Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri 14.30-14.45 Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuurityön esittely 14.45-15.05 Toimintamallin työstäminen pienryhmissä 15.05-15.20 Toimintamallin käsittely yhdessä 15.20-15.30 Viitearkkitehtuurikäsittelyn päättäminen ja katsaus jatkoaskeliin
Viitearkkitehtuurityön tavoite Tuottaa yhteinen käsitys opiskelijan ja opiskelijan prosesseista Rajallinen määrä pää- ja aliprosesseja Mahdollisesti vaihtoehtoisia malleja esimerkiksi pedagogiseen ja kasvatusfilosofiseen näkökulmaan liittyen Tämän käsityksen pohjalta mahdollista yhteisellä kielellä tunnistaa opiskelijan opiskelutyötä ja opettajan opetustyötä suoraan tukevat palvelut tarkastella tarjottua palveluvalikoimaa talon sisällä ja korkeakoulujen välillä tunnistaa päällekkäisyydet tunnistaa puutteet ja yhteiset kehittämiskohteet
Osallistujat Minkä tahojen olisi syytä osallistua Mitkä toimijat korkeakouluissa? Mitkä sidosryhmät korkeakoulujen ulkopuolella ovat tärkeitä? Millä tavalla viesti työskentelystä saadaan oikeille tahoille Riittääkö viesti opintohallinnon ja tietohallinnon verkostojen kautta? Kuinka saadaan viesti ulkopuolisille sidosryhmille? Millä tavalla oikeat henkilöt saadaan mukaan työskentelyyn Millä tavalla osallistuminen tehdään houkuttelevaksi
Työskentelytavat Kuinka toimijoiden olisi hyvä kokoontua Millä tiheydellä? Onko virtuaalityöskentely mahdollista? Millä tavalla dokumentteja olisi syytä käsitellä Helppo ja tehokas tapa työstää Millä tavalla dokumentteja kannattaa jakaa Kuinka perustettavan työryhmän olisi syytä viestiä toiminnastaan kertoa työstään ja sen etenemisestä hankkia tietoa korkeakouluista hankkia palautetta korkeakouluista
Työskentelyn tuki Millaista keskitettyä tukea työskentely edellyttää? Dokumenttienhallinta, taustatiedon etsiminen, tiivistelmien tuottaminen, asioiden työstäminen eteenpäin, viestintä, tapaamisten valmistelu …? Mitä tehtäviä on mahdollista keskittää, mitä on syytä hajauttaa? Missä tehtävissä tarvitaan sisällöllistä asiantuntemusta ja minkä alan asiantuntemusta se olisi?