TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT 2008 1.4.2015 1 TYTUT21.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

Julkinen Informaatiotilaisuus eurojärjestelmän maksuliiketilastoinnin uudistuksesta
Internet-hajatelmia Terveysala, Kuopio Seppo Räsänen
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
TUME II / Tilastollinen osuus
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
TUME II / Tilastollinen osuus
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
TYTILM1 Tilastolliset menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet
Webropol-raportointi
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta
Metodina kyselytutkimus
TUME II / Tilastollinen osuus
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
MUUTAMA LAUSE HISTORIAAN SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Akavan Erityisalat/ Jäsentutkimus 2008 Jäsentyytyväisyystutkimus 2008.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
TUME II / Tilastollinen osuus
Käyttäytymistieteiden laitos
Tilastolliset menetelmät
Asiakaskyselyn tulokset Nurmijärven nuorten palvelut.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Otanta Miksi otantaa? –suuresta perusjoukosta voidaan saada tarvittavat tiedot edullisemmin kuin kokonaistutkimuksella –kiireisyys vaatii usein otantaa.
Johdatus ohjelmointiin – C kielen peruselementit Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Virheraportoijien jakaumat.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Havaintomatriisin suunnittelusta Ennen havaintoaineiston tallennusta kannattaa listata mitä muuttujia SPSS:ään syöttää. Listattavia asioita ovat mm kuvaava.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Määrällinen tutkimus.
PRIIMA-seuran aikuisliikkujien palautekysely 2016 – koonti
Kyselylomakkeen tekeminen
Vakuutustutkimus 2012 Esitys
Julkaisujen syöttöpalvelu
Juuli-julkaisutietoportaali
Havaintoaineiston kuvailusta
Muuttujamuunnoksista
Ohje liitteiden lisäämiseksi
Kuntaraportti Siikalatva
Riippuvuustarkastelut
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – CTQ
Excel raportointi Webinaarin aikataulu:
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Aineiston kuvaaminen graafisin menetelmin
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT TYTUT21

Datan laadun tarkastelu… Havaintoaineistossa oleva tieto ei aina ole ”puhdasta”  Tietojen kirjoittamisessa tulee virheitä niin vastaajalla kuin tutkimuksen tekijällä  Osa tiedoista voi olla väärää = ei sallittuja arvoja (esim. Likert 5-asteikollisessa saattaa olla arvo 7, tai vastaajan ikä on 145 ??)  Osa tiedoista saattaa puuttua  Joissakin kysymyksissä saattaa olla kohtia, joita ei pidä käyttää tunnuslukujen laskennoissa (esim. Likert-asteikollisessa kyselyssä on vastausvaihtoehto 9=en ole osallistunut koulutukseen ja muut vaihtoehdot 1…5 kuvaavat koulutusrupeaman mielekkyyttä)  Virheelliset tilastoyksiköt poistetaan tai havaintoarvo tarkistetaan lomakkeista  Kysymysten suunnan vaihtaminen  väittämän negaation poistaminen  SPSS:llä laadun tarkastelu onnistuu hyvin jakaumataulukoiden ja –graafien avulla sekä ristiintaulukoinnilla  SPSS:ssä on esim. frekvenssitaulukoissa tieto ”Missing”, joka kuvaa virheellisten tietojen määrää  Excelissä datan laadun havainnointia tehdään funktioilla, ristiintaulukoinnilla, suodatuksella ja graafeilla  maks(), min(), laske.jos(), jne

Muuttujien määrittelyt (tietotyypit, mitta-asteikot, value-arvot) Silmämääräinen tarkastelu Lajittelu muuttujittain (Data/Sort Cases) Frekvenssitaulukot (lukumäärät, min, max, mediaani, missing-tiedot) (Analyze/..) Loogiset virheet – uudet muuttujat (Transform/….) Datan laadun tarkastelu…

Datan laadun tarkastelu Erilliset SPSS- ja Excel-ohjeet  Tutustu SPSS-ohjeisiin tai Excel-ohjeisiin Harjoitus 1  Olet tekemässä tutkimusta opiskelijoiden opintomenestyksestä opiskelun aikana. Tutkimuksessa selvitetään, onko iällä, sukupuolella, tausta koulutuksella, opiskeluun käytettävällä ajalla (opiskelua tunteina / vko),  Tutustu oman tutkimusaineistosi datan laatuun  Korjaa mahdolliset virheet Harjoitus 2  Avaa tutkimusdata ”ratsastuskoulu.xls”, tiedostossa on valmiina Excel-toteutus ratsastuskoulua käyvien henkilöiden otantatutkimukselleratsastuskoulu.xls  Tutustu tutkimusaineiston datan laatuun  Korjaa mahdolliset virheet (5 virhettä)