Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina 2005-2009 Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Gumbel Suuret sateet (yli 30 mm sateet + 50%) Toistumi saikaMinMaks KA A1B 2500,7230,8500,816 0, ,7190,8470,813 0, ,7090,8390,807 0,854 Muutos.
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2010
Alatunniste 1 Apteekkien ansiotilastoja 10/2010 – 10/2011.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2009 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Esityksen transkriptio:

Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010

Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Someron kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista tieliikenneonnettomuuksista. Onnettomuuksien osallisten tiedot koskevat koko Salon seutua (Someron ja Salon kaupungit). Onnettomuusmäärä ja kehitys: diat 3-5 Osalliset: diat 6-11 Onnettomuuden tapahtuma-aika: diat Onnettomuusluokka: Olosuhteet tapahtumahetkellä: diat Onnettomuuspaikan tyyppi: diat Pahimmat onnettomuuspaikat: diat Yhteenveto: dia 28 Onnettomuuskustannukset: diat 29-30

Määritelmiä Tieliikenneonnettomuus on omaisuusvahinkoihin ja/tai henkilövahinkoihin johtanut kulkuneuvon liikkumisesta aiheutunut tapahtuma, joka on sattunut tieliikennelain mukaan yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä tiellä tai alueella ja jossa on osallisena ainakin yksi liikkuva kulkuneuvo. Omaisuusvahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena kukaan ei ole kuollut eikä vammautunut. Henkilövahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena joku on kuollut tai vammautunut. (lyhenne: HEVA-onnettomuus) Poliisin tietoon tulevat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, mutta vain osa lievemmistä onnettomuuksista. Tilastokeskuksen mukaan poliisin tietoon tulee 20 % henkilövahinkoon johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.

Onnettomuusmäärä vuosina Someron kaupungin alueella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 103 onnettomuutta, joista 17 on johtanut loukkaantumiseen ja 1 kuolemaan

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kuukausi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuuden tapahtuma-aika: viikonpäivä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kellonaika Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuusluokka Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuusluokka Maanteillä tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuusluokka Katuverkolla tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Olosuhteet tapahtumahetkellä: valoisuus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Olosuhteet tapahtumahetkellä: sää Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Olosuhteet tapahtumahetkellä: tiekeli Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuuspaikan tiedot: tienpitäjä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron seudulla

Onnettomuuspaikan tiedot: tyyppi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuuspaikan tiedot: risteysvarustus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Onnettomuuspaikan tiedot: nopeusrajoitus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella

Pahimmat onnettomuuspaikat Pahimmat onnettomuuspaikat on määritelty vuosien aikana tapahtuneista onnettomuuksista kasaumapisteinä ja mustapisteindeksinä Kasaumapiste: 50 metrin säteellä –vähintään yksi kuolemaan johtanut onnettomuus tai –vähintään 2 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta tai –yhteensä vähintään 5 onnettomuutta. Mustapisteanalyysi: –henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 1 ja –omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 0,2.

Pahimmat onnettomuuspaikat Somerolla IND5kuol. joht. onn * loukk. joht. onn * om.vah. joht. onn * Helsingintie (mt 52)-Pärnämäentie0,84131 Joensuuntie-Sepäntie0,68032 Joensuuntie-Jukolantie0,60030 Helsingintie (mt 52)-Joensuuntie0,48022 Turuntie (mt 2810) Jokioistentien ja Joensuuntien välissä 0,40015 Helsingintie (mt 52)-Turuntie (mt 2810)0,36014 * Vuosien aikana tapahtuneet kuolemaan, loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneet onnettomuudet (kpl)

Onnettomuusanalyysin yhteenveto Asukasmäärään suhteutettuna Somerolla tapahtuu 67 % enemmän onnettomuuksia ja 49 % enemmän HEVA-onnettomuuksia kuin koko Suomessa keskimäärin Suurin osa (82 %) onnettomuuksista tapahtuu maanteillä Henkilövahingoista –Ajoneuvoliikenne: 87 % maanteillä –Kevytliikenne: 64 % kaduilla Peuraonnettomuuksia puolet Yksittäisonnettomuuksia 1/4 kaikista onnettomuuksista ja 45 % henkilövahinko-onnettomuuksista Jalankulkija-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuuksia 6 % kaikista onnettomuuksista ja 30 % kaikista henkilövahingoista. Mopo-onnettomuuksien määrä on lisääntynyt nopeasti Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu hyvissä olosuhteissa Nuoret usein osallisina onnettomuuksissa

Onnettomuuskustannukset Onnettomuuksista aiheutuvat aineelliset vahingot sekä uhrien hyvinvoinnille aiheutuneet aineettomat menetykset Yksikkökustannukset –Omaisuusvahinkoon johtanut onnettomuus € –Henkilövahinkoon johtanut onnettomuus € Kuntien osuus % Someron kaupungin alueella tapahtuneiden onnettomuuksien –Kustannukset yhteensä vuodessa (KA 05-09) 8,8 M€ –Kunnan osuus 1,3-1,8 M€

Someron kaupungin osuus vuotuisista onnettomuuskustannuksista 5 vuoden keskiarvona