyvinvointitoimiala Muut toimialat Ohjaamo
Kelan palvelut nuorille Nuorten palveluiden työseminaari
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Nuorten työllisyys Esr -hankkeet ja jatkopolut Etelä-Savo MYR
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Ohjaamot.
ETSIVÄN NUORISOTYÖN TILASTOT JA VAIKUTUKSET KUNTA VUOSI
Palvelupolku vammaispalveluiden päiväaikaiset toiminnat Pähee OTE
Asumistuki ja toimeentulotuki
Nuorten työpaja- toiminta Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

TYÖLLISYYSPALVELU-MALLIKSI ESITYS ORIMATTILAN TYÖLLISYYSPALVELU-MALLIKSI 20.1.2015 Työllistämisprojekti OTE KAUPUNGIN TYÖLLISYYSYKSIKKÖ 5/2015 Työllisyyskoordinaattori 70% (+30% Myrskylän työhönvalmennus) Työllisyyspalvelukokonaisuus Kesätyöllistämistuki ja Orimattila-lisät Velvoite- ja palkkatukityöllistettävät Myrskylän asiakastyö Tapahtumajärjestely - Asiakas- ja työnantajarekisterivastuu Työhönvalmentaja - Työnhakijoiden ohjaus ja seinätön valmennus sekä neuvonta (Palveluohjaajan osalta selvitetään yhteistyötä Pukkilan kanssa vuonna 2015) Palvelutarvearviot yhdessä lähettävän tahon kanssa Yhteistyö eri viranomaisten ja verkoston välillä, jatkopolutus Asiakasmäärä yht. 195-260/vuosi Välityömarkkinatoimijat - Valmennussuunnitelman toimeenpano Työkokeilu- ja palkkatukipaikat, oppisopimukset, kuntouttavan työtoiminnan paikat NUORTEN TYÖPAJA 08/2015 OKM-hanke / Orimattilan kaupunki Kohderyhmä 17-29-vuotiaat työttömät nuoret ja koulupudokasuhan alla olevat. Asiakastavoite 60/vuosi Pajapäällikkö 1 Starttipaja/Starttivalmentaja 2 - Kuntouttava työtoiminta STARTTI-CENTER 2015 / Orimattilan Työnhakijat Ry - Puu-, metalli- ja kokoonpanotyöt - Koti- ja siivouspalvelut - Ompelu - Työkokeilupaikat, palkkatukipaikat ja kuntouttavaa työtoimintaa + ESR-välityömarkkinoiden kehittämis- hanke 2015 VALMA OY (ei kohdennettuja ostopalveluvaroja) osatutkinnot PHLU RY Litti-hanke LÄHETTÄVÄT TAHOT Te-toimisto Sosiaali- ja terveystoimi Monialainen yhteispalvelu Etsivä nuorisotyö Hoitava taho Oppilaitokset Perusopetus Siviilipalvelus- keskus Vanhemmat Pukkilan kunta Myrskylän kunta Muu AVOIMET TYÖMARKKINAT OPPILAITOKSET MUU Arvot Itsetunto Voimavarat Muutos Tavoitteet Sitoutuminen ASIAKAS Edistys Palaute Muutos Suunnitelman ja tavoitteiden toimeenpano MONIALAINEN YHTEISPALVELU 01/2016, siirtymävaihe 2015 - Monialainen tuki Te-toimisto, sosiaalitoimi ja KELA Työllistymissuunnitelmat Kuntouttavan työtoiminnan suunnitelmat Kelan kuntoutussuunnitelmat Työkykyarvioinnit Orimattilan toimintakeskus (Peruspalvelukeskus Aava) - Työttömien terveystarkastukset Toimeentulo - Eläkeselvittelyt Sosiaalinen kuntoutus Kohderyhmä passiivista työmarkkinatukea saavat, ka 171 hlö/kk v. 2014

4 v. 2 v. 6 v. 0 v. Perustelut ja tarpeet TE-toimiston uudistus -> ei enää lähipalvelua Yleinen työttömyysprosentti nousussa Kunnan palveluohjauksen vastuulla v. 2015 n. 195-260 hlöä -> OTE-hanke päättyy 2014 Välityömarkkinatoimijoiden poistuminen, epävarmuus ja palvelupuutteet Aktivointisuunnitelmien teko päättyy v. 2015 -> siirtymävaihe Monialainen yhteispalvelu Monialainen yhteispalvelu palvelee vain osaa työttömistä työnhakijoista (n. 30 % pitkäaikaistyöttömistä, moniammatillisen tuen asiakkaat) Orimattilan aktivointiaste Hämeen heikoin (helmikuu 2014: 18,7 % vrt. muut kunnat yli 20 %) Nuorisotakuun paikallinen toteuttaminen (Orimattilan työttömien työnhakijanuorten määrä 11/2014 114 nuorta. Todellinen luku on tutkija Erik Häggmanin laskelmien mukaan 166-264 nuorta/kk vailla työ- tai koulutuspaikkaa) Ennaltaehkäisevän työn tärkeys/vaikutus pitkäaikaistyöttömien terveydenhoitoon ja vaikutus erikoisairaanhoidon kustannuksiin (esim. diabetes) Työttömien terveystarkastuksiin ohjautuvuuden tehostaminen (v. 2013 Orimattila 37 tarkastusta vrt. Nastola 133 tarkastusta) Passiivista työmarkkinatukea saavien määrän lisääntyminen Työllisyysyksikkö keskitetysti koordinoimaan ja valvomaan työllisyyden hoitoa -> Työllistämisohjelman rakentaminen ja vastuujaon määrittely -> Työttömien työnhakijoiden paikalliset ohjaus- ja neuvontapalvelut Työttömyys alkaa Työmarkkinatuki alkaa Kunnan osavastuu työmarkkinatuesta alkaa kun työmarkkinatuki on kestänyt 300 (50%) ja 1000 (70%) maksupäivää Liiton ansiosidonnainen tai Kelan peruspäiväraha 0-500 pv 300 pv maksuosuus v. 2015 1000 pv maksuosuus v. 2015 Työttömyys kestänyt 12 kk -> pitkäaikaistyötön Vuonna 2015: Kunta vastaa 50 % työmarkkinatuen kustannuksista kun työtön on saanut työmarkkinatukea 300 pv (n. 3,5 vuoden työttömyyden jälkeen) ja 70 % työmarkkinatuen kustannuksista kun työtön on saanut työmarkkinatukea 1000 pv (n. 6 vuoden työttömyyden jälkeen) Ennaltaehkäisevää työtä tarvitaan estämään uusien henkilöiden putoaminen passiivituelle! 0 v. 2 v. 4 v. 6 v.

Passiivituki Kuntaosuus/hlö/kk Toimeentulotukimenot/ hlö/kk KA hlö/kk Menot/kk v. 2014 348,95 € 95,26 € 138 - 61 300,98 € v. 2015 300-999 pv (50 %) 1000 pv (70 %) 348,95 € 488,53 147 112 yht. 259 -65 298,87 € -65 384,48 € -130 683,35 € Aktiivituki (kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa) Ei kuntaosuutta 74/147 (50%) 56/112 (70%) Yht. 259 -39 476,57 € -38 026,80 € -77 503,37 € Säästö kuntaosuudessa 53 179,98 € Kunnan maksuosuus passiivisesta työmarkkinatuesta v. 2013 579 750 € ennuste v. 2014 735 611 € ennuste v. 2015 1 221 570 € Toimeentulotukimenot ennuste v. 2014 1 931 330 € (50 % kunnan vastuu) Työssäoloehto 26 vk -> täyttyminen pitää pois passiivilistalta vähintään 4 vuotta -> palkkatukivaroilla 6 kk:n työllistäminen -> palkkatukityöllistämisessä ensisijaisia työpajat, kaupunki, 3. sektori ja yritykset -> positiiviset vaikutukset passiivitukeen, toimeentulotukeen, verotuloihin, arvonlisäveroon ja välillisiin kustannuksiin kuten mielenterveys- ja terveyspalveluihin Edullisinta kunnalle on luoda palvelujärjestelmä ja ehkäistä työttömyyden pitkittyminen!