Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Advertisements

Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Työseminaari: erittäin vähän liikkuvat, liikunnasta syrjäytymisvaarassa olevat Hotelli Holiday Inn, Messukeskus
Lähipäivä T Business process development methods 1.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Asiantuntijaryhmän työskentely
Turun perusopetuksessa
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Kirkou seminaaripäivä Kaija Fredrikson Maria Repo.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
TUHA-verkoston tapaaminen
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulun kehittämisprojekti
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
Toimeksianto ”KA-seminaari” Tuija Raaska, kehityspäällikkö, CSC
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Evästystä paikalliseen ops-työhön
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
KOKONAISARKKITEHTUURIN ARVIOINTI
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC

Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri 14.30-14.45 Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuurityön esittely 14.45-15.05 Toimintamallin työstäminen pienryhmissä 15.05-15.20 Toimintamallin käsittely yhdessä 15.20-15.30 Viitearkkitehtuurikäsittelyn päättäminen ja katsaus jatkoaskeliin

Viitearkkitehtuurityön tavoite Tuottaa yhteinen käsitys opiskelijan ja opiskelijan prosesseista Rajallinen määrä pää- ja aliprosesseja Mahdollisesti vaihtoehtoisia malleja esimerkiksi pedagogiseen ja kasvatusfilosofiseen näkökulmaan liittyen Tämän käsityksen pohjalta mahdollista yhteisellä kielellä tunnistaa opiskelijan opiskelutyötä ja opettajan opetustyötä suoraan tukevat palvelut tarkastella tarjottua palveluvalikoimaa talon sisällä ja korkeakoulujen välillä tunnistaa päällekkäisyydet tunnistaa puutteet ja yhteiset kehittämiskohteet

Osallistujat Minkä tahojen olisi syytä osallistua Mitkä toimijat korkeakouluissa? Mitkä sidosryhmät korkeakoulujen ulkopuolella ovat tärkeitä? Millä tavalla viesti työskentelystä saadaan oikeille tahoille Riittääkö viesti opintohallinnon ja tietohallinnon verkostojen kautta? Kuinka saadaan viesti ulkopuolisille sidosryhmille? Millä tavalla oikeat henkilöt saadaan mukaan työskentelyyn Millä tavalla osallistuminen tehdään houkuttelevaksi

Työskentelytavat Kuinka toimijoiden olisi hyvä kokoontua Millä tiheydellä? Onko virtuaalityöskentely mahdollista? Millä tavalla dokumentteja olisi syytä käsitellä Helppo ja tehokas tapa työstää Millä tavalla dokumentteja kannattaa jakaa Kuinka perustettavan työryhmän olisi syytä viestiä toiminnastaan kertoa työstään ja sen etenemisestä hankkia tietoa korkeakouluista hankkia palautetta korkeakouluista

Työskentelyn tuki Millaista keskitettyä tukea työskentely edellyttää? Dokumenttienhallinta, taustatiedon etsiminen, tiivistelmien tuottaminen, asioiden työstäminen eteenpäin, viestintä, tapaamisten valmistelu …? Mitä tehtäviä on mahdollista keskittää, mitä on syytä hajauttaa? Missä tehtävissä tarvitaan sisällöllistä asiantuntemusta ja minkä alan asiantuntemusta se olisi?