OPS-ryhmä Rauma 23. – 24.4.2015
Tuuli Murtorinne Jyväskylän normaalikoulu Tuija Saarivirta Rauman normaalikoulu Satu Kekki Turun normaalikoulu Tarja Ruohonen Turun normaalikoulu Paula Äimälä Rauman normaalikoulu Helena Sieppi Tampereen yliopiston normaalikoulu Anja Huurinainen-Kosunen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Tuula Laine Tampereen yliopiston normaalikoulu Heli Lepistö Savonlinnan normaalikoulu Juha-Matti Turpeinen OKL Kirsti Koski Jyväskylän normaalikoulu Raija Kärkkäinen Oulun normaalikoulu Mervi Kemppainen Oulun normaalikoulu Anu Eerola Tampereen yliopiston normaalikoulu Arja Aalto-Laaksonen Tampereen yliopiston normaalikoulu Annika Lassus Vasa övningsskola Tommy Nordman Vasa övningsskola Marita Kontoniemi Jyväskylän normaalikoulu Elisabet Backlund-Kärjenmäki Vasa övningsskola Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Tampereen yliopiston normaalikoulu Tapio Heino Rauman normaalikoulu Veli-Matti Hakanen Turun normaalikoulu Satu Kumpulainen Lapin yliopiston harjoittelukoulu Annamari Murtorinne Jyväskylän normaalikoulu Veli-Pekka Dufva Helsingin normaalilyseo Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo Olli Hyvönen Helsingin normaalilyseo Diane-Christine Blusi Vasa övningsskola Ulla Granfors Vasa övningsskola Gun Jakobsson Vasa övningsskola Pasi Hieta Oulun normaalikoulu Merja Kukkonen Joensuun normaalikoulu Sari Muhonen Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu
Tavoitteena harjoittelukoulujen opetussuunnitelmatyön osaamisen ja ideoiden jakaminen Paikallisten ops-prosessien tukeminen Verkoston yhteistyön tiivistäminen
Ohjelma klo 14.15 – 17.00 ePerusteet jatkuu – Ulla Angervo, OPH preseminaarin kysymyksiä Preseminaarin satoa Yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa Uusi ops ja harjoittelut Lukion opstyö – Kirsti Koski, Jyväskylän normaalikoulu , OPStuki2016, LOPS2016 Voisimmeko tehdä jotain yhdessä/yhteistä? Kahvitauko klo 15.30
Pre-seminaarin satoa Keskustelumme aiheet Tuntijako Aineryhmätyöskentely Ala- ja yläluokkien yhteistyö Oppiaineiden sisältöjen vuosiluokkaistaminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet Arviointi Lisäksi :Tampereen syysseminaari Puheenvuorot OPS-iltapäivä – Tuija Saarivirta, Rauman normaalikoulu Peda-labra; toimintakulttuurin kehittäminen - Sari Muhonen Arviointi, monialaiset oppimiskokonaisuudet - Annamari Murtorinne Tuija Saarivirran tekemä yhteenveto http://ops2016
OPS2016 ja yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa Savonlinna: seudullinen ops, okl:n lehtorit kutsuttu mukaan aineryhmätyöskentelyyn Itä-Suomen yliopisto (JNOR ja SNOR) pedagogiset opinnot Teemalähtöisyys – oppiainerajat ylittävä yhteistyö opetuksessa Vuorovaikutteinen pedagogiikka Yksilönä yhteisössä, oppiva yksilö oppivassa yhteisössä Osallisuus ja yhteiskunta, kestävä tulevaisuus Ilmaisu ja (moni)kulttuurisuus Miten muualla?
OPS2016 ja ohjattu harjoittelu Tutkiva opettajuus-harjoittelu; integroituva kurssi Tutkiva opettajuus moninaisissa ympäristöissä; 10t opetuskokeilu OPS-hautomopäivä – Otavan opisto Aiheena monialaiset oppimiskokonaisuudet oppilaat, opettajaopiskelijat , ohjaajat Ohjeet työskentelyyn ennakkoon etäohjauksena; 1t Hautomot- työpajat oppilaille 2t Ohjaajien ja opettajaopiskelijoiden yhteinen työpaja 2 t Juhannusmäen koulu 7-9 http://bit.ly/monialaiset Savonlinnan normaalikoulu 1-9 http://bit.ly/1IJmqO1
Lukion opstyö Missä mennään lukion op2016-työssä? Keskiössä Kirsti Koski, Jyväskylän normaalikoulu
OPStuki2016 ja LOPStuki 2016 OPStuki2016 Kolme työpajaa, työpajat 2 menossa, syyskuussa kolmas paja Osallistujamäärätavoitteet ylitetty Palaute – koulutuksissa on onnistuttu, kouluttajien asiantuntijuus koettu erittäin hyväksi LOPStuki2016 Kolme työpajaa syyskuu 2015 – tammikuu 2016 Kouluttajien kokoaminen menossa Hyödynnetään OPStuki2016 konseptia
Voisimmeko tehdä opsia - yhdessä? Ainekohtaiseen työhön osallistuvien opettajien nimilistat kootaan yksiköittäin ja jaetaan verkostossa Arviointiosuuden yhteinen työstäminen – ops- koordinaattoreiden yhteinen työpaja syksyllä 2015
OPS-koordinaattorit Helsinki - Viikki Marja Martikainen, Ulla Ilomäki-Keisala Helsinki - normaalilyseo Olli Hyvönen, Jaana Silvennoinen Joensuu Merja Kukkonen Jyväskylä Kirsti Koski, Sari Keinonen, Annamari Murtorinne Lappi - Rovaniemi Satu Kumpulainen Oulu Terhi Ylöniemi, Pasi Hieta Rauma Tuija Saarivirta, Paula Äimälä Savonlinna Merja Kuosmanen, Heli Lepistö Tampere Kirsi-Liisa Koskinen-Sinisalo Turku Tarja Ruohonen Vaasa Elisabet Backlund-Kärjenmäki, Annika Lassus, Tommy Nordman
Professorit Leena Krokfors ja Lasse Lipponen/HYO Mennäänkö metsään? https://www.youtube.com/watch?v=0DgE0umoiUg Professorit Leena Krokfors ja Lasse Lipponen/HYO
Tampereen OPS-syysseminaari Keskiviikko 9.9.2015 luento 1. Oppimiskäsitys & toimintakulttuuri luento 2. Laaja-alainen osaaminen/monialaiset oppimiskokonaisuudet/OPS- tutkimus (Mäkinen, Tampereen yliopisto) Torstai 10.9.2015 luento 3. OPS2016 ja arviointi (Pollari, Jyväskylän yliopisto) luento 4. OPS2016 – Mitä vastavalmistuneelta opettajalta odotetaan OPS- osaamisen osalta? Kaupungin koulujen ja harjoittelukoulujen OPS-yhteistyö (TRE kaupunki) RYHMÄTYÖ - OPS-polku (oppilaan näkökulma, aineryhmät, asteet, nivelvaiheet, arviointi...) 1,5 h Yhtenveto 1h eNorssin työryhmät (mahdollisesti yhteys OPSiin myös tässä)
Työryhmätehtävät Kaikille työryhmille (OPS, Ohjaajakoutus, TutKoKe, TVT ja verkko-oppiminen) tulee Rauman seminaarissa yhteiseksi tehtäväksi arvioida ko. verkoston kuluneen vuoden toimintaa peilaten sitä eNorssin TTS:ssä kirjattuihin tavoitteisiin. Työryhmiltä odotetaan myös tulevan vuoden visiointia sekä (mahdollisen) resursointitarpeiden kirjaamista lukuvuodelle 2015 – 2016. Ja kaikki palautteet ja toiveet toiminnan kehittämiselle ovat tietysti tervetulleita.
3 OPETUSSUUNNITELMATYÖ 2014-2015 Toiminnan tavoite: Toiminnan sisältö: Arviointi 3.1. Perusopetuksen OPS 2016 työskentely eNorssi-verkostossa Harjoittelukouluissa jatketaan koulukohtaista perusopetuksen opetussuunnitelmatyötä OPH:n tiekartan mukaisesti yhteistyössä opettajankoulutusyksiköiden sekä eNorssiverkoston kanssa. Paikallista ops-prosessia dokumentoidaaan eNorssiverkoston OPS-työkalupakkiin. Kun valtioneuvosto on tehnyt päätöksen lukion tuntijaosta, kootaan eri yksiköistä lukion OPS-koordinaattorit yhteen yhteisen prosessin aloittamiseksi. toteutunut 3.2 Valtakunnallinen ja alueellinen vaikuttaminen, sekä koulutuspalveluiden tarjoaminen Toteutetaan alueellista OPStuki2016-täydennyskoulutusta yhteistyössä OPH:n ja AVI:en kanssa. Paikallista opetussuunnitelmatyötä tehdään yhteistyössä kuntapuolen kanssa. Opettajaksi opiskelevat osallistetaan OPS-työhön osana ohjattua harjoittelua. Toteutunut osittain 3.3 OPS tukimateriaalin hyödyntäminen Käytetään verkoston tuottamaa tukimateriaalia OPS-työhön liittyvässä koulukohtaisessa työskentelyssä ja toteutettavissa koulutuksissä, sekä kerätään käyttökokemuksia tukimateriaalista. 3.4 Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta opetussuunnitelmatyössä Käynnistetään opetussuunnitelmatyöhön liittyvää tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaa yhdessä eri normaalikoulujen, opettajankoulutuksen henkilöstön sekä TutKoKe-koordinaattorien kanssa. Suunnitteilla, meneillään, tarjotaan 3.5 TVT:n hyödyntäminen OPS- työssä Uuden opetusteknologian hyödyntäminen opetussuunnitelmatyössä ja- koulutuksissa. 1 OHJATTU HARJOITTELU Toiminnan tavoite: Toiminnan sisältö: 1.1 Ohjaajakoulutuksen jatkaminen ja kehittäminen Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavan periaatteen mukaan: moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet) perustuvia koulutuksia koulukohtaisesti pilotoidaan TVT-painotteista ohjaajakoulutusta koulukohtaisesti. Suunnitellaan, kehitetään ja pilotoidaan erilaisia teemamoduuleja, mm. TVT- ja vertaismentorointimoduulit. 1.2 Harjoittelun ohjauksen kehittäminen Kehitetään ja laajennetaan edelleen ohjaajakoulutusportaalia ohjaajien, ohjaajakouluttajien ja opettajaopiskelijoiden työvälineeksi ja materiaalipankiksi. Siirretään ohjaajakoulutusportaali eNorssi-portaalin yhteyteen ja kehitetään sen sisältöä ja käytettävyyttä edelleen. 1.3 Ohjatun harjoittelun palautejärjestelmän kehittäminen Palautteiden keräämisessä käytetään eLomake-palvelua. Lukuvuonna 2014 – 2015 käytetään ns. peruskyselyä, jotta pitkittäisvertailu mahdollistuu. Lukuvuoden aikana käynnistetään kyselylomakkeen uudistamisprosessi yhdessä TutKoKe-ryhmän kanssa. Uusittu kysely otetaan käyttöön 2016 - 2017. Harjoittelukyselyn tuloksia hyödynnetään koulun toiminnan kehittämisessä ja koulukohtaisten ohjaajakoulutusten sisällöissä.
OPS-työskentelyn toimintakalenteri 2014-2015 Verkostotoiminta Paikallinen toiminta ajoitus OPStuki2016-hanke I: 4. alueelliset työpajat Paikallinen opetus- suunnitelmatyö ja kuntayhteistyö * Ops-työn organisointi * Toteuttamiseen liittyvien ratkaisujen päätökset/ viimeistely * Oman tilanteen arviointi - Arvokeskustelut - Toimintakulttuuri - Oppiminen * Oppiainekohtainen työskentely * Yhteistyö opettajankoulutuksen kanssa - ainekohtainen ops-työ - muu ops-työ * Ops ja harjoittelu Syyskuu 2014 Lokakuu 2014 Marraskuu 2014 OPStuki2016-hanke II: suunnitteluryhmän kokoontuminen Ops-koordinaattoreiden kokoontuminen Tammikuu 2015 OPStuki2016-hanke II - kouluttajien kokoontuminen Alueelliset työpajta 1 Helmikuu 2015 Maaliskuu 2015 Alueeliset työpajat 2 - eNorssin kevätpäivät Huhtikuu 2015 Toukokuu 2015 ----- Kokousmuistiinpanot (12.9.2014 12:08) ----- paikallinen opstyö ja kuntayhteistyö eNorssi/Oulu/120914
Visiointia Ops-prosessien dokumentointi OPStyökalupakkiin jatkuu OPStuki2016 ja LOPStuki2016 koulutuksien toteuttaminen Yhteistyö harjoittelukoulut ja opettajankoulutus Selvityspyyntö TVT-ryhmälle: opstekstin rakentaminen opettajan työsuunnitelmaksi Verkoston yhteinen ops-työskentely; teemana arviointi Ops-koordinaattoreiden työpaja syksyllä 2015, resurssointi matka- ja majoituskuluihin Uuden ops-koulutushankkeen suunnittelukokous, resurssointi matka- ja majoituskuluihin
KIITOS RAUMA. KIITOS OPS-PAJALAISET KIITOS RAUMA! KIITOS OPS-PAJALAISET! Menestystä ja jaksamista ops-työhön!