Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Diabeetikon jalkojenhoidon laatukriteerit
Advertisements

KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Copyright Syömishäiriöliitto-SYLI ry
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Lasten mielenterveyspalvelujen porrastus – uudet tehtävät 2012 alkaen
Lumo /LI Dysfasian diagnostiikka, vaikeusaste ja liitännäisongelmat Kehittämishanke Leena Isotalo.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
HALI- kolmivuotis- arviointi
Tähän tarvittaessa otsikko
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-
Vapaaehtoisvaliokunta JäKo/sn VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
NEUVOLAN PERHETYÖ
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kuntoutumisen tukeminen hoitotyössä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Toimintakäytäntöjen vertailu terveyskeskusten välillä Outi Elonheimo Dosentti, LKT APR-benchmarking-seminaari.
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Vantaan dysfasiaprojekti Tutkimussuunnitelmat 1,2,3 Leena Isotalo Sinikka Hannus Pia Isoaho.
Lasten päivähoito Kuntakyselyn osaraportti / Salla Säkkinen1 Lasten päivähoito 2013 Kuntakyselyn osaraportti Salla Säkkinen.
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Palvelutuotannon suunnittelu ja ohjaus APR:n avulla Miten terveyskeskuksen tuottavuus paranee? Outi Elonheimo Dosentti, LKT Kunta-HCLF
1 STM ja Stakes Rintanen Miten hoitotakuu toteutuu terveyskeskuksissa? Terveyskeskusten johtavien lääkärien kannat kysely maalis-huhtikuussa 2007.
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
Verkko ja sosiaalinen media asiakastyössä
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Antti Pollari Suomen Vammaisurheilu- ja liikunta VAU ry
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 3. kokous Tommi Oikarinen.
TERVETULOA KEHITTÄMISPÄIVÄÄN Ylilääkäri Sinikka Bots Suunnittelija Taru Syrjänen 9/25/20161.
MONIAMMATILLISUUS TUEN TARPEESSA OLEVAN LAPSEN JA PERHEEN ARJESSA
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Suomi toisena kielenä opetuksen (S2) vuosiympyrä
Kelpo-hanke Amisto
1. Strategiasta toiminnan kehittämiseen ja arvioimiseen
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Lastenpsykiatrian yksikkö
ASIAKKAAT MUKANA SOTE-PALVELUJA KEHITTÄMÄSSÄ
Savuton sairaala itseauditointi Suomessa 2004
Arvioinnista arkipäivää
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Pirkanmaan LAPE JUURRUTTAMISSUUNNITELMAN KESKEISET ELEMENTIT
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Tuloksellisuuden mittaaminen
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Perhekeskustoiminnan työpaja
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Tutkijakehittäjä, lastenlääkäri KIELo – Lapsen kielenkehityksen häiriöiden tutkimus- ja hoitokäytäntöjen kartoitus Leena Isotalo Tutkijakehittäjä, lastenlääkäri Vantaan terveyskeskus, Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto 1.12.2008 Ulkoinen arviointi

Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk Johtava puheterapeutti Sinikka Hannus , Vantaan tk Puheterapeutti Pia Isoaho, Vantaan tk Mukana Vantaan, Espoon, Kotkan ja Nurmijärven terveyskeskukset 14 terveyskeskustoimijaa + sidosryhmät

Tavoitteet Asiakasryhmien luokitusten selvittäminen Asiakasryhmien erilaisten hoitopolkujen ja palvelukirjon kuvaus esimerkkitapaukset todellisuuden kuvaamiseksi Puheterapiasopimus: suunnittelu ja kokeilu

Kielihäiriöiden luokittelu Kartoitus osoitti: Kielihäiriöiden luokittelu Käyttö: puheterapiapalveluiden tarpeen arviointi, palvelun toteutumisen seuranta Ikäkausiseulat omat, kunnissa kehitetyt, ei valtakunnallista yhtenäisyyttä Eri kuntiin on kehittynyt hyvin erilaiset kriteerit kielihäiriöille Diagnoosikäytännöt erilaisia Vertailu mahdotonta Potilastietojärjestelmät erilaisia Tilastointi sekavaa Pitäisi voida seurata häiriön ilmaantuvuutta ja esiintyvyyttä

Hoito- ja kuntoutusprosessi Kartoitus osoitti: Hoito- ja kuntoutusprosessi Yhteistä kunnilla: matala kynnys, varhainen puuttuminen, moniammatillisuus Toiminnassa vielä kehittämistä: Yhteistyörakenteet ja verkostot vaihtelevia Vanhempien osallisuus, päivähoito (ohjaus arjessa), riskitekijöiden tunnistaminen, ennaltaehkäisy, eri toimijoiden yhteistyö (mm. tietojärjestelmien tuki), yhteistyö erikoissairaanhoidon kanssa Puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käytännöt erilaisia

Hoito- ja kuntoutusprosessi Kartoitus osoitti: Hoito- ja kuntoutusprosessi Organisaatiossa kehittämistä: Resurssien suuri vaihtelu Puheterapeuttien epätasainen rekrytoituminen Puheterapeuttien organisaatiot vaihtelevat (terveydenhuolto, päiväkoti, sosiaalitoimi, perheneuvola, sairaalat)  Kielihäiriöiset lapset eriarvoisia eri kunnissa

Puheterapiasopimus Jakso / seurantakäynti (jakson pituus, tapaamiskertojen määrä ja tiheys, toteuttamispaikka, osallistujat)  Puheterapiajakson konkreettiset tavoitteet (mitattavat) Toteutus (menetelmät ja sisällöt, myös apuvälineasiat)   Ohjaus (sisältö, vanhempien ohjaus, päivähoidon tai koulun ohjaus)  Lähiaikuisten mahdollisuudet ja vastuut, työnjako esim. päivähoidon ja koulun kanssa Tämä suunnitelma on laadittu _____________________________________ kanssa, ja sen toteutumista seurataan palautekeskustelussa (aika, paikka ja osallistujat)  www.helsinki.fi/akateeminenterveyskeskus/hankedokumentit.html

Kehittämistarpeita Luokituksen kehittäminen valtakunnalliseksi Valtakunnallinen, moniammatillinen työryhmä Kielihäriöisten lasten hoitoprosessiin ja resurssointiin valtakunnalliset suositukset tärkeää varhainen puuttuminen (kuntoutus käyntiin jo puheterapiaan jonotettaessa), vanhempien ohjaus, puheterapeuttien kouluttava toiminta, moniammatillisuus Tavoitteena yhtenäiset käytännöt eriarvoisuuden vähentämiseksi