Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksesta ohjauksen tvt-tukeen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksesta ohjauksen tvt-tukeen"— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksesta ohjauksen tvt-tukeen
Markku Närhi JY,Virtuaaliyliopistohanke

2 Verkkoaineistojen Verkko-opetus ja jakelu -opiskelu Ohjaus ja
TVT opetuskäytön kannalta keskeiset tietojärjestelmät Jyväskylän yliopistossa DOMS Peda.net Nelli Plone Optima Moodle Verkkoaineistojen jakelu Moniviestin Verkko-opetus ja -opiskelu Tietovarannot Verkko-opiskelu- ympäristöt Kurssi- ja aineistoportaalit Video- neuvottelu Dr.ELMA Käyttäjätieto ja käyttäjähallinta Julkaiseminen ja tekijänoikeudet eHOPS ePortfolio Ohjaus ja arviointi Verkkoaineistojen hallinta Opintojen ohjauksen ja arvioinnin järjestelmät Metatiedon tuottaminen ja hallinta ePalaute Tiedosto-, media- ja tietokantapalvelimet Opintohallinto ja opintotieto Opetussuunnittelu Opintohallinnon ja opintotieto- järjestelmät Verkkoaineistojen tuotanto Aineistojen tuotantovälineet Video, ääni Digitointi ja kuvankäsittely Korppi Blogit ja wikit Plone Editorit

3 Ohjauksen järjestelmät
Kurssisuunnittelu- ja hallintajärjestelmä tulee olla yliopistonlaajuisessa käytössä. Sähköinen opinto-opas toimii pohjana HOPSeissa ja portfolioissa. Kompetenssit Kurssisuunnittelu ja -hallinta Tieteenalan vaatimukset Opetussuunnitelman laatiminen ja HOPSit ’keskustelevat’; kurssitarjonta ohjautuu osin kysynnän perusteella ja toisaalta HOPSit rakentuvat tarjonnan perusteella. Hallinnolliset vaatimukset Opintosuunnitelmat T u t k i n n o t Portfoliot Työelämän vaatimukset ePortfolio tekee oppimisen ja osaamisen näkyväksi sekä oppijalle että ulkopuolisille arvioijille Ammattikuvat HOPSit puretaan tutkinnoista ja niihin liittyvistä ammattikuvista ’taaksepäin’. Tarvitaan ammattikuva-/kompetenssiprofiilit Antti Auer 2005 Elämäntilanteen vaatimukset

4 eHOPS kehitys JY Tavoitteena järjestelmä joka voidaan ottaa tuetusti käyttöön kaikilla laitoksilla uusille opiskelijoille syksyllä 2006, ja porrastetusti vanhoille opiskelijoille Luodaan kehittämis- ja tukimalli joka tuottaa yhteismitallisia prosesseja ja sallii tarkoituksenmukaisen variaation eHOPS Rajattu HOPS, rakenne ja aikataulut Avoin HOPS, kyselyt ja pohdinnat Seuranta- ja hallintaosio ohjaajalle Opintojen palautejärjestelmä Kurssipalaute, Kyselyt ja lähtötasotestit Palaute- ja arviointikyselyt Analysointi- ja raportointityökalut

5 Ohjattu opintopolku, w5w hanke

6 JY hallituksen linjaus ohjaussuunnitelmasta
Opinto-ohjauksen suunnitelmassa tiedekunta, ainelaitos tai muu opetusta antava yksikkö määrittää tai kertoo mm: ohjauksen periaatteistaan sekä sen määrällisistä ja laadullisista tavoitteistaan henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien laadintaohjeet ohjaukseen käytettävissä olevista henkilö- ja muista resursseistaan HOPS-ohjaajien ja tutorien koulutuksesta ja osaamisen tukemisesta opiskelusuunnitelmien toteuttamiskelpoisuuden käsittelymenettelystä, suunnitelmien tarkistusajankohdista ja muutosten kirjaamisesta suunnitelmiin

7 eHops laitoksen toiminnan näkökulmasta
Ohjauksen toimintamallin suunnittelu laitoksella Mitä, miten, milloin, ja kuka tekee Tiedot ja rakenteet Korppiin Ohjaajien ja muun henkilökunnan opastaminen järjestelmän käyttöön Korpin toiminta, eHops sovellus, kysely-sovellus Toimintamallista tiedottaminen ja opiskelijoiden perehdytys Ohjaustoiminnan toteutus 1. lukuvuonna Aloitus, hopsin laadinta, ohjaustapahtumat, seuranta,

8 Opiskelijan ohjaus

9 Esimerkkejä Uusien opiskelijoiden info Ohjaussivusto
Ohjaussivusto JY yleinen: YFI-laitos KOPS: Optima ohjausympäristönä…

10 Korppi-järjestelmä Opiskelijan Korppi Opettajan Korppi
Kurssitarjonta, kurssit, tentit, ilmoittautuminen, kalenteri, opintorekisteri, ehops, Opettajan Korppi Kurssikuvaus, kurssihallinta, (kurssilaiset, sp-listat, lomakekyselyt, suoritusmerkinnät), muu hallinnollinen käyttö (tilavaraus, kalenteri, ryhmät, opiskelijoiden yhteystiedot ) Sihteerin Korppi Opetussuunnitelmat, opintovaatimukset, kurssikuvaukset, salivaraus, opintohallinto (mm. jore tiedot, tietojen ylläpito (mm. henkilökunta, ryhmien oikeudet sp-listat, Ohjaajan Korppi ehops, kyselyt, ohjausajat, opinnäytetyön ohjaus (joo-opinnot , kv-vaihto, portfolio), ..

11

12 Opintotieto-, kurssi- ja ohjausjärjestelmät

13 Student view 1:Modify Parts (sheets) of narrow or ristrictid psp:
Structure , basic modules of currilucum , act : reviewing the structure og study plan Schedule, period of studies , timetable of coursies act : reviewing study plans per semester or period Survey, multiple or open questions to students about his/her background, exceptations of studies, qualitifications, carieer plans ect Act: answering ja revewing study plan surveys. Following the degree requirement structure General data: reviewing and modifying study plans

14 Student view 2: openended PSP
Survey, multiple or open questions to students about his/her background, exceptations of studies, qualitifications, carieer plans ect Act: answering ja revewing study plan surveys Can also be used to feedback of student Assessment reports or Part of the quality assurance and quality management system

15 Supervisor view: Acceptance
Checking narrow PSP , following degree requirements Student´s answers to survey´s (openeded PSP) Supervisor`s comments to student Acceptance of PSP Report´s of PSP´s, Falculty or university level

16 Opiskelijan ohjaus

17 Työ-/oppimisportfolio
Portfoliotyypit Näyteportfolio Oppimisen Osaamisen näyttöjen antaminen presentaatio julkinen sertfifiointi arviointi verifiointi validointi evidenssi jaettu suunnittelu Arviointiportfolio tavoitteet reflektio kommentaari suljettu tunnistaminen tallenne Työ-/oppimisportfolio Antti Auer 2005

18 Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä
Korppi kurssinhallinta Kurssitarjonta Opetustarjonta Opintorekisteri tuottaa tietoa eHOPS- sovellus Taustatiedot Perustelut valinnoille Esteellisyystieto KV-kysely sisältää sisältää Rajattu HOPS Avoin HOPS Opintojen rakenne Opintojen aikataulutus teknisesti Korpin kyselysovellus Kurssikyselyt Kurssipalaute Muut kyselyt ja selvitykset Itsearviointi ja seurantatieto tuottaa tietoa mahdollistaa ePortfolio- sovellus tuottaa tietoa sisältää Henkilökohtainen portfolio Laitosportfolio Opiskelun ja opetuksen tiedonhallintajärjestelmä osana sisältää Opiskelijat Henkilöstö osana osana Kokonaislaatujärjestelmä Markku Närhi 2005


Lataa ppt "Verkko-opetuksesta ohjauksen tvt-tukeen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google