USKONTOTIETEEN PERUSTEET UST/USH 111 (4op) 4.9 – 18.10 2012 Ti 14-16 ja to 14-16
Uskontotieteen perusteet Opettaja: Yliopistonlehtori Heikki Pesonen Tavattavissa uskontotieteen tiloissa (Unioninkatu 38 E, huone 323) keskiviikkoisin klo 14-15 Sposti: heikki.pesonen@helsinki.fi P. 191 24332 Info: weboodi, uskontotieteen www-sivut, ”apu”matti (apumatti.helsinki.fi) kuopattu blogs.helsinki.fi/hpesonen
Kurssin suorittaminen Luennot ja kirjallisuus Fingerroos, Opas & Taira 2004 (toim.): Uskonnon paikka. Sivut 53-71 ja 209-411 (Pyysiäisen, Mikkolan, Fingerroosin, Salmelan, Jylhänkankaan, Puurosen ja Hovin artikkelit) sekä K. Ketola et al: Näköaloja uskontoon. Uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia, artikkelit "Mitä on uskontotiede", "Uskontotiedettä tekemässä", "Kertokaa lisää jumalasuhteestanne", "Uskonto ja moderni yhteiskunta" sekä "Uskonto ja vaietut naiset". Tentitään torstaina 18.10 klo 14-16 Porthania PI Rästitentit: tiedekuntatentti 15.2. tai ensimmäisessä kesätentissä 27.6., ilmoittautuminen weboodissa
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Muistan erään varhaiskevään päivän. Olin yksin metsässä. Kuuntelin sen salaperäisiä ääniä, kuuntelin ja ajattelin kolmea taakse jäänyttä vuotta, jolloin ajatukseni olivat jatkuvasti askarrelleet jumalakysymyksen parissa. Mutta mistä Jumala-ajatus yleensä on tullut mieleeni? Näitä ajatellessani minussa heräsi iloinen elämänhalu. Kaikki minussa heräsi eloon ja sai tarkoituksen. Miksi etsin kauempaa? kysyi ääni sisimmässäni. Hän on läsnä, Hän, jota ilman ei voi elää. Olla tietoinen Jumalasta ja elää on yksi ja sama asia. Jumala on elämä. Niinpä elän! Etsin Jumalaa. Elämää ei ole ilman Häntä. Tämä jälkeen asiat selkenivät minussa ja ympärilläni paremmin kuin koskaan, eikä se valo ole koskaan täysin sammunut. Säästyin itsemurhalta. (Leo Tolstoi; teoksessa James 1981 (1902), 143.)
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia En koskaan unohda sitä joulukuun yötä, jolloin minulta riistettiin se verho, joka peitti epäuskoni. Minä kuulen vielä askelteni äänen siinä karussa, kapeassa huoneessa, jossa kävelin edestakaisin kauan sen jälkeen, kun olisi pitänyt olla unessa. [...] Seurasin ahdistuneena ajatuksiani, kun ne askel askeleelta painuivat tietoisuuteni pohjakerroksiin hajoittaen yksitellen harhakuvat, joiden vääristyneisyyttä en ollut ennen huomannut. Ne näkyivät hetki hetkeltä aina selkeämpinä. Turhaan tartuin uskoni viimeisiin rippeisiin niin kuin merimies haaksirikossa tarttuu laivansa sirpaleisiin. Turhaan, säikähtäen tuntematonta tyhjyyttä, johon olin vajoamassa, käännyin muistelemaan lapsuuttani, perhettäni, maatani, kaikkea, mikä oli selkeää ja pyhää. Ajatusteni muuttumaton suunta oli liian voimakas - vanhemmat, perhe, muistot, uskomukset, kaikesta oli pakko luopua. [...]
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Tuo hetki oli pelottava. Ja kun aamupuolella menin uupuneena vuoteeseen, tunsin miten entinen hymyilevä ja täyteläinen elämä sammui kuin tuli ja toinen elämä, synkkä ja autio, avautui. Siinä minun oli yksin elettävä tulevaisuudessa kohtalokkaine ajatuksineni, jotka olivat minut sinne ajaneet, ja jotka halusin kirota. Seuraavat päivät olivat elämäni kurjimmat. (ranskalainen filosofi Jouffroy; teoksessa James 1981, 137.)
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia uskonnollinen kääntymys eli konversio yksi keskeinen uskontopsykologian tutkimuskohde Michael Tolkin 1991: The Rapture kääntymystä tutkittu psykologisesta, uskonnollisesta, sosiologisesta ja fenomenologisesta näkökulmasta Uskontopsykologian juuret ja suuntaukset juuret johdettavissa Yhdysvaltoihin ihmisen henkilökohtaisen uskonnollisen kokemuksen tutkiminen yhteiskunnan individualismi ja uskonnollinen pluralismi
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Humanistinen persoonallisuus- psykologia William James (1842-1910) kokemusten ymmärtäminen ihmisen tietoisen minän analyysi Jamesin tahtotyyppi ja kieltäymystyyppi Hjalmar Sunden (1908-1993) rooliteoria antanut vaikutteita suomalaiseen uskontopsykologiaan Nils G. Holm ja Lauri Honko
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Minut voidaan ristiinnaulita. Saatan kuolla. Mutta haluan, että taistelussa kuoltuanikin minusta sanottaisiin: “Hän kuoli, jotta minä olisin vapaa.” Ja sitten saavuin Memphisiin. Ja muutamat alkoivat puhua uhkauksista ... tai siitä, mitä minulla olisi odotettavissa eräiden sairaalloisten valkoisten veljiemme taholta. Mutta en tiedä, mitä nyt tulee tapahtumaan. Meillä on muutamia vaikeita päiviä edessämme. Mutta minun kohtalollani ei nyt todellakaan ole väliä, sillä olen käynyt vuoren huipulla enkä huolehdi. Kuten kuka tahansa haluaisin elää pitkän elämän; pitkäikäisyydellä on viehätyksensä. Mutta se ei askarruta minua nyt. Haluan vain täyttää Jumalan tahdon. Ja hän on sallinut minun nousta vuoren huipulle. Ja minä olen katsonut ympärilleni ja olen nähnyt luvatun maan.
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Syvyyspsykologia ajatus tiedostamattomasta / alitajunnasta / piilotajunnasta Sigmund Freud ja Carl Gustav Jung Tiedostamaton ohjaa ihmisen käyttäytymistä sen sisältöihin päästään unien kautta Jung (1875-1961) Freudin oppilas mutta erkani hänen näkemyksistään erityisen kiinnostunut uskonnosta ja varsinkin myyteistä
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Myytti Muodon kautta määrittely: Myytti, jumalaistaru, uskonnolliseen maailmankäsitykseen kuuluva kertomus suuren alkuajan, maailman luomiskauden, perustavanlaatuisista tapahtumista ja jumalten esikuvallisista teoista, joiden ansiosta, maailma, luonto ja kulttuuri kaikkine osailmiöineen syntyi ja sai vielä nykyhetkenäkin vaikuttavan järjestyksensä. (Honko 1971, 30-31.) Funktion kautta määrittely: Myytin tehtävänä on lyhyesti sanottuna voimistaa traditiota ja antaa sille lisää merkitystä ja arvovaltaa osoittamalla sen olevan peräisin korkeampaan, parempaan, yliluonnollisempaan todellisuuteen kuuluvista alkutapahtumista. (Malinowski 1960, 158.)
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia myytit kertomuksia, joissa esitetään tietty maailmanselitys antavat elämälle tarkoituksen tiedostamattomia ideoita, joiden avulla ihmiset suunnistavat elämässään Nykyajan ihmisten myytit? arkikielessä myytti jotain valheellista tai epätotta
Uskontotieteen suuntaukset: uskontopsykologia Jung havaitsi samankaltaisuuksia myyttien ja unien välillä ajatus kollektiivisesta alitajunnasta historiaton ja muuttumaton myytit sen ilmauksia arkkityypit kollektiiviseen alitajuntaan sijoittuvia symboleja; esim. sankarin arkkityyppi tai mandala Jungin merkitys uskontotieteelle uskonnon merkitys tämän päivän ihmiselle positiivinen suhtautuminen uskontoon vaikutus Mircea Eliadeen
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Fundamentalismi?
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Fundamentalismi?
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Fundamentalismi?
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Fundamentalismi Arkikäytön ja tieteellisen käytön erot Tietyn tämän hetken uskonnollisuuden muodon paikantaminen ja tyypillisten piirteiden hakeminen
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Piirteitä: Pyhän kirjan kirjaimellisesti tulkittu erehtymättömyys Kreationismi ja evoluutioteorian kritiikki Uhkakuvat Erottautuminen ”maailmasta” ja valtavirran uskonnollisuudesta Millennialismi Autoritäärinen johtajuus Käyttäytymisvaatimukset Menneisyyden radikaali uudistaminen nykyisiin tarpeisiin ”The Fundamentalism Project”
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia Mitä on uskontososiologia? uskonnon ja yhteisön välisten vuorovaikutussuhteiden tarkastelua Kaksi näkökulmaa: 1. rakenteellinen perustuu uskontokritiikkiin; Karl Marx (1818-1883) yhteiskunnan rakenteiden vaikutus uskontoon esim. miten sosiaaliset taustatekijät vaikuttavat ihmisten uskonnolliseen käyttäytymiseen
Uskontotieteen suuntaukset: uskontososiologia 2. institutionaalinen uskonnon vaikutus ihmisten käyttäytymiseen ja yhteiskuntaan Max Weber (1864-1920) ja protestanttinen etiikka Kansalaisuskonto