AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Perhesosiaalityö Kokkolassa
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
PUKINMÄEN PERUSKOULU.
SAFE AND ACTIVE SCHOOLDAY WellBeing Partnership
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Koulujen turvallisuus
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Norssi ja Varis juttusilla
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Holma 23.9 –  Mitä alueelle kuuluu?  Mitä päihdeaiheisia asioita alueella on?  Mitä hyvää alueella jo tehdään?  Mitä pitäisi vielä tehdä nuorten.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
tavallisen opettajan kokemina
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Iltti Salmela 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien kysely18 Iltti Napis 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Nastolan kunnan oppilaiden ajatuksia tulevaisuuden koulusta.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Pedagogisen toimikunnan 14. kokouksen muistio
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
Lisää liikettä koulupäivään
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Kelpo-hanke Amisto
Ideointia Oulussa
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan
Liikkumiseen innostavat videot
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
SANGINSUUN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
Liikkuva koulu- toimintasuunnitelma lv
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin jäävää melko pientä pihaa, - asvalttia, betonirappuja, ikkunoita, - pohjoinen ilmansuunta 2. Alueella paljon sosiaalisia ongelmia. Huoli monien oppilaiden hyvinvoinnista.

Pihamaalaukset Välituntikorit Kerho Huiskaus Hanke antoi meille välineet kehittämiseen

Välitunneista saatiin sosiaalinen ja iloinen hetki - Välitunneille mennään ripeämmin kuin ennen. - Kaikki oppilaat liikkuvat. - Ei enää seisoskelua suljetuissa ringeissä vaan peliä ja leikkiä. - Eri-ikäiset oppilaat leikkivät yhdessä. - Kummitoiminta on saanut piristettä. - Leikeissä ja peleissä on säännöt, ei vahvimman valtaa. - Vanhemmat oppilaat opettavat nuoremmille sääntöjä. - Keskinäiset riidat ovat vähentyneet. - Kerhosta on tullut oma tärkeä harrastus - Vastuuta on opittu kantamaan luokan välituntikoreista. - Oppilaat keksivät yhä uusia leikkejä. - Ilo ja hauskuus välitunneilla on lisääntynyt.

Kokemukset kauttaaltaan myönteisiä Innostus liikkumiseen jatkuu. Yhteispelitaitoja on opittu Välitunnit palvelevat nyt entistä paremmin myös koulun sosiaalisen kasvatuksen tavoitteiden saavuttamista.

Haastetta ensi vuodelle: - Kerhon jatkuvuus. - Liikuntakerhon lisäksi tarvetta saada kerho, jossa liikkumisen lisäksi olisi muutakin puuhailua. - Kohderyhmänä oppilaat, joilta puuttuu kodin tuki koulunkäyntiin ja kasvatukseen. Koulut liikkeelle- hankkeessa on ollut jo paljon aineksia tällaisesta toiminnasta.