TAMPEREEN KAUPUNKI 1 Talousarvio 2005 Taloussuunnitelma
TAMPEREEN KAUPUNKI 2 Talousarvio 2005, yhteenveto Asukasluku Veroprosentti 18,00 Vuosikate 78,1 milj.euroa Poistot84,9 milj.euroa Tilikauden alijäämä-10,3 milj. euroa Investoinnit, netto120,6 milj.euroa Talousarvion vaikutus maksuvalmiuteen-18,1 milj.euroa Pitkäaikaisten lainojen muutos+24,3 milj.euroa Lainamäärä191,4 milj. euroa Vuosikate % poistoista92,0 Investointien tulorahoitusprosentti64,8 Lainat euroa/asukas938
TAMPEREEN KAUPUNKI 3 Tampere kasvaa, uudistuu ja vastaa palvelutarpeisiin Kaupungin kasvu jatkuu aiempien vuosien tasolla ”Kaikem paree Tampere” –kaupunkistrategian mukaisesti jatketaan ponnisteluja –palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseksi –toimintamallin ja palvelujärjestelmien uudistamiseksi sekä –tasapainoisen yhdyskuntarakenteen varmistamiseksi Vuoden 2005 talousarvio vie uudistuksia omalta osaltaan eteenpäin
TAMPEREEN KAUPUNKI 4 Tampereen väestö sekä väestöennuste vuoteen 2020
TAMPEREEN KAUPUNKI 5 Väkiluvun muutos tammi-lokakuussa 2004 syntyneiden enemmyys ja nettomuutto (lkm) 16 suurinta kaupunkia
TAMPEREEN KAUPUNKI 6 Työpaikkojen määrä Tampereella 1990 – 2002
TAMPEREEN KAUPUNKI 7 Työttömyys 1990 – 2004 l Työttömyysaste lokakuussa ,8 % (10/ ,4 %) l Koko maan työttömyysaste 10,7 % (10,8 %) l Työttömiä Tampereella (13 749) l Pitkäaikaistyöttömiä (4 099) ja nuoria (1 796)
TAMPEREEN KAUPUNKI 8 Palvelut Kaupungin palvelutaso säilyy pääosin ennallaan Terveydenhuollon palvelut paranevat –Hoitotakuu tulee voimaan , minkä jälkeen jonot on purettava mennessä => Jonojen purkuun on varattu 6 milj. euroa –Omalääkärijärjestelmä on suosituksen mukaisessa laajuudessa käytössä koko vuoden ja osaltaan helpottaa hoitotakuun toteutumista Tehostetun palveluasumisen paikkoja lisätään vanhustenhuollossa Lasten aamu- ja iltapäivätoiminta on käynnissä laajennetussa muodossaan koko vuoden Sammon keskuslukio aloittaa toimintansa
TAMPEREEN KAUPUNKI 9 Toimintamallin ja palvelujärjestelmien uudistaminen Ratkaisu toimintamallin kokonaisuudistuksesta, muun muassa pormestarimallista ja tilaajalautakunnista tehdään alkuvuonna 2005 Tilaaja-tuottaja mallin pilottikohteet käynnistyvät vuoden 2005 alussa –yhdyskuntapalvelut –perusopetus ja päivähoito –toisen asteen koulutus Uudet palvelukeskukset aloittavat toimintansa –ruoka-, työterveys- ja taloushallinnon palvelukeskukset aloittavat –logistiikka- sekä hallinto- ja henkilöstöpalvelukeskuksista tehdään selvitykset ja jatkotoimenpiteet vuoden 2005 loppuun mennessä Sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä muiden hyvinvointipalveluiden uudesta tuotantomallista laadittu selvitys toimenpide-ehdotuksineen valmistuu
TAMPEREEN KAUPUNKI 10 Tasapainoinen yhdyskuntarakenne Kaupungin investointien määrää alennetaan, mutta investointien taso säilyy edelleen korkeana –Investointien kokonaismäärä on 122 miljoonaa euroa –Investointien osuus on 10 prosenttia talousarvion kokonaismenoista Päätökset raideliikenteestä sekä Ranta-Tampellan tunnelin rakentamisesta tehdään kesään mennessä Vuoreksen asuinalueen suunnittelu etenee ja vuoden 2005 aikana edetään eräiltä osin jo rakentamisvaiheeseen Ratinan alueen suunnittelu etenee ja vuoden 2005 aikana aloitetaan etelärannan saattaminen rakentamiskelpoiseksi Nurmi-Sorilan sekä Ojala-Lamminrahka alueiden suunnittelua jatketaan Seudullista maankäyttöä ja liikennehankkeiden toteutusta ohjaava seutustrategia on valmis keväällä 2005
TAMPEREEN KAUPUNKI 11 Kokonaismenot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu Milj. euroa Varsinainen toiminta 1 021,2 Investoinnit 121,9 Rahoitus 28,8 Kokonaismenot 1 171,9
TAMPEREEN KAUPUNKI 12 Tuloperusteet 2005 Verotulot –Verotulojen kasvu on ollut viime vuosina heikkoa. –Tuloveroprosenttia korotettiin kuluvalle vuodelle 0,75 prosentti- yksiköllä. Ilman korotusta kunnallisverotulot olisivat laskeneet sekä vuoteen 2003 että vuoteen 2002 verrattuna. –Tampereen kokonaisverotulot (ml. yhteisöverotulot) saavuttavat vasta vuonna 2005 vuoden 2001 tason. –Kokonaisverotulojen määrän arvioidaan vuonna 2005 kasvavan noin 5 prosenttia kuluvaan vuoteen verrattuna. Valtionosuudet –Valtionosuudet kasvavat talousarviossa 9 milj. eurolla (6 prosenttia). – Kaikki kasvu kohdistuu sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksiin. Maksut ja taksat –Talousarvio sisältää vesimaksujen 6 prosentin korotuksen sekä kaukolämmön myyntihintojen keskimäärin 7 prosentin korotuksen.
TAMPEREEN KAUPUNKI 13 Tuloslaskelma, tulot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu
TAMPEREEN KAUPUNKI 14 Toimialojen nettomenojen kasvu 2004 – 2005 Päivähoito siirretty sosiaali- ja terveyspalveluista kasvatus- ja opetuspalveluihin
TAMPEREEN KAUPUNKI 15 Käyttötalousmenot Ilman liikelaitoksia Yhteensä milj. euroa Päivähoito siirretty sosiaali- ja terveyspalveluista kasvatus- ja opetuspalveluihin
TAMPEREEN KAUPUNKI 16 Tuloslaskelma, menot Liikelaitokset yhdistetty, sisäiset erät poistettu
TAMPEREEN KAUPUNKI 17 Tuloslaskelmaosa
TAMPEREEN KAUPUNKI 18 Investoinnit 2004 – 2005 bruttomenot
TAMPEREEN KAUPUNKI 19 Rahoitusosa
TAMPEREEN KAUPUNKI 20 Vuosikate ja nettoinvestoinnit
TAMPEREEN KAUPUNKI 21 Lainamäärän kehitys LAINAKANTA = Vieras pääoma - Saadut ennakot + Ostovelat + Siirtovelat + Muut velat Milj.euroaEuroa/as.
TAMPEREEN KAUPUNKI 22 Tampereen talousohjelma
TAMPEREEN KAUPUNKI 23 Tampereen talousohjelma vuosille 2005 – /2 TALOUSOHJELMAN TAVOITTEET Talouden tasapaino saavutetaan vuoden 2008 (valtuustokauden) loppuun mennessä. –Ilman liikelaitoksia laaditun tuloslaskelman vuosikate nostetaan positiiviseksi, jolloin kunnallinen palvelutuotanto rahoitetaan verorahoituksella ja valtionosuuksilla. –Liikelaitokset sisältävä tuloslaskelma nostetaan ylijäämäiseksi. –Liikelaitokset sisältävän rahoituslaskelman vaikutus maksuvalmiuteen on nolla ja lainamäärää ei enää kasva. Luottamushenkilöt ja kaupungin johto tunnustavat talousohjelman laadinnan tarpeen ja yhdessä sitoutuvat etsimään tuottavuutta parantavia ja menoja säästäviä keinoja. Talouden tasapainon tavoitteleminen on ensisijaista. Talouden tunnusluvut pidetään suurten kaupunkien keskiarvon paremmalla puolella.
TAMPEREEN KAUPUNKI 24 Tampereen talousohjelma vuosille 2005 – /2 TALOUSOHJELMAN TAVOITTEET Toimialojen nettomenot saavat kasvaa nimellisesti vain 3 prosenttia vuosina Henkilöstömenot sopeutetaan toimintoihin ja taloudellisiin mahdollisuuksiin. Investoinnit arvioidaan uudelleen vuoteen 2008 ulottuvassa suunnitelmassa => Nettoinvestointien taso pidetään enintään 120 milj. eurossa. Suurten yhdyskuntainvestointien rahoitus selvitetään erikseen vaarantamatta talousohjelman tavoitteita.