EK102b Uuden testamentin teologia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Perusevankeliumia tähän päivään
Tosi Kirkon Seitsemantoista Kohtaa 1.Kristus järjesti kirkon (Ef 4:11-14) 2.Tosi kirkolla tulee olla Jeesuksen Kristuksen nimi (Ef 5:23) 3.Tosi kirkon.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Totuus.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Miten islam suhtautuu naisen asemaan.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
1. Tim 1: 1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Aloitamme nyt enimmäisen Timoteus-kirjeen läpikäymisen. Kirje on kirjoitettu nuorelle seurakunnan johtajalle rohkaisuksi.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Raamatun tekstien valossa.VKR.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Nainen Koraanissa Islam ei tee kerrassaan mitään eroa naisten ja miesten välillä heidän suhteessaan Allahiin (swt). Molemmille luvataan sama palkkio hyvästä.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
”Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille” Mark 16:15 Kuka käskee ja ketä ? Mikä on minun paikkani ja osuuteni ? Yhdessä.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Loisto yllättää Matt. 17: Pirkko Valkama.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Hepr. 5:1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, Edellisen luvun lopussa Jeesusta nimitettiin ylipapiksi. Nyt kirjeen kirjoittaja selittää tarkemmin Jeesuksen ylipappeutta.
Pyhiinvaellus Lainkuuliaisesta kansalaisesta Jumalan lapseksi
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
EK102b Uuden testamentin teologia
Tapahtukoon sinun tahtosi
1. Tim 4: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 4. luvussa Paavali varoittaa harhaopeista ja anta ohjeita Timoteukselle viran hoitoa varten. Kysymyksiä,
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
1. Tim 3: 1 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 3. luvussa Paavali antaa ohjeita pastoreille ja diakoneille. Kysymyksiä, esirukousaiheita yms.
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kolmastoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdestoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Kahdeksastoista etappi
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
JUMALAN TAHDON NOUDATTAMINEN JA ESIMERKKINÄ SUHTAUTUMINEN HOMOSEKSUAALISUUTEEN Luku 6  Opetusvinkki 2.
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala 2 Moos 3:6, 15, Mark 12:26-27 Apt 3:13, Luuk 13:28.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
Luku 14 – Raamatun tulkinta
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
Kristinuskon oppi maailman suurin uskonto (2,1 mrd kannattajaa), perustuu Jeesus Nasaretilaisen toimintaan ja julistukseen Yhteinen historia juutalaisuuden.
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
YKSI EVANKELIUMI – NELJÄ EVANKELISTAA
Esityksen transkriptio:

EK102b Uuden testamentin teologia Luennot 11.3.-17.4. Petri Luomanen Eksegetiikan laitos

Luentojen näkökulma: Kolmen maailman malli (Kari Syreeeni) SYMBOLIMAAILMA v.2008 SYMBOLIMAAILMA v.0-100 jaa. TEKSTIMAAILMA KONKREETTINEN MAAILMA v. 0-100 jaa. KONKREETTINEN MAAILMA v. 2008 jaa. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen näkökulma: Kristillisen identiteetin muodostuminen MUISTI tekstit, tarinat yksilöllinen, kollektiivinen IDENTITEETTI persoonallinen sosiaalinen NORMIT ROOLIT SISÄ-JA ULKO- PUOLISUUS RITUAALIT Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Luentojen aiheet -- päivitys 8.4. 11.3. Kurssin sisältö, luentopäiväkirja, luentojen näkökulma, keskeiset käsitteet 13.3. Keskeiset käsitteet, Mitä Jeesus sanoikaan? Q-lähteen Jeesus-kuva 18.3. Matteus ja Jumalan läsnäolon ongelma, Immanuel 27.3. Paavali ja mielettömät galatalaiset 1.4. Korintin hurmos, Stefanos ja hellenistit 3.4. Luento peruutettu 8.4. Markuksen salattu Messias. Luukas ja kristittyjen ensimmäinen historia 10.4. Johanneksen lihaksi tullut Sana, Tuomaan evankeliumi 15.4. Kuinka köyhistä (ebionit) tuli kerettiläisiä? Oikean opin ja kaanonin muodostuminen 17.4. Ajankohtaiset teologiset teemat ja palaute Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Keitä olivat nasaretilaiset? Mainitaan 1. kerran Epifanioksen Panarionissa. Ray A. Pritz: Nasaretilaiset ovat Jerusalemin alkuseurakunnan perillisiä Kuvataan samoin kuin ”nasaretilaisia” apostolien teoissa Apt 24:5: “Me olemme havainneet, että tämä mies on tuhoisa kuin rutto. Hän on nasaretilaisten lahkon johtaja, ja kaikkialla, joka puolella maailmaa hän on lietsomassa levottomuutta juutalaisten keskuudessa.” Koska olivat ”oikeaoppisia” kirkkoisät eivät mainitse heitä. P. Luomanen: Nasaretilaisten lahko on Epifanioksen luoma stereotyyppinen kuvaus, jolla juutalaiskristillisyys torjutaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teoria 1) Ebionien evankeliumi. Harmonisioiva, eli eri synoptikkoja yhdistelevä evankeliumi, josta olisi säilynyt katkelmia vain Epifanioksen teoksessa Panarion (Pan. 30) 2) Nasaretialaisten evankeliumi. Muistuttaa läheisesti Matteuksen evankeliumia ja jota nasaretilaisina tunnetut kristityt käyttivät Syyrian Beroiassa 3) Heprealaisten evankeliumi. Ammentaa juutalaisesta Viisaus-ajattelusta ja poikkeaa selvästi synoptisesta traditiosta. Kirjoitettu Egyptissä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teorian historia Waitz=> Vielhauer ja Strecker; Klijn A. Meyer, Edgar Hennecken teoksessa Neutetamentliche Apokryphen (1904): Kaksi juutalaiskristillistä evankeliumia: Heprealaisten evankeliumi ja Ebionien evankeliumi H. Waitz, Hennecken toisessa editiossa (1924): Heprealaisten evankeliumi ja Nasaretilaisten evankeliumi erotetaan toisistaan. Ph. Vielhauer ja G. Strecker, Hennecken 3. editiossa (W. Schneemelcherin uudistama laitos; 1959), omaksuivat saman jaottelun, mutta tekivät tarkennuksia sisältöön. Monet yleisesitykset ovat seuranneet Vielhauerin and Streckerin jaottelua. A. F. J. Klijn omaksunut saman jaottelun monografiassaan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Kolmen evankeliumin teorian kriteerit Vielhauerin ja Streckerin mukaan fragmentti on peräisin Nasaretilaisten evankeliumista, jos on merkkejä siitä, että tekstillä on seemiläinen pohja tekstillä on synoptinen luonne tai jos se muistuttaa erityisesti Matteuksen evankeliumia, koska Heprealaisten evankeliumi – kaiken sen perusteella, mitä tiedämme siitä – oli hyvin erilainen verrattuna synoptisiin evankeliumeihin. (Vielhauer ja Strecker 1991, 148; korostukset lisätty). Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uudet lajittelukriteerit 1) Lainaukset muilta kirkkoisiltä. Jos voidaan osoittaa, että Hieronymus on saanut katkelman joltakin toiselta, joko kreikkalaiselta tai latinalaiselta, kirjoittajalta, se ei voi olla peräisin nasaretialaisilta. Näitä selviä tapauksia on materiaalissa joitakin, ja tutkijat ovat varsin yksimielisiä näiden lainausten sekundaarista luonteesta. 2) Lainausten aika. Hieronymus alkaa viitata nasaretilaisiin vuosina 391–392. Fragmentit, jotka hän esittää ennen tätä, eivät ilmeisesti ole peräisin nasaretilaisilta. 3) Jos fragmentit mainitsevat monikon kolmannen persoonan kääntäjänä (”me”) ja/tai kreikan kielenä, johon käännös on tehty, fragmentti on ollut kreikankielinen, eikä ole sen vuoksi peräisin nasaretilaisilta. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uusi kahden evankeliumin hypoteesi (P.Luomanen) [Nasaretilaisten anti-rabbiininen kokoelma) -paavalimyönteinen -painottaa Jeesuksen asemaa Jumalan Poikana] Ebionien evankeliumi -harmonisoi Matteusta ja Luukasta -tuomitsee temppelipalveluksen -kieltää lihan syömisen -Liittyy myöhemmin Epifaniuksen tuntemiin Ebioneihin? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Uusi kahden evankeliumin hypoteesi (P. Luomanen) Heprealaisten evankeliumi -synoptikkoja nuorempi -harmonisoi synoptisia perikooppeja -liittyy Viisaus-traditioon, gnostilaisuuteen vivahtavia piirteitä -Pyhä Henki Jeesuksen äitinä, Pyhä Henki voidellut profeetat, Jeesuksen ja jeesuksen seuraajat -veljesrakkaus -rikkaiden kritiikkiä juutalaisuuden sisäpuolisestä näkökulmasta -kirjoitettu kreikaksi, käännetty myöhemmin syyriaksi, Diatessaronin jälkeen? -heijastelee Q-traditioon ja Mt:n erityistraditioon liittyvien yhteisöjen myöhempiä vaiheita? Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Eusebiuksen luokittelu Kaikkien hyväksymät kirjat Kiistellyt kirjoitukset kirjeet: Jaakob, Juudas, 2Piet, 2 ja 3. Johannes ”epäilyttävät” samaan kategoriaan: Paavalin teot, Hermaan paimen, Pietarin Ilmestys, Barnabaan kirje, Didakhe, Joh Ilm. (?), Heprealaisten evankeliumi Hereetikkojen kirjoitukset Evankeliumit: Pietari, Tuomas, Mattatias ”ja muut”, Andreaksen, Johanneksen ja muiden apostolien teot. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Naispappeus – ajankohtainen kysymys? Lars Aejmelaeus: Naispappeuskeskusteluun liittyvien klassisten raamatunkohtien tulkinta ja siihen liittyvät ongelmat. TAik 1980, 128-142. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia 1 Kor 14:33b-403 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa, 34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. 36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? 37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä. 39 Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. 40 Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia Jakeet 1 Kor 14:34-35 on sijoitettu joissakin käsikirjoituksissa vasta jakeen 14:40 jälkeen (D,F,G, a,b, vg; varhaisin, eli D, 400-luvulta) Lisäksi ajatuskulku toimisi ilman ko. jakeita Yhteyttä jakeisiin 1 Tim 2:11-12 (=deuteropaavalilainen). => onko kyseessä alun perin marginaaliin tehty lisäys, joka on päätynyt itse tekstiin. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Naispappeuskeskusteluun liittyviä raamatunkohtia 1 Tim 2:9-15 Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys -- eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, 10 vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa. 11 Naisen tulee kuunnella opetusta, hiljaa ja kuuliaisena. 12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti. 13 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksualisuus ja parisuhteen rekisteröiminen Martti Nissinen: Homoerotiikka raamatun maailmassa.1994. Martti Nissinen: Homoeroticism in the Biblical World: A Historical Perspective. 1998. Martti Nissinen ja Liisa Tuovinen (toim.): Synti vai siunaus: Homoseksuaalit, kirkko ja yhteiskunta. 2003 Antti Saarelma (toim.), Homoseksuaalisuus Raamatussa ja kirkon opetuksessa.2007. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia Sodoman miehet, 1 Moos 19:1-11 Mooseksen lain ohjeet, 3 Moos 18:22 Älä yhdy naiseen, joka on kuukautistilansa vuoksi epäpuhdas. 20 Älä makaa toisen miehen vaimon kanssa, ettet tulisi saastaiseksi. 21 Älä uhraa lastasi Molokille*, sillä jos niin teet, häpäiset oman Jumalasi nimen. 22 Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko. 23 Älä yhdy mihinkään eläimeen, ettet tulisi saastaiseksi. Älköön kukaan nainen paritelko eläimen kanssa, sillä sellainen on luonnonvastaista. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia 3. Moos. 20:9-10 "Jos joku herjaa isäänsä tai äitiään, hänet on surmattava. Hän on itse ansainnut kuolemansa, koska on herjannut vanhempiaan. 10 Jos mies tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, molemmat avionrikkojat, sekä mies että nainen, on surmattava. "Jos mies häpäisee oman isänsä makaamalla hänen vaimonsa kanssa, molemmat syylliset on surmattava; he ovat itse ansainneet kuolemansa. 12 Jos mies makaa miniänsä kanssa, heidät on molemmat surmattava. He ovat tehneet luonnottoman teon ja ovat itse ansainneet kuolemansa. 13 Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia Tuom. 19:22-25 Heidän viettäessään kaikessa rauhassa iltaa kaupungin miehet, jotka olivat kelvotonta roskaväkeä, piirittivät talon. He tungeksivat oven takana huutaen vanhukselle, talon isännälle: "Tuo tänne se mies, joka tuli luoksesi. Me tahdomme maata hänet." 23 Silloin isäntä meni ulos miesten luo ja sanoi: "Älkää, hyvät miehet, tehkö sellaista pahaa tekoa, mieshän on minun vieraani. Älkää tehkö mitään niin hirveätä! 24 Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!" Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia 1 Kor 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 1 Tim 1:8-10 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. 9 Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, 10 siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. 11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

Homoseksuaaliseen toimintaan liittyviä raamatunkohtia Room 1:23-27 He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi, 23 ja he ovat vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviin. 24 Sen vuoksi Jumala on jättänyt heidät mielihalujensa valtaan sellaiseen saastaisuuteen, että he keskinäisissä suhteissaan häpäisevät oman ruumiinsa. 25 He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen, he ovat kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä Luojaa -- olkoon hän ikuisesti ylistetty, aamen. 26 Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, 27 ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan. Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006

1 Kor 11:2-16 Kiitän teitä siitä, että aina muistatte ja noudatatte niitä opetuksia, jotka olen välittänyt teille. 3 Teidän tulee kuitenkin tietää, että jokaisen miehen pää on Kristus, naisen pää on mies ja Kristuksen pää on Jumala. 4 Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi 01.01.2006