Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Vastaaminen verkkotietopalvelussa Nina Granlund Kirjastot.fi 2008.
Kuinka tehdään lomake Wordilla
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
vuorovaikutteiset www-sivut 1.Asiakas-palvelinmalli kuvana Request Response request.asp response.asp.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
Kysy kirjastonhoitajalta -uudistus Vastaamisen konsepti • Kirjasto • Muut vastaajat • Kommentointi.
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Chaîne des Rôtisseurs Accosiation Mondiale de la Gastronomie Seminaari Presseille ja voudeille Yhteinen ilme viestintään 23/03/2012 Chargée de.
1. Avaa omat tiedostot Pakatut tiedostot vievät vähemmän tallennustilaa ja ne voi siirtää toiseen tietokoneeseen nopeasti. Pakattuja ja pakkaamattomia.
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Tiedon organisointi ja haku Kirjastot.fi – verkkopalvelut Nina Granlund Kirjastot.fi 2007.
Kysy kirjastonhoitajalta Katsaus tilanteeseen kehittämispäivänä
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Kysy kirjastonhoitajalta Ajankohtaista
Koulun sähköpostin uudelleenohjaaminen Andreev Alexandeer.
Arkisto Nina Granlund Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto on arvokas tietopankki.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Kirjastot.fi – yhteisöllistä yhteistyötä kansallisella tasolla Nina Granlund Kirjastot.fi.
Päivähoidon osallisuusfoorumi Alustava suunnitelma
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Kysy kirjastonhoitajalta Nina Granlund Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Vastausarkisto Nina Granlund Kirjastot.fi Tietopankki Julkinen arkisto tuo valmiit tietopalveluvastaukset myös asiakkaiden ulottuville. Arkisto.
Yhteisten pelinsääntöjen luominen Nina Granlund 2006.
KOULUN SÄHKÖPOSTIN UUDELLEENOHJAAMINEN Linus Laitinen 1 ooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooo ooooooooooooooooooooooooooooooo.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
Käyttöohje: Kuinka vaihtaa salasana. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
CHAT-PILOTIN KOKEMUKSET PILOTTI 9.4. –
Sanatyypit ja sijamuodot.
Kirjastot.fi – verkkopalvelut
LIIKEKIRJEET.
Kysy kirjastonhoitajalta
Valmiita elementtejä asiakassivuille ja työvälineitä
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Officair- tutkimusryhmä Matti Peltonen, Otto Hänninen, Arja Asikainen
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
E-aineistot OUTI-kirjastoissa E-kirjat ja e-lehdet
Tervetuloa uudelle luokalle!
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Kysy kirjastonhoitajalta 20-vuotta
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kysy kirjastonhoitajalta
Tsekki- breikki turvallisuus Kodin Kissa-hanke.
Freesaa väsähtänyt palvelu
Esityksen transkriptio:

Kysy kirjastonhoitajalta verkkotietopalvelu Nina Granlund Kirjastot.fi 2007

Kysy kirjastonhoitajalta Suomalaisten kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Sijaitsee Kirjastot.fi –sivustossa,

Verkkotietopalvelu Kysymys lähetetään WWW-lomakkeella, lapsilla oma lomake Vastaus lähetetään kysyjän sähköpostiin.

Historiaa Kokeilu aloitettiin Palvelu tässä muodossa alkoi 1999 (kysymyslomake, vastausylläpitoliittymä, julkinen arkisto). Ylläpitojärjestelmä uusittu 2002, 2005.

Kolmella kielellä Suomeksi, ruotsiksi, englanniksi

Vastaajat 2007 vuoden vaihteessa mukana 39 yleistä kirjastoa, 14 erikoiskirjastoa/tietopalvelua ja 1 korkeakoulukirjasto. Vastaajakirjastot kirjastot. kirjastot Kaikki maakuntakirjastot mukana.

Tulevaisuus Kysy kirjastonhoitajalta –palveluun lisää vastaajakirjastoja (erit. erikoiskirjastot, oppilaitosten kirjastot). Chat-tietopalvelu (Chatista, Kirjastoala, verkkotietopalvelu, Chat-tietopalvelu). Digi-tv.

Kysymysten määrä 1999 vastauksia n

Kuinka nopeasti vastaus saadaan? Vastaus luvataan 3 työpäivän sisällä. Useimmiten vastaus lähetetään nopeammin (samana päivänä).

Tietopalvelu Kysy kirjastonhoitajalta on nimenomaan ”perinteinen” tietopalvelu. Vastauksena viitteitä lähteisiin. Kaikkiin kysymyksiin vastataan.

Esimerkki 1 Kysymys: Onko kivaa olla kirjastonhoitaja?

Esimerkki 1 Vastaus: Kiitos kysymästä! Kirjastonhoitajan työ on oikein monipuolista ja hauskaa. Kirjastossa näkee kaikki uusimmat kirjat, lehdet, videot ja levyt, kuitenkaan vanhoja hyviä unohtamatta. Asiakkaatkin ovat mukavia. Tervetuloa siis kirjastoon!

Arkistot Kysymys-vastausparit tallennetaan pääsääntöisesti julkiseen arkistoon Arkistot myös kolmella kielellä x arkivet.aspx spxhttp:// spx.

Perusajatus Kysymys kohtaa ”asiantuntijan” = se, joka parhaiten uskoo kykenevänsä vastaamaan, vastaa. Erikoiskirjastojen mukaan tulo lisää edellytyksiä tähän.

Arjen käytäntö Asiakas ilmoittaa asuinkuntansa tai valitsee valikosta kirjaston, jonka haluaisi vastaavan kysymykseen. Vastaajakirjastot löytyvät palvelussa annetusta listasta.

Arjen käytäntö Vastaajakirjastot sitoutuvat seuramaan, että oman kunnan alueelta saapuneisiin tai omaan kirjastoon osoitettuihin kysymyksiin vastataan kolmen päivän sisällä. ”Muu kunta” –kysymyksiin vastaavat kaikki.

Arjen käytäntö Vastaajakirjastoissa valvojat, valtakunnallinen toimittaja, Kirjastot.fi-toimitus.

Kuka vastaa? Kysymykseen saa siis vastata se, joka haluaa. Paikallisiin kysymyksiin odotetaan jonkin aikaa paikalliskirjaston vastaavan. Vastaajakunnat velvollisia seuraamaan alueensa kysymyksiä.

Kirjastot.fi vastaa lisäksi Arkistosta, palvelun teknisestä toimivuudesta ja kehittämisestä.

Tärkeät arvot Luottamuksellisuus, nopea palvelu, laatu, tasa-arvo.

Yleistä tietoa verkkopalveluista Yleistietoa verkkotietopalvelusta opalvelu. opalvelu Pohjoismaisista en/digital_referenstjanst. en/digital_referenstjanst