Vaikuttava puhe 1. Logos 2. Ethos 3. Pathos asiasisältö eli varsinainen argumentti 2. Ethos keinot, joilla vakuutetaan 3. Pathos vastaanottajien mielentila => argumentin vastaanottaminen ja arvioiminen
Argumentointi Pakottamisen vastakohta Tarkoitus saada kuulija hyväksymään esim. jokin ehdotus => toimimaan sen mukaisesti Myyntineuvottelut, toimintamenetelmistä päättäminen jne. LÄHTÖTIEDOT JOHTOPÄÄTÖS
Argumentoinnin tekniikat 1. Valitut tosiasiat tilastot, laskelmat, aiemmat (yhteiset) kokemukset 2. Loogisen yhteyden rakentaminen lähtökohdista kohti johtopäätöstä 3. Edelliseen linkittyvät keinot vertaukset, analogiat, jonkin tarinan kautta, vastakkaisuudet, osuvat sanonnat
Argumentaation rakenne 1/2 Mieti, mihin pyrit. esim. myyntineuvotteluissa pitää olla tavoite Lähtötiedon keruu hyväksyttävät, tutut asiat väite, joka kumotaan Perustelujen eli argumenttien miettiminen Varaukset ja tarkennukset maltillisuus, täsmällisyys
Argumentaation rakenne 2/2 Esitysjärjestyksen ja tyylin suunnittelu Johtopäätös = esityksen pääväite Voi olla alussa, lopussa tai molemmissa Vanha myyntimiehen viisaus: ”Voitit myyntineuvottelun, mutta saitko myös kaupat?”