MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Uusi Väylä Ammattiin.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Miten hallita haasteellista ryhmää/opiskelijaa JIPOT JA JEKUT Loimaa Erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Anu Parantainen, Turun ammatti-instituutti.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
InNoste-palvelupiste (02)
Keudan oppilaskuntien koulutus Keudan ohjeita oppilaskunnassa toimimisesta Erja Kärnä opiskelija-asioiden päällikkö.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
YRITTÄJYYDEN OPETTAMINEN
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
KP OTE Opinnoista töihin
Hyvinvointitiimin pilotti
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään siirtymisen nivelvaihe-tiimi Loimaa Mervi Leino & Pirita Pirkola

Läpäisy ja toinen nivelvaihe -tiimi Jäsenet: Novida/ Uusikaupunki, Taloudellinen tiedotustoimisto, Turun ammatti-instituutti, Loimaan ammatti- ja aikuisopisto, Bovallius-ammattiopisto Turku, Turun ammattiopistosäätiö, Turun T&E-toimisto, Naantalin kaupunki, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision koulutuskuntayhtymä, Raision lukio, Rainasäätiö, Turun nuorisotoimi/ etsivätyö

Tavoite Vaikutukset Osaavan työvoiman lisääntyminen Sosiaalikulujen pienentyminen Verotuksen keventyminen TULOKSET Tavoiteanalyysi: Läpäisy ja toinen nivelvaihe Nuorten siirtyminen työelämään helpottuu Tutkinnon suorittaminen/ Työllistyminen Keskeyttäminen vähenee ja läpäisy tehostuu toisella asteella Erityisopetuksen toimintamallit käytössä Työssäoppimis- jaksoihin liittyvät tukitoimet erityistuen tarpeessa oleville Uudet yhteistyö-, ohjaus- ja muut mallit koulusta työelämään siirtymisen nivelvaiheeseen Toimivat alueelliset yhteistyöverkostot, seuranta- järjestelmät Koulutukset ja hyvien käytäntöjen levittäminen

Mitä pitäisi tehdä, että opiskelijat saavat opinnot suoritettua loppuun? Poissaolot; säädökset kireämmälle, poissaolojen korvaus tunti tunnista, 70h/v, 15h/kk Sairauspoissaolot; pitäisi suhtautua toisin Oikeudenmukaiset poissaolokäytännöt; tasavertainen kohtelu Opettajien antama tukiopetus ja ohjaus auttaa Opettajien ja opiskelijoiden väliset suhteet kunnossa Wilma- itse voi seurata opintojen etenemistä Jaksojen/ kurssien sisällöt välillä liian tiiviitä, päivät pitkiä; tehtävien jaottelu, välipalat (kioski), ”oma loma”, tauot, ulkoilu, Todellista tekemistä, sopivasti Alaan liittyvät mielekkäät tehtävät

Mitä tai minkälaista ohjausta te olette saaneet ammattiopistossa opintojen loppuun saattamiseksi? Onko se ollut riittävää? Luokanvalvoja ja opettaja ohjaa; nuorten ymmärtäminen Opinto-ohjaajan kanssa keskustelut Teknisen pajan toiminta; töitä ei teoriaa, hyvä opettaja Nuorisotyöntekijän apu pajalla 1xvk Kodin vaikeat ongelmat vaikuttaa Kuraattoripalveluja tarjolle riittävästi Koulukiusaamiseen puuttuminen tärkeää Ystävien tuki tärkeä Ammattiauttajiin luottaminen välillä vaikeaa, liian nopeasti odotetaan asioiden korjaantuvan Luottamuksen säilyttäminen; opettaja kertoo toisille opiskelijoille luottamuksellisia asioita

Mitä tai minkälaista ohjausta te olette saaneet ammattiopistossa opintojen loppuun saattamiseksi? Onko se ollut riittävää? Yhteydet kotiin esim. poissaolotilanteissa; alaikäisten kohdalla ok? Terveydenhoitajan palvelujen riittävyys Oppilaitospappi; tulee myös koululle Koulupoliisi

Mitä tai minkälaista ohjausta ja tukea olet saanut työssäoppimiseen? Onko se ollut riittävää? Opettaja hakenut to-paikan osalla koulutusaloja Opiskelija hakee ensisijaisesti, opettaja auttaa tarvittaessa Tärkeää saada harjoitusta työpaikan hakemisessa Opettajan antamat työpaikkalistat Opettaja on ”työvoimatoimisto” Koulun rakennustyömaa

Millaista ohjausta ja tukea toisella asteella pitäisi antaa että työelämään siirtyminen onnistuu? Äidinkielen harjoitukset yläaste, 2. aste; CV, hakemus Todistukset tallessa :) Työelämään valmennuskurssit Oman alan näkökulmasta työelämän pelisäännöt myös Työturvallisuusasiat tärkeitä Työelämän tietoiskut T&E-toimiston palvelut Ohjeet miten pitää toimia, jos jää työttömäksi? Ilmoittautuminen ajoissa työttömäksi työnhakijaksi

Miten nuoria jatkossa pitäisi kuulla? Opettajan/ luokanvalvojan kautta Oppilaskunta Opiskelijajärjestöt Opiskelijaedustajien mukaan ottaminen oppilaitoksen kehittämiseen