Suomen teiden kartoitus käyttäen DGPS ja murtoviivasuunnistusta GPS World February 1991
Johdanto vanha tiekartta digitoitiin 1: kartoista tarkkuus 200 m kuljetusliikkeet tarvitsevat paremman tarkkuuden reitin optimointiin FGS ja WGS84 ero: Pori –34 m lat ja 182 m lon
Järjestelmä tarkkuustavoite 10 m puut varjostaa satelliittejä Kompassi ja pyörien nopeus Muuten GPS Näyteväli 1 s Kiinteä vertailuasema
Reitin laskenta pelkkä GPS kun satelliittejä näkyvissä viimeinen GPS paikka alkuarvona murtoviivasuunnistukselle murtoviivasuunnistuksen virhe 1 % kumuloituneesta virheestä hyppäys kun siirrytään takaisin GPS navigointiin
Datan jälkikäsittely tunnetussa paikassa GPS vastaanotin kiinteän vastaanottimen virheet vähennettiin liikkuvan vastaanottimen luvuista (differentiaalikorjaus) WGS84 ja FGS välinen virhe korjataan samat satelliitit autossa ja vertailuasemassa
Koealueet Espoo, 3 päivää Myrskylä, 2 päivää Kaunispää, 3 päivää staattinen virhe 0,5 m x ja 1,7 m y
Datan jälkikäsittely murtoviivasuunnistusvirhe jaetaan koko välille ettei tule hyppäystä satelliittien jälleen näkyessä virhe ei muutu auton ollessa pysähdyksissä keskivirhe (Kaunispää) 3,4 m (x) ja 1,0 m (y) SA häirintä mukana
Tuloksia katve 4-10% Espoossa katve 3-5% Myrskylässä katkokset lyhytaikaisia toipuminen 3 s nopeus km/h