Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely 10.11.2003.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HOPS ja kuinka se laaditaan 2. 4
Advertisements

Valtakunnallinen HOPS-seminaari
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Sovellusprojekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Turvallisuustutkinnot
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
JR Opetuksen laatuhanke Yliopisto on asiantuntijayhteisö, autonomisten toimijoiden yhteisö, LUOTTAMUS Luonnostaan pyrkimys korkeaan laatuun Oppimisnäkemys.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Suorakaiteen muotoisiksi Pötkylän oltava riittävän pitkä, koulutusohjelmasta riippuen, periodit tultava selkeästi esiin, jotta jaksojen sijoittuminen selkeä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Informaatioteknologian tiedekunnan opinto-opas Eija Ihanainen Vesa Lappalainen Miika Nurminen Pekka Rinne.
II opponointi KOPPELO-projekti. Projektiorganisaatio Jäsenet: * Minna Hillebrand * Markus Silván * Antti Vanhanen * Marko Ylitalo Tilaajat.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Kaakkuri Sovellusprojekti Esityksen rakenne Projektiorganisaatio Projektiorganisaatio Taustatietoja Taustatietoja Sovelluksen ominaisuudet.
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
KUHA-Projekti Väliesittely Kati Mäki-Kuutti Petri Lamminaho Juho Tamminen Ville Muittari.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Kiiruna-projekti 2. Väliesittely
Kyyhky Projektiorganisaatio Jäsenet: Timo Aarniovuori Teija Alasalmi Jaakko Hyvärinen Maunu Tuomainen Vastaava ohjaaja: Jukka-Pekka Santanen.
Kyyhky Projektiorganisaatio Jäsenet: Timo Aarniovuori Teija Alasalmi Jaakko Hyvärinen Maunu Tuomainen Vastaava ohjaaja: Jukka-Pekka Santanen.
Verkko-opetuksesta ohjauksen tvt-tukeen
Kuovi-projekti 1. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
ALEA-Projekti Loppuesittely.
Ressu-projekti Väliesittely 2, Toni Aho Jouni Kuusinen Simo Lintunen Jari Rinta-Rahko Ville Isomöttönen, vastaava ohjaaja Pasi Manninen, tekninen.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Koskelo-projekti 1. Väliesittely Projektiryhmä Projektiryhmän jäsenet Perttu Lähdesmäki Harri Pitkänen Atte Pulkkis Irene Venäläinen Ohjaajat.
OPINTO-KOKONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista.
Kyyhky Projektiorganisaatio Jäsenet: Timo Aarniovuori Teija Alasalmi Jaakko Hyvärinen Maunu Tuomainen Vastaava ohjaaja: Jukka-Pekka Santanen.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Kuovi-projekti 2. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Kakapo-projekti 2. väliesittely Esityksen rakenne ● Projektiorganisaatio ● Projektin taustaa ● Projektin tehtävä ● Tekninen toteutus ● Sovelluksen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
JOOSE - PROJEKTI Väliesittely Hannu Hautakangas, Nikolai Koudelia, Joel Lehtonen, Johan Nysten.
OTM-HANKKEEN SIDOSRYHMÄSEMINAARI Päivän ohjelma 12:00 Avaus / Pekka Äikäs 12:15 Johdon katsaus / Kati Kettunen 12:45 Uuden järjestelmän vaikutukset.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Korppi ohjauksen välineenä (Ehops)
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Ykkösten vanhempainilta
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Projektiorganisaatio:
Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Esityksen transkriptio:

Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely

Käki-projekti, e-hops esittely Esityksen aiheet KÄKI-projekti –Yleistä tietotekniikan sovellusprojekteista –Projektiorganisaatio –Tavoitteet ja taustat HOPSien periaatteita –Avoin vs rajattu HOPS eHOPS-sovellus –Sovelluksen hyödyt –Sovelluksen yleisrakenne –HOPS prosessi Yhteenveto –Keskustelua aiheesta

Käki-projekti, e-hops esittely Tietotekniikan sovellusprojektit Sovellusprojekti –Tietotekniikan cum laude –opintoihin kuuluva pakollinen opintojakso –Projektin yhtenä tavoitteena saada laaja kuva projektityöskentelystä ohjelmistoprojektissa –Ryhmässä 4 opiskelijaa Kunkin työpanos tuntia (5-8 ov) –Rajatuista resurseista johtuen tuloksena yleensä protyyppi sovelluksesta

Käki-projekti, e-hops esittely Projektin tehtävä “Ryhmä toteuttaa Jyväskylän yliopistolle henkilökohtaisten opintosuunnitelmien hallinta- ja raportointisovelluksen Korppi- järjestelmään” > tutkintovaatimukset > opintokokonaisuudet > henkilökohtaiset suunnitelmat

Käki-projekti, e-hops esittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Sami Huttunen –Tatu Lamminmäki –Juha Lappi –Eija Pelkkikangas Ohjaajat –Jukka-Pekka Santanen (vastaava ohjaaja) –Minna Hillebrand (tekninen ohjaaja) –Vesa Lappalainen (Korppi-asiantuntijana) Projektikokouksissa mukana myös –Kekke Hyvämäki ja Marja Kankaanranta, Agora Learning Laboratory –Juha Merkikoski, fysiikan laitos –Hanna Seuranen, virtuaaliyliopisto Tilaajan edustajat –Antti Auer, virtuaaliyliopisto –Jari Rantamäki, OPLAA!-hanke

Käki-projekti, e-hops esittely Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma = (HOPS) Opiskelijan laatima suunnitelma –tutkinnon suorittamisesta –opintojen tavoitteista Tarkoituksena –opiskelun ja opinnoissa etenemisen tukeminen –tukea opinto-ohjausta (työväline) –auttaa urasuunnittelussa Ominaista –prosessiluonteisuus eli suunnitelma muuttuu joustavasti opintojen edetessä

Käki-projekti, e-hops esittely Avoin vs rajattu HOPS Rajattu hopsAvoin hops  konkreettinen suunnitelma  opiskelun alussa laadittava dokumentti  korvaavuuksien kartoitus  suunnitelma opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä  tarkennetaan ulkoisten muutosten vuoksi  opiskelun eteneminen on hopsin toteutumista opintosuorituksilla mitattuna  kattaa koulutusvaiheen kaikki jaksot  keskittyy yksilön opintoihin ja niiden suunnitteluun  ajattelutapa oman oppimisen aktiiviseen havainnointiin  erilaisilla työnäytteillä täydennettävä "salkku“  aiempien opintojen kriittinen tarkastelu  suunnitelman lisäksi oman alan/ammatin pääotsikot, ideakokoelma alan/ammatin asiakokonaisuuksista  täydentyy ja laajenee yksilöllisen tavoitteenasettelun ja ammattisuhteen määrittelyn myötä  opiskelun eteneminen on oman ajattelutyön syvenemistä, jota arvioidaan itse ja keskusteluissa ohjaajien kanssa  katsaus koko omaan ammatilliseen kehittymiseen  yksilölliset opinnot kytketään koko työyhteisön kehittämiseen Kaksi näkemystä henkilökohtaisten opiskeluohjelmien luonteesta (Laitinen 1994; soveltaen Germo ym. 1998)

Käki-projekti, e-hops esittely Sovelluksen hyödyt Opiskelijalle –työväline opintojen suunnitteluun –’juoni ja mieli’ Opintojen ohjaajille –työväline opinto-ohjaukseen –yhtenäinen kuva opiskelijoiden suunnitelmista Oppilaitoksille –tietoa opiskelijoiden suunnitelmista –esimerkiksi taustatiedoksi opetustarjonnan suunnitteluun ja ajoitukseen

Käki-projekti, e-hops esittely OPINTOKO-KONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista ~~~~~ Perustele valintasi RAPORTTI Syksy 03 ~~~~~~ ~~~~~ Kevät 04 ~~~~~~ Kesä 04 ~~~~~~ OPINTOKO- KONAISUUS info määrä ov:t hakusana Kurssit ~~~~~ Lisää kursseja HALLINTA HOPS Opiskeluraportti TUTKINTOVAA- TIMUS Pakollisia ~~~~~ Valitse yksi erikoistumislinja ~~~~~ ~~~~~~ Lisää ryhmittely TUTKINTO- VAATIMUS Rakenteeseen kuuluvat osat: ~~~~~~ Perusteluja OPPILAS X OPINTOKO- KONAISUUS Rakenteeseen kuuluvat osat: ~~~~~~ Perusteluja ’OPISKELIJA’ ’SIHTEERI’ ’OPINTOJEN OHJAAJA JA HYVÄKSYJÄ’ HOPS-Prosessi

Käki-projekti, e-hops esittely Lisätietoa projektista –Yhteystiedot –Dokumentit

Käki-projekti, e-hops esittely

Opiskelijan yleisnäkymä

Käki-projekti, e-hops esittely Opiskelijan opintokokonaisuusnäkymä