Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Tutkimusosasto OVATKO SUURET TULOEROT NIIN SUURI PAHA KUIN VÄITETÄÄN? Sosiaalifoorumi Arbis Olli Kangas.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Mihin kiusaamisen muotoihin KiVa Koulu vaikuttaa?
X:t ja Y:t toimituksissa
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Jotain siitä -seminaari Kehitysvammaisten Tukiliiton Kaveri-projekti Projektipäällikkö Kati Ruotsalainen.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
10 hyvää syytä opiskella ranskaa
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Mitä asenne tarkoittaa?
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Raskaudenkeskeytykset 2013 Anna Heino & Mika Gissler.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Sivistystoimialan ajankohtaiset
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Esityksen transkriptio:

Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa

TIMSS 1999 the Third International Mathematics and Science Study 38 eri maassa tutkimuksen kohteena 13-vuotiaat oppilaat Suomesta oppilaita mukana 3060 Testi/koe käsitteli seuraavia matematiikan osa-alueita: luvut ja laskutoimitukset, mittaaminen, algebra, geometria sekä tilastot ja todennäköisyys

Sukupuolien väliset erot matemaattisissa saavutuksissa Kaikissa maissa oli keskimäärin pieni mutta merkittävä ero tyttöjen ja poikien välillä -> poikien eduksi Suurimmat erot Iranissa ja Tunisiassa ”Upper quarter level” 23 % tyttöjä ja 27 % poikia (vain Filippiineillä tyttöjen osuus suurempi) ”Median level” 49 % tyttöjä ja 51 % poikia

Tyttöjen ja poikien väliset erot osa-alueittain Luvuissa ja laskutoimituksissa sekä mittauksessa erot tyttöjen ja poikien välillä olivat keskimäärin merkittäviä. Pojat pärjäsivät näissä paremmin. Merkittävät erot: Luvut ja laskutoimitukset (Israel ja Tunisia), mittaus (Tunisia ja USA) sekä tilastot ja todennäköisyys (Tunisia)

Oppilaiden matemaattinen itseluottamus Pitäisin matematiikasta jos se ei olisi niin vaikeaa. Vaikka teen parhaani, matematiikka on minulle vaikeampaa kuin luokkatovereilleni. Kukaan ei voi olla hyvä kaikissa aineissa. En vain ole lahjakas matematiikassa. Tiedän etten ikinä tule oikeasti ymmärtämään uutta matematiikan aihetta/osa-aluetta, jos en alun perinkään ymmärtänyt sitä. Matematiikka ei ole vahvuuteni.

Low: voimakkaasti samaa mieltä tai samaa mieltä (15 %) Medium: kombinaatiot (67%) High: voimakkaasti eri mieltä tai eri mieltä (18%) Suomessa kolmanneksi paras matemaattinen itseluottamus Thaimaassa huonoin

Erot matemaattisessa itseluottamuksessa Kaiken kaikkiaan pojilla parempi itseluottamus matematiikassa -> pieni mutta tilastollisesti merkittävä ero löytyi tyttöjen ja poikien väliltä (sekä 95 että 99 TIMSS) High kategoriassa enemmän poikia esim Suomessa ja Englanissa Low kategoriassa huomattavasti enemmän tyttöjä esim. Japanissa ja Belgiassa

Sukupuolierot matemaattisessa itseluottamuksessa

Asenteet matematiikka kohtaan Pidän matematiikasta. Nautin matematiikan opiskelusta. Matematiikka on tylsää. Matematiikka on tärkeää jokapäiväisessä elämässä. Haluaisin työpaikan, jossa pääsisin käyttämään matematiikkaa.

High: oppilaalla oli eniten positiivisia tai vahvasti positiivisia vastauksia. (37 %) Low: oppilaalla oli eniten negatiivisia tai vahvasti negatiivisia vastauksia. (52 %) Medium: kombinaatiot (11%)

”High” kategoriaan kuuluvien oppilaiden prosentuaaliset määrät eri maissa 

Sukupuolierot asenteissa Suomessa ja Filippiineillä

Yhteenveto TIMSS 1999… Tyttöihin verrattuna: Matemaattiset saavutukset olivat keskimäärin hiukan parempia pojilla Matemaattinen itseluottamus/itsetunto oli keskimäärin hiukan parempi pojilla Pojilla myös keskimäärin ”positiivisempi” asenne matematiikka kohtaa

PISA 2003 Programme For International Student Assessment 41 maata tutkimuskohteena 15-vuotiaat nuoret Suomesta 6235 oppilasta Tehtävien painotus 2/3 matematiikkaa Osa-alueet: määrällinen ajattelu, tila ja muoto, muutos ja yhteydet sekä epävarmuus

Tyttöjen ja poikien suorituspistemäärien erot matematiikassa 

Erot saavutuksissa osa-alueittain Suurin ero sukupuolien välillä oli muoto ja tila (geometria) tehtävissä Kuitenkin sukupuolten väliset erot ovat yleensä pieniä Islanti on ainut maa missä tytöt pärjäsivät paremmin kuin pojat joka osa-alueessa Suomessa pojat olivat parempia epävarmuus (todennäköisyys ja tilastotiede) sekä muutos ja yhteydet osa-alueissa (algebra)

Asenteet matematiikkaa kohtaan Nautin lukea matematiikkaa. Odotan matematiikan tunteja. Teen/lasken matematiikka, koska nautin siitä. Olen kiinnostunut niistä asioista, joita opin matematiikasta.

OECD maissa: Kysymys 1: 31 %, Kysymys 2: 31 % Kysymys 3: 38 %, Kysymys 4: 53 % Suomessa: Kysymys 1: 18 %, Kysymys 2: 20 %, Kysymys 3: 25 %, Kysymys 4: 45 % -> hieman negatiivinen suhtautuminen

Tyttöjen ja poikien väliset erot asenteissa matematiikkaa kohtaan

Motivaatio Matematiikkaan kannattaa panostaa, koska siitä on hyötyä/se auttaa minua siinä työssä, jota myöhemmin haluan tehdä. Matematiikan opiskelu on tärkeää, koska se tukee sellaisia aineita, joita haluan opiskella myöhemmin. Matematiikka on tärkeä aine minulle, koska tarvitsen sitä jatko-opiskelussa. Opin matematiikasta monia asioita, joista on hyötyä minulle työelämässä.

OECD maissa: Kysymys 1: 75 %, Kysymys 2: 78 %, Kysymys 3: 66 %, Kysymys 4: 70 % Suomessa: Kysymys 1: 73 %, Kysymys 2: 87 %, Kysymys 3: 74 %, Kysymys 4: 76 %

Matemaattinen itsetunto/minäkäsitys En ole hyvä matematiikassa. Saan hyviä arvosanoja matematiikasta. Opin matematiikkaa nopeasti. Olen aina ollut sitä mieltä, että matematiikka on vahvin aineeni Ymmärrän matematiikan tunnilla jopa vaikeat asiat.

Maiden väliset erot matemaattisessa itsetunnossa

Matematiikka ahdistus Pelkään usein, että matematiikan tunnit ovat vaikeita minulle. Minusta tulee jännittynyt, kun joudun tekemään matematiikan kotitehtäviä. Hermostun, kun joudun ratkomaan matemaattisia ongelmia. Koen usein avuttomuutta, kun yritän ratkaista matemaattista ongelmaa. Pelkään, että saan huonoja arvosanoja matematiikasta.

Tyttöjen ja poikien matematiikka-ahdistuneisuus Suomessa, Tanskassa ja Japanissa

Yhteenveto PISA 2003... Tyttöihin verrattuna: Pojat menestyivät paremmin Pojilla oli positiivisempi asenne Pojilla oli parempi motivaatio Pojilla oli parempi matemaattinen itsetunto Pojat olivat vähemmän ahdistuneita ( -> samansuuntaiset tulokset kuin TIMSS 1999 tutkimuksessa) MIKSI NÄIN ON JA MITÄ ASIALLE PITÄISI TEHDÄ???