Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kommunikaatio, viestintä ja esiintyminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kommunikaatio, viestintä ja esiintyminen"— Esityksen transkriptio:

1 Kommunikaatio, viestintä ja esiintyminen
Miten saan asiani ymmärretyksi ja ideani ”myydyksi” ? Puheen tai esitelmän tekeminen Esityksen pitäminen Taru Mattsson

2 VIESTINNÄN HAASTE ARVOT, ASENTEET, TUNTEET VAKAUMUS, ODOTUKSET JNE.
TUOTTEESI/PALVELUSI, MIELIPITEESI SELLAISENA KUIN SE TODELLISUUDESSA ON OBJEKTIIVINEN TOTUUS VIESTINTÄ ARVOT, ASENTEET, TUNTEET VAKAUMUS, ODOTUKSET JNE. TULKINTA TUOTTEESI/PALVELUSI, MIELIPITEESI SELLAISENA KUIN VASTAANOTTAJA SEN NÄKEE SUBJEKTIIVINEN TOTUUS Oy Raffinato Ab

3 YLEISIÄ VÄÄRINKÄSITYKSIÄ IHMISTEN VÄLISESTÄ VIESTINNÄSTÄ
1) VASTAANOTTAJAT YMMÄRTÄVÄT SANOMANI JA PUHUVAT SAMALLA TAVALLA KUIN MINÄ 2) VASTAANOTTAJILLA ON SAMAT ARVOT JA SAMA MAAILMANKUVA KUIN MINULLA 3) VASTAANOTTAJAT OVAT OBJEKTIIVISIA JÄRKEVIÄ ASIALLISIA JOHDONMUKAISIA VI MÅSTE FÖRSTÅ ATT MÄNNISKOR ÄR OLIKA. OLIKA MÄNNISKOR TAR EMOT KOMMUNIKATION OLIKA. VI HAR EMELLERTID EN TENDENS ATT TA ALLTFÖR MYCKET FÖR GIVET OCH I ALLTFÖR HÖG UTSTRÄCKNING KÄNNA ANDRA AV OSS SJÄLVA. HÄR ÄR PUDELNS KÄRNA. DESSUTOM TROR VI ATT MÄNNISKORNA REAGERAR MED SITT FÖRNUFT. KOM IHÅG ATT MÄNNISKAN ÄR EN FÖRNUFTS/EMOTIONS-HELHET OCH ATT KÄNSLORNA OCH DET UNDERMEDVETNA I VÄLDIGT STOR UTSTRÄCKNING STYR MÄNNISKANS SÄTT ATT REAGERA PÅ OLIKA IMPULSER, T.EX. KOMMUNIKATION.

4 “VIESTINVIEJÄT” SANAT 7 % KEHO 55 % ÄÄNI 38 % SANALLINEN VIESTINTÄ 7 %
SANATON VIESTINTÄ % Albert Mehrabian: ”Silent messages”

5 TUNTEESI OHJAAVAT KÄYTTÄYTYMISTÄSI KÄYTTÄYTYMISESI OHJAA TUNTEITASI

6 Retoriikan seitsemän peruskiveä
Tilanteen ja päämäärien pohtiminen (Intellectio) Teesin, argumenttien ja todisteiden pohtiminen (Inventio) Jäsentely (Dispositio) Puheen ”koristaminen”, retooriset kuviot (Elocutio) Puheen muistaminen (Memoria) Puheen esittäminen (Actio) Puheen ja tuloksen analysointi (Analysis)

7 Intellectio Miksi minut on kutsuttu tänne, tausta?
Ketkä ja kuinka monta kuuntelijaa? Mikä on edustamani organisaation rooli? Mikä on minun roolini ja asemani? Mihin pyrin? Mitä haluan saavuttaa? Mitä haluan kuuntelijoiden tekevän puheeni jälkeen? Minkälainen on paikka? Milloin pidän puheeni? Kuinka paljon aikaa minulla on käytettävissä?

8 Argumentointi Teesi, argumentit ja todisteet
selvä ja ytimekäs niin lyhyt, että se mahtuu käyntikortin kääntöpuolelle Argumentit Loogiset (logos) puhuttelevat järkeä Tunne- (ethos & pathos) puhuttelevat moraalia ja tunteita Todisteilla vahvistetaan argumenttiväittämiä

9 Tästä löydät argumentteja
Mitä? Kuka? Miksi? Milloin? Missä? Miten? Minkä avulla?

10 TODISTELANKKU Ethos, logos och pathos tasapainossa Teesi = Sanomasi
Argumentit Tosiasioita Tilastoja Tutkimuksia Laskelmia Sitaatteja Auktoriteetteja Esimerkkejä Vertailut Omat mietteet Tunne - Ethos - Pathos Järki - Logos

11 Puheen viisi osaa Johdanto (Exordium) Taustan kuvaileminen (Narratio)
herätä mielenkiintoa luo kosketusta Taustan kuvaileminen (Narratio) Teesi eli varsinainen sanoma (Propositio) Argumentointi omat argumenttini (Probatio) vastaväitteiden käsittely (Refutatio) Päätös (Peroratio)

12 Toinen tapa jäsennellä (Tiedottavat puheet)
Johdanto Mielenkiinnon herättäminen tärkeä Kerro mistä aiot tiedottaa Luo turvallisuutta Tiedota Tee yhteenveto Kehota toimimaan ”Tell them what you are going to tell them, tell them and then tell them what you told them.”

13 ARGUMENTOINTIHARJOITUS
Argumentti: Teesi: Looginen: Eettinen: Tunneperäinen:

14 TODISTAMISHARJOITUS Todiste: Teesi: Argumentti: Tosiasia: Sitaatti:
Esimerkki: Argumentti: Vertaus: Oma miete:

15 KOKO PUHE Johdanto: Tausta: Teesi/ehdotus/tarjous: A1: Argumentti A:
Todisteet: A3: B1: Argumentti B: Todisteet: B2: B3: C1: Argumentti C: Todisteet: C2: C3: (Mahdollisesti yhden vastaväitteen käsittely todisteinen) Päätös:

16 Uskalla olla oma itsesi!
Toteutus (Actio) Pääsääntöjä: Uskalla näkyä! Uskalla olla oma itsesi! Uskalla ottaa tilaa!

17 Muista: Vain Sinä tiedät, mitä aiot sanoa!
Jos unohdat jotakin, älä kerro sitä kaikille jälkeenpäin! Kukaan muu kuin Sinä ei tiedä, mitä unohdit!

18 PYRKIMYKSENÄ ON USEAMMAN VASTAANOTTAJAN AISTIN AKTIVOINTI
APUVÄLINEET PARANTAA TARKKAAVAISUUTTA VAHVISTAA MUISTIKUVAA SELKEYTTÄÄ SANOMAA PYRKIMYKSENÄ ON USEAMMAN VASTAANOTTAJAN AISTIN AKTIVOINTI

19 MATERIAALISI RIITTÄÄ YLEENSÄ PAREMMIN KUIN LUULET!

20 INVESTOI AIKAA JA HIKEÄ!
SUUNNITTELE JA HARJOITTELE! SUUNNITTELE JA HARJOITTELE!

21 Mediayhteydet Ajasta ja tilasta taistellaan
Mistä ko median asiakkaat ovat kiinnostuneita? Toimittajat arvostavat ”valmista”

22 Lopuksi 90 % hermostuneisuudesta ei näy!
Sattuma suosii valmistautunutta ”Sen yksinkertaisempi ratkaisu sen varmempi voit olla, että kuulijat ymmärtävät sinut.” (Jan Carlzon)


Lataa ppt "Kommunikaatio, viestintä ja esiintyminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google