Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SIVUUTUSETÄISYYDET JA KÄÄNNÖSPISTEET

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SIVUUTUSETÄISYYDET JA KÄÄNNÖSPISTEET"— Esityksen transkriptio:

1 SIVUUTUSETÄISYYDET JA KÄÄNNÖSPISTEET

2 Tutkaetäisyyden ja suuntiman mittaus
Etäisyyden mittaus (aina tarkka) VRM (säädettävä etäisyysrengas) kohteen päälle, luetaan etäisyys Suuntimien mittaus (tarkkuus riippuu keilan leveydestä) North Up – kohde tosisuuntimassa Head Up – kohde keulasuuntimassa (0-360°) Tutkalla mitattu etäisyys tarkempi kuin suuntima

3 EBL VRM VRM: asetetaan haluttuun kohtaan ja luetaan etäisyys
EBL: asetetaan haluttuun kohteeseen ja luetaan suuntima EBL Siirrettävä suuntimaviiva (Electronic Bearing Line) VRM Säädettävä etäisyysrengas (Variable Range Marker) VRM1 1,25 NM H up EBL1 045°

4 Sivuutusetäisyyden määrittäminen
Piirretään kartalle haluttu sivuutusetäisyys tutkamaaliin (rantaan) Asetetaan VRM-etäisyysrengas halutulle etäisyydelle Asetetaan EBL-suuntimaviivan avulla keulasuuntimaksi 90° Ajetaan niin että VRM-rengas sivuaa kohdetta HEAD UP VRM 0,86M EBL 090° 0,86 M

5 Käännöspisteen määrittely
Asetetaan VRM-etäisyysrengas halutulle etäisyydelle Asetetaan EBL-suuntimaviiva (suoraan edessä = 0°) Käännytään kun VRM-rengas sivuaa kohdetta Piirretään kartalle haluttu käännösetäisyys kohteeseen ! HEAD UP VRM 0,86 M EBL 000° TS 270° 0,86 M TS 180°

6 Turvaetäisyys Määritellään minimietäisyys (turvaraja) vaaranpaikkoihin

7 Paikanmääritys tutkaetäisyyden avulla
Merkintäpaikka on 59°39,0’ N 022°43,0’I . Mitatut tutkaetäisyydet ovat merimajakkaan Bengtskär 7,5 M ja merimajakkaan Russarö 9,8 M. Mikä on havaittu paikka? 9,8 M 7,5 M 59°39,4’P 22°42,4’I MP

8 Reitin suunnittelu merikartalla
Tarkistus Uusi TS EBL2 EBL 270° VRM etäisyys (3,0) EBL1 000° TS EBL 90° Käännöspiste Head up EBL = keulasuuntima (0-360°)

9 Reittisuunnitelma Reittipiste nro Lat/long Käännöspiste
Käännöspisteen tarkistus (sivuutusetäisyys) Tutkamaali Tosisuunta Kompassisuunta Matka Nopeus Aika Huomautukset (vaaralliset paikat)

10 AJAMINEN TUTKAN AVULLA

11 Ennen lähtöä Ajettava suunta piirretään merikarttaan
Reittiviivojen jatkeet piirretään karttaan keulassa olevien kohteiden tunnistamisen helpottamiseksi Varoituslinjoja piirretään karttaan varoittamaan matalikoista ym. Etäisyys varoituslinjasta kohteeseen merkitään karttaan

12 Saaristossa tutkalla ajettaessa
Kulkua seurataan merikartasta ”Katselu” –menetelmä: vertaillaan tutkakuvaa ja karttaa jatkuvasti ja mitataan etäisyyksiä eri kohteisiin Kääntöpisteet etäisyyksien tai suuntimien avulla Tutkakuva muuttuu koko ajan Saarten ja rantojen profiilit muuttuvat Keilan leveys ja pulssin pituus vääristävät kuvaa Mitta-aluetta vaihdellaan 0,5-2 M Tarvittaessa vaihdellaan kuvastabilointia head up/north up ja true motion/relative motion

13 Tutkakuva/iPadkuva

14 LAKI JA LUVANVARAISUUS

15 TUTKA JA LAKI Meriteiden säännöt
Aluksen miehistön on osattava käyttää tutkaa Tutkaa on käytettävä aina (vähintään Stand By) Harjoittele hyvissä olosuhteissa! Lisävaatimuksia aluksen navigointiin ja vastuuseen yhteentörmäämisen ehkäisystä Tunnettava tutkalaitteen ominaisuudet ja häiriötekijät (kannattaa käydä tutkakurssi)

16 Aluksen radiolupa Traficom
Radiolähettimien hallussapitoon ja käyttöön on hankittava aluskohtainen lupa Oikeuttaa käyttämään luvassa mainittuja radiolähettimiä (VHF/DSC, tutka, EPIRB, SART, kannettava VHF) luvassa mainitussa aluksessa – ei maissa! Radiovastaanottimet (NAVTEX) eivät vaadi lupaa, eikä AIS- vastaanotin Säilytetään aluksessa ja pyydettäessä esitetään viranomaiselle Voimassa Suomessa ja kansainvälisillä vesialueilla Yksityisellä luvanhakijalla oltava pätevyystodistus

17 Radioliikenteen pätevyystodistus
Aluksen radioaseman hoitajalla on oltava henkilökohtainen pätevyystodistus Rannikkolaivurin radiotodistus (SRC – Short Range Certificate) oikeuttaa huviveneen VHF-radioaseman käyttöön (myös vanhat VHF- todistukset pätevät edelleen) Viestintävirasto järjestää pätevyystutkinnon

18 LUPA-ASIAT Aluksen radiolupahakemus Traficomille, lomake löytyy viestintäviraston verkkosivuilta Traficom Aluksen radioluvan hakijalla tulee olla rannikkolaivurin radiotodistus (SRC)


Lataa ppt "SIVUUTUSETÄISYYDET JA KÄÄNNÖSPISTEET"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google