EK102b Uuden testamentin teologia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Tosi Kirkon Seitsemantoista Kohtaa 1.Kristus järjesti kirkon (Ef 4:11-14) 2.Tosi kirkolla tulee olla Jeesuksen Kristuksen nimi (Ef 5:23) 3.Tosi kirkon.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Hyvä Sisärengaslainen Galatalaiskirjeen toisessa luvussa perustelee julistamansa vapaan armon oikeutusta. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms voit lähettää.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
EK102b Uuden testamentin teologia
Suomi palaa 2011 EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi Mahdollisuus vaikuttaa lähetyskäskyn toteutumiseen Itämeren alueella EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
6. Pyhien kirjojen sisältö Ydinsisältö. Heprealaisen Raamatun sisältö Kertoo juutalaisten historian keskeisimmät tapahtumat. Monet juutalaisuuden opit.
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Antiikin Kreikan ja Rooman uskonnot
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
6. Pyhien kirjojen sisältö
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Evankeliumit nk. KAKSILÄHDETEORIA synoptisten evankeliumien syntymisestä Markus Q Matteus Luukas.
PAAVALI Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Luku 23 – Paavalin elämä ja matkat
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Paavali Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
6. Pyhien kirjojen sisältö
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
16. Kristillisperäiset uskonnot
Kirkkohistoria Kirkon synty
Esityksen transkriptio:

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni) SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v.0-100 jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v. 0-100 jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v. 2008 jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen aiheet -- päivitys 8.4. 11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen 17.4. Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kuinka köyhistä tuli kerettiläisiä Kuinka köyhistä tuli kerettiläisiä? Ebionien ja Nasaretilaisten historia Jerusalemin alkuseurakunta Stefanos, hellenisit Jaakob, heprealaiset F. C. Baur: varhaiskristillisyyden historia heprealaisten ja hellenistien historiaa. Teesi – antiteesi – synteesi Juutalaiskristillisyys – paavalilainen kristillisyys – katolinen kirkko A. Ritschl: Juutalaiskristillisyydessä monia eri suuntauksia. Michael Goulder: St. Paul versus St. Peter: A Tale of Two Missions. 1994. Baurilainen kuva. Ray A. Pritz: Nazarene Jewish Christianity. Nasaretilaiset olivat ensimmäisiä juutalaiskristittyjä eivätkä olleet hereetikkoja Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Varhaiskristilliset heresiologiat (Häkkinen: Köyhät kerettiläiset Varhaiskristilliset heresiologiat (Häkkinen: Köyhät kerettiläiset.1999; muokattu) Justinos Marttyyri Syntagma kaikkia heresioita vastaan (kadonnut) Ennen vuotta 150 Ei Ebioneja Irenaeus Adversus haereses 177-200, mainitsee ebionit Tertullianus De praescriptione haereticorum n. 200 jaa. Mainitsee Ebionin, ei ebioneja Pseudo-Tertuallianus Adversus omnes haereses 200-luvun alku Ebion, ei ebioneja Hippolytus Syntagma (kadonnut) 195-210, luultavasti maininnut Ebionin Refutatio omnium haeresium Vuoden 220 jälkeen Mainitsee sekä ebionit että Ebionin. Epifanios Panarion = ”Lääkelaukku” 370-luvulta Ebion, ebionit ja nasaretilaiset Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Ebionien todellinen historia? Yhteys Jerusalemin alkuseurakunnan köyhiin? Luukkaan kuvaus: omaisuus seurakunnan käyttöön. yhteisomistus, Apt 4:32-37 Ananias ja Safira, Apt 5:1-10 Paavali kantaa kolehtia Jerusalemin ”köyhille”, esim. Gal 2:10 ”Heidän köyhiään meidän vain tuli muistaa, ja niin minä olen ahkerasti tehnytkin.” Eusebius: Ennen Jerusalemin tuhoa Jerusalemin kristityt saivat ilmestyksessä ohjeen paeta Pellaan. (Kirkkohistoria 3.5) Luedemann: Pellan seurakunnan käsitys historiastaan Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Irenaeuksen tuntemat ebionit vs. Epifanioksen ebionit Yhteistä: nimi ebonit Paavalin vastaisuus Jerusalemin kunnioittaminen Eukaristia vain vedellä Epifanioksen Ebionit: spekulaatioita Kristuksen pre-eksistenssistä. läsnä ennakoiden Adamissa ja profeetoissa yhteys Markuksen ev. ja Kerinthoksen kristologiaan? Temppelin ja uhrikultin vastaisuus Ebionien evankeliumi: ”Jos ette lakkaa uhraamasta, viha ei katoa yltänne.” Saaneet vaikutteita elksailaisuudesta? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Keitä olivat nasaretilaiset? Mainitaan 1. kerran Epifanioksen Panarionissa. Ray A. Pritz: Nasaretilaiset ovat Jerusalemin alkuseurakunnan perillisiä Kuvataan samoin kuin ”nasaretilaisia” apostolien teoissa Apt 24:5: “Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa.” Koska olivat ”oikeaoppisia” kirkkoisät eivät mainitse heitä. P. Luomanen: Nasaretilaisten lahko on Epifanioksen luoma stereotyyppinen kuvaus, jolla juutalaiskristillisyys torjutaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teoria 1) Ebionien evankeliumi. Harmonisioiva, eli eri synoptikkoja yhdistelevä evankeliumi, josta olisi säilynyt katkelmia vain Epifanioksen teoksessa Panarion (Pan. 30) 2) Nasaretialaisten evankeliumi. Muistuttaa läheisesti Matteuksen evankeliumia ja jota nasaretilaisina tunnetut kristityt käyttivät Syyrian Beroiassa 3) Heprealaisten evankeliumi. Ammentaa juutalaisesta Viisaus-ajattelusta ja poikkeaa selvästi synoptisesta traditiosta. Kirjoitettu Egyptissä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teorian historia Waitz=> Vielhauer ja Strecker; Klijn A. Meyer, Edgar Hennecken teoksessa Neutetamentliche Apokryphen (1904): Kaksi juutalaiskristillistä evankeliumia: Heprealaisten evankeliumi ja Ebionien evankeliumi H. Waitz, Hennecken toisessa editiossa (1924): Heprealaisten evankeliumi ja Nasaretilaisten evankeliumi erotetaan toisistaan. Ph. Vielhauer ja G. Strecker, Hennecken 3. editiossa (W. Schneemelcherin uudistama laitos; 1959), omaksuivat saman jaottelun, mutta tekivät tarkennuksia sisältöön. Monet yleisesitykset ovat seuranneet Vielhauerin and Streckerin jaottelua. A. F. J. Klijn omaksunut saman jaottelun monografiassaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teorian kriteerit Vielhauerin ja Streckerin mukaan fragmentti on peräisin Nasaretilaisten evankeliumista, jos on merkkejä siitä, että tekstillä on seemiläinen pohja tekstillä on synoptinen luonne tai jos se muistuttaa erityisesti Matteuksen evankeliumia, koska Heprealaisten evankeliumi – kaiken sen perusteella, mitä tiedämme siitä – oli hyvin erilainen verrattuna synoptisiin evankeliumeihin. (Vielhauer ja Strecker 1991, 148; korostukset lisätty). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uudet lajittelukriteerit 1) Lainaukset muilta kirkkoisiltä. Jos voidaan osoittaa, että Hieronymus on saanut katkelman joltakin toiselta, joko kreikkalaiselta tai latinalaiselta, kirjoittajalta, se ei voi olla peräisin nasaretialaisilta. Näitä selviä tapauksia on materiaalissa joitakin, ja tutkijat ovat varsin yksimielisiä näiden lainausten sekundaarista luonteesta. 2) Lainausten aika. Hieronymus alkaa viitata nasaretilaisiin vuosina 391–392. Fragmentit, jotka hän esittää ennen tätä, eivät ilmeisesti ole peräisin nasaretilaisilta. 3) Jos fragmentit mainitsevat monikon kolmannen persoonan kääntäjänä (”me”) ja/tai kreikan kielenä, johon käännös on tehty, fragmentti on ollut kreikankielinen, eikä ole sen vuoksi peräisin nasaretilaisilta. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uusi kahden evankeliumin hypoteesi [Nasaretilaisten anti-rabbiininen kokoelma) -paavalimyönteinen -painottaa Jeesuksen asemaa Jumalan Poikana] Ebionien evankeliumi -harmonisoi Matteusta ja Luukasta -tuomitsee temppelipalveluksen -kieltää lihan syömisen -Liittyy myöhemmin Epifaniuksen tuntemiin Ebioneihin? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uusi kahden evankeliumin hypoteesi Heprealaisten evankeliumi -synoptikkoja nuorempi -harmonisoi synoptisia perikooppeja -liittyy Viisaus-traditioon, gnostilaisuuteen vivahtavia piirteitä -Pyhä Henki Jeesuksen äitinä, Pyhä Henki voidellut profeetat, Jeesuksen ja jeesuksen seuraajat -veljesrakkaus -rikkaiden kritiikkiä juutalaisuuden sisäpuolisestä näkökulmasta -kirjoitettu kreikaksi, käännetty myöhemmin syyriaksi, Diatessaronin jälkeen? -heijastelee Q-traditioon ja Mt:n erityistraditioon liittyvien yhteisöjen myöhempiä vaiheita? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Eusebiuksen luokittelu Kaikkien hyväksymät kirjat Kiistellyt kirjoitukset kirjeet: Jaakob, Juudas, 2Piet, 2 ja 3. Johannes ”epäilyttävät” samaan kategoriaan: Paavalin teot, Hermaan paimen, Pietarin Ilmestys, Barnabaan kirje, Didakhe, Joh Ilm. (?), Heprealaisten evankeliumi Hereetikkojen kirjoitukset Evankeliumit: Pietari, Tuomas, Mattatias ”ja muut”, Andreaksen, Johanneksen ja muiden apostolien teot. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006