Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Sytytä parisuhteen rukouskynttilä
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Jumalan kanssa.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Kiireen kesytys tekemällä olemisen mielentilaa Tapio Malinen PsykoVirtapiiri
Toimintaohjeet opelle
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
ELÄMÄN LÄHDE JA PARANEMISEN MAHDOLLISUUDET
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Ikääntyminen ja vanhuus
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Koirat…. vastaan ihmiset….
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty Kartesiolaisuuden myöhempiä vaiheita Timo Kaitaro, II periodi,
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Lasten suusta.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides praktikum-kokoontuminen.
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ihminen ja tietojärjestelmät Brattico 2007 luento 3 suunnitteluperiaatteet.
Pirjo Koivukangas What is high tech – high touch? It is a human lens Naisbitt 1999.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
FI2 FILOSOFINEN ETIIKKA. Filosofisen etiikan lähtökohtia Käsitteet moraali ja etiikka Etiikan osa-alueet: metaetiikka, normatiivinen etiikka, soveltava.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Fenomenologia.
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Yksilön lyhyt historia
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Onko vapaus mahdollista?
Hyvän elämän tekijöitä
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Hyvän elämä ja sen eväät
Eksistentialismi Eero Jussila.
Onko tahto vapaa?.
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Mikä on elämänkatsomus?
9. Oppimisen psykologinen perusta
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
JEAN-PAUL sartren humanismi
Esityksen transkriptio:

Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento

Agenda Tietoisuus mielenfilosofian ydinkysymyksenä Eksistentialismi ja kysymys oikeasta tavasta elää

Mielenfilosofia Keskeinen kysymys: – Mikä on mielen ja ruumiin välinen suhde?

Dualistisia ratkaisuja Descartes – Mieli ja ruumis olemassa itsenäisesti toisistaan Leibniz – Tapahtuvat irrallaan toisistaan ilman vuorovaikutusta Huxley – Mielen toiminta aivoissa tapahtuvan fysikaalisen toiminnan sivutuotetta

Dualistisia ratkaisuja Descartes Huxley Leibniz

Monistisia ratkaisuja Idealistinen ratkaisu: – Hylätään materiaalinen, olemassa vain henkinen Materiaaliset ratkaisut: 1. Hylätään kokonaan mentaalinen 2. Redusoidaan mentaalinen fyysiseen 3. Mentaalinen päältää fyysistä

Neurotiede

Miksi tietoisuutta ei tulisi hylätä? What is it like to be a bat? Kvaliat – miten asiat näyttäytyvät minulle – Miltä asiat tuntuvat

Kuilu On olemassa kaksi tarkastelutasoa: 1.Mielen sisäinen Miltä asiat tuntuvat minulle 2.Ulkopuolinen, fysikaalinen Miten mieli toimii tieteellisestä, materialistisesta perspektiivistä Miten ne pelaavat yhteen?

Vygotsky ja lapsen leikki Kultuuripsykologian kolme peruslakia 1.Oppiminen ja taidon hallinta ovat toiminnan tuloksia, eivät sen edellytyksiä. 2.Kaikki monimutkaiset kulttuuriset taidot esiintyvät ensin ihmisten välisellä sosiaalisella tasolla ja vasta sitten ihmisen omalla psykologisella tasolla. 3.Ulkoisten tukirakenteiden varassa ihminen pystyy suorittamaan vaativampia älyllisiä toimintoja kuin ilman niitä. Leikin kautta lapsi oppii erottamaan toisaalta toiminnan ja merkityksen ja toisaalta asiat ja merkityksen toisistaan

Eksistentialismi ja kysymys oikeasta tavasta elää

Sartren eksistentialismi Oleva-itsessään – epäjärjellistä, merkityksetöntä ja tavoittamatonta maailmaa Oleva-itselleen – Tietoisuutta, reikä olevassa Ihminen on radikaalisti vapaa

Eksistentialismi kuvauksena ihmisestä Asettaa tietoisen mielemme liian suuriin saappaisiin – Jättää huomiotta ne monet esitajunnalliset tavat, joilla tietoisuutemme vapaus on rajoitettu Systeemi 1 vs. Systeemi 2

Eksistentialismi elämänfilosofiana Pyrkimys saada ihmiset kasvotusten oman vapautensa kanssa Heidegger: autenttinen ihminen vs. das Man Kierkegaardin hyppy

Eksistentialismi moraalifilosofiana Sartren vapaus Nietzsche ja Jumalan kuolema

Eksistentialismi moraalifilosofiana Sartren vapaus Nietzsche ja Jumalan kuolema Yltiöindividualistista

Kohti yhteisöllisempää moraalifilosofiaa Simone de Beauvoir – Toiseus – Ihmisen intersubjektiivisuus

Intersubjektiivisuus

Message 1.Eläkää filosofinen elämä

Message 1.Eläkää filosofinen elämä 2.Olkaa hyviä ihmisiä

Message 1.Eläkää filosofinen elämä 2.Olkaa hyviä ihmisiä 3.Oppikaa tuntemaan elefanttinne

Loppusarjakuva