Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Advertisements


LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Turvallisuustutkinnot
ORIENTOIVA KURSSI Johdanto. TEHTÄVÄÄN KÄYTETTÄVÄ AIKA  Sisältöön ja tehtävään perehtyminen oppitunnilla 75 min  Kirjoitustyö kotona 60 min  Ryhmätyö.
9.Lk Biologian laborointikurssi
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Tiimin hallinnan kultaiset säännöt Toimitaan demokraattisesti.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
FUAS Kielet ja viestintä
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Ohjelmistotuotanto- miniprojekti Suunnittelu. Ohjelman toiminnot Kurssin tai tapahtuman  Lisäys  Poisto  Muokkaus Viikon lukujärjestyksen tarkasteleminen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely
OPINTO-KOKONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
MIKSI LUKIOON???.
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
TAHE keskitetty toimintamalli
Kiinnostaako lukio?
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
MIKSI LUKIOON???.
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Kohti kansallista digitaalista koulua
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan laitos Tapio Auvinen, Perustieteiden korkeakoulu, Tietotekniikan laitos

Siirtää vastuu oman opinto-polun hallinnoinnista yksi- selitteisesti opiskelijalle itselleen –antamalla hänelle riittävästi tietoa ja keinot oman tavoitteellisen opinto-ohjelman rakentamiseksi, –luomalla jokaiselle henkilökohtainen ydinainesanalyysi. Välttää nykyisen kaltainen ajelehtiminen lukujärjestyksen mukaan luentosalista toiseen. Kehittää samalla järjestelmä opetustarjonnan systemaattiseen suunnitteluun ja tehostamiseen. Luoda kanava abiturienttien käyttöön alustavana tiedonlähteenä opiskelupaikan valintaa varten. Tavoitteet

Jokainen kurssi puretaan kurssin opiskelijalle antamiin valmiuksiin (outcome) Valmiudet luokitellaan laajuuden ja osaamistason mukaisesti soveltamalla ns. Bloomin taksonomiaa. Opettajien toimenpiteet 1

Valmiuksien merkitystä ei arvioi opettaja itse vaan sen kurssin opettaja, johon ko. kurssi on esitietona, eli jossa ko. valmiutta sovelletaan. Käytettävissä kaksi luokkaa; välttämätön (V) tai tukeva (T) tai valmiuksien välillä ei välitöntä riippuvuutta. Opettajien toimenpiteet 2

Opettajien toimenpiteet 3 Valmiudet jäsennetään osaamiskonaisuuksiksi ja edelleen osaamisprofiileiksi:

Opiskelijan toimenpiteet Opiskelija valitsee opiskelunsa tavoitteet – jotka voivat olla osaamisprofiili(professional), tietyn tyyppiset tehtäväkokonai- suudet, pätevyydet, pää/sivuainekokonaisuus tai jotakin muuta. Opinto-ohjelma antaa luettelon niistä osaamiskokonaisuuk- sista, jotka ko. tehtävässä täytyy ehdottomasti hallita – samalla seuraa luettelo niistä kursseista, joista osaaminen rakentuu. Opiskelija valitsee opinto-ohjelman antamasta luettelosta tavoitetta tukevia kursseja vaikkapa mielenkiintonsa mukaisesti (tai minkä tyyppisiin tehtäviin haluaa suuntautua).

Mitä opiskelija saa? Henkilökohtaiset opinnot koko opiskeluajaksi (HOPS) Kuvan siitä, miten ammattiosaamiset rakentuvat eri asiakokonaisuuksista peruskursseista lähtien Todelliset tarvittavat esitiedot (ei vain kurssitasolla) Mahdollisuuden suunnitella tehokkaammin ajankäyttöään Mahdollisuuden joustavasti vaihtaa opintojensa tavoitetta opiskelun kuluessa – hallitsee ja hallinnoi opintojensa kulkua Motivaation suunnitella omia opintojaan (toivottavasti) Todellisen mahdollisuuden antaa palautetta kurssista peilaamalla tavoitteita saavutettuihin tuloksiin

Mitä opettajat saavat? Järjestelmän, joka –paljastaa, jos kurssien rakenne kovin pirstaleinen –mahdollistaa opetettavien asioiden ryhmittelyn tehokkaammin - puutteet, päällekkäisyydet, aikataulut –ohjaa poistamaan sellaisia opintoja, jotka eivät tue asetettuja tavoitteita Selkeämmän kuvan siitä, mitä opiskelija on aikaisemmilla kursseilla oppinut Mahdollisuuden valita ja sijoittaa ns. yleisiä pätevyyksiä opetustarjontaan (johtaminen, viestintä, ryhmätyötaidot, jne)

Jatkossa Mallia sovelletaan käytössä olevaan opetusohjelmaan. Moduulirajat tuovat tiettyjä lisärajoitteita. Yhtenä ajatuksena pitää erillään kurssisisällöt (osaamiskokonaisuudet) ja kurssit. Voidaan hyödyntää esimerkiksi kandiohjelman uudistamishankkeessa. Abi-infona Ohjelmaan voidaan kytkeä ammatillista sanastoa, kurssien yksilöllisen työmäärän estimointia jne.