TYÖLLISYYSPALVELU-MALLIKSI ESITYS ORIMATTILAN TYÖLLISYYSPALVELU-MALLIKSI 20.1.2015 Työllistämisprojekti OTE KAUPUNGIN TYÖLLISYYSYKSIKKÖ 5/2015 Työllisyyskoordinaattori 70% (+30% Myrskylän työhönvalmennus) Työllisyyspalvelukokonaisuus Kesätyöllistämistuki ja Orimattila-lisät Velvoite- ja palkkatukityöllistettävät Myrskylän asiakastyö Tapahtumajärjestely - Asiakas- ja työnantajarekisterivastuu Työhönvalmentaja - Työnhakijoiden ohjaus ja seinätön valmennus sekä neuvonta (Palveluohjaajan osalta selvitetään yhteistyötä Pukkilan kanssa vuonna 2015) Palvelutarvearviot yhdessä lähettävän tahon kanssa Yhteistyö eri viranomaisten ja verkoston välillä, jatkopolutus Asiakasmäärä yht. 195-260/vuosi Välityömarkkinatoimijat - Valmennussuunnitelman toimeenpano Työkokeilu- ja palkkatukipaikat, oppisopimukset, kuntouttavan työtoiminnan paikat NUORTEN TYÖPAJA 08/2015 OKM-hanke / Orimattilan kaupunki Kohderyhmä 17-29-vuotiaat työttömät nuoret ja koulupudokasuhan alla olevat. Asiakastavoite 60/vuosi Pajapäällikkö 1 Starttipaja/Starttivalmentaja 2 - Kuntouttava työtoiminta STARTTI-CENTER 2015 / Orimattilan Työnhakijat Ry - Puu-, metalli- ja kokoonpanotyöt - Koti- ja siivouspalvelut - Ompelu - Työkokeilupaikat, palkkatukipaikat ja kuntouttavaa työtoimintaa + ESR-välityömarkkinoiden kehittämis- hanke 2015 VALMA OY (ei kohdennettuja ostopalveluvaroja) osatutkinnot PHLU RY Litti-hanke LÄHETTÄVÄT TAHOT Te-toimisto Sosiaali- ja terveystoimi Monialainen yhteispalvelu Etsivä nuorisotyö Hoitava taho Oppilaitokset Perusopetus Siviilipalvelus- keskus Vanhemmat Pukkilan kunta Myrskylän kunta Muu AVOIMET TYÖMARKKINAT OPPILAITOKSET MUU Arvot Itsetunto Voimavarat Muutos Tavoitteet Sitoutuminen ASIAKAS Edistys Palaute Muutos Suunnitelman ja tavoitteiden toimeenpano MONIALAINEN YHTEISPALVELU 01/2016, siirtymävaihe 2015 - Monialainen tuki Te-toimisto, sosiaalitoimi ja KELA Työllistymissuunnitelmat Kuntouttavan työtoiminnan suunnitelmat Kelan kuntoutussuunnitelmat Työkykyarvioinnit Orimattilan toimintakeskus (Peruspalvelukeskus Aava) - Työttömien terveystarkastukset Toimeentulo - Eläkeselvittelyt Sosiaalinen kuntoutus Kohderyhmä passiivista työmarkkinatukea saavat, ka 171 hlö/kk v. 2014
4 v. 2 v. 6 v. 0 v. Perustelut ja tarpeet TE-toimiston uudistus -> ei enää lähipalvelua Yleinen työttömyysprosentti nousussa Kunnan palveluohjauksen vastuulla v. 2015 n. 195-260 hlöä -> OTE-hanke päättyy 2014 Välityömarkkinatoimijoiden poistuminen, epävarmuus ja palvelupuutteet Aktivointisuunnitelmien teko päättyy v. 2015 -> siirtymävaihe Monialainen yhteispalvelu Monialainen yhteispalvelu palvelee vain osaa työttömistä työnhakijoista (n. 30 % pitkäaikaistyöttömistä, moniammatillisen tuen asiakkaat) Orimattilan aktivointiaste Hämeen heikoin (helmikuu 2014: 18,7 % vrt. muut kunnat yli 20 %) Nuorisotakuun paikallinen toteuttaminen (Orimattilan työttömien työnhakijanuorten määrä 11/2014 114 nuorta. Todellinen luku on tutkija Erik Häggmanin laskelmien mukaan 166-264 nuorta/kk vailla työ- tai koulutuspaikkaa) Ennaltaehkäisevän työn tärkeys/vaikutus pitkäaikaistyöttömien terveydenhoitoon ja vaikutus erikoisairaanhoidon kustannuksiin (esim. diabetes) Työttömien terveystarkastuksiin ohjautuvuuden tehostaminen (v. 2013 Orimattila 37 tarkastusta vrt. Nastola 133 tarkastusta) Passiivista työmarkkinatukea saavien määrän lisääntyminen Työllisyysyksikkö keskitetysti koordinoimaan ja valvomaan työllisyyden hoitoa -> Työllistämisohjelman rakentaminen ja vastuujaon määrittely -> Työttömien työnhakijoiden paikalliset ohjaus- ja neuvontapalvelut Työttömyys alkaa Työmarkkinatuki alkaa Kunnan osavastuu työmarkkinatuesta alkaa kun työmarkkinatuki on kestänyt 300 (50%) ja 1000 (70%) maksupäivää Liiton ansiosidonnainen tai Kelan peruspäiväraha 0-500 pv 300 pv maksuosuus v. 2015 1000 pv maksuosuus v. 2015 Työttömyys kestänyt 12 kk -> pitkäaikaistyötön Vuonna 2015: Kunta vastaa 50 % työmarkkinatuen kustannuksista kun työtön on saanut työmarkkinatukea 300 pv (n. 3,5 vuoden työttömyyden jälkeen) ja 70 % työmarkkinatuen kustannuksista kun työtön on saanut työmarkkinatukea 1000 pv (n. 6 vuoden työttömyyden jälkeen) Ennaltaehkäisevää työtä tarvitaan estämään uusien henkilöiden putoaminen passiivituelle! 0 v. 2 v. 4 v. 6 v.
Passiivituki Kuntaosuus/hlö/kk Toimeentulotukimenot/ hlö/kk KA hlö/kk Menot/kk v. 2014 348,95 € 95,26 € 138 - 61 300,98 € v. 2015 300-999 pv (50 %) 1000 pv (70 %) 348,95 € 488,53 147 112 yht. 259 -65 298,87 € -65 384,48 € -130 683,35 € Aktiivituki (kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa) Ei kuntaosuutta 74/147 (50%) 56/112 (70%) Yht. 259 -39 476,57 € -38 026,80 € -77 503,37 € Säästö kuntaosuudessa 53 179,98 € Kunnan maksuosuus passiivisesta työmarkkinatuesta v. 2013 579 750 € ennuste v. 2014 735 611 € ennuste v. 2015 1 221 570 € Toimeentulotukimenot ennuste v. 2014 1 931 330 € (50 % kunnan vastuu) Työssäoloehto 26 vk -> täyttyminen pitää pois passiivilistalta vähintään 4 vuotta -> palkkatukivaroilla 6 kk:n työllistäminen -> palkkatukityöllistämisessä ensisijaisia työpajat, kaupunki, 3. sektori ja yritykset -> positiiviset vaikutukset passiivitukeen, toimeentulotukeen, verotuloihin, arvonlisäveroon ja välillisiin kustannuksiin kuten mielenterveys- ja terveyspalveluihin Edullisinta kunnalle on luoda palvelujärjestelmä ja ehkäistä työttömyyden pitkittyminen!