INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere 2.10.2007 Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
EKL/ /1 Salaojateknikoiden neuvottelupäivät SALAOJITUKSEN INVESTOINTITUKI Hyvinkää Esko Leinonen Maa- ja metsätalousministeriö.
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Paikkatiedon näkymiä Kuluttajasektorin kehitys Navigointituotteiden läpimurto alkoi 2006 •Navicore, TomTom jne. Kuluttajille suunnattuja.
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
Tulvadirektiivin esittely Tulvadirektiivityöryhmä Minna Hanski, MMM.
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Kansallisen paikkatietoportaalin toiminnallisuus, sisältö ja palveluarkkitehtuuri Antti Jakobsson Luonnos Paikkatietoportaali/vk-projekti.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
PSI yrittäjän näkökulmasta Miira Paasilinna.
VEERA EINOLA TEHYN OPISKELIJAYHDISTYKSEN PJ STTK-OPISKELIJOIDEN JOHTORYHMÄ, TYÖELÄMÄ & KANSAINVÄLISYYS KANSAINVÄLINEN OPISKELIJAYHTEISTYÖ.
Uusi nitraattiasetus -luonnos  Valtioneuvoston asetus eräiden maa- ja puutarhataloudesta peräisin olevien päästöjen rajoittamisesta Anne Polso / Elina.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
1 Demokratia- ja kieliasioiden yksikkö Johanna Suurpää.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Department of Geoinformatics and Cartography Finnish Geodetic Institute TIPY-jaostokokous INSPIRE direktiivi Verkkopalvelut Lassi Lehto.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Sulkeutuvatko EU:n rajat ja sosiaaliturva liikkuvilta maahanmuuttajilta? Kansainvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivä Tieteiden talo, Helsinki.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in Europe) Tiedotustilaisuus Bryssel KOM(2004) 516 lopullinen 2004/0175 (COD) Ehdotus.
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
Ympäristönäkökulma EAKR-ohjelmien toteutuksessa Jorma Keva Ympäristöministeriö
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Sähköiset lähdejulkaisut kansallisena tietovarantona Anne Lehto OPM, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto, Tiedepolitiikan yksikkö Arkistosta julkisuuteen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Valvoja, professori Riku Jäntti
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Tulvariskien hallintaa koskevan lainsäädännön arviointia Tuire Taina
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Lappeenrannan teknillinen yliopisto Ylitarkastaja Mikko Maunu.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
SYKEn metatietopalvelu Kaisu Harju Suomen ympäristökeskus SYKE VM Metatietotyöpaja
Työelämän uudet valvonnan muodot
EU:n yleinen tietosuoja-asetus ja VIRTA Valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Immo Aakkula Hallitusneuvos, OKM.
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Paikkatietoinfrastruktuuri
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Uudet tietotuotemäärittelyt Inspire liitteet II&III
Sähköisten viranomaisaineistojen arkistoinnin ja säilytyksen palvelukokonaisuus Työsuunnitelma
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Työ käyntiin! LYHYESTI LAKIUUDISTUKSEN HAASTEISTA Hannu Sorvari STM
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Luomuasetuksen uudistus Evira
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ehdotus laiksi digitaalisten palvelujen tarjoamisesta
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
POSTILAKI Työryhmän ehdotus postilainsäädännön uudistamisesta
Esityksen transkriptio:

INSPIRE-direktiivin suhde PSI-direktiiviin Tampere Tuire Taina, maa- ja metsätalousministeriö

2 INSPIRE-direktiivin tausta -Kehitys digitaalisten (paikka)tietovaran- tojen hyödyntämisessä -Viranomaisten yhteistyön ja tietojen yhteiskäytön tehostaminen -erityisesti ympäristöä koskevassa päätöksenteossa -EU:n raportointiprosessien korvaaminen osin tietopalveluilla -Direktiivin rakenne -metatieto, tekninen yhteentoimivuus, verkkopalvelut, yhteiskäyttö ja koordinointi

3 INSPIRE-direktiivin valmistelu Direktiivi 2007/2/EY Euroopan yhteisön paikkatietoinfrastruktuurin (INSPIRE) perustamisesta –valmistelu käynnistyi 2001 ja ratkaisu saavutettiin 2006 Suomen pj-kaudella –voimaan –toimeenpanon edellyttämät kansallisen lainsäädännön muutokset –toimeenpanosääntöjen valmistelu EU:ssa käynnistynyt ja INSPIRE-komitea perustettu MMM asetti toimeenpanoa valmistelevan työryhmän helmikuussa 2007

4 EU:n säädöksiä (paikka)tiedoista INSPIRE –viranomaisten välinen paikkatietojen yhteiskäyttö –kansalaisten pääsy verkkopalveluihin PSI –julkisen sektorin hallussa olevien tietojen uudelleenkäyttö (”täydentää INSPIREä”) Ympäristötietodirektiivi (4/2003) –ympäristötiedon julkinen saatavuus

5 Tietoluovutusten ulottuvuuksia Tieto: luovutuksen kohde Tiedontuottaja, luovuttaja tai saaja Tiedon käyttötarkoitus ja tavoite paikkatietoviranomainenyhteiskäyttö, virkatehtävät ympäristötietoyritysuudelleenkäyttö, kaupallinen hyöty asiakirjakansalainentiedonsaanti, demokratia

6 Tietojen julkisuus kansallisessa lainsäädännössä Julkisuuslaki (621/1999) –lähtökohtana tietojen julkisuus –salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta toiselle viranomaiselle säädettävä –hyvä tiedonhallintatapa (yhteensopivuuden varmistaminen ym. tekniset vaatimukset) Lisäksi henkilötietolaki ja esim. tilastolaki Miten vaikuttaa verkkopalveluiden ja yhteiskäytön järjestämiseen?

7 Muut käytön ehdot ja rajoitukset Maksuperustelaki (150/1992) –lain nojalla lukuisia maksuasetuksia –käytännössä perustietovarantojen hinnoittelu epäyhtenäistä Tekijänoikeuslaki (404/1961) Maksut otettava ensisijaisesti huomioon yhteiskäyttöä järjestettäessä Tulisiko ottaa kantaa myös verkkopalve- luiden maksujen osalta (14 art.)?

8 Johtopäätöksiä INSPIREn ja PSIn yhteiset nimittäjät –metatietopalvelut – läpinäkyvyys –kohtuullinen tuotto maksuperusteena –Standardilisenssit ja sähköiset palvelut Mahdollisia tulkintaongelmia? –viranomaisen käsite: PA vs. PSB ja tutkimuslaitosten rooli –asiakirjan vs. paikkatietoaineiston saatavuus Keskityttävä yhteisiin nimittäjiin!

9 Käynnissä kysely viranomaisille 1.Kansalliset paikkatietoaineistot 2.Tietojen julkisuus 3.Metatietojen tuottaminen 4.Rajapintapalveluiden tuottaminen 5.Katselu-, kopiointi- ja muunnospalvelut 6.Maksut viranomaisten välillä 7.Paikkatietoinfrastruktuurin hyödyt 8.Direktiivin toimeenpanon haasteet