Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTauno Heikkilä Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Ehdotus laiksi digitaalisten palvelujen tarjoamisesta
Neuvotteleva virkamies Tomi Voutilainen Valtiovarainministeriö, JulkICT-osasto
2
Valmistelu Saavutettavuus-direktiivi voimaan 22.12.2016
Viranomaisten digipalvelujen järjestäminen virkavalmisteluna syksy 2017 Saavutettavuus-direktiivi voimaan Työryhmä asetettu Väliraportti kesä 2017 ja lausuntokierros HE valmistelu työryhmässä syksy 2017 Laki voimaan HE eduskuntaan huhtikuu 2018 Lausuntoaika päättyy HE luonnos lausunto-kierrokselle
3
Lain rakenne Soveltamisala
Viranomaisten digitaalisten palvelujen tarjoaminen Saavutettavuusvaatimukset, saavutettavuusseloste, kohtuuton rasite ja palaute, saavutettavuuskantelu ja -valitus Valvonta ja oikeussuoja Siirtymäsäännökset
4
Laki sisältää direktiivistä johtuvia siirtymäsäännöksiä
Saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan jälkeen julkaistuihin verkkosivustoihin alkaen (vuoden siirtymäaika); Ennen julkaistuihin verkkosivustoihin alkaen (kahden vuoden siirtymäaika); Mobiilisovelluksiin alkaen; Ekstranetien ja intranetien sisältöön, jotka on julkaistu ennen , vasta kun nämä sivustot uudistetaan perinpohjaisesti. Viranomaisten digitaalisten palvelujen järjestämiseen ei ehdota siirtymäaikoja, koska Säännökset ovat olleet pääosin voimassa jo yli 15 vuotta. Sääntelytarkennukset eivät muuta sääntelyä merkittävästi. Sähköisen asioinnin tukipalveluista annetussa laissa on säädetty pääosin viranomaisia koskevasta käyttövelvoitteesta muun muassa viestinvälityspalvelun käyttöön ja muille viranomaisiin rinnastettaville sen käyttö on mahdollistettu Sähköisen tunnistamisen ratkaisut on tarjolla sähköisen asioinnin tukipalveluina
5
Viranomainen Viranomaisia koskevia säännöksiä sovelletaan
valtion viranomaisiin, valtion liikelaitoksiin, kunnallisia viranomaisiin ml. kunnalliset liikelaitokset, eduskunnan virastoihin, tasavallan presidentin kansliaan, julkisoikeudellisiin yhdistyksiin, itsenäisiin julkisoikeudellisiin laitoksiin, yliopistolain (558/2009) 1§:ssä tarkoitettuihin yliopistoihin, ammattikorkeakoululaissa (932/2014) säädettyihin ammattikorkeakouluihin, ortodoksiseen kirkkoon sekä niiden seurakuntiin Mitä viranomaisesta säädetään, sovelletaan myös muuhun julkista hallintotehtävää hoitavaan siltä osin kuin sen tarjoama yleisölle tarkoitettu digitaalinen palvelu liittyy tämän tehtävän hoitamiseen; Lain soveltamisesta evankelis-luterilaiseen kirkkoon säädetään erikseen. Maakunnan viranomaisia ei voida ottaa mukaan tässä vaiheessa, koska niitä koskevaa yleistä sääntelyä ei vielä ole eikä maakuntia vielä olemassa
6
Muut saavutettavuussääntelyn piiriin kuuluvat organisaatiot
Julkisoikeudelliset laitokset Vesi- ja energia-alan, liikenteen ja postipalvelujen julkiset yritykset Finanssialan yritykset Eräät julkisen tuen saajat
7
Saavutettavuusdirektiivi lyhyesti
8
Direktiivin ja kansallisen toimeenpanon tavoitteet
Ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa Saavutettavuuden sisämarkkinoiden edistäminen Yhdenmukaiset vaatimukset saavutettavuudelle Perusoikeuksien toteuttaminen Parantaa digitaalisten palveluiden laatua
9
Mitä direktiivi koskee?
Soveltamisalaan kuuluvia verkkosivustoja ja palveluja tuhansia (tarkkaa lukua ei tiedetä, Suomi.fi-perusteella voisi arvioida että pelkkiä verkkoasiointikanavia on ainakin 5000 ja tulostettavia lomakkeita , lisäksi kaikki organisaatioiden kotisivut ja asiointialustat)
10
Saavutettavuusperiaatteet ja -vaatimukset
Saavutettavista verkkopalveluista hyötyvät kaikki käyttäjät! Visuaalinen ilme Käytettävyys, vuorovaikutus Havaittavuus tiedot ja käyttöliittymän osat esitetään käyttäjille tavoilla, jotka he voivat havaita Direktiivin vaatimukset perustuvat tällä hetkellä standardiin EN v1.1.2 (noudattalee WCAG 2.0 AA-tasoa) Toimintavarmuus sisällön ja sen esittävän palvelun on oltava riittävän toimintavarma, jotta erilaiset asiakassovellukset ja avustavat teknologiat, voivat tulkita sitä luotettavasti Sisällön merkitys Ymmärrettävyys Tietojen ja käyttöliittymän toiminnan on oltava käsitettäviä Hallittavuus käyttöliittymän osien ja navigoinnin on oltava hallittavia Sisällön selkeys Tekninen toiminta
11
Saavutettavuussääntelyn sisältö
Saavutettavuusvaatimusten perusteet Saavutettavuusseloste Kohtuuttoman rasitteen perusteet Saavutettavuuspalaute palveluntarjoajalle Saavutettavuuskantelu valvontaviranomaiselle Saavutettavuusvalitus valvontaviranomaiselle Valvontaviranomaisen tehtävät ja toimivalta
12
Viranomaisten digitaalisten palvelujen tarjoaminen yleisölle
13
Sääntelykohteet – viranomaisten digipalvelut
Digitaalisten palvelujen suunnitteluvaatimukset: tietoturvallisuus, tietosuoja, löydettävyys, helppokäyttöisyys Yhteensopivuuden varmistaminen: yleisesti käytetyt ohjelmistot ja tietoliikenneyhteydet Hyvän julkisuus- ja salassapitorakenteen varmistaminen Digitaalisten palvelujen saatavuuden varmistaminen + käyttökatkot Viranomaisen velvollisuus tarjota mahdollisuus asiakirjojen toimittamiseen sähköisesti Viranomaisen velvollisuus tarjota mahdollisuus saada asiakirja sähköisessä muodossa Velvollisuus tiedottaa palveluista ja käytön tuen mahdollisuudesta Viranomaisen mahdollisuus rajoittaa väliaikaisesti palvelun käyttöä palvelun kehittämiseksi tai testaamiseksi käyttäjäryhmän tai alueen perusteella Palvelun käyttäjän tunnistamisen edellytykset Vahvan sähköisen tunnistamisen käyttö viranomaisen digitaalisissa palveluissa
14
JUHTA:n rooli Digitaalisten palvelujen suunnittelusta on annettu informaatio-ohjauksen tarkoituksessa suosituksia JHS 161: Sähköpostiosoitteet julkishallinnossa JHS 183: Julkisten verkkopalvelujen suunnittelu ja kehittäminen JHS 190: Julkisen hallinnon palvelujen tietomalli ja ryhmittely verkkopalveluissa Suositusten säännöllinen päivittäminen on tarpeen, koska ne määrittelevät osaltaan säännöksissä esitettyjen vaatimusten toteuttamista
15
Saavutettavuussääntely ja digitaaliset palvelut
Sanna Juutinen JulkICT
16
Roolitus Ministeriö Lain toimeenpaneva viranomainen Verkosto
Yleinen viestintä ja tietoisuuden lisääminen lain vaikutuksista Lain toimeenpaneva viranomainen Valvonta Neuvonta Verkosto Infot, osaamisen kasvattaminen, koulutukset, oppaat Yksityinen sektori Kouluttaminen, tekninen toteuttaminen, korjausten tekeminen
17
Valmiita oppaita Oppaat: Yleisten kirjastojen saavutettavuussuositus Kuntaliiton saavutettavuusopas osa 1 Videot: Funkan youtube –soittolista saavutettavuusstandardista Sivustot: Papunetin saavutettavuus ohjeet ja oppaat Celian verkkopalveluiden saavutettavuus –sivustot Näkövammaisten liiton saavutettavuus verkossa ja mobiililaitteissa -sivusto Kotuksen virkakielipaketit Kootusti vm.fi/saavutettavuusdirektiivi
18
WCAG 2.1 Versio on kommenteilla:
19
Lisätietoja ehdotuksesta laiksi digitaalisten palvelujen tarjoamisesta :
Markus Rahkola Erityisasiantuntija Puh Tomi Voutilainen Neuvotteleva virkamies Puh Sanna Juutinen Hankekoordinaattori Puh
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.