OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maastoammunta SJAL tuomarikoulutus 2013.
Advertisements

Hyvässä seurassa on ilo liikkua! ® TUOMARIPALAVERI ”SÄÄNTÖPRIIFFI”
Ammuntakenttä SJAL tuomarikoulutus 2013.
Pisteellä ei ole ulottuvuutta. Sitä merkitään isolla kirjaimella.
BasketHotel & erotuomarit. BasketHotelin tärkeimmät ominaisuudet  esteellisyydet  nimettyjen otteluiden vaihtaminen(ns. myyntilista)  automaattinen.
TOIMITSIJAKOULUTUS Tiina Pelander.
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
Erikoistapauksia SJAL tuomarikoulutus Tehtävä 78.1 Seniorien ja juniorien kilpailussa oli 30 min lämmittelyaika sekä naisten että miesten sarjoille.
Turvallisuus SJAL tuomarikoulutus TUOMARIN ON HUOLEHDITTAVA KILPAILUN TURVALLISUUDESTA KAIKIN KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIN KEINOIN.
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Suomen erikoissäännöt SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Ikäluokat • Aselajit tauluammunnassa ja maastossa • Ammuntamatkat • Pukeutumissäännöt • Harrastaja-
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Taulutarkastuksen ohje pahvitauluille SAL, LMjaosto.
Taulutarkastuksen ohje pahvitauluille SAL, Pistoolijaosto.
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Kurra 2003 TT-Kulta Turnaus la
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Taulutarkastuksen ohje pahvitauluille
Ohjesäännöt SJAL tuomarikoulutus Luovutusvoitto ottelussa: Joukkue tai ampuja saa luovutusvoiton, mikäli vastustaja ei ole saapunut ampumapaikalle.
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Maastoammuntarata SJAL tuomarikoulutus 2013.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Ottelukierrokset henkilökohtainen kilpailu SJAL tuomarikoulutus 2013.
2. Vuokaaviot.
Ottelukierrosten järjestys SJAL tuomarikoulutus 2013.
Kimble- game Intensiivikurssi.
Kimble- game Intensiivikurssi.
TOIMITSIJAT Ajanottaja Pöytäkirjanpitäjä
Patria Cup Jyväskylä. Yleis- ja maksuohjeet joukkueille - Pelaajaluettelot tulee toimittaa kilpailutoimistoon viimeistään 30 min ennen.
Kilpailusäännöt SJAL tuomarikoulutus World Archery - säännöt Kulloinkin noudatettavat kilpailusäännöt koostuvat säännöistä ja ohjesäännöistä. –
Tuomaritoiminta Muutoksia kaudelle 2010 *Rangaistusjärjestelmä *Pelitekojen mitätöinti poistuu *Kaikki täsmennykset / muutokset on tehty huomioiden:
Tuomarin velvollisuudet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Päätuomarin velvollisuudet SJAL tuomarikoulutus 2013.
PORVOO.  Syyslämäriturnaus järjestetään kuudelle A-tasoiselle joukkueelle  Turnauksen alkusarja pelataan kahdessa 3:n joukkueen alkulohkossa.
Tilanne 1: Hyökkäävän joukkueen pelaaja roikottaa mailaansa ringetteviivan väärällä puolen. Mikäli tulkitaan rikkeeksi (tahallinen: maila jatkaa roikkumistaan.
Parajousiammunta SJAL tuomarikoulutus Parajousiammunta - luokat Tähtäinjousi – W1, W2 ja Standing – kaikissa erikseen miehet ja naiset. – Välineet.
Palloviesti V Joukkueen jokainen jäsen kuljettaa vuorollansa pehmeän palloa polviensa välissä sovitulle merkille ja takaisin. Nopein joukkue voittaa.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Mitoosi.
Kimble- game Intensiivikurssi.
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
1.Peruskäsitteitä vektoreista
Vihellän aloituksen VierasKoti Vierasjoukkue aloittaa ottelun.
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
1v1 harjoitteet. 1v1 kuljettaminen ja kääntyminen Lähtee valmentajan syötöstä. Pelaajat kisailevat pallosta ja pyrkivät tekemään maalin kumpaan tahansa.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
A/B Lohkojärjestelmä Suomessa käytettään A/B lohkojärjestelmää suurimmassa osassa painikilpailuja, mukaan lukien kaikkien ikäryhmien SM-kilpailut sekä.
Tilanne 1: Hyökkäävän joukkueen pelaaja roikottaa mailaansa ringetteviivan väärällä puolen. Mikäli tulkitaan rikkeeksi (tahallinen: maila jatkaa roikkumistaan.
Vikellys Sääntömuutokset vuodelle 2017
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
Syventävä matematiikka 2. kurssi
Taukojumppa Työterveysergonomia.
Finaalin palkinnot: Naiset Miehet Kinkku kinkku
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
PISTOOLI- AMMUNTA.
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
VIKELLYKSEN SÄÄNTÖMUUTOSKOOSTE 2018
Granlund Manager, käyttöohje
Kilpailusäännöt SJAL tuomarikoulutus 2018.
Vastuunjako SJAL tuomarikoulutus 2018.
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
Päätuomarin velvollisuudet
Tuomarin velvollisuudet
Yleinen tuomari ohjeistus sekä viralliset käsimerkit
Esityksen transkriptio:

OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013

Mikä on joukkueiden ottelukierros? Joukkueiden ottelukierros eroaa yksilökilpailusta siinä että kolme ampujaa toimii yhtenä yksikkönä, ampuen yksi toisensa jälkeen lyhyessä ajassa, ollen riippuvaisia toisistaan joukkueena. Joukkuekilpailu kukin ottelu koostuu neljästä kuuden nuolen sarjasta, kaksi nuolta / ampuja. Sekä tähtäinjousissa ja taljoissa lasketaan pisteet kumulatiivisesti yhteen. 16 joukkuetta jatkaa alkukilpailusta pudotuskierroksille. Joukkueottelu alkaa pudotuskierroksista.

Ottelukierrokset - joukkueet Pudotuskierroksilla joukkueet ampuvat yhtä aikaa, kun taas finaalikierroksilla ne ampuvat vuorotellen – Vuoroammunta finaalikierroksilla on pakollista vain MM- kilpailuissa ja World Cupissa. Yhtä aikaa ammuttaessa: Joukkue voi kierrättää ampujiaan oman tahtonsa mukaan, ampua yhden tai kaksi nuolta ollessaan viivalla mutta kaikkien on kuitenkin ammuttava vaaditut kaksi nuolta. Vuorotellen ammuttaessa: joukkue ampuu kolme nuolta, jokainen ampuja yhden, sitten aika pysähtyy ko. joukkueelta ja toinen joukkue ampuu kolme nuolta. Tämä rutiini toistetaan koko kuuden nuolen kierroksen ampumiseksi.

Ottelukierrokset - joukkueet Aivan kuten henkilökohtaisessa kilpailussa joukkueet asetetaan alkukilpailun järjestyksen perusteella. Vapaavuorolaiset on sallittu. Otteluiden aikana joukkuiden paikka ampumaviivalla määräytyy ottelukaavion mukaan. Ammunta-aika joukkueilla on 20s/nuoli.

Joukkueet - erityisiä sääntöjä Joukkueet (ampujat) odotavat laatikoissaan yhden metrin viivan takana kunnes äänimerkki ammuntaluvaksi on annettu. Aikasakko ja määräys palata takaisin ja aloittaa uudelleen annetaan: – Ampuja menee yhden metrin viivan yli ennen aloitussignaalia. – Ampuja menee yhden metrin linjan yli ennen kuin edellinen ampuja on palannut linjan yli tullessaan takaisin ammuntaviivalta (molemmilla ampujilla jalka koskee maata viivan sisäpuolella samaan aikaan). – Ampuja ottaa nuolen viinestä (kärki näkyvissä) ennen kuin hän on asettautunut ammuntaviivalle (vartalo viivan päällä).

Joukkueet - erityisiä sääntöjä Jos aikasakko annetaan, tuomari menettelee seuraavasti: – Hän nostaa keltaisen kortin ja sanoo joukkueen nimen kuuluvasti ja selkeästi. – Jos joukkue ei reagoi keltaiseen korttiin ja nuoli ammutaan tuomari nostaa punaisen kortin ja joukkueen korkein osuma poistetaan. – Huom. osuma poistetaan sääntörikkeen, ei punaisen kortin näyttämisen vuoksi. Punainen kortti tulee kuitenkin aina näyttää vaikka se säännöistä on poistettu.

Ottelukierrokset - joukkueet Tähtäinjousella ammutaan kaikki samaan tauluun. Taljajousilla ammutaan kahteen 6-renkaiseen tauluun, 3 nuolta kumpaankin. Korkein pistemäärä voittaa. – 4x6 nuolta, max 240 pistettä (mixed 4x4 nuolta).

Taljajousen joukkuepisteytys 10, 10, 9, 9, 9, 9

Taljajousen jokkuepisteytys M

Taljajousen joukkuekilpailun otteluissa nuolet saa ampua halutussa järjestyksessä mutta mikäli ammutaan enemmän kuin 3 nuolta (2 sekajoukkuilla) samaan taulupaperiin lasketaan kaikki nuolet ammutuiksi ko. kierroksella, mutta silloin tulokseen huomioidaan vain 3 alinta (2 sekajoukkuilla). Muut nuolet samassa taulussa merkitään huti ammutuiksi. Kaikki nuolet jotka osuvat ulomman sinisen renkaan ulkopuolelle taulupaperiin ovat pummeja.

Joukkueet - uusintanuoli Pudotuskierroksilla – Uusinnassa joukkueella on 60s aikaa ampua kolme nuolta, (kukin ampuja kerrallaan ampuu yhden nuolen). Kumpikin joukkue ampuu samanaikaisesti. Finaalikierroksilla – Joukkueet ampuvat vuorotellen, kukin joukkue ampuu vuorollaan yhden nuolen. Joukkue A yksi nuoli, joukkue B yksi nuoli jne.)

Joukkueet - uusintanuoli Taljajousella ammutaan yhteen tauluun. Uusinnassa (pudotukset ja finaalit), se joukkue joka saa korkeamman tuloksen voittaa. Mikäli pisteet ovat tasan, voittaa joukkue jonka nuoli on lähempänä keskustaa. Mikäli eroa ei ole katsotaan toiset nuolet (kolmannet jos tarpeen). – Jos on edelleen tasan (hyvin harvinaista) ammutaan uusinta uudestaan.