Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Advertisements

Johdatus tutkimusmetodologiaan
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
7 Terveyden tutkiminen.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minkälainen on hyvä gradu?
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Mentelmätarjotin - monimuuttujamenetelmät
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
Käyttäytymistieteiden laitos
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
BK50A2300 Konstruktiomateriaalit ja niiden valinta Luennot / syksy 2013 TkT Harri Eskelinen Johdantoluento 2013.
Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
TILASTOTIEDE ARKEOLOGIASSA Har 230h
Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Ongelmien asettaminen
2 Tutkimuksen suunnittelu
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri,
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
YTT Pertti Jokivuori Kevät luento (Ti )
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kyselylomakkeen tekeminen
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
VARIANSSIANALYYSI.
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Riippuvuustarkastelut
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd Ea 3.2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd. aineopinnot) Laajuus: 4 op / 3 ov Käyttäytymistieteellinen tiedekunta / Erityispedagogiikka

Tavoite: Opiskelija osaa valita tutkimukseensa sopivat menetelmät ja osaa laatia tutkimussuunnitelman. Opiskelija oppii SPSS-ohjelman käytön perusteet ja osaa suorittaa sillä analyyseja. Opiskelija saa tietoa myös parametrittomista tutkimusmenetelmistä. Tavoitteena on lisäksi, että opiskelija saa valmiuden kvantitatiivisten tutkimusraporttien analyyttiseen lukemiseen. Opiskelija saa tietoa määrällisistä perusanalyysimenetel-mistä (esimerkiksi ristiintaulukointi, t-testi, ANOVA, ANCOVA, korrelaatioanalyysi, reliabiliteettianalyysi, faktorianalyysi).

Aikataulu ti 6.11. klo 11.15–13.45 Risto to 8.11. klo 11.15–12.45 Risto ti 13.11. klo 11.15–13.45 Risto to 15.11. klo 11.15–13.45 Risto to 22.11. klo 11.15–12.45 Risto ti 27.11. klo 11.15–13.45 Risto TENTTI to 13.12. klo 13.00–15.15 T23, sali A213, Uusintatentit 13.2. ja 5.3. klo 14.00–17.00 T23, auditorio; ilmoittautuminen viimeistään 4.2. ja 25.2. ke 28.11. klo 9.15–10.45 Risto to 29.11. klo 11.15–13.45 Risto ma 3.12. klo 9.15–10.45 Helena ti 4.12. klo 11.15–13.45 Helena ke 5.12. klo 9.15–11.45 Helena

Työtavat, arviointi & materiaalit: Hyväksytty suoritus edellyttää luentoon ja ryhmäopetukseen osallistumista, spss-harjoitustehtävien tekemistä sekä luentoon ja kirjallisuuteen perustuvan soveltavan tentin suorittamista. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Luento-opetus 15 t, ryhmäopetus 20 t ja yksi kirja (Karma & Komulainen), itsenäinen työ 72 t. Kurssin materiaali Kurssimateriaali (luennot, harjoitukset), http://bulsa.helsinki.fi/~hotulain/ Kirjallisuus: Karma, K. & Komulainen, E. 2002. Käyttäytymistieteiden tilastomenetelmien jatkokurssi. Helsinki: Gaudeamus. Saatavana internetistä: www.helsinki.fi/ktl/julkaisut/ktj.index.htm

Riston osuus - Tutkimuksen suunnittelu ja tilastollisen tutkimuksen perusteita - Tietojen syöttäminen SPSS:ään (tehdään havaintomatriisi, ks. liite) - Muuttujien luonne - Muuttujien luokittelu SPSS:llä - Frekvenssien ja prosentuaalisten osuuksien tutkiminen SPSS:llä. - Tilastolliset tunnusluvut - Summamuuttujan luominen - Reliabiliteetti - Tutkitaan testien edellytyksiä, sopivan testin valintaa oikeaan tarkoitukseen - Muuttujien väliset yhteydet

- Ryhmien väliset erot muuttujien suhteen: t-testi - 1-suuntaista varianssianalyysi post hoc-jatkotesteineen. Helenan osuus - Faktorianalyysi ja regressioanalyysi, joista edellytykset, suorittaminen ja tulkinta. - Regressionanalyysi: muuttujien valinta analyysiin, enter b-arvot ja standardoidut beta-kertoimet, sig., kokonaisselitysaste. Multikollineaarisuuden testaus ja muita testejä. - Grafiikka ja taulukot: Taulukot ja graafiset kuviot (box-plotit, viivadiagrammit, sirontakuviot etc.), niiden ymmärtäminen, tulkinta ja tuottaminen, muokkaaminen ja siirtäminen wordiin.

I Tutkimuksen suunnittelu ja tilastollisen tutkimuksen perusteita: Paljastaa ilmiötä koskevia (tosi)asioita eli kuvata niitä Pyrkiä selittämään ja ymmärtämään kuvaamiaan ilmiöitä (vastata kysymykseen miksi?) Rakentaa kohdetta kuvaavia käsitteitä ja teorioita Ennustaminen Tähdätä sovelluksiin ja toimenpidesuosituksiin Tieteellinen tieto nojautuu jo olemassa olevaan tietoon Käytetään yleisesti tunnettuja/ hyväksyttäjä menetelmiä Kolme selvää hyötyä: a) Vertailukelpoisuus b) Erehdysten mahdollisuus pienenee c) Toistettavuus Vrt. Ei-tiede..., Paljastaa ilmiötä koskevia (tosi)asioita eli kuvata niitä 􀁺 Pyrkiä selittämään ja ymmärtämään kuvaamiaan ilmiöitä (vastata kysymykseen miksi?) 􀁺 Rakentaa kohdetta kuvaavia käsitteitä ja teorioita 􀁺 Ennustaminen 􀁺 Tähdätä sovelluksiin ja toimenpidesuosituksiin

Ihmistieteen tunnusmerkkejä Ihmistieteet Esimerkiksi: taloustiede, sosiologia, historia, arkeologia, antropologia, lingvistiikka, semiotiikka, kulttuurintutkimus, psykologia, kasvatustiede, sosiaalipolitiikka, valtio-oppi, politiikan tutkimus, filosofia. Kasvatustieteellinen neljään osa-alueeseen (Metsämuuronen 2003): toiminnan vastaanottaja (oppija) toiminnan suorittaja (opettaja) itse toimintaa (opetusta) kaikkea kasvatusta säätelevää ja rajoittavaa (esim. oppimista, opettamista) toimintaa koskeva tutkimus Ongelmana ihmisen inhimillisyys (kokemuksen luotettavuus)

Tilastotiede (menetelmätiede) auttaa tekemään tieteellisiä päätelmiä Yksikköjen muodostamaan joukkoon liittyvää numeerisen tietoaineiston keräämistä, analysointia ja tulkintaa koskeva tiede. Tilastotiede on oppi siitä, miten reaalimaailman tilasta tai ilmiöistä tehdään päätelmiä, tilasta tai ilmiöstä kerättyjen numeeristen tietojen perusteella HUOM: Tilastotiede EI ole oppia tilastoista tai niiden laatimisesta! Tilastotieteen historiaa 􀂃 Tilastotiede on saanut alkunsa yhteiskunnan modernisoituessa, jolloin on tarvittu yhä enemmän tilastotietoja hallinnon tarpeisiin 􀂐 Englannissa ja Ranskassa jo 1600-luvulla 􀂐 väestötilastot, maanomistustilastot, onnettomuus- ja kuolleisuustilastot, … 􀂃 Ruotsi-Suomessa väestötilasto, alkaen v. 1749, on maailman vanhin nykyaikaan katkeamattomana jatkunut tilasto

Aineiston tilastollinen käsitteleminen Tietoa tiivistäviä ja kuvailevia menetelmiä (- tunnusluvut, taulukot, kuviot) Päätelmien tekemiseen tarkoitetut menetelmät - tutkitaan pientä joukkoa henkilöitä (otos) ja arvioidaan kuinka todennäköisesti otoksen henkilöillä esiintynyt ilmiö toistuu kaikilla kiinnostuksen kohteena olevilla henkilöillä (perusjoukko, populaatio) Ilmiöitä matemaattisesti mallintavat menetelmät - aineiston perusteella pyritään luomaan matemaattinen malli, jolla pyritään selittämään ja ennustamaan, esim. regressiomalli

Tutkimuksen vaiheet Tutkimusongelma – aiheen valinta, määrittely Aikaisempi ongelmaa sivuava kirjallisuus – teoreettinen kirjallisuus ja empiirinen tutkimus Ongelman täsmennys – määrittely, viitekehys, hypoteesit Tutkimusasetelma – millainen aineisto ja menetelmä ratkaisulle Aineistonkeruu ja analysointi – aineiston kokoaminen ja analysointi tutkimusasetelman mukaan Johtopäätökset – tulokset, tulkinta ja suhteellistaminen teoriaan ja aiempaan tutkimukseen.

Tutkimusongelma ja Hypoteesi Tutkimuskysymysten muoto: a) Aikaisempaa tietoa ei ole  kuvaileva tutkimus, mitä aiotaan tehdä, missä ja milloin b) Aikaisempaa tietoa on kohtuullisesti (esimerkiksi on tietoa kahdesta eri ilmiöstä, mutta ei ole olemassa tietoa siitä ovatko kyseiset ilmiöt yhteydessä toisiinsa) c) Aikaisempaa tietoa on (jonka perusteella voidaan olettaa tutkimuksen tulos) - hypoteesi on lause, jossa kuvattavan muuttujien välisiä yhteyksiä ja esitetään selkeä väite, jonka pitävyyttä testataan Tutkimuksen teoriatausta on keskeiset käsitteet ja millaisia tutkimustuloksia aihepiiristä on jo saatu. Millaisia tuloksia kyseistä ilmiötä tutkittaessa on saatu ja mihin haluan itse saada lisäselvyyttä. Ongelma tuodaan ilmi (eksplikoidaan) tutkimuksen omassa kappaleessa, jolle voidaan antaa nimi "Tutkimusongelmat" tai "Tutkimuksen tarkoitus", Juuri empiirisessä tutkimuksessa tässä ko. kappaleessa ikään kuin tiivistyy se informaatio, mitä teoriaosa sisältää; se on teoriaosuuden huipennus.....Jos

Hypoteesien merkitys Hypoteesi teorian työvälineenä Hypoteesien testaus Objektiivisuus Suuntaavat tutkimusta Vahvistaa entistä tai luo uutta teoriaa

Tilastollinen päätöksenteko (riskit)

2.2 Tutkimusotteen valinta On strateginen valinta, koska eri tutkimusotteet: tavoittavat hyvin erilaisia tutkittavia ilmiöitä rakenteelliset muutokset, trendit ja ennusteet vs. kokemukset ja prosessit eri puolia samasta ilmiöstä tietoinen valinta vs. valikoituminen lahjakkuus vs. käsitys lahjakkuudesta Valittavan tutkimusotteen sanelevat asetetut tutkimusongelmat ja tutkimuskohde eli mitä ja ketä halutaan tutkia

2.2 Tutkimusotteen valinta On strateginen valinta, koska eri tutkimusotteet: tavoittavat hyvin erilaisia tutkittavia ilmiöitä rakenteelliset muutokset, trendit ja ennusteet vs. kokemukset ja prosessit eri puolia samasta ilmiöstä tietoinen valinta vs. valikoituminen lahjakkuus vs. käsitys lahjakkuudesta Valittavan tutkimusotteen sanelevat asetetut tutkimusongelmat ja tutkimuskohde eli mitä ja ketä halutaan tutkia

Otteen valinnasta Määrällinen Laadullinen valittu teoria on riittävän hyvä tutkimusväline selvittämään meneillään olevaa tutkimustehtävää. ei tule koskaan tehdä ilman teoriaa, eli kyselylomakkeen kysymyksiä ei saa ”keksiä” vaan ne on johdettava (operationalisoitava) yhdestä tai useammasta teoriasta. Laadullinen jos tutkimusongelmasi ratkaisua selittävät tekijät eivät ole etukäteen pääteltävissä ja selkeästi mitattavissa kannattaa sinun tehdä laadullinen tutkimus. tutkittavaan ilmiöön liittyvät syyt eivät ole etukäteen määriteltävissä.