Work Shadowing- osana opetusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
DRAIVI Primus Yritysten ja oppilaitosten yhdistäjänä.
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Yhteisiä tekoja Tepsi – työhyvinvoinnin hyvien käytäntöjen tietopankki 1www.tyohyvinvointifoorumi.fi.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lähipäivä T Business process development methods 1.
TYÖHAKEMUS.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Yhteishankintakoulutuksesta apua rekrytointiin
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Alueen- ja lohkon puheenjohtajat piirikuvernöörin 1. tehtävä
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Oulun Keskuspesula Oy Työntekijöitä 80 henkilöä pesemme päivässä kiloa pyykkiä Tekstiilikappaleita toimitetaan n kpl joka päivä. Asiakaskunta.
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
PEREHDYTYS JA TYÖHÖN OHJAUS
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Ympäristövastuu: Havainnointitehtävän ohjeistus
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
Tukea terveyskeskusten kehittämistyöhön Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija Terveyskeskusten kehittämistyön katselmus, tiedotustilaisuus.
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OTTO-projekti tilaajapalveri
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
PBL-tutoriaalit ja ohjaus
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Kevät 2018 Dosentti, FT, yliopistonlehtori Eira Suhonen
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
FIT – Finanssitietojen päivitys
Esityksen transkriptio:

Work Shadowing- osana opetusta Reetta Jänis 2014

WORK SHADOWING Work shadowing -menetelmää eli työn varjostamista käytetään yleensä vertaistoimintaan perustuvana työn kehittämisen menetelmänä. Siinä saman alan työntekijät seuraavat ja havainnoivat kumpikin vuorollaan toisen työskentelyä 1–2 päivän ajan. Work shadowing -menetelmässä jokainen työntekijä on oman työnsä asiantuntijana ja kukin työntekijä tuo oman osaamisensa yhteiseen kehittämistyöhön. Häkkinen, M. 2011. Työn varjostaminen: varhaiskehittämismenetelmä. eOSMO-hankkeen verkkodokumentti [viitattu 21.4.2014]. Saatavissa: http://www.eosmo.fi/tyokirja/varjostaminen/index.html

Work shadowing osana opetusta work shadowing –menetelmän soveltaminen oppilaitoksen ja yrityksen väliseen yhteistyöhön havainnoinnin aihe/teema voi vaihdella yrityksen tarpeen mukaan, esimerkiksi ympäristöasioiden nykytilakartoitus opiskelijat havainnoivat työntekijöitä heidän työpaikoillaan havainnoinnin raportointi ja sen läpikäyminen jälkeenpäin yhdessä yrityksen henkilökunnan kanssa Tulokset: Havainnoinnin johdosta tehdyt suositukset tarvittavista konkreettisista toimenpiteistä Havainnointi työpaikoilla ja yrityksissä vahvistaa työelämän tarpeita vastaavaa opetusta, opiskelijoiden osaamista ja sitoutumista alueelle.

Work shadowing osana opetusta, vaiheet Yhteistyöyritysten kontaktointi, tarpeen määrittely ja havainnoinnista sopiminen (mitä, miksi, miten, milloin, kuka havainnoi, ketä havainnoidaan) Opiskelijoiden teoriaopetus yrityksen tarpeesta nousevaan teemaan/aiheseen Opiskelijat perehdytetään work shadowing-menetelmään Havainnointilomakkeen työstäminen Käytännön ohjeet (kuka menee havainnoimaan minne ja milloin) Havainnointijakso: opiskelijat havainnoivat työntekijöitä heidän työpaikoillaan 1-2 päivää (1 opiskelija/1 työntekijä) Raportointi (henkilökohtaiset raportit) Tulosten esittely ja havainnointikokemusten läpikäynti yrityksen kanssa

Work shadowing osana opetusta, havainnointilomake Työkalu havainnoinnin helpottamiseksi ja havaintojen kirjaamiseen Esimerkki:

Work shadowing osana opetusta, hyvä muistaa Yrityksen sitouttaminen Yrityksen sisäinen tiedotus tulevasta havainnoinnista varmistettava Havainnoitavan vapaaehtoisuus tärkeää Opiskelijoiden hyvä perehdytys ja käytännön opastus Aikataulutus ja yhteystietojen vaihto Peruuntumiset huomioitava Havainnointitaulukkoja ei näytetä henkilökunnalle Opiskelija ei osallistu työn tekoon Vaitiolovelvollisuus, asianmukainen pukeutuminen, tauotus ja ruokailu sovittava ja ohjeistettava etukäteen