Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE 27.11.2009.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE 27.11.2009."— Esityksen transkriptio:

1 ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE

2 Uusia dioja tai muutoksia
Sisältö Tiekartan tehtävät dia 3 Hankkeen lähtökohtia diat 4-8 Toiminta-ajatus, visioluonnos, tehtävät diat 9-11 Lakivalmistelu etenee diat Aluejako diat Erikoistuminen ja koottavat tukitehtävät diat Maakunnan liittojen asema ja tehtävät diat ELY -hankkeen organisointi diat Painopiste muutosryhmissä diat ELYjen johtaminen ja rakenne diat ELYjen ohjaus diat Strategia-asiakirja diat Strategiset ja toiminnalliset tulossopimukset diat Asiakkuus diat Henkilöstövaikutukset, tuottavuus, työajans. diat Tietohallinto diat Arkistonmuodostus, arkisto ja kirjaamo diat Yhteystiedot ja nimet diat Henkilöstö, tehtävien täyttäminen diat 80-87 Uusia dioja tai muutoksia 8 10 12, 13 14 18, 19 29 31, 42, 43 83, 84 ELY -tiekartta

3 ELY -tiekartan tehtävät
ELY –tiekartta tukee ELY –hankkeen hallintaa. ELY –tiekartta on tiedon jakamisen väline. Sen avulla pysyt ajan tasalla hankkeen vaiheista. ELY –tiekartta edesauttaa yhteistyötä ELYjä ohjaavien tahojen välillä Eri työryhmien välillä ja Alueellisten muutosryhmien välillä. ELY –tiekartta tukee ELY –hankkeen sidosryhmäviestintää. ELY -tiekartta 3

4 Aluehallinnon uudistaminen Matti Vanhasen II hallituksen ohjelmassa
Hallintoa uudistetaan ja kansanvaltaistetaan. Lääninhallitusten, työvoima- ja elinkeinokeskusten, muiden piirihallintoviranomaisten ja maakuntien liittojen työnjako täsmennetään, päällekkäisyydet poistetaan ja vähennetään hallintoviranomaisten määrää. Samassa yhteydessä arvioidaan niiden aluejakoja. Nykymuotoisen lääninhallinnon tehtävät organisoidaan uudelleen. Uudistetaan valtion aluehallintoa kokoamalla lupa-, valvonta- ja oikeusturvatehtäviä yhteen. Siirretään kehittämispoliittista toimivaltaa kansanvaltaiseen ohjaukseen. Selvitetään aluekehittämisen voimavarojen kokoamista valtion talousarviossa maakunnittain ja ministeriöittäin yhdelle momentille ja niiden päättämisestä siirtämistä alueille. Uudistukset toteutetaan vuoteen 2010 mennessä. ELY -tiekartta

5 Tavoitteena on …uudistaa laajasti aluehallintoa ja saada aikaan kansalais- ja asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto. …vahvistaa ja lisätä maakunnan liittojen roolia ja asemaa aluekehitystyössä sekä edistää valtion aluehallinnon ja maakunnan liittojen yhteistyötä. HE 59/2009 vp ELY -tiekartta

6 HALKE -ministeriryhmä KANSLIAPÄÄLLIKKÖRYHMÄ
TEM ELY –hanke on osa VM ALKU -hanketta HALKE -ministeriryhmä VM ALKU-hanke Organisaatio ja ohjaus ALKU -ohjausryhmä VM/ALKU valmisteluryhmä IT Talous Palkkaus- järjestelmä Viestintä Henkilöstö Säädösvalmistelu KANSLIAPÄÄLLIKKÖRYHMÄ TEM ALKU OHJAUSRYHMÄ TEM ALKU/ELY -hanke ELY alueryhmät - 15 kpl TEM ALKU/ELY HANKE Organisaatio ja ohjaus Suuntaa myös muiden alahankkeiden työtä Talous Henkilöstö Oikeudelli- set asiat Tieto- hallinto Viestintä TEM ALKU/ELY-hankkeen työryhmät toimivat osin samoilla kokoonpanoilla kuin ALKU-hankkeen työryhmät. ELY -tiekartta

7 ALKU hankkeen aikataulu 6/2008 – 1/2010
Aluejakotyöryhmän alustavat ehdotukset maakuntien yhteistoiminta-alueista ja uuden aluehallinnon aluejaoista Kommenttikierroksen määräajat ja 5.9. Esitys Metsäkeskusten organisoinnista uuden aluehallinnon yhteyteen itsenäisinä oikeushenkilöinä 9/2008 ALKU hankkeen aikataulu 6/2008 – 1/2010 Useiden työryhmien esitysten määräaika , mm. esitykset aluehallinnon uudesta aluejaosta, aluehallintoviranomaisten tehtävistä ja henkilöstön sijoittumisesta Joulukuu 2009 Uusien aluehallinto- Viran- omaisten toiminta käynnistyy 1/2010 Hankkeen toimikausi päättyy 12/2009 HE:t ehdotusten edellyttämiksi Säädös- muutoksiksi Lausuntokierros HE-luonnoksesta, Aluejaoista ja muista ehdotuksista 2-3/2009 Uudistuksen eduskuntakäsittely 5-10/2009 Valtioneuvoston asetukset aluejaoista, asetukset toimipaikoista ja päätökset henkilöstön sijoittumisesta 11-12/2009 Halke-käsittelyt: Aluejaot, toimipaikkaverkko, alustava henkilöstön sijoittamissuunnitelma sekä muut työryhmien ehdotukset Halke- käsittely 1/2009 Halke- käsittely 4/2009 Johdon valinnat 12/2009 6/2008 9/2008 10/2008 11-12/2008 12/2008 1/2009 2-3/2009 4/2009 5/2009 11/2009 12/2009 1/2010 ELY -tiekartta

8 Kuudesta nykyisestä aluehallinnon virastosta kaksi uutta
Ympäristölupavirasto Työsuojelupiiri Ympäristökeskukset Lääninhallitukset TE-keskukset Tiepiirit Aluehallintovirastot AVI / 6 kpl Peruspalvelu, oikeusturva ja luvat Poliisi Pelastustoimi ja varautuminen Ympäristöluvat Työsuojelu Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukset ELY / 15 kpl Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Liikenne ja infrastruktuuri Ympäristö ja luonnonvarat ELY -tiekartta 8

9 ELYjen ja AVIen toiminta-ajatukset
edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. (Laki ELYistä 2 §) edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueella. (Laki AVEista 2 §) ELY -tiekartta

10 ELYjen visioluonnos ELY -keskus edistää hyvän elinympäristön ja yhdyskunta-rakenteen kehittymistä sekä tukee kansalaisten hyvinvointia ja elinkeino-elämän kilpailukykyä alueellaan. Toiminnassa sovitetaan yhteen valtion ja maakuntien strategiset tarpeet. ELY -keskus on luotettava ja aloitteellinen valtion alueellinen kehittämis- ja palvelukeskus, jota johdetaan ja kehitetään asiakaskeskeisesti koko viraston osaamista hyödyntäen. Käytettävissä olevat resurssi kohdennetaan tehokkaasti asiakastarpeeseen vastaamiseksi. Palveluiden laatu, yhdenmukaisuus ja helppo saavutettavuus turvataan ja ne tuotetaan tehokkaasti ja toisiaan tukevina kokonaisuuksina. ELY –keskus on näköalapaikka muuttuvaan maailmaan. ELY –keskus on monipuolinen ja yhteistyötaitoinen työyhteisö, jossa tehtävät ovat haasteellisia ja kiinnostavia. Henkilöstö osallistuu omalla työllään ympäröivän yhteiskunnan kehittämiseen. Ketä tai mitä varten? Miten? Tuloksellisuus tehokkuus Henkilöstön näkökulma ELY -tiekartta

11 ELYjen tehtävät koskevat
yrittäjyyden ja elinkeinotoiminnan edistämistä innovaatioita ja kansainvälistyvää liiketoimintaa työmarkkinoiden toimivuutta, työvoiman saatavuutta ja työllisyyttä koulutusta ja osaamista kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimia maahanmuuttoa, kotouttamista ja hyviä etnisiä suhteita maatilataloutta, kalataloutta, maaseudun kehittämistä ym. energiaa ja sen tuotantoa liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenneturvallisuutta, tie- ja liikenneoloja ym. ympäristönsuojelua, alueiden käyttöä ym. palkkaturva-asioita eräitä em. tehtäviin liittyviä rakennerahastotehtäviä Lisäksi ELYille kuuluu työ- ja elinkeinotoimistojen ohjaus ja valvonta liikenteen sekä kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen peruspalvelujen alueellisen saatavuuden arvioinnin valmistelu yleisen edun valvominen ympäristö- ja vesiasioissa ym. ympäristö- ja vesiasioita ELY -tiekartta

12 Lakivalmistelu etenee
HE 59/2009 eduskuntakäsittely Muut valiokunnat antoivat lausuntonsa hallintovaliokunnalle mennessä Eduskunta hyväksyi lain äänestyksessä äänin Lait vahvistettiin TP:n esittelyssä , samana päivänä ylimääräinen VN istunto, jossa asetukset hyväksyttiin Valiokuntien lausunnoista poimittua ELY-viraston johtaminen ja oto-johtaja –malli askarrutti Tuottavuustavoitteet ja toimintamenot Kielellisten oikeuksien turvaaminen; erityisesti Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa Viraston esteellisyyskysymykset ratkaistava Henkilöstön asema; mm palkkausjärjestelmä ja määräaikaisen henkilöstön asema. ELY -tiekartta

13 Useita lakeja uudistuu ~250 lakia, joissa ~1200 säännöstä
Hallituksen esitys eduskunnalle aluehallinnon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi: Laki aluehallintovirastoista Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista (sisältää myös säännökset työ- ja elinkeinotoimistoista) Laki alueiden kehittämislain muuttamisesta (liitetty HE:en 146/2009) Laki ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastoissa Laki työsuojeluhallinnosta annetun lain muuttamisesta Laki aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön voimaanpanosta Laki taiteen edistämisen järjestelystä annetun lain 4 §:n muuttamisesta Laki valtion virkamieslain muuttamisesta Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta Laki liikuntalain muuttamisesta Asetusluonnokset aluehallintovirastoista sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista ALKU-uudistuksen lakipaketti vahvistettiin tasavallan presidentin esittelyssä ELY -tiekartta

14 ELYjen toimipaikat ja aluejako Asetuksen 20.11.2009 mukaan
ELY -tiekartta

15 Kolmen vastuualueen ELYt
Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri -vastuualue Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue Ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue Uusimaa: Uusimaa ja Itä-Uusimaa, päätoimipaikka Helsinki Varsinais-Suomi, päätoimipaikka Turku, muu toimipaikka Pori Pirkanmaa, päätoimipaikka Tampere Kaakkois-Suomi: Kymenlaakso ja Etelä-Karjala, päätoimipaikka Kouvola, muu toimipaikka Lappeenranta Pohjois-Savo, päätoimipaikka Kuopio Keski-Suomi, päätoimipaikka Jyväskylä Etelä-Pohjanmaa, päätoimipaikka Seinäjoki, muut toimipaikat Vaasa ja Kokkola Kielellisten oikeuksien turvaamiseksi hoidetaan tehtäviä myös Vaasassa. Pohjois- Pohjanmaa, päätoimipaikka Oulu, muu toimipaikka Ylivieska Lappi, päätoimipaikka Rovaniemi, muu toimipaikka Kemi ELY -tiekartta

16 Kahden ja yhden vastuualueen ELYt
Kaksi vastuualuetta Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri -vastuualue Ympäristö ja luonnonvarat –vastuualue Häme: Kanta-Häme ja Päijät-Häme, päätoimipaikka Lahti, muu toimipaikka Hämeenlinna Etelä-Savo, päätoimipaikka Mikkeli Pohjois-Karjala, päätoimipaikka Joensuu Kainuu, päätoimipaikka Kajaani Yksi vastuualue Satakunta, päätoimipaikka Pori Pohjanmaa, päätoimipaikka Vaasa, muu toimipaikka Kokkola ELY -tiekartta

17 ELY paikkakunnat ja toimipaikat (ELY-asetuksen 20.11.2009 mukaan)
3 vastuualueen ELYjen ympärille muodostuu 9 laajemman aluejaon mukaista ELY –toimialuetta. Maahanmuuttoasioiden ja sivistysosastojen yhteistoiminta-alueet poikkeavat tästä. 1 Helsinki 2 Turku 5 Tampere 6 Kouvola 8 Kuopio 10 Jyväskylä 12 Seinäjoki 13 Oulu 15 Rovaniemi 4 Lahti 3 Pori 7 Mikkeli 9 Joensuu 11 Vaasa 14 Kajaani Hämeen- linna Lappeen- ranta Kokkola Ylivieska Kemi = kolme vastuualuetta, ohjaus: TEM, YM, LVM, MMM, SM, OPM = kaksi vastuualuetta, Luonnonvarat ja ympäristö- sekä Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri-vastuualueet, ohjaus: TEM, YM, MMM, SM, OPM = Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri –vastuualue, ohjaus: TEM, MMM, SM, OPM = Muu toimipaikka ELY III ELY II ELY I Muu ELY -tiekartta

18 ELYjen erikoistuminen
ELYt hoitavat monia tehtäviä toistensa puolesta. Eri viranomaisilla erilaiset taustat erikoistumistehtäville Asetukseen on viety nykytilanne. Uusista erikoistumisista päätetään erikseen ja niissä edetään maltillisesti. Erityistä huomiota kiinnitetään asiakkaan saaman palvelun tasoon sekä toiminnan tuottavuuteen. Perusteita erikoistumiselle Tuottavuus Asiantuntemuksen keskittäminen Valtionhallinnon työpaikkoja alueille Kaikki ELYt hoitavat tehtäviä toistensa puolesta Poikkeuksena Satakunnan ELY Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Pohjois-Savo hoitavat useita tehtäviä toisten ELY -alueiden puolesta Kaikkien maakuntien alueella operoi vähintään kaksi ELYä. Joidenkin alueella operoi neljä ELYä ELY -tiekartta

19 Keski-Pohjanmaata koskevaa muutosta
Erilaiset ELYt Tämä taulukko pyrkii havainnollistamaan mitä kaikkia asioita ELYt hoitavat toistensa alueilla. Mukaan on otettu kaikki asetuksessa mainitut tehtävät lukuun ottamatta niitä tehtäviä, joita yksi ELY hoitaa kaikkien ELYjen puolesta. Tilanne ennen Keski-Pohjanmaata koskevaa muutosta ELY -tiekartta

20 Koottavat tukitehtävät
Etelä-Savon ELYyn Tilivirasto- ja talousjärjestelmätehtävät Tietohallintoyksikkö sekä aluehallinnon tietohallintopalveluyksikkö (AHTI) Asiakirjahallinnon ohjaus ja kehittäminen Kaakkois-Suomen ELYyn Hankintatoimeen ja toimitilahallintaan liittyvät tehtävät – ei kuitenkaan tienpidon tai työvoimakoulutuksen hankintoja eikä IT -hankintoja Varsinais-Suomen ELYyn Kustannuslaskentaan ja hinnoitteluun liittyvät tehtävät Keski-Suomeen ELYyn Henkilöstöhallintoon liittyviä tehtäviä – ei kuitenkaan palkkaus- ja työnantajapolitiikkaan Jyväskylässä toimivaan koulutus- ja kehittämiskeskukseen Koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja Pohjanmaan ELYyn Viestintään ja kielipalveluihin liittyviä tehtäviä ELY -tiekartta

21 Maakunnan liittojen asema
Maakunnan liittojen toimivaltaa lisätään aluekehitystyötä kokoavana ja yhteen sovittavana viranomaisena. Uudet tehtävät koskevat aluekehitystyön vaikuttavuuden kannalta merkittäviä ja kokoavan ja yhteen sovittavan aluekehitysviranomaisen rooliin soveltuvia tehtäviä. Maa jaetaan maakuntien yhteistoiminta-alueisiin. Tavoitteena on toiminnallisesti ja taloudellisesti tarkoituksenmukainen kokonaisuus. Strategisesti merkittävissä asioissa maakunnan liittojen yhteistoiminta järjestetään niin, ettei yhteistoiminta-alue ole ao. tehtävissä toimivaa valtion viranomaisen aluejakoa pienempi. ELY -tiekartta

22 Maakunnan liittojen uudet tehtävät
vastaa alueellisen pitkän ja keskipitkän aikavälin koulutustarpeiden ennakoinnin yhteensovittamisesta ja alueellisten koulutustavoitteiden valmistelusta osana koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnittelua vastaa alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisen yhteensovittamisesta (pl. Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma) vastaa alueellisten laaja-alaisten luonnonvaroja ja ympäristöä koskevien suunnitelmien laatimisen yhteensovittamisesta laatii koulutuksen järjestäjien hanke-esitysten kiireellisyysjärjestyksen edistää yhteispalvelua alueellaan asettaa alueelliset taidetoimikunnat ja liikuntaneuvostot ELY -tiekartta

23 Lukuisa määrä muutosryhmien alatyöryhmiä
TEM ELY –hankkeen organisointi TEM ELY-HANKE ELY-ohjausryhmä vetäjänä Marja-Riitta Pihlman Muutosryhmät - 15 kpl Lukuisa määrä muutosryhmien alatyöryhmiä Organisaatio ja ohjaus K. J. Korhonen Talous E. Murto ja T. Vähimaa Henkilöstö M. Ilonen Oikeudelliset asiat M. Ilonen Tietohallinto H. Heikkilä Viestintä M. Liukkonen Alaryhmät: Strategia-asiakirja Strateginen tuso Asiakkuus Tuottavuus Työaika Tehtäviä: Budjetointi Tilivirasto VKPK-yhteistyö Taloushall. tehtävät Henkilöstöhallinnon tehtävät Taloussääntö Toimitilat Tehtävät: HR-linjaukset Muutos- valmennus Tehtävät: Laki Asetus Työjärjestys Sopimusasiat Alaryhmät: Perustietotekniikka ja www-asiat Asianhallinta Tietohallinnon ja tietohallintopalvelujen organisointi Järjestelmät ja sähköiset palvelut IT henkilöstön osaamisen kehitt. Tulossa: Visuaalinen ilme Graafinen ohje Internet kuori intranet kuori ELYjen lanseeraus ELY -tiekartta

24 Valtakunnallisten ryhmien seuraavia kokouksia
ELY kansliapäällikköryhmä: ma / ELY organisaatio ja ohjaus –ryhmä: ti 1.12. ELY talousryhmä: to ELY tuottavuusryhmä: ma ja ke HALKE: to / to ELY -tiekartta

25 Valtakunnallisten työ- ja muutosryhmien työn rytmitys
Ohje sijoittamis- suunnitelmasta 4.3. Tulossopimusseminaari 3.11. maalis huhti ALKU- Intra käytössä 1.4. touko Muutosryhmien tapaaminen 13.5. kesä elo syys Muutosryhmien tapaaminen 1.9. loka marras joulu ELY -keskukset käynnistävät toimintansa Mallityö- järjestys, ELYjen rakenne Lakipaketti eduskunnas-ta Johdon valinnat Henkilös-tösuun-nitelmien täydentäminen 30.9. Asiakas-palvelun +asiakas-keskeisen toiminnan periaatt. Muutosviestintäsuunnitelmat ELY-koht. & yhteinen palaute str.tulos- sopimus- luonnoksista Erikoistumis- tehtävät, voimavarasiirrot, koottavat tukitehtävät periaatteet toimipaikkojen väliselle tehtäväjaolle ja työskentelylle muilla paikkakunnilla 15.3. Ohje henkilöstö- suunnitel- masta 3.4. Asiakkuus ELYissä nykytila- ja tavoitetarkastelu Ohje strategisesta tulos- sopimuksesta Tulossopimus- neuvottelut Visuaali-nen ilme valmistuu Henkilötieto- ja palkkajär-jestelmän testaus vko 40 Ohje väli- raportista 30.4. Toimitila- puitesuunnitelma 31.3. Valinta-menettelyjen periaatteet Ehdo-tus uu-deksi palk-kaus-järjes-tel-mäksi Ehdotus strategisesta tulos- sopimuk- sesta 30.9. Henkilöstö- suunnitel- maluonnos 30.11. Tuotta-vuussuun-nitelma Strategia- asiakirjaluonnos valmisteluryh- mässä 15.4.? Strategia- asiakirjan hyväksyntä Vastuun-jako VKPKn kanssa + prosessi-kortit Strategia-asiakirja- luonnos 31.3. Toimitila- suunnitelma henkilöittäin 30.11. Muutos- suunnitelmat valmiina 15.12. Vastuualue- ja toiminto-/ yksikkö- kohtainen toimitila- suunnitelma 30.9. Aluekohtainen tehtävien sijoittelu- suunnitelma 31.3. HALKE HE sekä -erikoistumis- ja tukitehtävät yms.15.4. Henkilöstön sijoittamis- suunnitelma 31.5. Sijoittumistiedot palkka- yms. järj. varten 2.11. tilipuitteet Muutos- ryhmien väli- raportit 10.6. Tilivirasto-tehtävien organis. Talous-sääntö Tilivirasto-päätös ELY -tiekartta

26 Painopiste alueilla tehtävässä muutostyössä
Alueilla meneillään Strategiset tulossopimukset Toiminnalliset tulossopimukset Henkilöstösuunnitelmat Henkilöstön sijoittumissuunnitelmat Toimitilakysymykset Muu valmistelelu viraston toiminnan käynnistämistä varten Valtakunnan tasolla meneillään Tulossopimusten neuvottelut Mallityöjärjestys ja organisaatiorakenteiden tarkentaminen Visuaalinen ilme, julkaisusarjat (2010) ja Internetin kuoriratkaisu Tietohallintoa koskevien sopimusten tekeminen, osaamisen kehittäminen, sijoittumiset ja tehtävänkuvat Arkistonmuodostussuunnitelmat Asiakkuus ELYissä –ryhmä työskentelee Tuottavuus- ja työaikaryhmät ELY -tiekartta

27 Alueelliset muutosryhmät
Perustettu jokaiselle uudelle viranomaiselle ( = 21) Tehtävät: valmistella ja johtaa muutosprosessia laatia muutossuunnitelma, joka sisältää ainakin tehtävien sijoittamissuunnitelman virastokohtaisen henkilöstön sijoittamissuunnitelman virastokohtaisen henkilöstösuunnitelman virastokohtaisen toimitilasuunnitelman virastokohtaisen viestintäsuunnitelman viranomaiskohtaisen tietojärjestelmäsuunnitelman valmistella ehdotus strategiseksi tulossopimukseksi Tarvittava määrä aluekohtaisia työryhmiä (ks. seuraava kuva) ELY -tiekartta

28 Muutosryhmien perustamat alatyöryhmät
x Samalla värillä merkityt ovat yksi ryhmä, jossa käsitellään useamman aihealueen asioita. Tilanne ennen Keski-Pohjanmaata koskevaa muutosta ELY -tiekartta

29 Muutosryhmille annettuja ohjeita
Ohjeita ja käytännön asioita alueellisille muutosryhmille Henkilöstön sijoittamissuunnitteluohje Alustavien henkilöstösuunnitelmien laadintaohje Toimitiloja koskeva ohje Ohjeita ja käytännön asioita tietojärjestelmä-suunnitelman laadinnasta Ohjeita ja käytännön asioita muutoskeskusteluun, tietojärjestelmäsuunnitteluun ja asiakirjahallintoon Ohjeet tehtävien sijoittamisesta alueilla Ohje väliraportin laadinnasta Ohje strategisen tulossopimuksen laatimiseksi (kesäkuu 09) Ohje toiminnallisen tulossopimuksen laatimiseksi TEM -substanssien osalta Ohje etätyöstä ELY -keskuksissa Terveyspalvelujen sisältö Ohje omaehtoisen opiskelun tukemisesta Ohje liukuvan työajan ehdoista ja liukuman käytöstä Rekrytointiprosessin kuvaus: Henkilöstön rekrytoinnissa käytetään noudatetaan VM:n ohjetta 1/01/2009 ELY -tiekartta

30 ELYjen johtaminen ELYä johtaa keskuksen johtaja (ylijohtaja), jona toimii keskuksen yhden vastuualueen johtaja oman toimensa ohella. Ylijohtaja vastaa keskuksen toiminnan tuloksellisuudesta ja keskuksen yhteisten tulostavoitteiden saavuttamisesta. VN määrää keskuksen ylijohtajan määräajaksi TEM:n esityksestä. Vastuualuetta johtaa vastuualueen päällikkö (johtaja). ELYllä on johtoryhmä, joka huolehtii keskuksen toimintojen yhteensovittamisesta. ELYn johtaja = Ylijohtaja Vastuualueen päällikkö = Vastuualueen johtaja ELY -tiekartta

31 ELYjen johtamisesta lakiesityksessä:
→ Keskuksen sisäiset toimintoprosessit tulee suunnitella ja toteuttaa joustaviksi ja tehokkaiksi. Keskeisiä toimijoita tässä ovat keskuksen johto ja johtoryhmä. → Käytännön toiminnoissa tulee korostaa sisäisen yhteistyön merkitystä kaikilla tasoilla. → ELYn johtaja (ylijohtaja) vastaa keskuksen toiminnan tuloksellisuudesta ja keskuksen yhteisten strategisten ja muiden tulostavoitteiden saavuttamisesta. → Vastuualueen johtaja vastaa vastuualueen toiminnan tuloksellisuudesta ja tulostavoitteiden saavuttamisesta. → Johtoryhmä huolehtii keskuksen toimintojen yhteensovittamisesta sekä eri vastuualueiden johtamisen sovittamisesta viraston kokonaisjohtamiseen. → Metsäkeskuksen johtaja osallistuu asiantuntijajäsenenä johtoryhmän työhön silloin, kun johtoryhmässä käsitellään asioita, jotka koskevat metsätaloutta. → Johtoryhmätyöskentelyllä on mahdollista tukea keskuksen eri vastuualueiden ja toimialojen yhteistyötä ja edistää tiedonkulkua. => riittävän edustava kokoonpano. Jäseninä vastuualueiden johtajat, maahanmuuttopäälliköt, maaseutu- ja energia-asioita hoitavan yksikön päällikkö, osaamisen ja kulttuuritoimen edustaja sekä henkilöstön ja viestinnän edustus & koottuja tukitehtäviä hoitavan yksikön päällikkö, jos koottuja tukitehtäviä on ao. ELYssä. ELY -tiekartta

32 ELYjen perusrakenne 1.1.2010: 15 ELYä, noin 4300 htv
Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja infrastruktuuri Maakunnan kehittymis- edellytysten paraneminen Asiakastarpeen mukaiset palvelut ELYn tehokkuus ja tuottavuus Strategiaprosessi ohjaus maakuntayhteystyö strategiset kumppanuudet EU-rahoitteiset ohjelmat työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimi kv tehtävät ja lähialueyhteistyö maaseutu ja energia maahanmuutto 1600 htv ympäristönsuojelu alueiden käyttö luonnonsuojelu vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta kehittäminen ja lähialueyhteistyö vesivarojen käyttö ja hoito 1380 htv tie- ja liikenneolojen suunnittelu tiepidon hankinnat asiakas- ja viran omaispalvelut julkisen liikenteen järjestäminen muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät 680 htv Asiakkuusprosessi asiakaslähtöinen johtaminen asiakassegmentit asiakastieto Asiakaspalvelu ja kanavat ELYn johtajan vastuualue Tukipalvelujen prosessi henkilöstö- ja taloushallinto osaamisen kehittäminen oikeudelliset toimenpiteet Varmennukset, maksatukset Tukipalvelut: 640 htv Metsäkeskukset 1000 htv TE -toimistot 3500 htv ELY -tiekartta

33 ELY:n organisaatio A S I A K K A A T Kolmen vastuun ELY LUONNOS
ELY:N JOHTAJA Kolmen vastuun ELY LUONNOS Johtoryhmä Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Tiedonhallinta Maksatus ja tarkastus Viestintä Sisäinen tarkastus (Keskitetty toiminto) Vastuualueen johtaja Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansain-välistyvä liiketoiminta Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto Kulttuuri Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Vastuualueen johtaja Ympäristö ja luonnonvarat Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Luonnon ja vesivarojen käyttö ja hoito Ympäristön tilan seuranta Kulttuuriympäristön hoito? Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Vastuualueen johtaja Liikenne ja infrastruktuuri Tie- ja liikenneolojen suunnittelu Tienpidon hankinnat Julkisen liikenteen järjestäminen Muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät Asiakas- ja viranomaispalvelut Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Yksikön päällikkö Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat ja hankepäätökset A S I A K K A A T Asiakkuuspäällikkö Asiakkuusprosessi Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

34 ELY:n organisaatio Liikenne- ja infra-asiat hoidetaan 3 vastuu- alueen
ELY:N JOHTAJA Kahden vastuun ELY LUONNOS Johtoryhmä Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Tiedonhallinta Maksatus ja tarkastus Viestintä Sisäinen tarkastus (Keskitetty toiminto) Vastuualueen johtaja Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansain-välistyvä liiketoiminta Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto Kulttuuri Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Vastuualueen johtaja Ympäristö ja luonnonvarat Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Luonnon ja vesivarojen käyttö ja hoito Ympäristön tilan seuranta Kulttuuriympäristön hoito? Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Liikenne- ja infra-asiat hoidetaan 3 vastuu- alueen ELYssä Yksikön päällikkö Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat ja hankepäätökset A S I A K K A A T Asiakkuuspäällikkö Asiakkuusprosessi Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

35 ELY:n organisaatio Ympäristö- asiat hoidetaan Turussa / Seinäjoella
ELY:N JOHTAJA Yhden vastuun ELY LUONNOS Johtoryhmä Hallintopalvelut Henkilöstöhallinto Osaamisen kehittäminen Taloushallinto Oikeudelliset toimenpiteet Tiedonhallinta Maksatus ja tarkastus Viestintä Sisäinen tarkastus (Keskitetty toiminto) Vastuualueen johtaja Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen Innovaatiot ja kansain-välistyvä liiketoiminta Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto Kulttuuri Hankevalmistelu Kv-yhteistyö Ympäristö- asiat hoidetaan Turussa / Seinäjoella Liikenne- ja infra-asiat hoidetaan 3 vastuu- alueen ELYssä Yksikön päällikkö Strategia- ja EU-rahoitusyksikkö ELYn strategiaprosessi Tulossopimukset EU-ohjelmat ja hankepäätökset A S I A K K A A T Asiakkuuspäällikkö Asiakkuusprosessi Asiakassegmentit Palveluketjut ja –kokonaisuudet Asiakaspalvelujärjestelmä

36 Tehtävät vastuualueilla ja yksiköissä
Luonnos YLIJOHTAJA Strategia- ja rahoitusyksikkö Strategia, tulossuunnittelu, asiakkuus ja asiakaspalvelut, EU-ohjelmat ja hankepäätökset, T&K, varautuminen, riskienhallinta Viestintä Hallintoyksikkö Henkilöstö-, talous- ja tiedonhallinta sekä valmius- ja oikeudelliset asiat. EU- ja kansallisen rahoituksen maksatus ja tarkastusyksikkö Tilitykset, maksatukset, valvonta ETOK- vastuualue maahanmuutto, koulutus ja osaaminen, kulttuuri, työllisyys, yrittäjyys, maaseutu ja energia sekä innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Y-vastuualue ympäristönsuojelu, alueiden käyttö, luonnonsuojelu, vesivarojen käyttö ja hoito, ympäristön tilan seuranta, YVA sekä kulttuuriympäristön hoito L-vastuualue tie- ja liikenneolojen suunnittelu (ml. liikennejärj.työ), tienpidon hankinnat, julkisen liikenteen järjestäminen asiakas- ja viranomaispalvelut sekä muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät ELY -tiekartta

37 Prosesseja johdetaan strategiayksiköstä
Luonnos YLIJOHTAJA Strategiayksikkö Viestintä Hallintoyksikkö EU- ja kans.rahoituksen maksatus- ja tarkastusyksikkö ETOK-vastuu- alueen johtaja Ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualueen johtaja Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Strategiaprosessia johtaa strategiapäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Asiakkuusprosessia johtaa asiakkuuspäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Rakennerahastoasiat: ohjelma- ja hankepäätökset tehdään strategiayksikössä, vastuualueet antavat projektien sisällöllistä ohjausta ja hallintoyksikössä hoidetaan maksatus. ELY -tiekartta

38 Vastuualueet ja yksiköt
Luonnos ELY-JOHTAJA Strategiayksikkö strategiapäällikkö, asiakkuuspäällikkö, rakennerahastopäällikkö/vastaava Voivat olla päätoimisia tai oto Hallintoyksikkö Hallinto- ja/tai henkilöstöpäällikkö, talous- ja tietohenkilöt EU- ja kansallisen rahoituksen maksatus- ja tarkastusyksikkö Maksatuspäällikkö ETOK-vastuual. johtaja + esikunta ja maahanmuuttoyks. Ympäristö- ja luonnonvarat vastuual. johtaja + esikunta Yhteisen rakenteen minimi harkinnassa YM:ssä Liikenne- infrastrukt. Vastuual. johtaja + esikunta Yhteisen rakenteen minimi harkinnassa LVM:ssä osaaminen ja kulttuuri Työllisyys ja yrittäjyys Maaseutu ja energia Innovaatiot ja kv liiketoiminta ELY -tiekartta

39 ELYjen neuvottelukunnat ja foorumit
Luonnos ELY -neuvottelukunta Käsittelee: keskuksen tulossuunnitelmaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa toimintakertomusta sekä keskeiset strategiset asiat tukee keskuksen ja kumppaneiden välisen yhteistyön edistämistä. Jaostoja tarvittavilla aihealueilla Sidosryhmä foorumit Kieliasioiden neuvottelukunta Kaksikielisillä ELYillä Etnisten suhteiden neuvottelukunta ELYn JOHTAJA Johtoryhmä ja työvaliokunta E-vastuualue E –johtoryhmä Y-vastuualue Y –johtoryhmä L-vastuualue L –johtoryhmä Sisäiset ryhmät ja foorumit ELY -tiekartta

40 Johtoryhmä ja työvaliokunta
ELY:n johtaja (OTO) Elinkeinojohtaja Ympäristöjohtaja Liikennejohtaja Strategia- ja rahoitusyksikön edustaja Asiakkuustoiminnon edustaja Hallintojohtaja Maahanmuuttopäällikkö Osaamis- ja kulttuuritoimen edustaja Maaseutu- ja energia-asioiden edustaja Metsäkeskusjohtaja Henkilöstön edustaja Kootuista tukitehtävistä vastaava henkilö JORYn työvaliokunta: ELY:n johtaja (OTO) Elinkeinojohtaja Ympäristöjohtaja Liikennejohtaja Strategiapäällikkö ja/tai asiakkuuspäällikkö Hallintojohtaja Työvaliokunnan kokoonpanosta päättää ELY:n johtaja Viestinnän edustajalla on oikeus osallistua johtoryhmätyöskentelyyn ELY -tiekartta

41 Johtoryhmän tehtävät → tehtävissä korostuu viraston strategisten ja horisontaalisten prosessien ohjaus Sovittaa yhteen valtakunnallisia tavoitteita (politiikkaa) alueviranomaisten asettamiin alueellisiin kehittämistavoitteisiin. Käsittelee alueellisia eri toimialoja yhdistäviä ohjelmia sekä sovittaa yhteen keskuksen vastuulle kuuluvia yhteisiä kehittämishankkeita sekä käsittelee muita keskeisiä kehittämishankkeita ja projekteja. Käsittelee keskuksen toiminta- ja taloussuunnitelmaa, talousarvioehdotusta, merkittäviä ja muutoin periaatteellisia rahoituspäätöksiä, työjärjestystä, henkilöstösuunnitelmia sekä muita keskeisiä toimintalinjoja. Valmistelee keskuksen esityksen strategiseksi tulossopimukseksi ja seuraa sen toteutumista. Käsittelee toimintamenomäärärahojen käyttöä ELY -keskuksessa. Käsittelee ja yhteen sovittaa viraston toiminnallisia tulossopimuksia sekä seuraa niiden toteutumista. Vastaa ELY –keskuksen oman toiminnan kehittämisestä. Kehittää yhteisten pääprosessien toimivuutta. ELY -tiekartta

42 Ympäristö ja luonnonvarat
ELYjen ohjaus vaatii hallinnonalojen yhteistyötä OPM SM TEM MMM YM LVM / LV MAAKUNNAN LIITOT E L Y n j o h t a j a Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja Infrastruktuuri Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja Strategiaprosessi Luonnon- varat ja ympäristö Asiakkuuspros. Tukiprosessi Metsäkeskukset TE - toimistot Strateginen ja yleisohjaus Toiminnallinen ohjaus ELY -tiekartta

43 ELYjen ohjaus Yleishallinnollinen ohjaus kuuluu TEMille
Strateginen suunnittelu ja ohjaus ELY -keskusten yhteinen strategia-asiakirja jokaiselle keskukselle erilliset strategiset tulossopimukset TEM laatii asiakirjat yhteistyössä muiden ohjaukseen osallistuvien ministeriöiden ja keskushallinnon virastojen kanssa sekä yhteistyössä ELYjen ja maakunnan liittojen kanssa. Toiminnallinen ohjaus toiminnalliset tulossopimukset laaditaan tarvittaessa omilla toimialoillaan ohjaavat SM, OPM, LVM, MMM, TEM, YM ja erikseen säädetty keskushallinnon virasto TEM ohjaa viraston yhteisiä toimintoja ja muita yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisia toimia ELY -tiekartta

44 Ohjaavien tahojen yhteistyö
Ohjaavien tahojen yhteistyö järjestetään jatkuvaksi. Yhteistyölle luodaan yhteiset tavat ja foorumit. Yhteistyötä koordinoi TEMin konserniohjausyksikköön perustettu aluehallinnon ohjausryhmä (ELY–ryhmä). ELYjen ohjauksen on oltava aitoa, avointa ja luottamukseen perustuvaa yhteistyötä. OPM SM TEM MMM YM LVM / LV TEM konserniohjaus / ELY –ryhmä ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY ELY Ohjaavien tahojen on keskenään ratkaistava valtakunnan tasolla olevat ristiriidat tai vastakkainasettelut. Tällaisia ongelmia ei voi siirtää aluehallintoon. Strategisen ja yleisohjauksen on kohdeltava eri substanssialoja tasapuolisesti. ELY -tiekartta

45 Kansliapäälliköistä ELYjen johtoryhmä
Strategia-asiakirja Strategiset tulossopimukset Talousarvioesitys Muut strategiset kysymykset ja kehittämishankkeet ELY -johtoryhmä TEM, SM, OPM, MMM, YM, LVM, (kansliapäälliköt) Strategisten asioiden ja asiakirjojen esikäsittely ennen ELY-joryä. Yleishallinnolliseen ohjaukseen liittyvät operatiiviset asiat ELY -ohjausryhmä TEM, Tekes, SM, OPM, MMM, Mavi, Evira, YM, LVM, LV ELYjen ja henkilöstön edustajat Asiakkuusryhmä - kaikki Kehittämishanke 1 - osallistujat aiheen mukaan Tulosohjausryhmä - kaikki Tietohallinnon johtoryhmä ELY & AVI - kaikki Kehittämishanke 2 - osallistujat aiheen mukaan Talousryhmä - kaikki Viestintäryhmä - kaikki Kehittämishanke 3 - osallistujat aiheen mukaan Hlöstöhallintoryhmä - kaikki ELY -tiekartta

46 ELYjen ohjausrakenteet
ELYjen ohjauksen poikkihallinnollisiksi valmistelutyöryhmiksi perustetaan Tulosohjausryhmä Asiakkuusryhmä Taloushallintoryhmä Hallinto- ja henkilöstöryhmä Tietohallinnon johtoryhmä (ELY ja AVI) Viestintäryhmä Valtakunnallisessa ryhmässä jäseninä Ohjaavien tahojen asiantuntijat, alueiden asiantuntijat Alueilla asiantuntijaverkostot Strategiapäälliköt, asiakkuuspäälliköt, hallintojohtajat, kehittämispäälliköt, AHTI ja tietohallintoyksikkö,… ELY -tiekartta

47 ELY -ohjauksen kokonaiskuva
KANSAINVÄLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ KANSALLINEN JA ALUEELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ HALLINNONALOJEN ELY-OHJAUKSEN KOORDINOINTI Strateginen suunnittelu Ohjauksen keinot Strategian toteutus Strategian seuranta, raportointi ja arviointi Hallitus- ohjelma HSA, kehys- päätös, alueiden kehittämis- tavoitteet Strategia -asiakirja * Toiminta ympäristön haasteet * Strategiset tavoitteet * Resurssit Maakunnan- liitot Hallinnon- alojen strategiat Säädösohjaus Tulosohjaus ELYt 3 ASIAKKAAT Informaatio-ohjaus Kehitystoiminta Muut kumppanit ELY -tiekartta 47

48 ELYjen ohjausasiakirjat
Strategia-asiakirja 1 / hallituskausi, yhteinen kaikille ELYille Laaditaan hallinnonalojen yhteistyönä. Strateginen tulossopimus 1 / hallituskausi, oma jokaiselle ELYlle ELYt laativat luonnoksen sopimukseksi saamiensa ohjeiden mukaisesti Perustuvat strategia-asiakirjaan sekä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin Toiminnallinen tulossopimus Asettaa tavoitteita substanssiasioissa. Laaditaan tarvittaessa. Voidaan tehdä esim. ELYn yhden vastuualueen ja ohjaavan ministeriön/keskusviraston välillä. → Selkeytettävä ELY:n strategia-asiakirjan, strategisen tulossopimuksen ja toiminnallisten tulossopimusten työnjako ja rajat ELY -tiekartta

49 Strategia-asiakirja kaikille ELYille yhteinen
laaditaan hallituskaudeksi tarkistetaan tarvittaessa vuosittain ministeriöt ja keskusvirastot laativat yhteistyössä ELYt ja maakunnan liitot osallistuvat valmisteluun käsitellään ministeriöiden yhteisessä neuvottelussa, tavoitteena yksimielisyys kukin ohjaava ministeriö hyväksyy, ministeri allekirjoittaa jos erimielisyyttä, VN päättää TEM:in esittelystä Strategia-asiakirja 2010 – 2011 on allekirjoitettu keväällä 2009 ja löytyy ALKUintrasta. Se on myös painettu (TEMin julkaisuja Konserni 39/2009) ja jaettu alueille. ELY -tiekartta

50 Strategia-asiakirjan 2010 – 2011 sisältö 1/2
I TOIMINTAYMPÄRISTÖN HAASTEET Taloudellinen tilanne Alueiden kilpailukyky ja talouskehityksen epävarmuus Väestönkehitys, maahanmuutto ja aluerakenteen muutokset Ilmastonmuutos, energia ja ympäristö II STRATEGISET TAVOITTEET VUOSILLE 2010 – 2011 A. Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Taloudellisen tilanteen edellyttämät elvytystoimet Yritystoiminnan uudistaminen Aluerakenteen kehittäminen ja liikennejärjestelmän toimivuus Maaseudun elinvoimaisuus ja elinkeinot Osaaminen, koulutus ja kulttuuri Väestön ikääntyminen ja työvoimapolitiikka Maahanmuutto ja kotouttaminen ELY -tiekartta

51 Strategia-asiakirjan 2010 – 2011 sisältö 2/2
B. Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen edistäminen Kestävä yhdyskuntakehitys ja hyvä elinympäristö Ilmastonmuutoksen hillintä Ympäristönsuojelu ja ekotehokkuus Luonnonsuojelu Vesivarojen käyttö ja hoito C. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminnan kehittäminen Toiminnan asiakaslähtöisyys Yhteistyö maakunnan liittojen ja muiden sidosryhmien kanssa Yhteistyö ja työnjako aluehallintoviranomaisten kanssa Viestintä Johtaminen ja henkilöstöpolitiikka Toimintakulttuurin luominen III TAVOITTEIDEN TOTEUTTAMISEEN LIITTYVÄT RESURSSILINJAUKSET Hallintoalakohtaiset voimavarataulukot Ministeriöiden ohjauksessa olevat substanssimäärärahamomentit Tuottavuustavoitteiden kohdentaminen ELY -tiekartta

52 Strategisen tulossopimuksen solmiminen
Jokaisen ELYn kanssa solmitaan oma strateginen tulossopimus. Sopimus kattaa ne vastuualueet, joilla ko ELYllä on toimivaltaa. Se laaditaan hallituskaudeksi ja tarkistetaan tarvittaessa vuosittain. Alueelliset muutosryhmät laativat luonnoksen mennessä yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa. Sopimus perustuu strategia-asiakirjassa asetettuihin tavoitteisiin sekä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin. Siinä määritellään ELYn toiminnan painopisteet, toimintalinjat, yhteistyökysymykset, määrärahakehykset sekä valtion sitoutuminen maakuntaohjelman mukaisten hakkeiden toteuttamiseen. Tulosneuvotteluihin osallistuvat ohjaavat ministeriöt & keskusvirastot sekä ELY -kumppanit ja maakunnan liitot. Sopimukset allekirjoitetaan, kun ELYjen toiminta käynnistyy. Allekirjoittajia ovat TEM sekä ELYn johtaja ja vastuualueiden päälliköt. ELY -tiekartta

53 Tulossopimusneuvottelujen aikataulu
esitykset strategisiksi tulossopimuksiksi valmistuivat ALKUintra-sivustolle. mennessä ohjaavat ministeriöt ja virastot perehtyivät esityksiin. TEM kokosi kaikille ELYille yhteisen ja ELY-kohtaiset palautteet. tiistaina kaikille ELY-viranomaisille ja maakunnan liittojen edustajille yhteinen päivän mittainen seminaari Helsingissä ELY-kohtaiset strategiset tulossopimusneuvottelut Helsingissä ke-pe : LAP, UUD+HÄM ja VAR ti-to : KES, POP ja POS ti-to : PIR, EPO ja KAS ti-to : ESA ja POH ti-pe : POK, KAI ja SAT Etunimi Sukunimi

54 Tulossopimusseminaari 3.11.09
Scandic Continental, Mannerheimintie 46, Helsinki, Nordica I - II salit klo ELYjen strategia-asiakirja Toimintaympäristön haasteet vuosina / ministeri Pekkarinen Strategiset tavoitteet ELYille vuosina / kansliapäällikkö Viljanen, kansliapäällikkö Skog, kansliapäällikkö Vaittinen, kansliapäällikkö Pokka, ylijohtaja Tervala, ja kansliapäällikkö Virtanen klo Strategiset tulossopimukset Ministeriöiden palaute tulossopimusluonnoksista / alivaltiosihteeri Korhonen Kommenttipuheenvuoro muutosryhmien suunnasta / ympäristöjohtaja Palokangas ELYjen toiminnan asiakaskeskeinen / suunnittelujohtaja Ryyppö Yhteistyö maakunnan liittojen kanssa / alivaltiosihteeri Aurasmaa Johtaminen, toimintakulttuuri ja resurssit / teollisuusneuvos Pihlman Seminaariin olivat mukana tulosneuvotteluihin osallistuvat ELY -viranomaiset, maakunnan liittojen sekä ohjaavien ministeriöiden ja keskusvirastojen edustajat. Etunimi Sukunimi

55 Strategiset tulossopimusneuvottelut - asialista
Neuvottelujen avaus (pj. alivaltiosihteeri Korhonen / teollisuusneuvos Pihlman) Alueen kehittämistarpeet ja strategia, keskeiset painotukset ja hankekokonaisuudet (maakunnan liiton edustaja) Tulossopimusesityksen valmistelussa avoimeksi jääneet sisältökysymykset, tavoitteet, toimintamäärärahat (ELY: annetun palautteen pohjalta) Maakunnan liittojen toteuttamissuunnitelma-asiat (muut kuin edellä) Sopimuksen seuranta ja tarkistamiseen liittyvät menettelyt Neuvotteluihin osallistuvat ELY -viranomaisten ja maakunnan liittojen edustajien lisäksi ohjaavien ministeriöiden edustajat. 1 ja 2 -vastuualueen ELYn ja maakunnan liittojen edustajat osallistuvat sen ELYn tulosneuvotteluun, jonka tulossopimuksessa käsitellään niitä koskevia asioita. Toiminnalliset tulossopimusneuvottelut ohjaavien tahojen kanssa toteutetaan erikseen. Etunimi Sukunimi

56 Toiminnallisten tulossopimuksien solmiminen
Tarkentaa strategista tulossopimusta. Asettaa tavoitteita toiminnalle ja palvelujen laadulle sektorikohtaisissa asioissa. Laaditaan tarvittaessa esim. ELYn yhden vastuualueen ja ohjaavan ministeriön / keskusviraston välille. Sopimuksen allekirjoittavat ohjaava ministeriö / virasto sekä vastuualueen johtaja ELYstä. ALKUintrassa on sivusto, josta löytyy ohjeet strategisten tulossopimusten laadintaan ohjeet toiminnallisten tulossopimusten laadintaan tulossopimusluonnokset ALKUintra > Valtakunnallinen valmistelu > ELY organisaatio- ja ohjausryhmä > ELYjen strateginen tulossuunnittelu ELY -tiekartta

57 Asiakkuustyöryhmän työ on käynnistynyt
Kesäkuussa valmistui esiselvitys, jossa on suppea nykytilakuvaus ELY -kumppanien asiakkuusasioiden tilasta tunnistettu tämän hetken yhteiset kipupisteitä tai suurimpia kysymysmerkkejä pohdittu niitä asioita, joihin on ryhdyttävä syksyn aikana, jotta ELYt voisivat aloittaa toimintansa ilman palvelutason notkahdusta asiakasrajapinnassa hahmoteltu ELYjen asiakaslähtöisen johtamisen vaatimia organisaatiorakenteita tarkasteltu alustavasti, mitkä asiat tulee sopia kansallisella tasolla yhteiseksi pitkällä aikavälillä Organisaatio ja ohjaus –työryhmä nimesi alatyöryhmän jatkamaan tätä työtä yhdessä alueellisten muutosryhmien asiakkuusalaryhmien kanssa. Työryhmän määräaika on ELY -tiekartta

58 Asiakkuus strategia-asiakirjassa
ELYjen toimintaa kehitetään asiakaslähtöisesti niin, että niiden toiminnan lopputulokset vastaavat mahdollisimman hyvin kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeita. Palveluja yhdistetään asiakaslähtöisiksi palveluketjuiksi ja -prosesseiksi. Ohjausmallia kehitetään niin, että kaikki vastuualueet tunnistavat oman roolinsa eri asiakasryhmille tuotettavista palvelukokonaisuuksista. Strategiakaudella laaditaan yhteinen asiakasryhmittely, johon kaikkien ELYjen asiakaslähtöinen toiminta perustuu. Asiakkaat löytävät tarvitsemansa palvelut helposti. He hahmottavat ELYn toiminnot ja tunnistavat ELYn roolin alueen kehittäjänä, mahdollisuuksien tuottajana ja luotettavana viranomaisena. Nämä periaatteet vaikuttavat myös niihin tavoitteisiin, jotka asetetaan yhteistyölle aluehallintoviraston kanssa. ELY -tiekartta

59 Hallinnonaloilla on tehty asiakkuusstrategista työtä
Tältä pohjalta on ponnistettava kohti poikkihallinnollista ELY -asiakkuusajattelua OPM SM TEM MMM YM LVM / LV E L Y n j o h t a j a Yritysasiakasstrategia Henkilöasiakasstrategia Asiakkuusstrategia Asiakaspalvelun tavoitetila Palveluiden tuottaminen, sisältö E Y L Strategiaprosessi Luonnon- varat ja ympäristö Asiakkuusprosessi Tukiprosessi Synergian rakentaminen, kehittäminen, tehokkuus, sähköiset palvelurakenteet ELY -tiekartta

60 Asiakkuusprosessin tehtävät (luonnos)
Asiakaskeskeinen johtaminen (mitä tuotetaan ja kenelle): Yhteisen asiakkuusajattelun kasvattaminen: yhteisten asiakkaiden tunnistaminen, lisäarvon näkeminen, yhteisen tarjooman rakentaminen ja palvelukokonaisuuksien kehittäminen. Asiakastiedon kerääminen ja asiakasymmärryksen ylläpitäminen: asiakastarve- ja tyytyväisyystieto, toimintaympäristön seuranta = toiminnan ja palvelujen kehittämisen tueksi tarvittava asiakastieto + seurantatieto onnistumisen arvioimiseksi Asiakaskeskeisen johtamisen tukeminen ja priorisointien tekeminen yhteistyössä vastuualueiden kanssa. Sidosryhmäyhteistyö: systemaattinen vuorovaikutus keskeisten sidosryhmien kanssa Asiakaspalvelu (miten palvelut tuotetaan) Asiakaspalvelun organisointi ja kehittäminen Sähköisten palvelujen ja tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen toiminnan tarpeisiin + järjestelmien käyttöönotto yhdessä tiedonhallinnan kanssa ELY -tiekartta

61 Asiakkaiden odotukset
Asiantuntevaa ja laaja-alaista palvelua helposti saatavilla Julkiset organisaatiot näyttäytyvät yhtenäisenä kokonaisuutena ELYt palvelevat asiakkaitaan tasapainottaen asiakaslähtöisyyden, kustannustehokkuuden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Alueiden kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen edistäminen Tuottavuus Tehdään valintoja: kenelle, mitä ja miten? Päällekkäisyyksiä poistetaan Yhteistyötä eri julkisten toimijoiden välillä tiivistetään ELY -tiekartta

62 Eri vastuualueilla on yhteisiä sidosryhmiä
ASIAKKAAT (keitä varten) Kansalaiset Elinkeinoelämä / Yritykset Yhteisöt ELY YHTEISTYÖKUMPPANIT (keiden kanssa yhdessä) maakunnan liitot, kunnat osaamis-, uusyrittäjyys- ja metsäkeskukset & monet muut PALVELUN TUOTTAJAT (keiden avulla) Tahot, joilta tilaamme palveluita asiakkaittemme tarpeisiin vastaamiseksi OHJAAVAT TAHOT (kenen asettamin tavoittein ja antaminen resurssein) OPM, SM, TEM, MMM, YM, LVM Liikennevirasto, Tekes, muut keskusvirastot, EU ELY -tiekartta

63 Asiakaspalvelua monella kanavalla
(kansalainen, yritys, yhteisö) puhelinpalvelu vaihde yleisneuvonta/ELY palvelulinjat nettipalvelu tietoa palveluista sähköinen asiointi s-posti / palaute kasvokkain yleisneuvonta posti henkilökohtainen asiantuntijapalvelu pyytämättä FRONT OFFICE - kanavat päivittäin käytettävissä oleva tieverkko puhdas luonto ja pohjavesi …. Jne. BACK OFFICE - palvelut palvelu 1 palvelu 2 palvelu 3 palvelu n Kaikkien vastuualueiden palveluja lähestytään samoja kanavia käyttäen. ELY -tiekartta

64 Kanavaohjaus palveluihin toimijasta riippumatta
ASIAKAS kanavat internet puhelin kasvokkain PALVELUT toimijat ELY LV AVI TEKES TV nn palvelut ymmärrettävä laajasti yli toimijakentän kanavien kautta palveluihin riippumatta toimijasta ELY -tiekartta

65 Asiakaspalveluiden 4 periaatetta
Palveluiden laadukkuus palvelu laatu vastaa asiakkaan tarvetta Palveluiden yhdenmukaisuus palvelutason ja -prosessien yhdenmukaisuus koko maassa turvaa asiakkaiden yhdenvertaisuuden Palveluiden helppo saavutettavuus asiakas löytää helposti tarvitsemansa palvelun asiakkaiden palvelutavoitettavuus turvataan toimivilla verkko- ja puhelinratkaisuilla asiakas saa asiansa vireille tai hoidettua heti ensi kontaktista Palvelutuotannon tehokkuus Palvelut tuotetaan tehokkaasti yhteisesti sovitun toimintamallin mukaisesti ELY -tiekartta

66 Hankkeen henkilöstövaikutuksia
Hankkeen välittömänä seurauksena ei ole henkilöstön määrän supistaminen tai lisääntyminen. Hanke on yksi valtiohallinnon tuottavuutta lisäävistä toimenpiteistä. Välillisesti se mahdollistaa henkilöstön määrän vähenemistä pidemmällä tähtäimellä. Eläkepoistuma hankkeessa mukana olevissa viranomaisissa on vuosina 2008–15 noin henkilöä, joka on noin 27 % nykyhenkilöstöstä. Ylimmän johdon määrä tulee vähenemään. Toimialuejaoista ja toimipaikkojen välisestä tehtäväjaosta aiheutuu henkilöstövaikutuksia. Henkilöstövaikutuksia voi syntyä myös liittyen koottaviin tukitehtäviin. Tavoitteena on henkilöstön hallittu sijoittaminen uusiin toimipaikkoihin siirtymäkauden aikana siten, että henkilöstösiirrot voidaan tehdä vapaaehtoisuuden pohjalta ja eläköitymistä hyödyntämällä siirtämällä avoimeksi tulevia virkoja ja tehtäviä. ELY -tiekartta

67 Tuottavuus Tuottavuustavoitteet ovat lähes eläkepoistuman luokkaa.
Vuosina 2010 ja 2011 edetään vastuualueittain jo sovittujen vähennysten mukaisesti. Tämän lisäksi vuosille 2010 ja 2011 tulee osa ALKU-hankkeen tuottavuusvähennyksistä. Vuosien osalta on etsittävä rakenteellisia ja toiminnallisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. 2010 – 2011 / yht. 184 htv ELYihin kohdistuvat eri hallinnonalojen vähennykset: lääninhallitukset 29 htv tiehallinto 40 htv ympäristökeskukset 70 htv TE- keskukset 45 htv 2010 – 2015 / yht. 593 htv ALKU-hankkeen vähennykset: organisaatiorakenne kenttätyön yhdistäminen palvelurakenteet tukitehtävät hankintatoimi ym. ELY -tiekartta

68 Tuottavuustyöryhmä Tarkentaa ELY -keskusten tehtäviä ja roolia, organisaatiota ja toimintatapoja ottaen huomioon valtion tuottavuusohjelman mukaiset tuottavuusvähennykset. Työryhmän on selvityksessään otettava huomioon ALKU-hankkeen tähänastiset linjaukset sekä ELY -keskusten yhteinen strategia-asiakirja vuosille 2010 – 2011. Jakaa vuosien 2010 – 2011 jo sovittujen hallinnonaloittaisten tuottavuusvähennykset ELY -keskuskohtaisesti. Jakaa vuosille 2010 – 2013 ALKU -hankkeelle asetettujen hallinnonaloittain jakamattomat tuottavuusvähennykset ELY -keskuskohtaisesti sekä määritellä toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Raportoi ELY Organisaatio- ja ohjaustyöryhmälle. Toimikausi on – ELY -tiekartta

69 Työajan seurantaryhmä
ELY -keskusten työajan seurantajärjestelmäksi on valittu nykyisin TE -keskusten käytössä oleva taika-järjestelmä. Työryhmä Kehittää ELY -keskuksille työajan seurantajärjestelmän sisältöjä. Laatii yhtenäinen tehtäväluokituksen Parantaa taika-järjestelmän teknistä toimivuutta ja käytettävyyttä Kehittää taika-järjestelmää siten, että järjestelmän kautta voidaan tuottaa myös eu:n rahastojen työajan seurantaa varten tarvittavat tiedot. Raportoi organisaatio ja ohjaus –työryhmälle Toimikausi on – ELY -tiekartta

70 Tietohallinto Perustietotekniikka ja www-asiat
H. Heikkilä Käyttäjähallinta ALKU:Arto Nykänen / LH ELY: Jyrki Lehtonen Tietoliikenne ALKU:Pentti Kurjenluoma Työasemat ja käyttäjätuki ALKU:Jyrki Lehtonen WWW- palvelut ALKU:Sirkku Luukkonen ELY: Keijo Puolakanaho Tietoliikenne Pentti Kurjenluoma Työasema- ympäristö Jyrki Lehtonen 7 osaprojektia Puhelinratkaisu Pekka Aarni Käyttäjätuki Tom Hedman Sähköposti Jari Lohvansuu Käyttäjäkoulutus Marja Dimitrow Kaikki projektit toimivat ALKU-tietojärjestelmäryhmän ohjauksessa, pj. Marko Puttonen / VM ALKU- projektit 1-4 tuottavat ensivaiheen tekniset muutokset ja yhteiset IT- peruspalvelut uusille virastoille. Yhteiset projektit ELYille ja AVEille. H. Heikkilä ALKU- hankkeessa koordinaattori kaikille 4 projektille ELY edustajat kaikki Alue ICT:n henkilöitä ELY -tiekartta 70

71 Tietohallinto Muut ryhmät
Asiakirjan- ja asianhallinta Tietohallinto ja tietohallintopalvelut Järjestelmät ja sähköiset palvelut Osaamisen kehittäminen ja tietoturva Asiakirjanhallinta Päivi Tommila / TEM Tietohallinnot ja hallinnointimalli Irja Peltonen / VM ELY: Raimo Porttikivi / TEM Sähköiset palvelut Heikki haukirauma / TEM IT- henkilöstön osaamisen Kehittäminen Tanja Tarvainen Alue/ ICT Asianhallintajärjestelmä ASKI Pentti Kurjenluoma / Alue ICT Tietohallintopalvelu- yksikkö Harri Eskola / TEKES Raimo Porttikivi / TEM Ydintpoiminnan tietojärjestelmät Kristiina Soini / SYKE ELY: Kai Pirttijärvi / Alue ICT Tietoturvapolitiikka Kai Pirttijärvi Alue/ ICT ELY -tiekartta 71

72 TE-keskusten IT-strategia 23.5.2007 ALKU Syys Loka Marras Joulu Tammi
Helmi Tietoliikenne Gasumin Road map Virastojen verkkojen yhdistäminen ALKU- kytkentäytimen kautta ValtIT- KYTKENTÄytimen käyttoonotto alkaa Toimintavalmius pitäisi saavuttaa mennessä Sähköposti TE-keskus: 7. – Tiehallinto: 14. – Lääninhallitus: 28. – Ympäristökeskus: 12. – Ympäristölupavirasto: 12. – Työsuojelupiiri: 19. – TE-toimistot: 23. – Maistraatit: Tekes: Puhelin Numerosiirrot: Lääninhallitukset TE-keskukset Työsuojelupiirit (Pohjoinen ja Itä) muut ovat jo Soneralla Toimintavalmius pitäisi saavuttaa mennessä Puh.välitys PALKEn hoidettavaksi Käyttäjä-hallinta Siirtymäkauden ratkaisu ja väliaikainen käyttäjäkanta koottuna virastoista Toimintavalmius pitäisi saavuttaa mennessä Uusi kokonaisratkaisu ELY -tiekartta 72 72

73 Käytössä asiakkailla viikolla 45 - 46
TE-keskusten IT-strategia ALKU Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi SD = Sisäinen käyttöönotto Gasumin Road map Tuotantoympäristö valmis Pääkäyttäjäkoulutus 12. – Käytössä asiakkailla viikolla Työasema-ympäristö Työasemapalvelut Laitevakiointi 1.9. – Perustyöasemaratkaisu: – Työasemaverkot: 1.8. – Konesalipalvelut: Sovellukset : MSOffice 2007 Ympäristöhallinto: Käytössä, puuttuu käyttöpolitiikkojen koulutus TE-keskus: – Asennusaikataulu Koulutukset omana aikataulunaan Tiehallinto: Lokakuun loppu 2009 Lääninhallitus: alustava aikataulu marraskuu TE-toimistot: – Maistraatit: alustavasti 2010 alussa ELY -tiekartta 73 73

74 ELY tietohallintoyksikön perustaminen
ALKU Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi 1. Valmistelu-vaihe Säädösvalmistelu Sijoutuspaikka Henkilöstön määrä Hakeutuminen Yksikön tehtävät 2. Toiminnan suunnittelu Talousarvio ja määrärahat Tarkennettu hallinnointimalli Henkilöstön asemaa koskevat asiat Tulostavoitteet Henkilöstön sijoittuminen 3. ELY tietohallinto- yksikön toiminnan käynnistys Viestintä Hakeutumismenettelyt ja henkilöstön siirrot Tulos- ja palvelusopimukset Yksikön perustaminen Toiminnan käynnistys ELY -tiekartta

75 Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikön perustaminen
ALKU Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi 1. Valmistelu-vaihe Säädösvalmistelu Sijoutuspaikka Henkilöstön määrä Hakeutuminen Yksikön tehtävät Alustava siirtosuunnitelma VIP 2. Toiminnan suunnittelu Ohjausmalli Asiakkuussunnitelma Palvelutarjontasuunnitelma Tulostavoitteet Palvelutoiminnan suunnitelma Talousarvio ja määrärahat Tarkennettu organisaatio Henkilöstön sijoittuminen Henkilöstön asemaa koskevat asiat 3. ELY tietohallinto- yksikön toiminnan käynnistys Viestintä Tarkennetut palvelukuvaukset Hakeutumismenettelyt ja henkilöstön siirrot Tulos- ja palvelusopimukset Yksikön perustaminen Toiminnan käynnistys Q1/2009 Q2/2009 Q3/2009 Q4/ 2009 Q1/2010 ELY -tiekartta

76 Jatkuu omana hankkeena 2010
TE-keskusten IT-strategia ALKU Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi Asianhallinta- järjestelmä Gasumin Road map Tuotantoympäristö valmis Käytössä asiakkailla Testi Sähköiset palvelut (esiselvitys) Jatkuu omana hankkeena 2010 Selvitysvaihe Toiminta-arkkitehtuuri Tiekartta Tietoturva-politiikka 1. luonnos ALKU- ryhmän kokous Komenttikierros 2. luonnos Käytössä virastoilla Viestintä ELY -tiekartta 76 76

77 Arkistonmuodostussuunnitelma
on organisaation toiminnan, tehtävien ja toimintaprosessien kuvaus asiakirjallisen tuotoksen näkökulmasta toimii organisaation asiakirjallisten tietojen käsittelyn, rekisteröinnin ja säilyttämisen ohjeena ohjaa arkistointia, hävittämistä ja asiakirjojen käsittelyä toimii asianhallintajärjestelmissä ja asiakirjallista tietoa sisältävissä järjestelmissä tiedonohjauksen välineenä (eAMS) ALKU Asiakirjahallintoprojekti laatii mennessä ELYille ja AVEille omat kehysarkistonmuodostus-suunnitelmat tehtäväluokituksineen, sekäAVEille ja ELYille yhteiseen tehtäväluokitukseen pohjautuva hallintoasioiden arkistonmuodostussuunnitelma AVEillä ja ELYIllä on yhteiseen tehtäväluokitukseen pohjautuva yhteinen arkistonmuodostussuunnitelma siinä vaiheessa kun kaikki ALKU-virastot siirtyvät VALDA käyttäjiksi ELY -tiekartta

78 Kohti ALKU-arkistonmuodostussuunnitelmaa
Kun Valda käyttössä ALKU-AMS Yhteinen AMS ja tehtäväluokitus Yhteinen HallintoAMS ELY-AMS AVI-AMS Yhteiset AMsit ja tehtäväluokitukset > …. 2009 Erillisiä AMSeja & tehtäväluokituksia ELY -tiekartta

79 Arkisto ja kirjaamo ELYjä edeltävät organisaatiot katsotaan lakkautettaviksi organisaatioiksi. Arkistolaitos on sitoutunut vastaanottamaan näiden organisaatioiden pysyvään säilytykseen määritellyn seulotun aineiston ja säilyttämään sitä Arkistolaitoksessa ilman kustannuksia. Siirto toteutetaan mennessä. Sitä varten perustetaan erillinen hanke. Diaareissa ja asianhallintajärjestelmissä vireillä olevat asiat siirretään uuden viraston asioiksi ja asiakirjoiksi ja ne jatkuvat uusilla numeroilla. Vireillä olevat hallinnolliset asiat siirretään ASKI-järjestelmää, johon perustetaan ELYjen hallinto-diaari. Tavoitteena on siirtyä VALDAan 2-3- vuoden kuluttua. Substanssiasiat jäävät siirtymä-ajaksi entisiin järjestelmiin. (esim. Ympäristöhallinnon AHJO ja Tiehallinnon TIKU) Jokainen ELY on oma arkistonmuodostajansa, niillä on kuitenkin yhtenäinen arkistonmuodostussuunnitelma ja tehtäväluokitus. VALDAan siirryttäessä on tavoitteena muodostaa vain yksi arkistonmuodostaja. Jokaisella ELYllä on oma kirjaamo – mutta vain yksi = ei sektorikohtaisia kirjaamoja. ELY -tiekartta

80 Yhteystiedot 1.1.2010 Sähköpostiosoitteet ovat muotoa
tai Verkkopalveluosoite on tai Aluksi vain kuori on yhteinen. Nykyiset internetsivut näkyvät alasivuina. Puhelinnumerot ovat XXX. Jokaisella elyläisellä on yksi puhelin - pääsääntöisesti matkapuhelin. Puhelinpalvelun toimittaa TeliaSonera. ELYt liittyy tammikuun aikana TEMin ja TeliaSoneran väliseen kattosopimukseen. Puhelinjärjestely ei koske TE -toimistoja eikä Tiehallinnon asiakaspalvelukeskusta. ELY -tiekartta

81 Nimet ruotsiksi ja englanniksi
RUOTSI: Närings-, trafik- och miljöcentralerna (ELY) esim: Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland tai ELY-centralen i Nyland ENGLANTI: Centres for Economic Development, Transport and the Environment (ELY Centre) esim: Centre for Economic Development, Transport and the Environment for Uusimaa tai ELY Centre for Southwestern Finland ELY -tiekartta

82 ELYistä käytettävät lyhenteet
Uudenmaan ELY UUD                                                                                  Varsinais-Suomen ELY  VAR                                                                                 Satakunnan ELY SAT                                                                                   Hämeen ELY HÄM                                                                                 Pirkanmaan ELY PIR                                                                                    Kaakkois-Suomen ELY KAS                                                                                 Etelä-Savon ELY ESA                                                                                   Pohjois-Savon ELY POS                                                                                Pohjois-Karjalan ELY POK Keski-Suomen ELY KES Etelä-Pohjanmaan ELY EPO Pohjanmaan ELY POH Pohjois-Pohjanmaan ELY POP Kainuun ELY KAI Lapin ELY LAP Lyhenteitä voi käyttää taulukoissa ja muissa lyhennettä edellyttävissä tilanteissa.  ELYjä lueteltaessa käytetään asetuksen mukaista järjestystä. Virallisissa yhteyksissä on syytä käyttää ELY-keskus -muotoa, jotta sähköposti ja nettiosoitteet tulevat myös tätä kautta tutuiksi. ELY -tiekartta

83 Uudistuksen voimaantulo
Siirtymäkauden toimipaikat (Voimaanpanolaki 5 § ja 8 §) Lain voimaan tulon jälkeen lakkaavat toimipaikat voidaan säilyttää tai toimipaikasta pois siirtyviä tehtäviä hoitaa aikaisemmassa toimipaikassa enintään kolmen vuoden ajan lain voimaantulosta lukien. Henkilöstöä koskevat siirtymäsäännökset (11 §, 12 §) Henkilöstö sekä vastaavat virat ja tehtävät siirtyvät ao. ELYyn tai AVIin johtajien virkoja lukuun ottamatta. Määräaikainen henkilöstö siirtyy palvelussuhteensa keston ajaksi. Siirtymiseen ei tarvita virkamiehen tai työntekijän suostumusta, ellei virka tai tehtävä siirry työssäkäyntialueelta toiselle. AVIen johtajien ja AVIen ja ELYjen vastuualueiden johtajien virat voidaan perustaa ja täyttää ennen voimaanpanolain voimaan tuloa. Voimaantulo (16 §) ELY -tiekartta

84 Henkilöstö uudistuksessa
Uudistus toteutetaan noudattaen valtion henkilöstöpolitiikkaa koskevia linjauksia ja toimintatapoja Henkilöstö sekä vastaavat virat siirtyvät asianomaiseen ELYyn, AVIin tai maakunnan liittoon Myös määräaikaiset henkilöt siirtyvät asianomaiseen viranomaiseen palvelussuhteensa keston ajaksi Viran siirtymiseen tarvitaan virkamiehen suostumus, jos virka siirtyy toiselle työssäkäyntialueelle Siirtyvä henkilöstö säilyttää siirtymähetkellä palvelussuhteeseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet sekä euromääräisen palkkansa Henkilöstön asema määritellään tarkemmin henkilöstöä koskevissa siirtymäsäännöksissä ELY -tiekartta

85 Palkkausjärjestelmä ELYjen ja AVIen yhteiseksi palkkausjärjestelmäksi on valittu Palkkavaaka Järjestelmää sovelletaan erikseen ELYille ja AVEille. Vuosi 2010 aloitetaan euromääräisin palkoin. Tulospalkkauksen käyttöönottoa selvitetään. ELY -tiekartta

86 Johdon valinta Vastuualueiden johtajat ja hallintojohtajat
työ- ja elinkeinoministeriö perustaa virat sisäinen ilmoittautumismenettely ELYjen ja AVIen henkilöstölle Vastuualueiden johtajien valinnan tekee toiminnallisesta ohjauksesta päävastuussa oleva ministeriö tai keskusvirasto, kuultuaan muita ohjaavia tahoja nimitetään määräajaksi vastuualueiden johtajien ja hallintojohtajien haku käynnistyi heti, kun lakipaketti oli vahvistettu TP:n esittelyssä ja asetukset hyväksytty VN:n istunnossa tavoiteaikataulun mukaan heidät nimitettäisiin ELY -keskuksen johtaja – ylijohtaja yhden vastuualueen johtaja oman toimensa ohella vastuualueiden johtajien ilmoittautumismenettely valtioneuvosto määrää määräajaksi tavoiteaikataulun mukaan johtajat nimitettäisiin ELY -tiekartta

87 Yksiköiden päälliköiden valinta
Yksiköiden päälliköt määrätään tehtävään määräajaksi (ei perusteta päällikkövirkoja) keskuksen sisäinen ilmoittautumismenettely ao. vastuualueen päällikkö määrää viraston aloitettua toimintansa muiden yksiköiden ja toimintojen päälliköt määrää ELYn johtaja. Erikoistumisyksikköjen päälliköt määrätään tehtävään määräajaksi sisäinen ilmoittautumismenettely ensisijaisesti ko. yksikön tehtäviin ilmoittautuneille ensimmäisellä kerralla nimittää TEM ELY -tiekartta

88 Muiden tehtävien täyttäminen
Muut kuin edellä mainitut tehtävät eivät tule haku- tai ilmoittautumismenettelyjen piiriin. Tehtävää hoitaa se henkilö, joka on hoitanut sitä aiemmin. Ilmoittautumismenettely voidaan järjestää sellaisissa tapauksissa, joissa tehtäviä järjestellään uudelleen esim. erikoistumisesta tai tukitehtävien kokoamisesta johtuen. Ilmoitusmenettelyn käyttöön on saatava erillinen lupa. Tukitehtäviä koottaessa ilmoittautumismahdollisuus on sekä ELYihin että AVIeihin siirtyvällä henkilöstöllä. ELY -tiekartta

89 Henkilöstökoordinaattorit
Muutostilanteissa nimetään henkilöstökoordinaattori, jonka tehtävänä on: tukea ja edistää henkilöstön liikkuvuutta sekä osallistua muutoksen hallinnan työkalujen käytännön soveltamisessa edistää henkilöstön tukitoimenpiteiden valmistelua ja toteuttamista (pääpaino on niissä tilanteissa, joissa henkilö joutuu siirtymään uudelle työssäkäyntialueelle tai hänen tehtävissään tapahtuu merkittäviä muutoksia) valmistella muutokseen ja henkilön uudelleensijoittamiseen liittyviä toimenpiteitä Henkilöstökoordinaattori edustaa uutta perustettavaa virastoa toimii tiiviissä yhteistyössä nykyisten ja perustettavien virastojen sekä alueellisten muutosryhmien kanssa toimii yhdyshenkilönä viraston ja virkamiehen välillä ei omaa itsenäistä päätäntävaltaa perustettavien virastojen tehtävien järjestelyssä. ELY -tiekartta

90 Hallinnonalojen henkilöstökoordinaattorit
Myös ministeriötasolla on hallinnonalan henkilöstökoordinaattorit: Opetusministeriö Henkilöstökoordinaattori Vesa Hottinen Sisäasiainministeriö Hallintojohtaja Janne Kerkelä, Henkilöstöpäällikkö Tiina Kukkonen-Suvivuo Työ- ja elinkeinoministeriö Henkilöstöjohtaja Mikko Salmenoja, Anne Rothovius Maa- ja metsätalousministeriö Neuvotteleva virkamies Marit Ilveskero Ympäristöministeriö Ylitarkastaja Riitta Pirhonen Liikenne- ja viestintäministeriö Hallintojohtaja Päivi Viippola ELY -tiekartta

91 Uusin tiekartta löytyy ALKUintrasta
> VALTAKUNNALLINEN VALMISTELU > ELY ORGANISAATIO- JA OHJAUSRYHMÄ > ELY-VALMISTELU, TEM 1. 2. 3. 4. ELY -tiekartta


Lataa ppt "ELY -tiekartta 2009 TEM ALKU/ELY -HANKE 27.11.2009."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google