Tutkijakehittäjä, lastenlääkäri KIELo – Lapsen kielenkehityksen häiriöiden tutkimus- ja hoitokäytäntöjen kartoitus Leena Isotalo Tutkijakehittäjä, lastenlääkäri Vantaan terveyskeskus, Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto 1.12.2008 Ulkoinen arviointi
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk Johtava puheterapeutti Sinikka Hannus , Vantaan tk Puheterapeutti Pia Isoaho, Vantaan tk Mukana Vantaan, Espoon, Kotkan ja Nurmijärven terveyskeskukset 14 terveyskeskustoimijaa + sidosryhmät
Tavoitteet Asiakasryhmien luokitusten selvittäminen Asiakasryhmien erilaisten hoitopolkujen ja palvelukirjon kuvaus esimerkkitapaukset todellisuuden kuvaamiseksi Puheterapiasopimus: suunnittelu ja kokeilu
Kielihäiriöiden luokittelu Kartoitus osoitti: Kielihäiriöiden luokittelu Käyttö: puheterapiapalveluiden tarpeen arviointi, palvelun toteutumisen seuranta Ikäkausiseulat omat, kunnissa kehitetyt, ei valtakunnallista yhtenäisyyttä Eri kuntiin on kehittynyt hyvin erilaiset kriteerit kielihäiriöille Diagnoosikäytännöt erilaisia Vertailu mahdotonta Potilastietojärjestelmät erilaisia Tilastointi sekavaa Pitäisi voida seurata häiriön ilmaantuvuutta ja esiintyvyyttä
Hoito- ja kuntoutusprosessi Kartoitus osoitti: Hoito- ja kuntoutusprosessi Yhteistä kunnilla: matala kynnys, varhainen puuttuminen, moniammatillisuus Toiminnassa vielä kehittämistä: Yhteistyörakenteet ja verkostot vaihtelevia Vanhempien osallisuus, päivähoito (ohjaus arjessa), riskitekijöiden tunnistaminen, ennaltaehkäisy, eri toimijoiden yhteistyö (mm. tietojärjestelmien tuki), yhteistyö erikoissairaanhoidon kanssa Puhetta tukevien ja korvaavien menetelmien käytännöt erilaisia
Hoito- ja kuntoutusprosessi Kartoitus osoitti: Hoito- ja kuntoutusprosessi Organisaatiossa kehittämistä: Resurssien suuri vaihtelu Puheterapeuttien epätasainen rekrytoituminen Puheterapeuttien organisaatiot vaihtelevat (terveydenhuolto, päiväkoti, sosiaalitoimi, perheneuvola, sairaalat) Kielihäiriöiset lapset eriarvoisia eri kunnissa
Puheterapiasopimus Jakso / seurantakäynti (jakson pituus, tapaamiskertojen määrä ja tiheys, toteuttamispaikka, osallistujat) Puheterapiajakson konkreettiset tavoitteet (mitattavat) Toteutus (menetelmät ja sisällöt, myös apuvälineasiat) Ohjaus (sisältö, vanhempien ohjaus, päivähoidon tai koulun ohjaus) Lähiaikuisten mahdollisuudet ja vastuut, työnjako esim. päivähoidon ja koulun kanssa Tämä suunnitelma on laadittu _____________________________________ kanssa, ja sen toteutumista seurataan palautekeskustelussa (aika, paikka ja osallistujat) www.helsinki.fi/akateeminenterveyskeskus/hankedokumentit.html
Kehittämistarpeita Luokituksen kehittäminen valtakunnalliseksi Valtakunnallinen, moniammatillinen työryhmä Kielihäriöisten lasten hoitoprosessiin ja resurssointiin valtakunnalliset suositukset tärkeää varhainen puuttuminen (kuntoutus käyntiin jo puheterapiaan jonotettaessa), vanhempien ohjaus, puheterapeuttien kouluttava toiminta, moniammatillisuus Tavoitteena yhtenäiset käytännöt eriarvoisuuden vähentämiseksi