Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Advertisements

Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Direktor kooli kasvatuskeskkona arentajana
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
JYVÄSKYLÄN VAMMAISPALVELUT
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
MTKL:n liittovaltuuston
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Käyttäytymisen arviointi
ARVIOINTI Vanhempainilta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
Pohjanmaa.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Sosiaalinen kuntoutus
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Asiakaskohtaisten luokitusten käyttöarvon jäljillä Katri Viitasalo (KYC, JY) yhdessä SOS-hanke Pohjanmaan toimijoiden kanssa SOS-Tour Seinäjoki
”Nuoruus on rajojen löytämistä”
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
”Et ne kattoo, että mihin palveluihin mun pitäs mennä” Lainrikkoja-asiakkaiden näkökulma palveluihin Katariina Pekkola Teija Sundman.
Viestintäsuunnitelma
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
SOSIAALITYÖN LUOKITUKSET KEHITTÄMISTYÖN KOHTEENA
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Osallisuus ja työllistyminen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Kohti uudistuvia lasten, nuorten ja perheiden palveluita Kanta-Hämeessä. Dialoginen paneeli Kanta-Hämeen johtajuusfoorumi ’Kuka tätä kaikkea monialaisuutta.
SOS-hanke/Aikuissosiaalityö
Asiakkaiden osallisuuden lisääminen sosiaalityössä SOS-hanke
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
1 Yhdessä voimistuen – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille - Sodankylään perustettu sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisen painopiste.
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Filosofian osa-alueet
Onko tahto vapaa?.
Kehitysvammahuollon yhteistyöpäivä
Työikäisten kuntoutus
Yhteistyökumppani ASIAKAS / PALVELUN KÄYTTÄJÄ
Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemus- asiantuntijaksi!
Esityksen transkriptio:

30.8.2013 Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246 Sos –hanke Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Pohjanmaan osahanke -Tampere 30.8.2013 Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246

Case work– tapauskohtainen sosiaalityö Osallistava dokumentointi SOS –Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin AIKUISSOSIAALITYÖN PROSESSI Case work– tapauskohtainen sosiaalityö Osallistava dokumentointi Työmenetelmät ASIAKASLÄHTÖINEN KEHITTÄMINEN

Aikuissosiaalityön prosessikuvaus SOS –Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Aikuissosiaalityön prosessikuvaus Sosiaali- työ Sosiaali-ohjaus Etuuskäsittely Asiakas hakee apua Yhdessä asiakkaan kanssa Tilannekartoitus Muutoshaluk-kuuden arvio Muutosvaihe-malli Asiakas-suunnitelma Arvio käynnistä Toimijamatriisi Riski-arvio Tavoitteellinen toiminta Asiakkuus päättyy SOS Pmaa 5/13

Työvälineitä asiakaslähtöiseen aikuissosiaalityöhön Redskap för klientorienterat vuxensocialt arbete

Aikuissosiaalityö Miten saada ihminen kukoistamaan eli löytämään elämän mielekkyyden omalle itselle?

Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Kouluttajana toimi VTT Sonja Kurtén-Vartio Keskeisimmät lähtökohdat: Ihminen määrittää itsensä tekojensa kautta Painotus sosiaalisessa oppimisessa hoidon sijaan. Ei ole kyse säännöistä ja rangaistuksista, vaan teoista ja niiden seurauksista

Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä perustuu humanistiseen ihmisnäkemykseen ja eksistentiaaliseen filosofiaan Haluaa selventää mitä tarkoittaa olla ihminen Miten oppia olemaan ihminen ja suhtautua itseensä ja elämään Keskeistä ihmiskäsityksessä on Ihminen on vapaa Ihminen osaa ajatella itse Ihmisellä on tahto Ihminen osaa toimia > millainen ihmiskäsitys sinulla on

Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Edellytykset seurauspedagogiikan käytölle sekä toimintaperiaatteet Halu työskennellä erilaisella tavalla Koulutettu henkilökunta joka ymmärtää, haluaa ja osaa työskennellä seurauspedagogiikan mukaisesti Taloudelliset edellytykset työskentelylle Tarkennuksia lainsäädäntöön Mahdollisuus asiakkaille oikeaan työhön, missä asiakas voi teoillaan näyttää kuka hän todella on Ympäristö joka viestii kunnioitusta asiakasta kohtaan

Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Tunnusomaista seurauspedagogialle Mikään ei ole sattumaa. Kaikissa tilanteissa voi menetellä vähintään kahdella tavalla, useimmiten useammalla Huomio kiinnittyy nykytilanteeseen ja tulevaisuuteen, ei menneisyyteen Asiakas tulee tietoisemmaksi valinnanvapaudestaan ja omasta vastuustaan. Asiakas tietää ja tuntee valintojensa seuraukset Viime kädessä asiakas päättää itse

Seurauspedagogiikka aikuissosiaalityön työvälineenä Tunnusomaista seurauspedagogialle Asiakasta kohdellaan aina kunnioittavasti – asiakas on mitä suurimassa määrin subjekti, joka toimii, tekee valintoja ja kantaa vastuunsa. Asiakkaalle esitetään kysymyksiä: Haluatko tehdä näin vain jollakin muulla tavalla? Etkö halua vai etkö pysty? Oliko sinulla ylipäätään aikomus tehdä tätä asiaa? Asiakas on aktiivisessa roolissa: Miten haluat menetellä? Mitä aiot tehdä? Asiakkaalle kerrotaan kaikki käytössä olevat vaihtoehdot ja niiden seuraukset

Sos –hanke Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin Pohjanmaan osahanke Kukoistaa = elämän mielekkyys omalle itselle! KIITOS Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh 040-6798246