Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
opintojaan pohtiville
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Rehori-instituutti Koulutus
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Infotilaisuus Sosiaalityön uudesta tutkinto-ohjelmasta
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oikeustieteiden tutkintotavoitteiset opinnot (HTK/HTM-tutkinnot) Hämeenlinnassa.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Perusopetuksen uudistus
Tytöt teknologian taitajiksi
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
1 Opinto-ohjaus Kurssi 1 Kotkan Aikuislukio. Kotkan aikuislukio Kirkkokatu Kotka.
Mihin lukion jälkeen? Kaikki tarvittava tieto keskitetysti: opintopolku.fi.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Kriminaalipolitiikka ja rikollisuuden tutkimus. Monitieteinen pääaine Opinnoissa annetaan syvälliset tiedot sekä rikos- ja prosessioikeudesta että empiirisestä.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Esitysgrafiikka Terhi Salomaa
Tervetuloa Joensuuhun!. Itä-Suomen yliopiston yleisesittely Kampukset –Joensuu –Kuopio –Savonlinna Perustutkinto-opiskelijoita yhteensä n Yliopiston.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
Vanhempien mielipiteitä
Lukiokaupunki Joensuu Anu Kotilainen, opinto-ohjaaja Lyseon lukio
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Tutkintorakenteen tekninen malli
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotkan aikuislukio Opetus: Kotkankatu Kotka
Ykkösten vanhempainilta
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Pedagogiset aineopinnot lv
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Lukiolaisen jatko-opinnot
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)

Yleistä  JY suurin tietotekniikan aineenopettajankouluttaja Suomessa  valmistuneet opetustehtäviin eri kouluasteille sekä kouluttamaan yrityksissä ja yksityisellä sektorilla  työllisyys erinomainen; suurin osa valmistuneista toimii opetustehtävissä

Koulutuksen painopistealueet (1)  Kuinka tieto- ja viestintätekniikkaa opetetaan?  Kuinka tieto- ja viestintätekniikalla tuetaan muiden oppiaineiden opetusta?  Kuinka virtuaalisia, monimuotoisia ja sulautettuja oppimisympäristöjä suunnitellaan, kehitetään, ylläpidetään sekä hyödynnetään opetuksessa?

Koulutuksen painopistealueet (2)  Miten modernit oppimiskäsitykset liitetään oppimisympäristösovelluksiin?  Miten oppijoiden yksilöllistä oppimista, ohjausta sekä arviointia tuetaan eri oppimisympäristöissä?

Vaaditut opinnot  yhteiset tietotekniikan perus- ja aineopinnot  suuntautumisvaihtoehdon omat syventävät opinnot  sivuaineilla suuntautuminen joko yleissivistävien koulujen opettajaksi tai aikuiskouluttajaksi koulutus- ja konsultointitehtäviin

Tutkintoon sisältyvät sivuaineet (1)  pakollisena sivuaineena opettajan pedagogiset opinnot (60 op), joissa voidaan suuntautua erityisesti perusopetuksen tai lukion ja ammatillisten oppilaitosten tai aikuiskoulutuksen tehtäviin  yleissivistävien koulujen opettajaksi suuntaavilla toisen koulussa opetettavan aineen perus- ja aineopinnot (60 op), esim. matematiikka, fysiikka, kemia, opo-opinnot, POM-opinnot, rehtoriopinnot tai musiikki

Tutkintoon sisältyvät sivuaineet (2)  aikuiskouluttajaksi tai konsultiksi suuntautuvat suorittavat pääaineen ja opettajan pedagogisten opintojen lisäksi vähintään perusopinnot (25 op) yhdestä soveltuvasta sivuaineesta, esim. psykologia, viestintä, yhteisöviestintä, johtaminen, henkilöstöjohtaminen, kauppaoikeus, kognitiotiede, teknologialiiketoiminta, liiketoimintaosaamisen perusteet, kieliopinnot

Tutkimus: strategiat ja opetussuunnitelmat  tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön strategiat sekä opetussuunnitelmat  oppikirjan hyöty tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa  opetusmenetelmien ja –välineiden valinta ja käyttö  opetuksen laatu  rekrytointi

Tutkimus: lapset ja nuoret koulutiellä  lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä  asenteet tietotekniikkaa kohtaan  opintoihin hakeutuminen  UPDATE - Tytöt teknologian taitajina Meidän äiti tekee teidän äidin softat ;-)

Tutkimus: opettajien osaaminen ja voimavarat sekä henkilöstökoulutus  opettajien tieto- ja viestintätekniikan käyttötaidot sekä oppilaiden tieto- ja viestintätekniikan taidot  tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa  henkilökunnan koulutus ja perehdytys

Tutkimus: opetus- ja oppimis- ympäristöt sekä opetusmenetelmät  tietotekniikan opetuskäyttö  verkko-opetus ja sen suunnittelu  opetuskäytänteiden arviointi  pedagogisten mallien käyttö  portfoliot opetuksessa  oppimispelit

Koulutukseen hakeutuminen (1)  kevään opiskelijavalinnan kautta, suoravalinnan kautta todistuspisteiden perusteella, todistuspisteillä yleisessä perusopiskelijavalinnassa, valintakokeen tai näiden yhdistelmäpisteiden perusteella  soveltuvan alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet suoraan maisteriopintoihin

Koulutukseen hakeutuminen (2)  aineenopettajankoulutukseen voi suuntautua myös myöhemmin opintojen edetessä suuntaamalla opinnot opintovaatimusten mukaan

Syksyn täydentävä haku  Haluatko jo nyt suuntautua tietotekniikan opettajaksi? Hae syksyn täydentävässä haussa.  hakuohjeet ja –lomake kansiossa  hakuaika päättyy  soveltuvuuskoe

Henkilökunta palveluksessanne YliassistenttiProfessoriAssistentti Leena HiltunenTommi KärkkäinenJaana Markkanen

Lisätietoja