Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI"— Esityksen transkriptio:

1 Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI
Planen för trygg och hållbar trafik i Ingå 2016 INKOON VIISAAN JA TURVALLISEN LIIKKUMISEN SUUNNITELMA 2016 Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI

2 Ingå olycksanalys – innehåll
Trafikolyckor i Ingå åren Stamväg 51:s och Fagervikvägens inverkan på antalet olyckor i Ingå Trafikolyckor som har lett till personskador Olycksklasser Olycksplatser Olyckor i ingå under olika årstider Antal olyckor med personskador per capita åren Delaktiga i olyckor åren Delaktiga i olyckor enligt ålder Olyckskostnader Olyckskostnader åren Sammandrag av trafikolyckorna i Ingå

3 Inkoon onnettomuusanalyysin SISÄLTÖ
Liikenneonnettomuudet vuosina Kantatien 51 ja Fagervikintien (mt 1050) vaikutus onnettomuusmääriin Henkilövahinko-onnettomuudet vuosina Onnettomuuksien onnettomuusluokat vuosina Onnettomuuspaikat vuosina Vuodenaikavaihtelun vaikutus onnettomuuksiin vuosina Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä asukasta kohden Inkoossa ja koko maassa vuosina Onnettomuuksien osalliset vuosina Onnettomuuteen joutuneet henkilöt ikäryhmittäin vuosina Onnettomuuskustannusten muodostuminen Onnettomuuskustannukset vuosina Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista

4 TRAFIKOLYCKOR i Ingå ÅREN 2011-2015 liikenneonnettomuudet Inkoossa vuosina 2011-2015
Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

5 Stamväg 51:s inverkan på antalet olyckor i ingå Kantatien 51 vaikutus Inkoon onnettomuusmääriin
Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

6 Fagervikvägens (lt 1050) inverkan på antalet olyckor i Ingå Fagervikintien (MT 1050) vaikutus Inkoon onnettomuusmääriin Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

7 TRAFIKOLYCKOR som har lett till personskador i ingå I ÅREN Henkilövahinko-Onnettomuudet inkoossa vuosina Källa: Trafikverkets olycksregister och Statistikcentralen Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri ja Tilastokeskus

8 OLYCKSKLASSER Källa: Trafikverkets olycksregister

9 Onnettomuusluokat Ei yhtään tilastoitua jalankulku- tai polkupyöräonnettomuutta. Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

10 Olycksplatserna med personskador i Ingå åren Inkoon henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien tapahtumapaikat vuosina Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

11 Olycksplatserna med egendomsskador i Ingå åren Inkoon omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien tapahtumapaikat vuosina Källa: Trafikverkets olycksregister / Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

12 Olycksplatserna i ingå 2011-2015
En olycka med dödlig utgång i Ingå Mötande fordon kolliderade på stamväg 51. Flest olyckor med personskador på Fagervikvägen (lv 1050) och stamväg 51. 11 olyckor med personskador på Fagervikvägen; 7 olyckor med ett fordon inblandat, 4 olyckor med flera fordon. På stamväg 51 skedde 10 olyckor med personskador; 4 olyckor med ett fordon inblandat, 3 olyckor med flera fordon och 3 olyckor p.g.a. djur. Olyckorna med ett fordon inblandat gällde avkörningar. Orsakerna till olyckorna med personskador och med flera fordon inblandade varierade, men det var ofta fråga om att ett fordon skulle svänga. Egendomsskador förekom mest på stamväg 51, men också bl.a. Fagervikvägen, Södra Salovägen, Virkbyvägen och Barösundsvägen. Egendomsskadorna orsakades oftast av hjortar.

13 Inkoon Onnettomuuspaikat vuosina 2011-2015
Vuosina Inkoossa tapahtui yksi kuolemaan johtanut onnettomuus. Kyseessä oli kohtaamisonnettomuus, joka tapahtui kantatiellä 51. Loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten Fagervikintiellä (mt 1050) ja kantatiellä 51. Fagervikintiellä tapahtui 11 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, joista 7 oli yksittäisonnettomuuksia ja 4 moottoriajoneuvo-onnettomuuksia. Kantatiellä tapahtui 10 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta, joista 4 oli moottoriajoneuvo- onnettomuuksia, 3 yksittäisonnettomuuksia ja 3 eläinonnettomuuksia. Loukkaantumiseen johtaneet yksittäisonnettomuudet olivat tieltä suistumisia. Loukkaantumiseen johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien syyt vaihtelivat, mutta usein onnettomuuksiin liittyi kääntymässä oleva ajoneuvo. Omaisuusvahinkoja tapahtui eniten kantatiellä 51, mutta myös muun muassa Fagervikintiellä, Eteläisellä Salontiellä, Virkkalantiellä ja Barösundintiellä. Omaisuusvahingot olivat tyypillisesti peuraonnettomuuksia.

14 Olyckor i ingå under olika årstider 2011-2015
Nästan hälften av olyckorna med personskador (16/35 olyckor) inträffade under sommarmånaderna (juni, juli, augusti). Vissa typer av olyckor ser ut koncentreras till snöfri tid. T.ex. alla olyckorna med personskador som gällde svängning eller mötande inträffade i maj-september. Olyckor med ett fordon inblandat inträffade året om, men något oftare sommartid än under andra årstider. Källa: Trafikverkets olycksregister

15 Vuodenaikavaihtelun vaikutus onnettomuuksiin Inkoossa vuosina 2011-2015
Vuosina lähes puolet henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista (16 / 35 onnettomuutta) tapahtui kesäkuukausien (kesä-, heinä- ja elokuu) aikana. Tietyt onnettomuustyypit näyttivät painottuvan lumettomaan aikaan. Esimerkiksi kaikki henkilövahinkoon johtaneet kääntymis- ja kohtaamisonnettomuudet tapahtuivat touko- syyskuussa. Loukkaantumiseen johtaneita yksittäisonnettomuuksia tapahtui ympäri vuoden, mutta yksittäisonnettomuuksia näyttää tapahtuneen kesäaikaan hieman enemmän kuin muina vuodenaikoina. Lähde: Liikenneviraston onnettomuusrekisteri

16 antal olyckor med personskador per capita åren HENKILÖVAHINKO-ONNETTOMUUKSIEN MÄÄRÄ ASUKASTA KOHDEN Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

17 Delaktiga i olyckor åren 2005-2016 Onnettomuuksien osalliset vuosina 2005-2016
Källa: Statistikcentralen / Lähde: Tilastokeskus

18 delaktiga i olyckor fördelade enligt ålder Onnettomuuksien osalliset ikäryhmittäin
Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

19 Delaktiga i olyckor och åldersgruppens storlek Onnettomuuksien osalliset ja ikäryhmän koko
Källa: Trafikverket och Statistikcentralen Lähde: Liikennevirasto & Tilastokeskus

20 kostnadsfördelning Trafikolyckor förorsakar mänskligt lidande och ekonomiska kostnader. Kostnaderna som föranleds av trafikolyckor kan bedömas på basis av olyckornas enhetskostnader. I olyckskostnader ingår både materiella och immateriella förluster för välmående. Exempel på ekonomiska förluster: värdet av olycksoffrets arbete (löne- och socialkostnader), hälsovårdskostnader för vård och rehabilitering, socialvårdskostnader p.g.a handikapp och invaliditet, skador för fordon och trafikmiljö och andra motsvarande direkta kostnader. Kommunens andel av olyckskostnaderna uppskattas till ca 15–20 %. Exempel på olika olycksklassers olyckskostnader i enhetskostnader Källa: Trafikverket

21 Onnettomuuskustannusten muodostuminen
Liikenneonnettomuudet aiheuttavat inhimillistä kärsimystä ja taloudellisia kustannuksia. Liikenneonnettomuuksista aiheutuvia kustannuksia voidaan arvioida onnettomuuksille määritettyjen yksikkökustannusten perusteella. Onnettomuuskustannuksiin sisältyvät sekä onnettomuuden aineelliset vahingot että uhrien hyvinvoinnille koituneet aineettomat menetykset. Taloudellisia menetyksiä ovat esimerkiksi onnettomuuden uhrin työn arvon menetys (palkka- ja sosiaalikulut), terveydenhuollon menot uhrien hoidosta ja kuntoutuksesta, sosiaalihuollon menot vammautuneille ja invalidisoituneille, ajo-neuvovahingot ja liikenneympäristölle aiheutuneet vahingot sekä muut vastaavat suorat rahalliset kulut. Kunnan osuus onnettomuuskustannuksista on arvioitu olevan noin 15–20 % onnettomuuskustannuksista. Esimerkkejä eri onnettomuustyyppien onnettomuuskustannusten yksikköarvoista Lähde: Tieliikenteen onnettomuuskustannusten tarkistaminen (Trafin tutkimuksia 5/2016)

22 OLYCKSKOSTNADER I INGÅ i åren 2011-2015 ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET INKOOSSA vuosina 2011-2015
Inkoossa tapahtui 1 kuolemaan johtanut, 34 loukkaantumiseen johtanutta ja 316 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011–2015. Tapahtuneista tieliikenneonnettomuuksista aiheutui keskimäärin noin 1,6 miljoonan kokonaiskustannukset vuosittain. Inkoon kunnalle aiheutui noin – euron vuosittaiset kustannukset tieliikenneonnettomuuksista. I Ingå skedde en olycka med dödlig utgång, 34 olyckor med personskador och 316 olyckor med egendomsskador 2011–2015. Kostnaderna för vägtrafiksolyckor var i genomsnitt ca 1,6 miljoner årligen. Olyckorna i vägtrafik kostade Ingå kommun ca € årligen. I tabellen presenteras kostnader som de redovisade trafikolyckorna har orsakat i Ingå Taulukossa on esitetty tilastoiduista tieliikenneonnettomuuksista aiheutuneet kustannukset Inkoossa vuosina 2011–2015.

23 Sammandrag av ingå trafikolyckor åren 2011-2015
I Ingå har olyckor i trafiken orsakat ett dödsfall, 34 personskador och 316 skador på egendom åren Olyckorna inträffade mest på stamväg 51 och Fagervikvägen(lv 1050). Största delen av olyckorna i Ingå (58 %) var hjortolyckor, och de har i huvudsak orsakat egendomsskador. Av olyckorna som ledde till personskador var en betydande del (43 %) singelolyckor, som avkörningar. Dödsolyckan 2012 var en kollisionsolycka. Största delen av olyckorna (över 90 %) inträffar utanför tätorten. Av olyckorna som ledde till personskador inträffade 80 % på raka vägavsnitt och 20 % i korsningar. Föraren var påverkad av alkohol eller andra rusmedel i ungefär var tionde olycka som ledde till personskador. Trafikolyckorna orsakade i genomsnitt kostnader på per år för Ingå kommun.

24 Sammandrag av ingå trafikolyckor åren 2011-2015
Unga vuxna råkade ut för olyckor förhållandevis oftare än andra åldersgrupper. I Ingå är andelen åringar av befolkningen ca 1 %, men 2,5 % av dem som råkade ut för en olycka var åringar. Enligt statistik inträffade inga olyckor med fotgängare eller cyklister i Ingå 2011–2015, men alla olyckor av den typen kommer inte till polisens kännedom. Enligt statistiken har fotgängarna och cyklisterna i Ingå bättre trafiksäkerhet än i övriga landet, men bilförarnas säkerhet är sämre. I förhållande till invånarantalet sker färre trafikolyckor för fotgängare och cyklister i Ingå än i hela landet i genomsnitt. I förhållande till invånarantalet sker fler trafikolyckor för personbilsförare och passagerare samt motorcykelförare än i hela landet i genomsnitt. Obs! Ingås invånar- och trafikmängder ökar på sommaren i och med sommargäster och turister. Det här har inte beaktats i beräkningarna. Olycksrisken i Ingå var 1,26 olyckor med personskador/1000 invånare. Risken i hela landet var 1,03 olyckor med personskador/1000 invånare.

25 Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista 2011-2015
Inkoossa tapahtui 1 kuolemaan johtanut, 34 loukkaantumiseen johtanutta ja 316 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosina 2011–2015. Onnettomuuksia tapahtui eniten kantatiellä 51 ja Fagervikintiellä (mt 1050). Inkoossa suurin osa onnettomuuksista (58 %) oli peura-onnettomuuksia, jotka olivat pääosin omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia. Henkilövahinko-onnettomuuksista merkittävä osa (43 %) oli yksittäisonnettomuuksia, kuten tieltä suistumisia. Vuonna 2012 tapahtunut kuolemaan johtanut onnettomuus oli kohtaamisonnettomuus. Valtaosa onnettomuuksista (yli 90 %) tapahtui taajama-alueiden ulkopuolella. Henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista 80 % tapahtui linjaosuuksilla ja 20 % liittymissä. Kuljettaja oli alkoholin tai huumaavien aineiden vaikutuksena alaisena noin joka kymmenennessä henkilövahinkoon johtaneessa onnettomuudessa. Liikenneonnettomuuksista aiheutui arviolta euron vuosittaiset kustannukset Inkoon kunnalle.

26 Yhteenveto Inkoon liikenneonnettomuuksista 2011-2015
Nuorille aikuisille tapahtui suhteellisesti enemmän onnettomuuksia kuin muille ikäluokille. Inkoossa 18–19-vuotiaiden osuus väestöstä on noin 1 %, mutta onnettomuuksiin joutuneista noin 2,5 % oli 8–19-vuotiaita. Tilastojen mukaan Inkoossa ei tapahtunut yhtään jalankulku- tai polkupyöräonnettomuutta vuosina 2011–2015, mutta kaikki jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuudet eivät tule poliisin tietoon. Inkoossa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus on tilastojen mukaan muuta maata parempi, mutta autoilijoiden turvallisuus muuta maata huonompi. Asukaslukuun suhteutettuna Inkoossa tapahtuu vähemmän liikenneonnettomuuksia jalankulkijoille ja pyöräilijöille kuin koko maassa keskimäärin. Asukaslukuun suhteutettuna Inkoossa tapahtuu enemmän liikenneonnettomuuksia henkilöauton kuljettajille ja matkustajille sekä moottoripyöräilijöille kuin koko maassa keskimäärin. Huom! Inkoon asukas- ja liikennemäärät kasvavat kesällä kesäasukkaiden ja turistien vuoksi. Näitä ei huomioitu laskuissa. Onnettomuusriski Inkoossa oli 1,26 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta / 1000 asukasta, kun koko maassa riski oli 1,03 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta / 1000 asukasta.

27 Tilläggsinformation / Lisätietoja
TACK! KIITOS! Tilläggsinformation / Lisätietoja Ramboll Finland Oy Projektchef / Projektipäällikkö Hanna Reihe Endslide


Lataa ppt "Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google