Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina 2005-2009 ja vuosina 2000-2009 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Gumbel Suuret sateet (yli 30 mm sateet + 50%) Toistumi saikaMinMaks KA A1B 2500,7230,8500,816 0, ,7190,8470,813 0, ,7090,8390,807 0,854 Muutos.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Ohjausryhmän 2. kokous Härmänmaan liikenneturvallisuussuunnitelma.
SUOMEN KULTTUURIRAHASTON KIRJATALKOOT SKR. Kirjatalkoot -Suomen Kulttuurirahaston kaikkien aikojen suurin tukihanke, johon Svenska litteratursällskapet.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
4. Liikenneturvallisuuskysely •Katukanavassa •Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/08-10/09 ilman tulospalkkioita Työaika vähintään 34 t/vko.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Päihdetilastollinen vuosikirja 2010
Alatunniste 1 Apteekkien ansiotilastoja 10/2010 – 10/2011.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Päihdetilastollinen vuosikirja 2011
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Liikenneturvallisuuskysely 2012 Savonlinnan seudun liikenneturvallisuussuunnitelma.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
1 Apteekkien ansiokehitys 10/00-10/01 Työaika vähintään 30 t/vko.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Taustatietoja maatalouteen liittyen Lähde: MTK / MTK-Pohjois-Savo
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
4. Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien.
Liikenneturvallisuuskysely Katukanavassa Markkinointi lehdistötiedotteella paikallislehdet ja radiot: –Aamulehti –Helsingin sanomien Tampereen.
Yhteysvälin liikenneturvallisuuskehitys. Liikenneonnettomuuskehitys v vt 5 välillä Lusi - Iisalmen ja Kajaanin raja.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Mitä tilastot kertovat ulkona liikkumisen turvallisuudesta/turvattomuudesta ANTTI IMPINEN / THL.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Osallisten ikäjakauma koko suunnittelualue
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Olycksgranskning ONNETTOMUUSANALYYSI
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( )
Onnettomuustietojen hallinta ja analysointi
Esityksen transkriptio:

Tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella vuosina 2005-2009 Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010

Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina 2005-2009 ja vuosina 2000-2009 tapahtuneista poliisin tietoon tulleista tieliikenneonnettomuuksista. Onnettomuuksien osallisten tiedot koskevat koko Salon seutua (Salon ja Someron kaupungit). Onnettomuusmäärä ja kehitys: diat 3-5 Osalliset: diat 6-11 Onnettomuuden tapahtuma-aika: diat 12-14 Onnettomuusluokka: 15-17 Olosuhteet tapahtumahetkellä: diat 18-20 Onnettomuuspaikan tyyppi: diat 21-22 Pahimmat onnettomuuspaikat: diat 25-27 Yhteenveto: dia 28 Onnettomuuskustannukset: diat 29-30

Määritelmiä Tieliikenneonnettomuus on omaisuusvahinkoihin ja/tai henkilövahinkoihin johtanut kulkuneuvon liikkumisesta aiheutunut tapahtuma, joka on sattunut tieliikennelain mukaan yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä tiellä tai alueella ja jossa on osallisena ainakin yksi liikkuva kulkuneuvo. Omaisuusvahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena kukaan ei ole kuollut eikä vammautunut. Henkilövahinkoihin johtaneella liikenneonnettomuudella tarkoitetaan sellaista liikenneonnettomuutta, jonka seurauksena joku on kuollut tai vammautunut. (lyhenne: HEVA-onnettomuus) Poliisin tietoon tulevat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, mutta vain osa lievemmistä onnettomuuksista. Tilastokeskuksen mukaan poliisin tietoon tulee 20 % henkilövahinkoon johtaneista tieliikenneonnettomuuksista.

Onnettomuusmäärä vuosina 2005-2009 Salon kaupungin alueella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 545 onnettomuutta, joista 74 on johtanut loukkaantumiseen ja 6 kuolemaan

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kuukausi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuuden tapahtuma-aika: viikonpäivä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuuden tapahtuma-aika: kellonaika Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuusluokka Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuusluokka Maanteillä tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuusluokka Katuverkolla tapahtuneet tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Olosuhteet tapahtumahetkellä: valoisuus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Olosuhteet tapahtumahetkellä: sää Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Olosuhteet tapahtumahetkellä: tiekeli Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuuspaikan tiedot: tienpitäjä Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla 2005-2009

Onnettomuuspaikan tiedot: tyyppi Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuuspaikan tiedot: risteysvarustus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Onnettomuuspaikan tiedot: nopeusrajoitus Kaikki tieliikenneonnettomuudet Salon kaupungin alueella 2005-2009

Pahimmat onnettomuuspaikat Pahimmat onnettomuuspaikat on määritelty vuosien 2005-2009 aikana tapahtuneista onnettomuuksista kasaumapisteinä ja mustapisteindeksinä Kasaumapiste: 50 metrin säteellä vähintään yksi kuolemaan johtanut onnettomuus tai vähintään 2 loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta tai yhteensä vähintään 5 onnettomuutta. Mustapisteanalyysi: henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 1 ja omaisuusvahinkoon johtaneiden onnettomuuksien kerroin on 0,2.

Pahimmat onnettomuuspaikat Salossa 2005-2009   IND5 kuol.joht. onn * loukk. joht. onn * om.vah. joht. onn * Turuntie-Länsiranta 0,92 4 3 Somerontie (mt 52)- E18 ramppi Piihovin kohdalla 0,88 2 Joensuunkatu-Myllyojankatu 0,80 5 Annankatu-Vilhonkatu 0,72 8 Somerontie (mt 52)- E18 ramppi Piihovin eteläpuolella 0,68 7 Helsingintie - Rummunlyöjänkatu Vaskiontie (mt 224) -Märyntie Meriniitynkatu-Satamakatu 0,60 1 Mariankatu-Annankatu 10 * Vuosien 2005-2009 aikana tapahtuneet kuolemaan, loukkaantumiseen tai omaisuusvahinkoon johtaneet onnettomuudet (kpl)

Onnettomuusanalyysin yhteenveto Asukasmäärään suhteutettuna Salossa tapahtuu 55 % enemmän onnettomuuksia ja 15 % enemmän HEVA-onnettomuuksia kuin koko Suomessa keskimäärin Suurin osa (69 %) onnettomuuksista tapahtuu maanteillä Henkilövahingoista Ajoneuvoliikenne: 76 % maanteillä Kevytliikenne: 52 % kaduilla, kuolemat maanteillä Peuraonnettomuuksia kolmasosa Yksittäisonnettomuuksia 1/4 kaikista onnettomuuksista ja 40 % henkilövahinko-onnettomuuksista Jalankulkija-, polkupyörä- ja mopo-onnettomuuksia 6 % kaikista onnettomuuksista ja yli neljäsosa kaikista henkilövahingoista. Mopo-onnettomuuksien määrä on lisääntynyt Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu hyvissä olosuhteissa Nuoret usein osallisina onnettomuuksissa

Onnettomuuskustannukset Onnettomuuksista aiheutuvat aineelliset vahingot sekä uhrien hyvinvoinnille aiheutuneet aineettomat menetykset Yksikkökustannukset Omaisuusvahinkoon johtanut onnettomuus 2 700 € Henkilövahinkoon johtanut onnettomuus 471 000 € Kuntien osuus 15-20 % Salon kaupungin alueella tapahtuneiden onnettomuuksien Kustannukset yhteensä vuodessa (KA 05-09) 38,7 M€ Kunnan osuus 5,8-7,7 M€

Salon kaupungin osuus vuotuisista onnettomuuskustannuksista 5 vuoden keskiarvona