Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille (www.metakka.fi) OPH:n tukema mediakasvatushanke 2008-2010 Saimaan mediakeskuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Tehdään nettisivu  suunnittelu  rakentaminen  testaaminen  julkaiseminen.
Verkonkäytön ongelmat
Uutinen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Preppaus ENA 4.
Päivän erikoinen ÄI1.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Matematiikan oppiminen.
Kommentti ÄI1.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Lehtijutun osat.
Maaseutu.fi on uudistunut -
osana opiskelijan PLE:tä
Otsikko Muuta. Otsikko Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Väliotsikko Teksti Kuvat: Johan.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Miten tapahtumani on uutinen?
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen - Alakoulussa opettajan näkökulmasta.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Tunnetko tekstilajit, entä tekstityypit?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Miten viestiä medialle partiosta? Laura Aimola Miten viestiä medialle partiosta? / Lippukuntapäivä
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
 Uutinen kertoo tuoreesta tapahtumasta tai jonkin asian uudesta käänteestä.  Joskus on tärkeää, että lukija johdatetaan syvemmälle aiheeseen. Silloin.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Joku muu on voinut jo löytää saman
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Äi9 Aineistopohjainen essee
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
’POHTIVA KIRJOITELMA’
UUTINEN TEKSTILAJINA.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kuntoutusverkosto KUVE:n 14.suunnittelukokous
Esityksen transkriptio:

Juttuja (verkko)lehteen

Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen organisoima Koulu-uutisia 20 koululla –Verkkolehtiä –Videouutisia

Miksi verkkolehti? koulun asioista ja nuorten asioista heidän omalla äänellä mediakasvatuksen oppimistehtävä (teksti ja kuva) jutut tiedonhankintatehtäviä jatkuvasti päivittyvä – prosessinomainen projektilehti

Jutun teko mediakasvatustehtävänä Mediataidot –Tekniset taidot –Kognitiiviset, ajattelun taidot Mediakriittisyys Ymmärrys mediantekoprosessista Median tekstilajeihin tutustuminen –Tunnetaidot

Jutun teko tiedonhankintatehtävänä Jutun teko tiedonhankinnan prosessi pienoiskoossa - valitse ja rajaa aiheesi - valitse tiedonlähteesi - valitse tarvitsemasi tieto - esittele tuloksesi Julkaisu muiden nähtävillä vrt. Essee vain opettajalle

Muita näkökulmia Tapa hahmottaa todellisuutta, tutkia sitä Osallisuus yhteisöllisyys

Opettajan ja oppilaan näkökulmat Opettaja usein kehittäjä, vaatii mediatuotteelta enemmän Oppilaan rooli lyhytkestoisempi, henkilökohtaisempi

Millainen lehti Koulun yleislehti, ”näyteikkuna” Projektilehti (harjoitellaan median tekoa) Teemalehti (aihekokonaisuudet) Kurssin lehti (kirjallisuusteema)

Käytännön kysymyksiä Toiminnan organisointi (erillinen kurssi, mediaprojekti, osa muuta opetusta) Juttujen teon opettaminen, tekemisen ohjaaminen

Uutisjuttu Kuka, mitä, missä, milloin, miksi? Otsikko, ingressi, teksti, kuva Näkökulma Uutismainen kirjoittaminen korostaa asioiden tärkeyttä Tavallisenkin asian voi tehdä uutiseksi

Uutiskriteereitä Ajankohtaisuus, tärkeys, mielenkiintoisuus, laajuus, dramaattisuus, ristiriitaisuus, uutuus/odottamattomuus, erilaisuus, läheisyys, inhimillisyys, tunnettuihin henkilöihin tai organisaatioihin liittyminen, kielteisyys, relevanssi yhteisön kannalta, faktisuus, superlatiivisuus, viihdyttävyys

Otsikko Maksimissaan 5-6 sanaa –ei kahta riviä pidempi Ei ole tavallinen lause Houkuttelee lukemaan Herättää mielenkiinnon, antaa oikeaa tietoa, osoittaa tärkeimmän sisällön Joskus asian lopputulos Väliotsikot rytmittävät tekstiä

Ingressi Jutun ydin ilmaistaan ingressillä Luuranko, tiivistelmä, erityispiirre, sitaatti, monifakta

Kuvatekstit Tuo uutta tietoa Ei johdattele eikä selittele Sisäinen linkki juttuun Asia, jota ei ole jutussa mainittu ”Kaupunginjohtaja kättelee palvelukodin johtajaa” vai ”Kaupunki lahjoitti 5000 euroa rollaattoreiden hankintaan”

Juttuperhe Samasta teemasta useita juttuja Jutut voivat olla eri tekstilajeja –Uutinen, henkilöhaastattelu, kommentti, kuvareportaasi, tietoruutu Magazine factoryssa taittaminen on vaikeaa