Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa."— Esityksen transkriptio:

1 Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa

2 Fasismin aikana perustettuja elokuvainstituutioita Italiassa Fasismin kauden alussa elokuvateollisuus sai pärjätä omillaan – ja päätyi kriisiin Vuonna 1933 kielletään italialaisten elokuvien dubbaaminen toisille kielille; kaikki levitettävät ulkomaiset elokuvat on dubattava Elokuva mukaan Venetsian festivaaleille1934 Centro Sperimentale di Cinematografia perustetaan 1934 Bianco e nero -lehti Cinecittà studiot avataan 21.4.1937

3 Italialainen elokuva fasismin kaudella ALESSANDRO BLASETTI: 1860 (1934), Vecchia Guardia (1935), Quattro passi fra le nuvole (1942) MARIO CAMERINI: Gli uomini, che mascalzoni! (1932), Il signor Max (1937), Grandi Magazini (1939) CARMINE GALLONE: Scipio l'Africano (1937) GOFFREDO ALESSANDRINI: Luciano Serra pilota (1938) FRANCESCO DE ROBERTIS: Uomini sul fondo(1941) ROBERTO ROSSELLINI: La nave bianca (1941), Un pilota ritorna (1942), L'uomo della croce (1943)

4 Saksalainen elokuva 1930-luvulla Tobis-Klangfilmilla keskeisiä äänipatentteja → elokuvateollisuus kykeni neuvottelemaan amerikkalaisten kanssa lähes tasavertaisina 1933 vaalien jälkeen Goebbels ottaa elokuvateollisuuden hallintaansa – myös vertikaalinen integroituminen Itsenäiset elokuvakerhot integroidaan tai lakkautetaan Monet elokuvantekijät muuttavat maasta Vuoteen 1942 mennessä elokuvateollisuus – mukaan lukien Itävalta ja Tšekki – on kansallistettu Goebbelsin kultainen sääntö: viihde aina ennen propagandaa!

5 Saksalaisia elokuvia 1930-luvulla JOSEF VON STERNBERG: Der blaue Engel (1930) FRITZ LANG: M (1930) G.W. PABST: Westfront 1918 (1930), Kameradschaft (1931) LEONTINE SAGAN: Mädchen in Uniform (1931) VEIT HARLAN: Jud Süss (1940), Der grosse König (1942), Kolberg (1945) FRITZ HIPPLER: Feldzug in Poland (1940), Der ewige Jude (1940) LENI RIEFENSTAHL: Das blaue Licht (1932) Triumph des Willens (1935), Olympia I-II (1938) Deutsche Wochenscau uutiskatsauksia

6 Elokuva Stalinin Neuvostoliitossa Sovkinosta 1930 tuli Sojuzkino ja se otti hallintaansa koko NLn elokuvatuotannon NL kehitti omat äänisysteeminsä hieman jäljessä muista elokuvamaista. Mykkä- ja äänielokuva elivät rinnakkain lähes kuusi vuotta Ideologista oikea-oppineisuutta valvottiin joka käänteessä → elokuvien tuotanto hidastui Sosialistista realismista tuli valtion virallinen taidepolitiikka 1935 Elokuva ei saanut olla formalistista sillä se hämmentää katsojia Integraatiopropaganda: positiivisia samastumisen kohteita

7 Neuvostoelokuva 1930-luvulla ALEXANDR MEDVEDKIN: Onnellisuus (1935) SERGEI and GRIGORI VASILEV: Šapajev (1934) GRIGORI KOZINTSEV & LEONID TRAUBERG Maksim- trilogia (1935-39) MARK DONSKOI: Gorki-trilogia (1938-40) VLADIMIR PETROV: Pietari Suuri I-II (1937-39) IVAN PYRIEV: Traktorikuskit (1939) GRIGORI ALEXANDROV:Volga - Volga (1938) SERGEI EISENSTEIN: Que viva México!, Aleksanteri Nevski (1938), Iivana Julma I-II (1945, 1945)

8 Ranskassa miehityksen aikana luodut elokuva-alan instituutiot Comité d'Organisation de l'industrie Cinématographique (C.O.I.C.) vuonna 1940 entisen UFA tuottaja Rouil Ploquinin johdolla Grand Prix de Film D'Art Francais Institut des Hautes Etudes Cinématographiques (I.D.H.E.C.) Marcel L'Herbierin johdolla Henri Langloisin ja Georges Franjun perustaman Cinémathèque Francaisen asemaa vahvistetaan Suurin tuottaja Alfred Grevenin johtama Continental Films

9 Elokuvia ja ohjaajia miehitysaikana CHRISTIAN-JACQUES: La symphonie fantastique (1942) MARCEL PAGNOL: La fille du puisatier (1940) MARCEL CARNÉ: Les visiteurs du soir (1942), Les enfants du paradis (1945) HENRI-GEORGES CLOUZOT: Le corbeau (1943) JEAN GRÉMILLON: Le ciel est a vous (1944) Muita taiteilijoita: Jacques Prévert, Pierre Laroche, Alexander Trauner, Joseph Kosma, Pierre Fresnay, Arletty

10 USA:n hallituksen ohjeita koskien sodan käsittelyä elokuvassa Miksi me taistelemme, amerikkalainen elämäntapa Vihollisen luonne, sen ideologia, päämäärät ja metodit “The United Nations” l. USA:n liittolaiset Tuotantorintama: tuotanto takaa voiton Kotirintama: siviilien velvollisuudet Asevoimat, USA:n ja sen liittolaisten

11 Sota-ajan elokuvia USA:ssa Natsikuvauksia HERMAN SHUMLIN: Watch on the Rhine (1943) FRITZ LANG: Hangmen also Die! (1943), Ministry of Fear (1944) ALFRED HITCHCOCK: Lifeboat (1944) Neuvostoliittoa tukevia elokuvia MICHAEL CURTIZ: Mission to Moscow (1943) LEWIS MILESTONE: North Star/Armoured Attack (1943) Realistisia sotakuvauksia MILESTONE: The Purple Heart (1944), A Walk in the Sun (1945) RAOUL WALSH: Objective, Burma! JOHN FORD: They Were Expendable (1945) Kotirintama WILLIAM WYLER: Mrs Minniver (1942)

12 Howard Hawks: To Have and Have Mot / Kirjava satama (1945) Perustuu löysästi Ernst Hemingwayn samannimiseen romaaniin – kirjailija otti osaa käsikirjoittamiseen, kuten myös William Faulkner ja muut Muistuttaa elokuvaa Casablanca (1942), ja mukana on Bogartin lisäksi muitakin samoja näyttelijöitä – Curtiz ohjasi 1950 romaanista uskollisempana pidetyn version Sijoittuu Martiniquen saarelle Ranskan miehityksen jälkeen – eikä siis Kuubaan Romaanin tappiomielialan sijaan sota-ajan eetokseen sopiva tarina itsensä ja vaikeuksien voittamisesta Yksilön (amerikkalaisen) moraalinen velvollisuus auttaa sodassa oikealla puolella taistelevia mutta hätää kärsiviä Lauren Bacallin läpimurtoelokuva ” In many ways the ultimate Hawks film: clear, direct, and thoroughly brilliant.” (David Kehr)


Lataa ppt "Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google