TAMPEREEN KAUPUNKI 1 Talousarvio 2005 Taloussuunnitelma 2005-2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Budjetin ydin •Kaupungin palvelumenoja leikataan milj. € vuodessa •Kaupunki ottaa lainaa kymmenkertaisesti tämän määrän 3 vuoden aikana •Helsingin.
Talousarvio 2006, yhteenveto
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Tohmajärven tilinpäätös 2012 Kunnanvaltuusto Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Kuukausitulosraportti Elokuu 2013 Rahoitusvaje tällä hetkellä 2 – 2,5 Milj. €. Varaudumme nostamaan talousarviolainan 2013 loppuosan 2,5 Milj €. Asia hallituksessa.
Talousarvion laadinnan lähtökohdat Valtuuston talousseminaari Miehikkälä Salpalinja –museo Miehikkälän kunta I Antti Jämsén I
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
AJANKOHTAISTA TALOUDESTA. Virastopalaveri
Toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille Talousarvio 2011.
KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Palvelujen rahoitusmahdollisuudet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Pauli Syyrakki Hannu Komonen.
Talousarvio 2007 Taloussuunnitelma 2007–2009
Talous- ja strategiaryhmä Väkiluvun muutos tammi-heinäkuussa 2005 ja 2006 Lähde: Tilastokeskus, ennakkotieto Koko seutukunta yhteensä tammi- heinäkuussa:
Tilinpäätös 2004.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Kaupunginjohtajan ehdotus Talousarvion laadinnan perusteet.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Tilinpäätös 2014 Kunnanjohtaja Juhani Kylämäkilä.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Sivistystoimialan/Kasvatus- ja opetuslautakunnan tilinpäätös 2016
Sivistystoimialan/Kasvatus- ja opetuslautakunnan tilinpäätös 2016
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kaupunginjohtajan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus 2018–2020
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Esityksen transkriptio:

TAMPEREEN KAUPUNKI 1 Talousarvio 2005 Taloussuunnitelma

TAMPEREEN KAUPUNKI 2 Talousarvio 2005, yhteenveto Asukasluku Veroprosentti 18,00 Vuosikate 78,1 milj.euroa Poistot84,9 milj.euroa Tilikauden alijäämä-10,3 milj. euroa Investoinnit, netto120,6 milj.euroa Talousarvion vaikutus maksuvalmiuteen-18,1 milj.euroa Pitkäaikaisten lainojen muutos+24,3 milj.euroa Lainamäärä191,4 milj. euroa Vuosikate % poistoista92,0 Investointien tulorahoitusprosentti64,8 Lainat euroa/asukas938

TAMPEREEN KAUPUNKI 3 Tampere kasvaa, uudistuu ja vastaa palvelutarpeisiin Kaupungin kasvu jatkuu aiempien vuosien tasolla ”Kaikem paree Tampere” –kaupunkistrategian mukaisesti jatketaan ponnisteluja –palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseksi –toimintamallin ja palvelujärjestelmien uudistamiseksi sekä –tasapainoisen yhdyskuntarakenteen varmistamiseksi Vuoden 2005 talousarvio vie uudistuksia omalta osaltaan eteenpäin

TAMPEREEN KAUPUNKI 4 Tampereen väestö sekä väestöennuste vuoteen 2020

TAMPEREEN KAUPUNKI 5 Väkiluvun muutos tammi-lokakuussa 2004 syntyneiden enemmyys ja nettomuutto (lkm) 16 suurinta kaupunkia

TAMPEREEN KAUPUNKI 6 Työpaikkojen määrä Tampereella 1990 – 2002

TAMPEREEN KAUPUNKI 7 Työttömyys 1990 – 2004 l Työttömyysaste lokakuussa ,8 % (10/ ,4 %) l Koko maan työttömyysaste 10,7 % (10,8 %) l Työttömiä Tampereella (13 749) l Pitkäaikaistyöttömiä (4 099) ja nuoria (1 796)

TAMPEREEN KAUPUNKI 8 Palvelut Kaupungin palvelutaso säilyy pääosin ennallaan Terveydenhuollon palvelut paranevat –Hoitotakuu tulee voimaan , minkä jälkeen jonot on purettava mennessä => Jonojen purkuun on varattu 6 milj. euroa –Omalääkärijärjestelmä on suosituksen mukaisessa laajuudessa käytössä koko vuoden ja osaltaan helpottaa hoitotakuun toteutumista Tehostetun palveluasumisen paikkoja lisätään vanhustenhuollossa Lasten aamu- ja iltapäivätoiminta on käynnissä laajennetussa muodossaan koko vuoden Sammon keskuslukio aloittaa toimintansa

TAMPEREEN KAUPUNKI 9 Toimintamallin ja palvelujärjestelmien uudistaminen Ratkaisu toimintamallin kokonaisuudistuksesta, muun muassa pormestarimallista ja tilaajalautakunnista tehdään alkuvuonna 2005 Tilaaja-tuottaja mallin pilottikohteet käynnistyvät vuoden 2005 alussa –yhdyskuntapalvelut –perusopetus ja päivähoito –toisen asteen koulutus Uudet palvelukeskukset aloittavat toimintansa –ruoka-, työterveys- ja taloushallinnon palvelukeskukset aloittavat –logistiikka- sekä hallinto- ja henkilöstöpalvelukeskuksista tehdään selvitykset ja jatkotoimenpiteet vuoden 2005 loppuun mennessä Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden hyvinvointipalveluiden uudesta tuotantomallista laadittu selvitys toimenpide-ehdotuksineen valmistuu

TAMPEREEN KAUPUNKI 10 Tasapainoinen yhdyskuntarakenne Kaupungin investointien määrää alennetaan, mutta investointien taso säilyy edelleen korkeana –Investointien kokonaismäärä on 122 miljoonaa euroa –Investointien osuus on 10 prosenttia talousarvion kokonaismenoista Päätökset raideliikenteestä sekä Ranta-Tampellan tunnelin rakentamisesta tehdään kesään mennessä Vuoreksen asuinalueen suunnittelu etenee ja vuoden 2005 aikana edetään eräiltä osin jo rakentamisvaiheeseen Ratinan alueen suunnittelu etenee ja vuoden 2005 aikana aloitetaan etelärannan saattaminen rakentamiskelpoiseksi Nurmi-Sorilan sekä Ojala-Lamminrahka alueiden suunnittelua jatketaan Seudullista maankäyttöä ja liikennehankkeiden toteutusta ohjaava seutustrategia on valmis keväällä 2005

TAMPEREEN KAUPUNKI 11 Kokonaismenot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu Milj. euroa Varsinainen toiminta 1 021,2 Investoinnit 121,9 Rahoitus 28,8 Kokonaismenot 1 171,9

TAMPEREEN KAUPUNKI 12 Tuloperusteet 2005 Verotulot –Verotulojen kasvu on ollut viime vuosina heikkoa. –Tuloveroprosenttia korotettiin kuluvalle vuodelle 0,75 prosentti- yksiköllä. Ilman korotusta kunnallisverotulot olisivat laskeneet sekä vuoteen 2003 että vuoteen 2002 verrattuna. –Tampereen kokonaisverotulot (ml. yhteisöverotulot) saavuttavat vasta vuonna 2005 vuoden 2001 tason. –Kokonaisverotulojen määrän arvioidaan vuonna 2005 kasvavan noin 5 prosenttia kuluvaan vuoteen verrattuna. Valtionosuudet –Valtionosuudet kasvavat talousarviossa 9 milj. eurolla (6 prosenttia). – Kaikki kasvu kohdistuu sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin. Maksut ja taksat –Talousarvio sisältää vesimaksujen 6 prosentin korotuksen sekä kaukolämmön myyntihintojen keskimäärin 7 prosentin korotuksen.

TAMPEREEN KAUPUNKI 13 Tuloslaskelma, tulot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu

TAMPEREEN KAUPUNKI 14 Toimialojen nettomenojen kasvu 2004 – 2005 Päivähoito siirretty sosiaali- ja terveyspalveluista kasvatus- ja opetuspalveluihin

TAMPEREEN KAUPUNKI 15 Käyttötalousmenot Ilman liikelaitoksia Yhteensä milj. euroa Päivähoito siirretty sosiaali- ja terveyspalveluista kasvatus- ja opetuspalveluihin

TAMPEREEN KAUPUNKI 16 Tuloslaskelma, menot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu

TAMPEREEN KAUPUNKI 17 Tuloslaskelmaosa

TAMPEREEN KAUPUNKI 18 Investoinnit 2004 – 2005 bruttomenot

TAMPEREEN KAUPUNKI 19 Rahoitusosa

TAMPEREEN KAUPUNKI 20 Vuosikate ja nettoinvestoinnit

TAMPEREEN KAUPUNKI 21 Lainamäärän kehitys LAINAKANTA = Vieras pääoma - Saadut ennakot + Ostovelat + Siirtovelat + Muut velat Milj.euroaEuroa/as.

TAMPEREEN KAUPUNKI 22 Tampereen talousohjelma

TAMPEREEN KAUPUNKI 23 Tampereen talousohjelma vuosille 2005 – /2 TALOUSOHJELMAN TAVOITTEET Talouden tasapaino saavutetaan vuoden 2008 (valtuustokauden) loppuun mennessä. –Ilman liikelaitoksia laaditun tuloslaskelman vuosikate nostetaan positiiviseksi, jolloin kunnallinen palvelutuotanto rahoitetaan verorahoituksella ja valtionosuuksilla. –Liikelaitokset sisältävä tuloslaskelma nostetaan ylijäämäiseksi. –Liikelaitokset sisältävän rahoituslaskelman vaikutus maksuvalmiuteen on nolla ja lainamäärää ei enää kasva. Luottamushenkilöt ja kaupungin johto tunnustavat talousohjelman laadinnan tarpeen ja yhdessä sitoutuvat etsimään tuottavuutta parantavia ja menoja säästäviä keinoja. Talouden tasapainon tavoitteleminen on ensisijaista. Talouden tunnusluvut pidetään suurten kaupunkien keskiarvon paremmalla puolella.

TAMPEREEN KAUPUNKI 24 Tampereen talousohjelma vuosille 2005 – /2 TALOUSOHJELMAN TAVOITTEET Toimialojen nettomenot saavat kasvaa nimellisesti vain 3 prosenttia vuosina Henkilöstömenot sopeutetaan toimintoihin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin. Investoinnit arvioidaan uudelleen vuoteen 2008 ulottuvassa suunnitelmassa => Nettoinvestointien taso pidetään enintään 120 milj. eurossa. Suurten yhdyskuntainvestointien rahoitus selvitetään erikseen vaarantamatta talousohjelman tavoitteita.