Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen
Yleistä ECTS-järjestelmän huomioon ottamisessa LUOVASSA Ei aktiivista koulutusalan sisäistä toimintaa koska opintopisteisiin siirtyminen tapahtuu ammattikorkeakoulukohtaisesti painopiste ollut jatkotutkinnon kehittelyssä opintopisteet ja ECTS-järjestelmän vaikutukset huomioitu koulutusalan sisäisissä tapahtumissa Asian tiimoilta järjestetty yhteistyössä muiden koulutusalojen kanssa yhteisiä teema tapahtumia ja osallistuttu niihin mm. ydinaines-seminaari Hämeenlinnassa Jatkotutkinnon ja perustutkinnon suhde keskustelun alla 4 +1 järjestelmä yhteinen jatkotutkinto koulutusalalle kehitteillä
SYKSY 2004 OPM-seminaari keväällä pohjat ECTS-järjestelmän käyttöönottoon Luovan kehittämisryhmän jatkotutkintoseminaari Lepaalla 23. – Eurooppalainen korkeakoulujärjestelmä/ Juha-Pekka Liljander ECTS ja Tuning-hanke/ Heikki Pekkarinen Ydinaineisanalyysi-seminaari Hämeenlinnassa yli 100 osallistujaa eri amattikorkeakouluista Jatkoseminaari Helmikuussa HAMK:issa koulutusalakohtainen ryhmittely
Lukuvuoden mitoitus: 40 viikkoa sopii LUOVALLE 40 viikkoa: Ei aiheutua ongelmia, koska pitkä lukuvuosi ja kesäopinnot käytössä sulanmaan kausi tärkeä aloitus useimmilla jo elokuussa lopetus juhannukselta harjoittelu viljelytiloilla ja tuotantoaikaan: työvoiman tarve kesällä
Harjoittelu Viikko viikosta mitoitus käytössä Koulutusohjelmien eri mittaiset harjoittelu jossain määrin ongelma, mutta ei ylipääsemätön
Opintojakson minimilaajuus Lähtökohta ja tavoite: suositus 5 op Useimmat lähtevät liikkeelle 3 op:sta, koska pienet opintojaksolaajuudet tyypillisiä luovan koulutusohjelmille Modulointi: 5, 10, 15, 20 jne. opintopistettä Ongelmana tutkinnon laajat sisällöt maaseutukoulutusohjelmat Ydinainesanalyysi sisällöistä