Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
OHJAAMINEN.
Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto Jari Sarja.
Matematiikan oppiminen.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat Kaijus Ervasti.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Oikeussosiologia 2: Oikeussosiologia ja sen suhde oikeustieteeseen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.
Oppimisorientaatioita
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Tilan avaaminen Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Dodge v. Ford.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Tietotekniikan laitos 2009.
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Infinitiivi + to-partikkeli
Reports in Apply / eAge system
Heippa taas! Kiva nähdä!.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
How should I ask my questions?
University Exam at 2.30 – 5.30 p.M. L1
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
ENA4 Aihepiireinä ja pohdittavina teemoina: yhteiskunta ja sen eri rakenteet, asuminen, perhe ja perhesuhteet, lieveilmiöt ja rikollisuus, Suomi ja suomalaisuus.
OBJEKTIMUODOT OMISTUSMUODOT
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Oppiminen voidaan määritellä:
Introduction to decision analysis
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Risk analysis, risk attitudes
Muutamia käsitteitä Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan, perusluokan (superclass,
Valmistautuminen luennoille
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Introduction to decision analysis
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
Investointipäätökset Investment Decisions (244)
© Haaga-Helia StartUp School
Sisu-kuulumiset Oodi- ja Sisu-kahvit
Lecture slides start on the next page.
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Esityksen transkriptio:

Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat Kaijus Ervasti

Luennolla tehtävä kysely Kyseessä ennen - jälkeen mittaus eli kysely tehdään luentojen alussa ja toistetaan luentojen lopussa Tarkoituksena kartoittaa opiskelijoiden näkemyksiä ja kehittää opetusta Kolme osiota: kysytään taustamuuttujia, käsitystä oikeussosiologiasta ja käsitystä oikeustieteen opetuksesta. Vastaava kysely tehtiin vuosina 2009 ja 2010

Oikeustieteen opetuksen fokus? ”For law students to focus exclusively on the litigation process is like medical students studying only surgery as a means of curing illness. Of course, that is not what medical students do. They study an extensive range of subjects for the treatment and cure of illnesses. Law students too must extend their focus beyond the litigation arena to a greater understanding of problem-solving approaches. The legal community’s failure to do this for so long may be part of the reason for so much congestion in the civil justice system.” (Jaqueline M. Nolan-Haley 2001)

Luentojen tavoitteet Antaa tietoa oikeussosiologiasta tutkimusalana Luoda kuva oikeudellisten ilmiöiden ja instituutioiden roolista yhteiskunnassa Antaa välineitä arvioida ”todellisuutta” koskevaa tietoa Lisätä tieteellistä sivistystä ja antaa valmiuksia tutkimuksen tekemiseen Laajentaa käsitystä oikeudesta Kannustaa kriittiseen ajatteluun

Kurssin suorittaminen Oppimispäiväkirja Ideana kannustaa sekä antaa välineitä oppimiselle ja uuden oivaltamiselle Opettaa kirjoittamista ja argumentointia Edellyttää läsnäoloa luennoilla Poissaolot Korkeintaan kaksi kertaa – ei poikkeuksia Poissaolosta annetaan aina lisätehtävä Paikallaolo kontrolloidaan ja vilppitapaukset siirretään tiedekunnan dekaanille

Oppimispäiväkirja Pidetään jokaisen luentokerran jälkeen Ei ole referaatti luennoista Nostetaan esille keskeisiä ideoita ja teemoja luennoista Ydinidea kommentointi/oma näkemys Käsitellään myös kirjallisen työn tekemiseen liittyvät kokemukset/ongelmat Omat kokemukset, pohdinnat ja ajatukset tärkeä osa Luennoitsijan kanssa voi olla erimieltä/kriittisyys Lopuksi arvioikaa opetusta/opetusmetodeja ja omaa oppimistanne ja verratkaa sitä tiedekunnan muuhun opetukseen Oppimispäiväkirja arvioidaan ja annetaan arvosana

Oikeussosiologian merkitys oikeustieteessä opiskelijoiden mielestä: alkumittaus 2009 (n=79)

Oikeuden yleistieteiden hyöty juristin ammatin kannalta opiskelijoiden mielestä: alkumittaus 2009 (n=79)

Eri ammattien kiinnostavuus opiskelijoiden keskuudessa: alkumittaus 2009 (n=79)

Konstruktivistinen oppimiskäsitys (Ervasti & Ervasti & Manninen 2009) KÄSITYKSEN RAKENTUMINEN Kokemusten kautta oppija konstruoi eli rakentaa tietoa, valikoi ja tulkitsee informaatiota ja jäsentää sitä aikaisempiin tietoihinsa ja näkemyksiinsä. OIKEUSSOSIOLOGIAN KYTKEYTYMINEN KÄYTÄNTÖÖN Opitun siirtovaikutus (transfer). Oppija ymmärtää, miten opittu teoreettinen tieto vaikuttaa käytännön työssä. AJATTELUMALLIN MUUTOS, OPPIMINEN

Luentosarjan kulku Luennoinnin lisäksi tehdään erilaisia ryhmätehtäviä Ottakaa kantaa, kysykää, esittäkää ideoita, olkaa kriittisiä Ajatelkaa, että opiskelun tarkoitus on oppiminen, ei pisteiden kerääminen Juristien tärkeimmät taidot ovat kirjallinen ja suullinen argumentointi; käyttäkää niitä Man kan använda sitt eget modersmål!