Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

USKONTOTIETEEN PERUSTEET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "USKONTOTIETEEN PERUSTEET"— Esityksen transkriptio:

1 USKONTOTIETEEN PERUSTEET
TUK-105 (5op) 4.9. – ti ja to 12-14 Metsätalo Sali 1

2 Perustietoa Opettaja: Yliopistonlehtori Heikki Pesonen
Tavattavissa uskontotieteen tiloissa (Unioninkatu 38 E, huone 323) sopimuksen mukaan Sposti: P Info: weboodi, kurssisivu (

3 Kurssin suorittaminen
Luennot ja kirjallisuus Fingerroos, Opas & Taira (toim.): Uskonnon paikka. Sivut ja (Pyysiäisen, Mikkolan, Fingerroosin, Salmelan, Jylhänkankaan, Puurosen ja Hovin artikkelit); K. Ketola et al: Näköaloja uskontoon. Uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia, artikkelit "Mitä on uskontotiede", "Uskontotiedettä tekemässä", "Kertokaa lisää jumalasuhteestanne", "Uskonto ja moderni yhteiskunta” sekä "Uskonto ja vaietut naiset”  Löytyy e-kirjana V. Anttonen : Uskontotieteen maastot ja kartat ss (Luvut I-III sekä luvusta IV alaluku Kansakunta).  Löytyy e-kirjana Tentitään torstaina klo 12-15 Rästitentit: ja 15.2.

4 Kurssin ohjelma Ohjelma suurpiirteinen, ja voi muuttua ja muuttuu koko ajan; teemat kuitenkin (luultavasti) pitävät paikkansa 4.9 Mitä on uskontotiede? 6.9. Mitä on uskontotiede, vol II 11.9 Ei luentoa  alkutehtävä 13.9 Uskonto pakenee määritelmiä + alkutehtävän palautus 18.9 Uskonto pakenee määritelmiä, osa II 20.9 Uskonto pakenee määritelmiä, vol III 25.9. Uskonnon ulottuvuudet ja kansalaisuskonto 27.9 Uskonnon ulottuvuudet ja kansalaisuskonto II 2.10 Uskontotieteen suuntaukset

5 Kurssin ohjelma jatkuu…
4.10 Uskontotieteen suuntaukset II 9.10 Uskontotieteen suuntaukset III 11.10 Uskontotieteen suuntaukset IV 16.10 Uskontotieteen suuntaukset V, kertausta + tenttiohjeita 18.10 Tentti

6 Lopputehtävän kysymykset
Millä tavalla kurssi on vastannut alkutehtävässä esittämiäsi odotuksia? Mikä kurssilla käsitelty asia jäi parhaiten mieleen? Miksi? Millä tavalla käsityksesi uskontotieteestä on muuttunut? Yleistä palautetta Noin sivun pohdinnat viimeistään ti paperilla luennolle tai sähköpostilla osoitteeseen viimeistään ti

7 Tenttikysymyksiä pelkästään tenttikirjoista
Minkälaisilla välineillä kognitiivinen uskonnontutkimus tarkastelee uskontoa? (Pyysiäinen) Mitkä ovat feministisen uskontokritiikin ja feministien uskontotieteeseen kohdistaman kritiikin perusajatukset? (Pesonen) Millä tavalla Sigmund Freudin psykoanalyyttista teoriaa on sovellettu uskonnontutkimuksessa? (Korkee) Esittele uskontotieteen muotoutumista Suomessa (Anttonen)

8 Uskontotieteen suuntaukset: lähtökohtia I
Haasteena kysymys uskonnon totuudesta Reaktiot: naturalistinen ja religionistinen tutkimusperinne Naturalistinen traditio Uskontoa mahdollista selittää ihmisten persoonallisesta ja sosiaalisesta todellisuudesta käsin Uskonto ikään kuin ihmisen luomus Varhaiset uskontokriitikot: Protagoras, Diagoras sekä Euhemerus (n. 330 – 260 eaa.)‏ Euhemerismi

9 Uskontotieteen suuntaukset: lähtökohtia I
Myöhempiä uskontokriitikoita Karl Marx: uskonto harhaa ja kansojen ooppiumia Sigmund Freud: uskonto nousee alitajunnasta ja on mielen sairaus Reduktionismi Emilé Durkheim: uskonto yhteiskunnan heijastuma uskontokriitikot ja uskontoon myönteisesti suhtautuvat

10 Uskontotieteen suuntaukset: lähtökohtia I
Religionistinen traditio Uskontoa ei voi palauttaa itsensä ulkopuolelle Antireduktionismi Joko oletus jumaluuden olemassaolosta tai sitten ei Teologia/uskontoteologia ja uskontofenomenologia Mircea Eliade, Gerardus van der Leeuw, Rudolf Otto Rudolf Otto Numinoosi, joka näkyy kaikkien uskontojen taustalla, mutta tunnistettavissa kristinuskossa aidoimmillaan Uskonnollinen kokemus lähtökohtana Das Heilige (1917), The Idea of the Holy (1923) (archive.org)

11 Lähtökohtia I: kiteytys vielä kerran
Naturalistinen suuntaus Religionistinen suuntaus * Reduktionismi * Antireduktionismi * Uskonto ihmisen luomus/ * Uskontoa tutkittava siitä tutkitaan ihmisen luomuksena itsestään käsin käsitys uskonnon totuudesta

12 Uskontotieteen suuntaukset: lähtökohtia I
Kumpi suuntaus uskontotieteelle ominaisempi? uskontotiede ponnistaa naturalistisesta traditiosta ja uskontokritiikistä David Hume, E.B. Tylor, J.B.Frazer, Marx, Freud, Durkheim Religionistinen perinne noussut erityisesti viime vuosisadan puolivälistä alkaen Otto, Mircea Eliade, Gerardus van der Leeuw, Jacques Waardenburg, Joachim Wach, René Gothóni “Uusnaturalistit” 1990-luvulta lähtien Pascal Boyer, Thomas Lawson, Don Wiebe, Luther Martin (kuvassa), Ilkka Pyysiäinen, Armin Geertz Ukkoja!

13 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Löytöretket 1400-luvulta alkaen ja kulttuurien kohtaaminen Kysymys heräsi: mistä muiden uskontojen yhtäläisyydet kristinuskon kanssa johtuvat? Vastausvaihtoehdot, joita esitettiin: paholaisen aikaansaannosta yhteinen historiallinen alkuperä ihmisyhteisöt tuottavat tietyssä kehitysvaiheessa automaattisesti samanlaisia ajattelumalleja Quetzalcoatl

14 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Deismi “universaalin” ja “luonnollisen” uskonnon idea kaikissa uskonnoissa samankaltaisia elementtejä, jotka nousevat samasta lähtökohdasta on olemassa vain yksi jumala, jota ei voi johtaa vain tietystä uskonnollisesta traditiosta deismin “isä” Herbert Cherburylainen ( ) Herbert työn touhussa

15 Lähtökohtia II: Uskontotieteen kehitys
Valistuksen aika Korostus tieteellisen tutkimuksen yksilöllisessä vapaudessa, auktoriteettien vastaisuudessa ja järjen ja rationaalisen ajattelun merkityksessä

16 Lähtökohtia II: Uskontotieteen kehitys
Romantiikka Valistuksen ajattelun vastustaminen Korostus: tunne, esteettisyys, mielikuvitus, intuitio, henkilökohtainen rehellisyys Ihmisen henkilökohtaisen jumalasuhteen korostaminen Ihmisen ja luonnon suhde (Rousseau) Myyttien ja mytologian tutkimus Myyttiperinteen keruu

17 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Charles Darwin ( ) The Origin of the Species 1859; The Descent of Man 1871 Tieteellinen vallankumous luonnontieteissä Vaikutus uskonnolliseen ajatteluun ja uskonnon tutkimukseen

18 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Herbert Spencer ( ) Ajatus kulttuurievoluutiosta Uskonnon alkumuoto manismi Manismi-polyteismi-monoteismi ja … agnostismi Käsitys uskonnosta kehittyvänä ilmiönä Uskonnon alkuperän tutkimus Miten uskonto on syntynyt? Miten uskonto on muuttunut ja kehittynyt? Evoluutioantropologia Erilaisia alkuperäteorioita

19 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Evoluutioantropologian lähtökohdat Kulttuurien kohtaaminen Arkeologian kehitys Jäänneteoria  Edward Burnett Tylor Hiidenkiuas

20 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Suun peittäminen haukotellessa Linnun lento ikkunaan Nuttu nurin, onni oikein ?? Leea Virtanen 1988: Nykymagian käsikirja

21 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Edward Burnett Tylor ( ) Intellektuaalinen uskontoteoria Primitiivit lapsen kaltaisia

22 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Uno Harva Jenisei-Ostjakeista: ”Viettävät perin huoletonta elämää. Työ on enemmän urheilua ja kuin varsinaista työtä. Missään ei huomaa mitään säännöllisyyttä. Touhutaan, milloin päähän pistää, tai tarinoidaan päivän paisteessa. Ei ole olemassa edes määrättyjä ruoka-aikoja. Syödään milloin sattuu.”

23 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Kulttuurien kehitysvaiheet Ihmiskunnan lapsuutta voidaan tutkia tutkimalla varhaiskantaista kulttuuria Tylorilainen animismi ja uskonnon evoluutio Primivive Culture (1871)  Löytyy archive.org Uskonnon evoluutio: animismi – polyteismi – monoteismi – (tieteellinen) ateismi

24 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Alkuperäteorioita Manismi (Spencer) Magia – uskonto – tiede (James Frazer ) Totemismi (J.F.McLennan ) Freud ja isänmurha  uskonnon alkumuoto totemismi, joka syntyi syyllisyydentunnosta, joka johtui isänmurhasta Preanimismi/animatismi (Robert R. Marett ) ”Supreme being”  alkumonoteismi (Andrew Lang ) Taustalla uskontokritiikki ja ajatus uskonnosta absurdina ilmiönä, jolle haluttiin löytää selitys

25 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Nojatuoliantropologit Tutkimusaineiston ongelmat Matkailijoiden ennakkoluulot, kieliongelmat, avaininformanttien epäluotettavuus, sukupuolivääristymä Alkuperäteorioiden ongelmat: Yhteistä alkuperää ei voida osoittaa Ei todisteita mallien mukaisesta evoluutiosta Ei välttämättä kehitystä yksinkertaisesta kohti monimutkaisempaa Ei lähteitä uskonnon alkuajoilta  oletuksia ja arveluita

26 Lähtökohtia II: uskontotieteen kehitys
Kysymykset: Kuvaile esimerkkien avulla naturalistista ja religionistista suuntausta uskontotieteessä. Mitä tarkoittaa deismi? Esittele uskonnon alkuperäteorioita ja niihin kohdistunutta yleistä kritiikkiä


Lataa ppt "USKONTOTIETEEN PERUSTEET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google