Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Teksti, taito ja tavoite
Teologian opiskelu Helsingin yliopistossa
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Valittu kansa – Israel vai me?
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sukupuolen haasteet uskonnollisille yhteisöille –seminaari
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
LÄHETYS JA USKONTOJEN KOHTAAMINEN Lähetys, uskonnot ja kohtaaminen - kolme yhteenkuuluvaa sanaa Teesejä ja kysymyksiä Timo Vasko KLK, SLN Suomen Lähetysneuvottelu.
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
EK102b Uuden testamentin teologia
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Efesolaiskirje luku 1: 3-14 Kristuksessa siunattu Ephesians chapter 1:3-14 In Christ you are blessed.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
Terveyden määritelmät
16. Uskontojen moninaisuus
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Islam 1,5 mrd 35 milj. Euroopassa 2. suurin uskonto Syntyi 600-luvulla
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Islamin synty ja Koraani
Miten hindulaisuus lännessä eroaa hindulaisuudesta Intiassa?
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Uskonnon ulottuvuudet
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
Luku 9 – Uskonto ja kulttuurien kehitys
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Lähetysopetus rippikoulussa
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
1. Kristinuskon keskeiset piirteet
Reformoidun teologian oppi
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
16. Kristillisperäiset uskonnot
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Esityksen transkriptio:

Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus Uskonnondidaktiikan yliopistonlehtori Jyri Komulainen SOKLA 7.10.2008

Prologi “Truth of the matter was, stories was everything and everything was stories. Everybody told stories. It was a way of saying who they were in the world. It was their understanding of themselves. It was letting themselves know how they believed the world worked the right way and the way that was not so right.” Kirjailija Harry Crews, dokumenttielokuvassa ”Searching for the Wrong-Eyed Jesus” (2004), jossa alternative country -muusikko Jim White ajaa Jeesus-patsas Chervoletin takakontissa etsien syvää etelää.

Narraatioiden merkitys Ihminen narratiivinen olento: ”Elämä ilmaisee itsensä tarinoina ja kaikkein aidoimmin ihmiset kohtaavat toisensa elämästä kertomiensa tarinojen muodossa.” (Martti Lindqvist: Keskeneräisyyden puolustus, 1999, s. 20) Uskonnolliset traditiot usein par excellence narratiivisia (vrt. filosofia/et): myytit kertomukset uskonnon perustajista ja uudistajista (esim. Buddhan elämä, Martti Lutherin toiminta) kertomukset tarjoavat maailmanselityksiä, oikean toiminnan malleja (esim. Kristuksen seuraaminen, Muhammadista kertovat hadithit)

Uskontokentän muutokset Uskonnon paluu: Kansainvälinen politiikka: Uskontojen poliittinen rooli, esim. islam ja länsi Euroopan moniuskontoistuminen Uudenlaiset spiritualiteetit länsimaissa: ”I am spiritual, not religious” Maahanmuuttajien uskonnot (ei vain islam, vaan myös eteläiset kristinuskon muodot)

Moniuskontoinen yhteiskunta Monia ”narraatioita”, joiden kautta ihmiset / yhteisöt tulkitsevat elämäänsä Uskontojen merkitys yhteiskunnan näkökulmasta (sekularismi himmentänyt, mutta ollaan löytämässä uudelleen): Tarkistus yhteiskunnallisille arvoille (transsendenssi) Uskonnot otettava vakavasti pitkäikäisinä teorioina todellisuudesta Muistettava uskontojen sisäinen moninaisuus (monta tapaa olla kristitty, muslimi etc.)

Uskontodialogin edellytyksistä Selkeä identiteetti voimavara vuoropuhelussa  uskontokasvatuksen merkitys moniuskontoisessa yhteiskunnassa Avoimessa yhteiskunnassa ohjattava avoimeen mutta sitoutuneeseen identiteettiin  uskontokasvatus lapsen oikeutena

Suomalaisen uskonnonopetusmallin avaamat mahdollisuudet Oman uskonnon opetus (eikä esim. ’tunnustukseton’, ’objektiivinen’): Lähtökohta oppilaan oma traditio Positiivisen uskonnonvapauden hengessä otetaan uskonnolliset perinteet tosissaan Haaste: missä tila uskontodialogiin? Ainesta luokan yhteisillä tunneilla, esim. juhlaperinteiden kautta (joulu, ramadan etc.) Koulun juhlat Yhteiset dialogitunnit? (Hallinnollisesti täysin mahdollisia)

Kristillisestä identiteetistä Esimerkki, jonka periaatteet soveltuvat myös muiden uskontojen kohdalla Miten ”opitaan” kristinuskoa? Raamatunkertomukset Tutustuminen kirkolliseen elämään (esim. kirkkovuoden juhlat)

Oppiminen kertomusten avulla Etiikka ja Raamatun kertomukset: oma havaintoni normaalikoulussa esim. Joosef-kertomus (1 Moos. 37-50): veljeskateus, Jumalan johdatus ja anteeksiantamus koston sijaan  peilipintana omille pohdinnoille myös unet: johdatus toisenlaiseen maailmaan  haastaa oppilaat avaamalla toisenlaisen maailman

Raamattu dynaamisena tekstinä Raamatun kertomusten ”uudelleenkertominen” (re-telling): uskollisuus alkuperäiselle kertomukselle mutta uusia tulkintoja uusissa tilanteissa: vrt. esim. Brasilian perusyhteisöt, Martin Luther King Mitä kertomuksia moniuskontoisessa tilanteessa? Esim. vieraanvaraisuus ja rajojen ylittäminen-teemana: Aabrahamin kolme vierasta Mamren tammistossa (1 Moos 18), laupias samarialainen (Lk. 10), Pietari ja Cornelius (Apt. 10) Rohkeutta Raamatun kertomusten äärellä  lasten oikeus saada elävinä teksteinä ne narraatiot, jotka muokkanneet maailmaamme

Uskonnon ’jatko-opinnot’ Ad 7.2 Ev.lut. uskonnon valinnainen osa (3 op), 4. periodi: Luennot + vierailuja (perinteisesti mm. Helsingin piispa, joku moskeija, Uspenski) Uskonto sivuaineena: Yleisen teologian perusopinnot (25 op) teologisessa tiedekunnassa: Luennot + kirjat kaikilta osa-alueilta: Eksegetiikka, kirkkohistoria, systemaattinen teologia, käytännöllinen teologia ja uskontotiede (4-5 op) Perusopinnoista erillinen LO-opiskelijoille tarkoitettu versio: Soklassa 5 op uskonnondidaktinen osio Mahdollisuus jatkaa aineopintoihin (35 op)