Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESAELY, Maaseutu ja energia
Advertisements

Suomen aluehallinto Hallinnon kehittämisosasto 2 Valtion aluehallinto uudistui  Valtion aluehallintoa uudistettiin laajalla kokonaisuudistuksella.
Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
TAPAUS KESKI-SUOMI Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Jyväskylässä Hannu Korhonen Keski-Suomen liitto.
YM valtakunnalliset suuntaviivat alueiden käytölle MRL§ TEM ja VM ohjaus alueiden kehittämisestä LAK§ Toteuttaminen hallinnonaloittain: työ- ja elinkeinoministeriö,
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Mikä on Keski-Suomen ELY-keskus ?
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Keskustelutilaisuus hedelmöityshoitotoiminnasta Jussi Holmalahti, FaT Johtaja Valvira.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Uudistunut aluehallinto/ELYt
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
ALKU-tilanteesta Esa Halme,
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE
1 ALUEHALLINNON UUDISTAMINEN HALLITUSOHJELMASSA ”Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden.
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi (Arktikum) Yhteistyöllä yritysten kehittämistä Terho Liikamaa Yksikönpäällikkö Työllisyys, yrittäjyys,
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
ALKU-hankkeen viestintä Luonnonvaraviestinnän joulutapaaminen Leena-Maija Jyllikoski VM/viestintä.
Maakunnan yhteistyöryhmä Ylijohtaja Pekka Häkkinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Aluehallinnon uudistus Tilannekatsaus
ESITYS KAINUUN ELY-KESKUKSEN STRATEGISEKSI TULOSSOPIMUKSEKSI Luonnos
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Alueellinen kalataloushallinto uudistui – mikä muuttui?
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
KORKEAKOULUT UUDESSA ALUEHALLINNON RAKENTEESSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari
Työ- ja elinkeinokeskus 1 Työ- ja elinkeinokeskukset (TE-keskukset) 15 kpl Suomessa Työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot) 200 toimipistettä Suomessa.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto / 2.2.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Aluehallinnon uudistaminen Valtiosihteeri Timo Reina KJY:n seminaari
HAVI Hallitusohjelman toimeenpano aluehallintovirastoissa Selvityshanke 9/2015-1/2016 Sidosryhmäyhteistyöhankkeessa
Maa-ainesten käyttö ja hankinta ELY-keskuksissa Tilaajan näkökulma Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, Jukka Päkkilä, kunnossapito ja rakentaminen.
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Ylijohtaja Asiakkaat ja sidosryhmät
ELY-keskusten tulosohjaus - tiivistelmä vuoden 2015 tulosohjauskyselyn palautteista ja alustavat askelmerkit vuoden 2016 tarkistusprosessista ELY-johtoryhmä.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Ylijohtaja Asiakkaat ja sidosryhmät
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
Uusi maakunta vahvana ympäristötoimijana; yhteistyö Luova –viraston, maakunnan ja kunnan kesken Kansliapäällikkö Hannele Pokka
Kainuun ELY-keskus ja TE-toimisto
Rautatiealan sääntelyelimen sidosryhmätilaisuus
Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Nykyinen toiminta ja tuleva muutos Janne Kärkkäinen
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Toiminnallinen ohjaus
Valtiontalouden ja toiminnan ohjaus
Esityksen transkriptio:

Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten alueiden sekä eri toimialojen yhteistyötä, sujuvuutta ja synergiaa.

ALKU -uudistuksessa Valtion aluehallinnon tehtävät järjestetään kahteen viranomaiseen, joihin kootaan ja uudelleen organisoidaan valtion nykyisten kuuden viranomaisen (lääninhallitukset, työvoima- ja elinkeinokeskukset, alueelliset ympäristökeskukset, ympäristölupavirastot, tiepiirit ja työsuojelupiirit) tehtävät. Uudet viranomaiset Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) Aluehallintovirasto (AVI) Tämä viranomaisrakenne muodostaa pohjan jatkossa muillekin uudelleen järjestettäville valtion aluehallinnon tehtäville. Uudistuksessa vahvistetaan maakunnan liittojen roolia aluekehitysviranomaisena kokoamalla liittoihin alueellisia kehittämistehtäviä ja niiden voimavaroihin liittyvää päätösvaltaa. Metsäkeskukset kytketään uudistuksessa toiminnallisesti valtion aluehallinnon yhteyteen.

Uusien aluehallintoviranomaisten toiminta-ajatukset Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. Keskus edistää mm. yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä maahanmuuttoa, maahanmuuttajien kotouttamista ja työllistymistä alueilla. Aluehallintovirasto (AVI) edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Virasto edistää mm. perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla.

ELYjen toimipaikat ja aluejako ELY -tiekartta

Hallintopalvelut-vastuuyksikkö Strateginen ohjaus Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (15) Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö YM LVM TEM MMM OPM SM Keskuksen johtaja (yhden vastuualueen päällikkö) Ympäristö ja luonnonvarat (13) Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta Kehittäminen ja lähialueyhteistyö Vesivarojen käyttö ja hoito Liikenne- ja infrastruktuuri (9) Tie- ja liikenneolojen suunnittelu Tienpidon hankinnat Asiakas- ja viranomaispalvelut Julkisen liikenteen järjestäminen Muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri (15) Työllisyys, yrittäjyys ja osaaminen Rakennerahastoasiat Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Kirjastot, liikunta- ja nuorisotoimet Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto ja etniset suhteet Hallintopalvelut-vastuuyksikkö Kootut tukitehtävät Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Metsä- keskukset TE-toimistot Maakunnan liitot

ELYjen perusrakenne 1.1.2010: 15 ELYä, noin 4400 htv Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja infrastruktuuri Maakunnan kehittymis- edellytysten paraneminen Asiakastarpeen mukaiset palvelut ELYn tehokkuus ja tuottavuus Strategiaprosessi ohjaus maakuntayhteystyö strategiset kumppanuudet EU-rahoitteiset ohjelmat työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimi kv tehtävät ja lähialueyhteistyö maaseutu ja energia maahanmuutto 1710 htv ympäristönsuojelu alueiden käyttö luonnonsuojelu vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta kehittäminen ja lähialueyhteistyö vesivarojen käyttö ja hoito 1450 htv tie- ja liikenneolojen suunnittelu tiepidon hankinnat asiakas- ja viran omaispalvelut julkisen liikenteen järjestäminen muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät 560 htv Asiakkuusprosessi asiakaslähtöinen johtaminen asiakassegmentit asiakastieto Asiakaspalvelu ja kanavat ELYn johtajan vastuualue Tukipalvelujen prosessi henkilöstö- ja taloushallinto osaamisen kehittäminen oikeudelliset toimenpiteet Varmennukset, maksatukset Tukipalvelut: 670 htv Metsäkeskukset 1000 htv TE -toimistot 3500 htv ELY -tiekartta

Yhteisiä prosesseja johdetaan strategiayksiköstä Luonnos ELY-JOHTAJA Sisäinen tarkastus Strategiayksikkö Hallintoyksikkö Elinkeinojohtaja Ympäristöjohtaja Liikennejohtaja Strategiaprosessia johtaa strategiapäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Asiakkuusprosessia johtaa asiakkuuspäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Rakennerahastoasiat: ohjelma- ja hankepäätökset tehdään strategiayksikössä, vastuualueet antavat projektien sisällöllistä ohjausta ja hallintoyksikössä hoidetaan maksatus. ELY -tiekartta

ELY -ohjauksen kokonaiskuva KANSAINVÄLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ KANSALLINEN JA ALUEELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ HALLINNONALOJEN ELY-OHJAUKSEN KOORDINOINTI Strateginen suunnittelu Ohjauksen keinot Strategian toteutus Strategian seuranta, raportointi ja arviointi Hallitus- ohjelma HSA, kehys- päätös, alueiden kehittämis- tavoitteet Strategia -asiakirja * Toiminta- ympäristön haasteet * Strategiset tavoitteet * Resurssit ELYt Hallinnon- alojen strategiat Säädösohjaus 1 2 Tulosohjaus 3 ASIAKKAAT Maakunnan- liitot Informaatio-ohjaus Kehitystoiminta Muut kumppanit ELY -tiekartta 8

LIITE 8 ELY-keskusten strateginen tulossuunnittelu aluetasolla ELY-keskusten ja maakunnan liittojen suunnitteluasiakirjojen suhde ELYjen strategia-asiakirja (2010-2011) Toimintaympäristön haasteet Strategiset tavoitteet Ministeriökohtaiset resurssilinjaukset Maakuntaohjelma (2007-2010; 2011-2014) Maakunnan yleistavoitteet Maakunnan tavoiteltu kehitys kehittämisalueittain Valtakunnallisten ja maakunnallisten strategioiden yhteensovittaminen ELYn strateginen tulossopimusesitys (2010-2011) Toimintaympäristön haasteet Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Painopiste A) Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Painopiste B) Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen Toiminnallinen tuloksellisuus Painopiste C) ELYjen toiminnan kehittäminen Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen Resurssit Muita huomioita Raportointi ja seuranta Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma (2009-2010; 2011-2012) Maakuntaohjelman toteuttaminen Toteuttaminen hallinnonaloittain Neuvotteluesitykset ministeriöille ELY-keskus Toiminnalliset tulossopimukset (2010; 2011) ELYlle kuuluvien eri hallinnonalojen tehtävien ja toiminto- jen hoitamista sekä palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskeva sektorikohtainen ohjaus (ml. substanssirahoitus)

ELYjen ohjausasiakirjat Strategia-asiakirja 1 / hallituskausi, yhteinen kaikille ELYille Laaditaan hallinnonalojen yhteistyönä. Strateginen tulossopimus 1 / hallituskausi, oma jokaiselle ELYlle ELYt laativat luonnoksen sopimukseksi saamiensa ohjeiden mukaisesti Kytkentä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin Toiminnallinen tulossopimus Asettaa tavoitteita substanssiasioissa. Laaditaan tarvittaessa. Voidaan tehdä esim. ELYn yhden vastuualueen ja ohjaavan ministeriön/keskusviraston välillä. → Olennaista on selkeyttää ELY:n strategia-asiakirjan, strategisen tulossopimuksen ja toiminnallisten tulossopimusten työnjako ja rajat ELY -tiekartta

Strategia-asiakirja kaikille ELYille yhteinen laaditaan hallituskaudeksi tarkistetaan tarvittaessa vuosittain ministeriöt ja keskusvirastot laativat yhteistyössä ELYt ja maakunnan liitot osallistuvat valmisteluun käsitellään ministeriöiden yhteisessä neuvottelussa, tavoitteena yksimielisyys kukin ohjaava ministeriö hyväksyy, ministeri allekirjoittaa jos erimielisyyttä, VN päättää TEM:in esittelystä ELY -tiekartta

Strategia-asiakirjan sisältö 1/2 I TOIMINTAYMPÄRISTÖN HAASTEET Taloudellinen tilanne Alueiden kilpailukyky ja talouskehityksen epävarmuus Väestönkehitys, maahanmuutto ja aluerakenteen muutokset Ilmastonmuutos, energia ja ympäristö II STRATEGISET TAVOITTEET VUOSILLE 2010 – 2011 A. Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Taloudellisen tilanteen edellyttämät elvytystoimet Yritystoiminnan uudistaminen Aluerakenteen kehittäminen ja liikennejärjestelmän toimivuus Maaseudun elinvoimaisuus ja elinkeinot Osaaminen, koulutus ja kulttuuri Väestön ikääntyminen ja työvoimapolitiikka Maahanmuutto ja kotouttaminen

Strategia-asiakirjan sisältö 2/2 B. Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen edistäminen Kestävä yhdyskuntakehitys ja hyvä elinympäristö Ilmastonmuutoksen hillintä Ympäristönsuojelu ja ekotehokkuus Luonnonsuojelu Vesivarojen käyttö ja hoito C. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminannan kehittäminen Toiminnan asiakaslähtöisyys Yhteistyö maakunnan liittojen ja muiden sidosryhmien kanssa Yhteistyö ja työnjako aluehallintoviranomaisten kanssa Viestintä Johtaminen ja henkilöstöpolitiikka Toimintakulttuurin luominen III TAVOITTEIDEN TOTEUTTAMISEEN LIITTYVÄT RESURSSILINJAUKSET Hallintoalakohtaiset voimavarataulukot Ministeriöiden ohjauksessa olevat substanssimäärärahamomentit Tuottavuustavoitteiden kohdentaminen

Strategisen tulossopimuksen solmiminen Jokaisen ELYn kanssa solmitaan oma strateginen tulossopimus. Sopimus kattaa ne vastuualueet, joilla ko ELYllä on toimivaltaa. Se laaditaan hallituskaudeksi ja tarkistetaan tarvittaessa vuosittain. Alueelliset muutosryhmät laativat luonnoksen 30.9.09 mennessä yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa. Sopimus perustuu strategia-asiakirjassa asetettuihin tavoitteisiin sekä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin. Siinä määritellään ELYn toiminnan painopisteet, toimintalinjat, yhteistyökysymykset, määrärahakehykset sekä valtion sitoutuminen maakuntaohjelman mukaisten hakkeiden toteuttamiseen. Tulosneuvotteluihin osallistuvat ohjaavat ministeriöt & keskusvirastot sekä ELY -kumppanit ja maakunnan liitot. Sopimuksen allekirjoittavat TEM ja ELYn johtaja.

Ajankohtaista ALKU-lainsäädäntö vahvistettu ja asetukset annettu 20.11.2009 vastuualuejohtajan virat auki (sisäinen), osa ulkoisessa haussa, nimitykset ennen joulua yksi vastuujohtajista valitaan oto ELY –johtajaksi (ylijohtaja?) esimiesvalinnan vuodenvaihteessa, muut siirtyvät suoraan (lääninhallituksen henkilöt) esimiestehtäviin nimitys 5 vuotinen ETOK-vastuualueen organisoituminen (P-Savo)

Yhteystiedot 1.1.2010 Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi tai etunimi.sukunimi@ely-centralen.fi Verkkopalveluosoite on www.ely-keskus.fi tai www.ely-centralen.fi Aluksi vain kuori on yhteinen. Nykyiset internetsivut näkyvät alasivuina. Puhelinnumerot ovat 020 63 60XXX. .