Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee, tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus Mikä oli kauhein kouluruoka? Kirja, jota parhaillaan luen Lapsuuden haaveammatti pieni haave, jonka aion toteuttaa mitä odottaa päivältä/koulutukselta
Vermekoulutus
Koulutus osana Jousto-hanketta 1. Työelämä- ja yksilölähtöinen opiskelu 2. Teoriapainotteisten opintojen siirtäminen työelämään 3. Yksilölliset ja työelämävaltaiset menetelmät koulutuksessa 4. Ryhmänohjaajuuden kehittäminen 5. Hyvien käytänteiden kehittäminen ja levittäminen vertaisryhmämentoroinnin avulla
Koulutuksen laajuus on 10 op, osat: seminaarijaksot oppimispäiväkirja verkko-oppimisympäristössä työskentely mentorointiryhmän suunnittelu, organisointi, ohjaaminen ja arviointi oma vertaismentorointi seminaaripäivien aikana ja verkossa mentoroinnin mentorointi kirjallisuus
1. koulutuspäivän teemat ja tavoitteet: vertaismentoroinnin peruskäsitteet (dialogisuus, vertaisuus, narratiivisuus) lähikäsitteet (mentorointi, työnohjaus, valmennus) mentorointiprosessi toiminnalliset menetelmät osana koulutusprosessia Tavoitteena: selkeä kuva kotiin lähdettäessä vertaismentorointiprosessista ja omasta roolista
Koulutuksen teemat: Mentorointiprosessi ja vertaisuus, narratiivisuus Ryhmän kehitysprosessi ja - dynamiikka Dialogisuus ja dialogiset ja toiminnalliset menetelmät mentorin tehtävässä Ammatillisen opettajan identiteetti Mentoroinnin eettiset kysymykset Työhyvinvoinnin lisääminen ja onnistunut työyhteisön vuorovaikutus
Koulutuspäivän ohjelma: 8.30Aamukahvi 9.00Tutustumistreeni ja odotukset päivälle ja koko koulutukselle Pieni tauko 10.45Keskeiset käsitteet 11.30Lounas 12.15Keskeisten käsitteiden käsittely jatkuu 12.45mentorointiprosessi; vertaismentorointiryhmän suunnittelu ja perustaminen 14.15kahvi 14.30Mentorointiprosessin käsittely jatkuu Välitapaamisten sopiminen 15.30koulutuspäivä päättyy
Mentorointiprosessi (suunnittelu, ennen ryhmän alkua, ryhmän vetäminen…) - Hahmottele oma mentorointiprosessi ja kuvaa sen eteneminen. (oma rooli + omat vastuut) - Vähintään neljä keskeistä steppiä, konkreettista tekemistä - Mieti millaisia haasteita sinulla mahdollisesti on prosessin eri vaiheissa ja kuinka valmistaudut niihin. Kumuloituva tiimi (samassa tiimissä); yksin, kaksin, nelin (neljä eri versiota)
Välitehtävät Helmikuu Aloita henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan pitäminen. Pidä sellaista oppimispäiväkirjaa, mikä palvelee sinun omaa oppimistasi mentorikoulutuksessa ja mentorina. Pidä päiväkirjaa myös ryhmän aikana: ryhmän koko, ryhmäläisten nimet, kokoontumispaikka ja -aika, teemat, karkea ohjelma, muuta merkittävää sisällöstä Mentorointisuunnitelma, sisältöinä esimerkiksi: mentorointi koulutuskuntayhtymässä: esim. johdon linjaukset mentoroinnin roolista kuntayhtymän henkilöstön osaamisen kehittämisessä, periaatteista ja käytännöistä ennen ryhmää: ryhmän kokoaminen, markkinointi, motivointi Pyri aloittamaan mentorointiryhmän ohjaaminen (mitä nopeammin pääset liikkeelle, sitä enemmän saat koulutuksesta irti)
Seuraavat tapaamiset , 2. pv, Kouvola , 3. pv, Kouvola , 4. ja 5. pv, ? pv, Kouvola pv, Kouvola
Webinaarit klo 9.00 – ja – 16.00