Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Poimintoja Suomen lääketeollisuuden historiasta
Advertisements

Aapon suku Ensimminen kirjallinen merkintä: Heikki Simonpojan ”muuttokirja ”
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Романов Romanovit.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Radio.
Eurooppa 1910-luvulla.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
V Etniset kaupungit - amerikkalaiset ”getot” Vrt. nimihistoria ja väestöryhmien historia Symbolinen etnisyys - keskittymiä ovat erityisesti etniset kaupungit.
Mykkäelokuvan kukoistus & äänielokuvan läpimurto
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Setlementtityötä lasten ja nuorten parissa Tyttö- ja poikatyön seminaari Tampere.
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Rauhantekijät. Tutustu rauhantekijöihin Etsikää pareittain tai pienryhmissä tietoa ihmisistä, jotka ovat väkivallattomasti taistelleet uskomansa asian.
Johan Julius Christian (Jean) Sibelius
Neuvostoliitto 1920-luvulla
10 hyvää syytä opiskella ranskaa
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Maailmanpolitiikkaa: Kansainliitto:
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Kansainliitto.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa.
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
’I had many a good fall and many a good bump, and I think I have broken about twenty barrels of dishes, upset stoves, and also broken up many sets of beautiful.
Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
1900 Puhallinhalli on rakennettu. Kaasukäyttöiset koneet edustavat uusinta teknologiaa. Tekninen ja taloudellinen vallankumous: puhallinuunien kaasu pyörittää.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Radion ja TV:n historiaa
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Menetelmä Markowitzin mallin parametrien estimointiin (aihe-esittely)
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Kielivalinnat 2. luokalla
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
o Musiikki on ääneen perustuva taiteen, itseilmaisun ja kommunikoinnin muoto o Musiikki jaotellaan yleensä kolmeen lajiin; - Popmusiikki - Kansanmusiikki.
Dokumentaarinen kerronta Alkaen camera obscurasta ja ensimmäisistä filmille tallennetuista otoksista ja päätyen nykydokumenttiin.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
Modernismi ja populaarikulttuuri s Modernismi 1920-luvulla 1920-lukua kutsutaan modernismin vuosikymmeneksi: kaupungit kasvoivat, autot ja lentokoneet.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Modernin maailman taide
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Keskiajan perintö ja uudelleenkäyttö
DOKUMENTTIELOKUVA.
Valistus: USA:n itsenäistyminen 1776 ja Ranskan vallankumous 1789
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
Eremitaasi - Эрмитаж.
EKSPRESSIONISMI saksalais-pohjoismaalainen virtaus Euroopassa
IMPRESSIONISMI syntyi 1870 –luvulla Pariisissa
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
4 Hitler hurmaa Saksan s. 33– 37.
POPULAARIKULTTUURIA: Suomi-elokuva
Esityksen transkriptio:

Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi Jaakko Seppälä jaakko.i.seppala@helsinki.fi Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi

Ruotsalaisen elokuvan kultakausi Svenska Biografteatern AB perustetaan vuonna 1907 Esikuvana Nordisk Film Yhtiö tuottaa menestyselokuvia vuodesta 1912 Kolme keskeistä ohjaajaa: Georg af Klecker, Victor Sjöström ja Mauritz Stiller Ohjaajat ammentavat pohjolan maisemista, kansalliskirjallisuudesta ja ruotsalaisesta kulttuurista Hillitty vähäeleinen tyyli, pitkät otot, syvätarkka kuvaus Ensimmäisiä merkittäviä kansallisia elokuvia? Vaihtoehto Hollywood-elokuvalle Maailmansodan päätyttyä elokuvat menestyvät maailmalla Sekä kriitikko- että yleisömenestyksiä esim. Suomessa Keskeiset ohjaajat siirtyvät 1920-luvun alussa Hollywoodiin Ruotsalaisesta kansallisesta elokuvasta malli muille maille

Ruotsalaisia elokuvia GEORG AF KLECKER: Dödsritten under cirkuskupolen (1912) VICTOR SJÖSTRÖM: Ingeborg Holm (1913), Terje Vigen (1917), Berg-Ejvind och hans hustru (1918), Ingmarssönerna (1920), Körkarlen (1921) MAURITZ STILLER: Thomas Graals bästa film (1917), Sången om den eldröda blomman (1919), Herr Arnes Pengar (1920), Erotikon (1920), Johan (1921), Gösta Berlings saga (1924) JOHN W. BRUNIUS: Fänrik Ståls sägner (1926)

Greta Garbo (1905-1990)

Vladimir Tatlin – Monument for the third international

Montaasielokuva Lokakuun vallankumouksen jälkeen tuotantomäärät laskevat rajusti 1920-luvun taitteessa maassa enimmäkseen ulkomaisia elokuvia Elokuvateollisuus kansallistetaan vuonna 1919 Maahan valtiollinen elokuvakoulu Lev Kuleshov opettaa koulussa vuodesta 1920 Lenin: ”Kaikista taiteista elokuva on meille tärkein” Pulaa elokuvakalustosta ja raakafilmistä Kuleshovin efekti Yleisön reaktio on vähemmän riippuvainen yksittäisestä otoksesta kuin otosten suhteesta toisiinsa Uudet tekijät mieltävät montaasin elokuvan perustaksi Teoria ja käytäntö tukevat toinen toisiaan Sergei Eisenstein luo eheimmän montaasikäsityksen Elokuvateollisuus toipuu vuosikymmenen puolivälissä

Montaasielokuvan tyylipiirteitä Editointi (montaasi) Otospituudet lyhyitä Leikkausrytmin nopeus vaihtelee kohtauksien mukaan Yhden liikkeen esittäminen useassa otoksessa Osan tai vaiheen poistaminen liikesarjasta Otoksissa päällekkäisyyksiä Tila-aika-jatkumo ei ole eheä Elokuvissa diegesikseen kuulumattomia otoksia Innovatiivinen kuvaus ja erikoistehosteet Yksittäisten otosten oltava vaikuttavia tehokkaiden liitosten luomiseksi Elokuvien aiheet usein lähihistoriasta Väkijoukot elokuvien keskiössä Sosiaaliset voimat käynnistävät syiden ja seurausten ketjun Näyttämöllepano pääosin realistista, mutta joukossa tyylittelyä

Neuvostoelokuvan tekijöitä Lev Kulsehov: Mr. Westin ihmeelliset seikkailut Bolshevikkien maassa (1924) Sergei Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin (1925) Vsevolod Pudovkin: Pietarin viimeiset päivät (1927) Boris Barnet: Talo Trubjana kadun varrella (1927) Dziga Vertov: Mies ja elokuvakamera (1929) Alexander Dovzhenko: Maa (1930) Grigori Kozintsev, Leonid Trauberg ja Sergei Yutkevich: Pokhozhdeneiya Otyabriny (1924) FEKS-ryhmittymä (Factory of the Eccenric Actor)

Sergei Eisenstein (1898-1948)

Claude Monet - Sunrise

Ranska ja impressionismi Sodan päätyttyä Hollywood-elokuvat valtaavat suurilta osin Ranskan elokuvamarkkinat Hallitus ei rajoita elokuvien maahantuontia Samanaikaisesti ranskalaisten elokuvien vienti hiipunut Ranskan elokuvateollisuus ei ollut kehittynyt sotavuosina Monien studioiden kalusto vanhentunutta Vuosikymmenen taitteessa uudet ohjaajat astuvat kentälle Suhtautuvat elokuvaan taiteena Monet myös teoreetikoita (keskeinen käsite: photogenié) Impressionismi kukoistaa vuosina 1918-1929 Naturalistinen näytteleminen Ulkokuvaus Henkilöhahmojen subjektiviteetti tarinoiden keskiössä Innovatiivinen kuvaus ja leikkaus tunteiden kuvastamisessa Impressionistiset elokuvat eivät menesty viennissä

Impressionistisia elokuvia LOUIS DELLUC: Fumée noire (1920), Le silence (1920), La femme de nulle part (1922) JEAN EPSTEIN: Coeur fidèle (1923), La chute de la maison Usher (1928) GERMAINE DULAC: Fête espagnol (1919) MARCEL L'HERBIER: El Dorado (1921), L'inhumaine (1923), L'argent (1929) ABEL GANCE: La Dixième symphonie (1918), J'accuse (1918), La roue (1922), Napoléon vu par Abel Gance (1927)

Abel Gance (1889-1981)

Franz Marc – Deer in the forest

Saksa ja ekspressionismi Elokuvia ei tuoda Saksaan vuosina 1916-1920 Saksalaiset tuotannot menestyvät kotimaassa Sotavuosia seurasi raskas inflaatio Suojaa kotimarkkinoita ulkomaisilta elokuvilta Elokuvateollisuus (erityisesti vienti) menestyy inflaation turvin Historiallinen spektaakkeli Italialaiset tuotannot esikuvina Kamarinäytelmä Muutaman henkilöhahmon varaan rakennettuja tarinoita Useimmat melankolisia ja Carl Meyerin kirjoittamia Ekspressionismi Kuvakompositiot tarinan kustannuksella korostettuja Vääristyneet muodot ja liioittelu Tanssimainen tai luonnoton näytteleminen Kertomuksissa fantasia- ja kauhuelementtejä, jotka motivoivat tyyliä

Ekspressionistisia elokuvia ROBERT WIENE: Das Kabinett des Dr. Caligari (1919), Genuine (1920) Raskolnikov (1923), Orlachs Hände (1924) PAUL LENI: Das Wachsenfigurenkabinett (1924) FRITZ LANG: Die Spinnen (1919), Dr. Mabuse, der Spieler (1922), Niebelungen: Die Siegfried (1924), Nibelungen: Kriemhilds Rache (1924), Metropolis (1927) FRIEDRICH WILHELM MURNAU: Nosferatu: Eine Symphonie des Grauens (1922), Phantom (1922), Faust: Eine deutsche Volkssage (1926)

Kammerspiel-elokuvia LEOPOLD JESSNER: Hintertreppe (1921) LULU PICK: Scherben (1921) CARL THEODOR DREYER: Michael (1924) F.W. MURNAU: Der Letzte Mann (1924), Die Freudlose Gasse (1925), Geheimnisse einer Seele (1926), Die Büchse von Pandora (1928), Tagebuch einer Verlorenen (1929)

Friedrich Wilhelm Murnau (1888-1931)