30.8.2013 Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246 Sos –hanke Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Pohjanmaan osahanke -Tampere 30.8.2013 Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246
Case work– tapauskohtainen sosiaalityö Osallistava dokumentointi SOS –Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin AIKUISSOSIAALITYÖN PROSESSI Case work– tapauskohtainen sosiaalityö Osallistava dokumentointi Työmenetelmät ASIAKASLÄHTÖINEN KEHITTÄMINEN
Aikuissosiaalityön prosessikuvaus SOS –Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Aikuissosiaalityön prosessikuvaus Sosiaali- työ Sosiaali-ohjaus Etuuskäsittely Asiakas hakee apua Yhdessä asiakkaan kanssa Tilannekartoitus Muutoshaluk-kuuden arvio Muutosvaihe-malli Asiakas-suunnitelma Arvio käynnistä Toimijamatriisi Riski-arvio Tavoitteellinen toiminta Asiakkuus päättyy SOS Pmaa 5/13
Työvälineitä asiakaslähtöiseen aikuissosiaalityöhön Redskap för klientorienterat vuxensocialt arbete
Aikuissosiaalityö Miten saada ihminen kukoistamaan eli löytämään elämän mielekkyyden omalle itselle?
Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Kouluttajana toimi VTT Sonja Kurtén-Vartio Keskeisimmät lähtökohdat: Ihminen määrittää itsensä tekojensa kautta Painotus sosiaalisessa oppimisessa hoidon sijaan. Ei ole kyse säännöistä ja rangaistuksista, vaan teoista ja niiden seurauksista
Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä perustuu humanistiseen ihmisnäkemykseen ja eksistentiaaliseen filosofiaan Haluaa selventää mitä tarkoittaa olla ihminen Miten oppia olemaan ihminen ja suhtautua itseensä ja elämään Keskeistä ihmiskäsityksessä on Ihminen on vapaa Ihminen osaa ajatella itse Ihmisellä on tahto Ihminen osaa toimia > millainen ihmiskäsitys sinulla on
Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Edellytykset seurauspedagogiikan käytölle sekä toimintaperiaatteet Halu työskennellä erilaisella tavalla Koulutettu henkilökunta joka ymmärtää, haluaa ja osaa työskennellä seurauspedagogiikan mukaisesti Taloudelliset edellytykset työskentelylle Tarkennuksia lainsäädäntöön Mahdollisuus asiakkaille oikeaan työhön, missä asiakas voi teoillaan näyttää kuka hän todella on Ympäristö joka viestii kunnioitusta asiakasta kohtaan
Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Tunnusomaista seurauspedagogialle Mikään ei ole sattumaa. Kaikissa tilanteissa voi menetellä vähintään kahdella tavalla, useimmiten useammalla Huomio kiinnittyy nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen, ei menneisyyteen Asiakas tulee tietoisemmaksi valinnanvapaudestaan ja omasta vastuustaan. Asiakas tietää ja tuntee valintojensa seuraukset Viime kädessä asiakas päättää itse
Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Tunnusomaista seurauspedagogialle Asiakasta kohdellaan aina kunnioittavasti – asiakas on mitä suurimassa määrin subjekti, joka toimii, tekee valintoja ja kantaa vastuunsa. Asiakkaalle esitetään kysymyksiä: Haluatko tehdä näin vain jollakin muulla tavalla? Etkö halua vai etkö pysty? Oliko sinulla ylipäätään aikomus tehdä tätä asiaa? Asiakas on aktiivisessa roolissa: Miten haluat menetellä? Mitä aiot tehdä? Asiakkaalle kerrotaan kaikki käytössä olevat vaihtoehdot ja niiden seuraukset
Sos –hanke Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Pohjanmaan osahanke Kukoistaa = elämän mielekkyys omalle itselle! KIITOS Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246