Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAapo Juusonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Rannikkomerenkulkuopin 22.4.2016 tutkinnon ratkaisut Tutkinto tehdään 12 m pituisella merikelpoisella moottoriveneellä, jossa on varusteina mm. pääkompassi, kiinteä varakompassi, Meri-VHF, GPS, karttaplotteri ja tutka. Säätiedotus merenkulkijoille 28.8.2004 klo 6.00 Odotettavissa huomisaamuun asti: Suomenlahti, etelän ja lännen välistä tuulta 2-5 m/s. Hyvä näkyvyys. Eranto on 6° E, ellei tehtävässä toisin ilmoiteta. 1
2
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 2 28.8.2004 klo 13.25 sijaintisi on 59 35,7’N 022 45,2’E. Suunnittelet reittisi kohti merimajakkaa Bengtskär. a)Mikä on vuorovesivirran suunta ja nopeus? (2p) SPS = 315 28.8.2004 HW aika 16.24 Haluttu aika 13.25 Aikaero 3h ennen HW HW 16.24 3,1 m MRs=4,0m LW 10.15 0,3 m MRn=2,4m Korkeusero 2,8 m (neap) VS= 090 o
3
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi SPS = 315 MPS = 11 M - 1 M = 10 M NPS = 5,4 kn c)Milloin olisit 1 meripeninkulman päässä merimajakasta(1p) b)Mikä on ohjattava kompassisuunta olettaen, että vuoroveden aiheuttama virta on koko matkan aikana sama. Lounaistuulen aiheuttama sorto on 5°? Nopeutesi on 8 solmua. (3p) SVS = 298 so = - 5 TS = 293 er = -6 MS = 287 eks = - 8 KS = 279 VS =090 VN = 3,3kn SVS = 298 NVS = 8 kn NPS = 5,4 kn 3 tuuli SVS SPS = 315 Lähtö13 h 25 min Ajoaika 1h 51 min Perillä klo 15.16
4
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 2.30.8.2004 noin kello 13.00 lähestyt Hangon satamaa. Aluksen syväys on 2,1 m. Haluat 0,6 m varmuusrajan. Sataman syvyys on merikartalla. 1,2 m. Milloin pääset satamaan? (1p) 4 1741 Tarvitsemme vuorovettä: 2,1 m + 0,6 m – 1,2 m = 1,5 m -3h 20 min Luemme taulukosta: LW = 0,1 m 1132 HW = 3,3 m 1741 Tulo klo 14.21
5
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 5 3.Merkintäpaikkasi on 59°47,0’N 024°10,5’E. Merimajakka Porkkala suunnitaan keulakulmassa 45 vasemmalla kello 12.50 ja suoraan sivulla vasemmalla kello 13.20. Veneen kompassisuunta on 078 ja nopeus 8 solmua.Mikä on sijaintisi kello 13.20? (2p) KS = 078 o eks = + 2 o MS = 080 o er = + 6 o TS = 086 o TS = 086 kk = - 45 ts = 041 TS = 086 kk = - 90 o - 4 + 360 ts = 356 o Nopeus = 8kn Aika = 30 min 59°48,2’N 024°19,0’E MP TS = 086 o ts = 041 ts = 356 o 4M
6
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 4.Merkintäpaikkasi on 59 40,5’N 025 33,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 270 nopeuden ollessa 12 solmua. Kello 18.00 suunnit pääkompassilla merimajakan Juminda kompassisuuntimassa 145 ja kello 18.40 merimajakan Keri kompassisuuntimassa 235°. Mikä on sijaintisi kello 18.40? (3p) KS = 270 eks = + 9 MS = 279 er = + 6 TS = 285 Juminda ks = 145 kp = +15 ts = 160 MP 59°44,0’N 025°13,0’E 6 Keri ks = 235 kp = +15 ts = 250 ts = 160 TS = 285 8 M Nopeus = 12 kn Aika = 30 min ts = 160 ts = 250 kp= +9° +6°= +15°
7
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 5.Merkintäpaikkasi on 59 38,5’N 024 31,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 230 nopeuden ollessa 10 solmua. Kello 18.05 suunnit pääkompassilla merimajakan Naissaar N kompassisuuntimassa 151 ja kello 18.35 suunnit sen kompassisuuntimassa 086°. Mikä on sijaintisi kello 18.35? (2p) KS = 230 eks = + 3 MS = 233 er = + 6 TS = 239 Naissaar N (1) ks = 151 kp = + 9 ts = 160 MP 59°36,8’N 024°20,0’E ts = 160 7 Naissaar N (2) ks = 086 kp = + 9 ts = 095 TS = 239 5 M Nopeus = 10 kn Aika = 30 min ts = 160 kp= +3° +6°= +15°
8
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 8 6.Merkintäpaikkasi on 59 36,5’N 024 48,0’E. Ohjaat kompassisuuntaan 010° nopeuden ollessa 6 solmua. Kello 15.25 suunnit merimajakan Tallinnamadal keulakulmassa 41° vasemmalla ja klo 16.00 keulakulmassa 82° vasemmalla. a)Mikä on sijaintisi klo 16.00? (2p) KS = 010 eks = - 1 MS = 009 er = + 6 TS = 015 vkk = - 41 - 026° + 360° ts = 334 TS = 015 vkk = - 82 - 067° + 360° ts = 293 Nopeus = 6 kn Aika = 35 min MP 3,5 M ts = 293 59°41,4’N 024°50,5’E TS = 015 3,5 M ts = 334
9
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 9 TS = 105 KS = 100 eks = - 1 MS = 099 er = + 6 TS = 105 b)Jatkat havaitusta paikasta kompassisuuntaan 100°, kun olet ajanut 50 min kyseistä suuntaa suunnit merimajakan Keri keulasuuntimassa 203°. Mikä on veneen nopeus? (1p) TS = 105 (kk)kes = 203° ts = 308° 10 M
10
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 7.Merkintäpaikka on 60°03,0’N 025°08,0’E. Ylittäessäsi 11 m väylän, jonka linjaloistot ovat Eestiluodon länsipuolella, suunnit sen yhdyslinjan varakompassilla kompassisuuntimassa 026°. Varakompassi näyttää kompassisuuntaa 066°. Mikä on varakompassin eksymä tälle suunnalle? (2p) ts = 026 er = -6 ms = 020 -ks = 026 eks = - 6 kompassisuunnalla 066° 10 MP
11
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 11 8.Eräänä päivänä joulukuussa ajat kompassisuuntaa 067° 10 kn nopeudella. Näkyvyys on eritäin huono paksun sumun vuoksi. Merkintäpaikkasi on 59°52,6’N 024°47,0’E. Klo 17.30 päätät tarkistaa sijaintisi, suunnit tutkalla (Head up) erään majakan, jonka morsemerkki on T, suunnassa EBL 325° ja VRM 5M. a)Mikä majakka on kyseessä? Mikä on sijaintisi? Tästä havaitusta paikasta jatkat edelleen samalla suunnalla. Paksun sumun vuoksi jatkat navigointia tutkan ja kompassin avulla. Klo 18.54 suunnit kiinteän tutkamaalin, EBL 240° ja VRM 2 M. Mikä on tämä tutkamaali? (2p) KS = 067° eks = + 3° MS = 070° er = +6° TS = 076° (kk) kes = 325° 401° -360° ts = 041° Merimajakka Helsinki Racon (T) TS = 076 ts = 041 MP 59°53,0’N 024°49,0’E 5 M TS = 076° (kk) kes = 240° ts = 316° ts = 316 ODAS-poiju 2 M
12
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 12 b)Klo 18.54 teet tutkanavigointia varten reittisuunnitelman paikkaan 60°07,0’N 025°39,2’E. Tarkoituksesi on ajaa suoraan kohti merimajakka Kalbådagrund ja edelleen 15,3 m väylää pitkin paikkaan 60°07,0’N 025°39,2’E. Miten tunnistat majakat Kalbådagrund ja Porvoon Majakka? Piirrä merikarttaan, miten määrittelet kääntöpisteet! Miten varmistat kulkusuuntasi? Koska olet perillä? (2p) merimajakka Kalbådagrund Racon (K) merimajakka Porvoon Majakka Racon (T) käännöspiste; merimajakka Kalbådagrund VRM 2 M EBL 300° kohti Porvoon Majakka Racon (T) TS = 076 ts = 316 Klo 18.54 VRM 2 M EBL 300° TS = 076° (kk) kes = 300° 376° -360° ts = 016°
13
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 13 ̶ käännöksen tarkistus 15,3 m väylälle; Kalbådagrund EBL 090° ja VRM 1,8 M ̶ Paikka 60°07,0’N 025°39,2’E ̶ Tarkistus; merimajakka Porvoon Majakka Racon (T) VRM 2 M ̶ merimajakka Porvoon Majakka Racon (T) ̶ Käännöspiste; VRM 0,5 M ja EBL 027° (väylä) 3 h 9 min klo 20.39 60°07,0’N 025°39,2’E VRM 1,8 M EBL 090° VRM 0,5 M EBL 027° 8. b) jatkuu Matka = 31,5 M TS = 016° (kk) kes = 090° ts = 106° TS = 016° (kk) kes = 027° ts = 043° ̶ Käännöksen tarkistus; Porvoon Majakka EBL 270° VRM 0,5 M ̶ merimajakka Porvoon Majakka Racon (T) ohjailumerkkinä
14
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 14 Ilmoita rasti ruutuun menetelmällä, mikä seuraavista väitteistä on oikein, mikä väärin oikeinväärin a) Ahvenanmaan ja mannersuomen välissä on tulli- ja veroraja. (1p) b) Meri- VHF- radiota ei tarvitse merkitä aluksen radiolupaan. (1p) c) Tulliraja on poistettu Suomenlahdelta(1p) d) Aluemeri on sisäisiin aluevesiin välittömästi liittyvä vyöhyke. (1p) 9
15
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2016 Rannikkomerenkulkuoppi 10 a)Säätiedotuksissa ilmoitetaan, että merkitsevä aallonkorkeus Pohjoisella Itämerellä on 2,5 m. Miten korkea voi silloin korkein yksittäinen aalto olla ? (1p) Jopa kaksinkertainen Ilmanpaine laskee c)Milloin kovan tuulen varoitus annetaan, merellä ja Saimaalla? (1p) Kovan tuule varoitus annetaan, kun tuulen nopeus on 14 – 20 m/s b) Miten ilmanpaine käyttäytyy ennen kylmää rintamaa? (1p) 15
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.