Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EK102b Uuden testamentin teologia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EK102b Uuden testamentin teologia"— Esityksen transkriptio:

1 EK102b Uuden testamentin teologia
Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

2 Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni)
SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

3 Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen
MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

4 Luentojen aiheet -- päivitys 8.4.
11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

5 Keitä olivat nasaretilaiset?
Mainitaan 1. kerran Epifanioksen Panarionissa. Ray A. Pritz: Nasaretilaiset ovat Jerusalemin alkuseurakunnan perillisiä Kuvataan samoin kuin ”nasaretilaisia” apostolien teoissa Apt 24:5: “Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa.” Koska olivat ”oikeaoppisia” kirkkoisät eivät mainitse heitä. P. Luomanen: Nasaretilaisten lahko on Epifanioksen luoma stereotyyppinen kuvaus, jolla juutalaiskristillisyys torjutaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

6 Kolmen evankeliumin teoria
1) Ebionien evankeliumi. Harmonisioiva, eli eri synoptikkoja yhdistelevä evankeliumi, josta olisi säilynyt katkelmia vain Epifanioksen teoksessa Panarion (Pan. 30) 2) Nasaretialaisten evankeliumi. Muistuttaa läheisesti Matteuksen evankeliumia ja jota nasaretilaisina tunnetut kristityt käyttivät Syyrian Beroiassa 3) Heprealaisten evankeliumi. Ammentaa juutalaisesta Viisaus-ajattelusta ja poikkeaa selvästi synoptisesta traditiosta. Kirjoitettu Egyptissä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

7 Kolmen evankeliumin teorian historia Waitz=> Vielhauer ja Strecker; Klijn
A. Meyer, Edgar Hennecken teoksessa Neutetamentliche Apokryphen (1904): Kaksi juutalaiskristillistä evankeliumia: Heprealaisten evankeliumi ja Ebionien evankeliumi H. Waitz, Hennecken toisessa editiossa (1924): Heprealaisten evankeliumi ja Nasaretilaisten evankeliumi erotetaan toisistaan. Ph. Vielhauer ja G. Strecker, Hennecken 3. editiossa (W. Schneemelcherin uudistama laitos; 1959), omaksuivat saman jaottelun, mutta tekivät tarkennuksia sisältöön. Monet yleisesitykset ovat seuranneet Vielhauerin and Streckerin jaottelua. A. F. J. Klijn omaksunut saman jaottelun monografiassaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

8 Kolmen evankeliumin teorian kriteerit
Vielhauerin ja Streckerin mukaan fragmentti on peräisin Nasaretilaisten evankeliumista, jos on merkkejä siitä, että tekstillä on seemiläinen pohja tekstillä on synoptinen luonne tai jos se muistuttaa erityisesti Matteuksen evankeliumia, koska Heprealaisten evankeliumi – kaiken sen perusteella, mitä tiedämme siitä – oli hyvin erilainen verrattuna synoptisiin evankeliumeihin. (Vielhauer ja Strecker 1991, 148; korostukset lisätty). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

9 Uudet lajittelukriteerit
1) Lainaukset muilta kirkkoisiltä. Jos voidaan osoittaa, että Hieronymus on saanut katkelman joltakin toiselta, joko kreikkalaiselta tai latinalaiselta, kirjoittajalta, se ei voi olla peräisin nasaretialaisilta. Näitä selviä tapauksia on materiaalissa joitakin, ja tutkijat ovat varsin yksimielisiä näiden lainausten sekundaarista luonteesta. 2) Lainausten aika. Hieronymus alkaa viitata nasaretilaisiin vuosina 391–392. Fragmentit, jotka hän esittää ennen tätä, eivät ilmeisesti ole peräisin nasaretilaisilta. 3) Jos fragmentit mainitsevat monikon kolmannen persoonan kääntäjänä (”me”) ja/tai kreikan kielenä, johon käännös on tehty, fragmentti on ollut kreikankielinen, eikä ole sen vuoksi peräisin nasaretilaisilta. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

10 Uusi kahden evankeliumin hypoteesi (P.Luomanen)
[Nasaretilaisten anti-rabbiininen kokoelma) -paavalimyönteinen -painottaa Jeesuksen asemaa Jumalan Poikana] Ebionien evankeliumi -harmonisoi Matteusta ja Luukasta -tuomitsee temppelipalveluksen -kieltää lihan syömisen -Liittyy myöhemmin Epifaniuksen tuntemiin Ebioneihin? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

11 Uusi kahden evankeliumin hypoteesi (P. Luomanen)
Heprealaisten evankeliumi -synoptikkoja nuorempi -harmonisoi synoptisia perikooppeja -liittyy Viisaus-traditioon, gnostilaisuuteen vivahtavia piirteitä -Pyhä Henki Jeesuksen äitinä, Pyhä Henki voidellut profeetat, Jeesuksen ja jeesuksen seuraajat -veljesrakkaus -rikkaiden kritiikkiä juutalaisuuden sisäpuolisestä näkökulmasta -kirjoitettu kreikaksi, käännetty myöhemmin syyriaksi, Diatessaronin jälkeen? -heijastelee Q-traditioon ja Mt:n erityistraditioon liittyvien yhteisöjen myöhempiä vaiheita? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

12 Eusebiuksen luokittelu
Kaikkien hyväksymät kirjat Kiistellyt kirjoitukset kirjeet: Jaakob, Juudas, 2Piet, 2 ja 3. Johannes ”epäilyttävät” samaan kategoriaan: Paavalin teot, Hermaan paimen, Pietarin Ilmestys, Barnabaan kirje, Didakhe, Joh Ilm. (?), Heprealaisten evankeliumi Hereetikkojen kirjoitukset Evankeliumit: Pietari, Tuomas, Mattatias ”ja muut”, Andreaksen, Johanneksen ja muiden apostolien teot. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

13 Naispappeus – ajankohtainen kysymys?
Lars Aejmelaeus: Naispappeuskeskusteluun liittyvien klassisten raamatunkohtien tulkinta ja siihen liittyvät ongelmat. TAik 1980, Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

14 Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia
1 Kor 14:33b-403 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. 36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? 37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä. 39 Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. 40 Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

15 Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia
Jakeet 1 Kor 14:34-35 on sijoitettu joissakin käsikirjoituksissa vasta jakeen 14:40 jälkeen (D,F,G, a,b, vg; varhaisin, eli D, 400-luvulta) Lisäksi ajatuskulku toimisi ilman ko. jakeita Yhteyttä jakeisiin 1 Tim 2:11-12 (=deuteropaavalilainen). => onko kyseessä alun perin marginaaliin tehty lisäys, joka on päätynyt itse tekstiin. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

16 Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia
1 Tim 2:9-15 Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, 10 vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa. 11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. 13 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

17 Homoseksualisuus ja parisuhteen rekisteröiminen
Martti Nissinen: Homoerotiikka raamatun maailmassa.1994. Martti Nissinen: Homoeroticism in the Biblical World: A Historical Perspective Martti Nissinen ja Liisa Tuovinen (toim.): Synti vai siunaus: Homoseksuaalit, kirkko ja yhteiskunta. 2003 Antti Saarelma (toim.), Homoseksuaalisuus Raamatussa ja kirkon opetuksessa.2007. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

18 Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia
Sodoman miehet, 1 Moos 19:1-11 Mooseksen lain ohjeet, 3 Moos 18:22 Älä yhdy naiseen, joka on kuukautistilansa vuoksi epäpuhdas. 20 Älä makaa toisen miehen vaimon kanssa, ettet tulisi saastaiseksi Älä uhraa lastasi Molokille*, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen. 22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko. 23 Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

19 Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia
3. Moos. 20:9-10 "Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan. 10 Jos mies tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, molemmat avionrikkojat, sekä mies että nainen, on surmattava. "Jos mies häpäisee oman isänsä makaamalla hänen vaimonsa kanssa, molemmat syylliset on surmattava; he ovat itse ansainneet kuolemansa. 12 Jos mies makaa miniänsä kanssa, heidät on molemmat surmattava. He ovat tehneet luonnottoman teon ja ovat itse ansainneet kuolemansa. 13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

20 Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia
Tuom. 19:22-25 Heidän viettäessään kaikessa rauhassa iltaa kaupungin miehet, jotka olivat kelvotonta roskaväkeä, piirittivät talon. He tungeksivat oven takana huutaen vanhukselle, talon isännälle: "Tuo tänne se mies, joka tuli luoksesi. Me tahdomme maata hänet." 23 Silloin isäntä meni ulos miesten luo ja sanoi: "Älkää, hyvät miehet, tehkö sellaista pahaa tekoa, mieshän on minun vieraani. Älkää tehkö mitään niin hirveätä! 24 Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!" Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

21 Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia
1 Kor 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 1 Tim 1:8-10 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

22 Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia
Room 1:23-27 He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, 23 ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. 24 Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. 25 He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. 26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi

23 1 Kor 11:2-16 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi


Lataa ppt "EK102b Uuden testamentin teologia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google