Www.hamk.fi Tapani Pöykkö Arenen seminaari 17.12. 2004 LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Advertisements

HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto •Laajuus opintopistettä •Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat.
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Tutkinto järjestetään jokaisen aluekeskuksen alueella, jolle ilmoittautuu ryhmiin tarvittava määrä oppilaita AY-TUTKINNON 2014 ILMOITTAUTUMISET ON KÄYNNISSÄ.
Vieraskielisen koulutuksen yhteishaku • syksyllä 2007 alkavan vieraskielisen koulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla (ei koske vieraskielistä aikuiskoulutusta)
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Opintopisteisiin siirtyminen Sosiaali- ja terveysala
HARJOITTELUN SUUNNITTELU
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
INSSI-taustoja 1. Tekniikkaa on joka paikassa ihmisten arjessa, mutta silti se koetaan vieraaksi. Tekniikka ei ole pelkkää matematiikkaa, vaan laitteiden.
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Viikko 3 (16. – ) 3. JAKSO ALKAA Maanantai: (16.1.) - Tiistai: (17.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa Keskiviikko: (18.1.) -Rästikoe.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Viikko 37 (13.9. – 17.9.) Perinneruokaviikko Maanantai: (13.9.) lk: Hatsinan salibandyesittelyt Rantakeitaassa ajan varanneille aikataulun mukaan.
Hämeen ammattikorkeakoulu Leena Koivisto, opintoneuvoja
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
KOKOELMAKARTTAHANKE YLIOPISTOKIRJASTOJEN NEUVOSTO Anna-Kaisa Sjölund Kirjastosuunnittelija/biblioteksplanerare (SeAMK) Tel
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Suomen Punaisen Ristin varhaisnuorten toiminta
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
YLEMPI AMK-TUTKINTO Tietoa tutkinnosta : - valtakunnallinen verkkolinkki: Ylempi korkeakoulututkinto: -
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Vuosi 2011 lyhyesti: Tavoiteohjattuun suunnitteluun pohjautuva käyttäjä- ja vaatimusanalyysi valmistuu tammikuussa 2011  KONSEPTI Konseptin käytettävyystestaus.
Suorakaiteen muotoisiksi Pötkylän oltava riittävän pitkä, koulutusohjelmasta riippuen, periodit tultava selkeästi esiin, jotta jaksojen sijoittuminen selkeä.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Loimalahden leirikeskus
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Toukokuu ● Kesäjäät kerran viikossa – – – – – – – – –
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Kirsti Virtanen Turun ammattikorkeakoulu
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Vuosikurssi-info vaka
Esityksen transkriptio:

Tapani Pöykkö Arenen seminaari LUOVA ECTS-järjestelmään ja opintopisteisiin siirtyminen

Yleistä ECTS-järjestelmän huomioon ottamisessa LUOVASSA  Ei aktiivista koulutusalan sisäistä toimintaa koska  opintopisteisiin siirtyminen tapahtuu ammattikorkeakoulukohtaisesti  painopiste ollut jatkotutkinnon kehittelyssä  opintopisteet ja ECTS-järjestelmän vaikutukset huomioitu koulutusalan sisäisissä tapahtumissa  Asian tiimoilta järjestetty yhteistyössä muiden koulutusalojen kanssa yhteisiä teema tapahtumia ja osallistuttu niihin  mm. ydinaines-seminaari Hämeenlinnassa  Jatkotutkinnon ja perustutkinnon suhde keskustelun alla  4 +1 järjestelmä  yhteinen jatkotutkinto koulutusalalle kehitteillä

SYKSY 2004  OPM-seminaari keväällä  pohjat ECTS-järjestelmän käyttöönottoon  Luovan kehittämisryhmän jatkotutkintoseminaari Lepaalla 23. –  Eurooppalainen korkeakoulujärjestelmä/ Juha-Pekka Liljander  ECTS ja Tuning-hanke/ Heikki Pekkarinen  Ydinaineisanalyysi-seminaari Hämeenlinnassa  yli 100 osallistujaa eri amattikorkeakouluista  Jatkoseminaari Helmikuussa HAMK:issa  koulutusalakohtainen ryhmittely

Lukuvuoden mitoitus: 40 viikkoa sopii LUOVALLE  40 viikkoa: Ei aiheutua ongelmia, koska pitkä lukuvuosi ja kesäopinnot käytössä  sulanmaan kausi tärkeä  aloitus useimmilla jo elokuussa  lopetus juhannukselta  harjoittelu viljelytiloilla ja tuotantoaikaan: työvoiman tarve kesällä

Harjoittelu  Viikko viikosta mitoitus käytössä  Koulutusohjelmien eri mittaiset harjoittelu jossain määrin ongelma, mutta ei ylipääsemätön

Opintojakson minimilaajuus  Lähtökohta ja tavoite: suositus 5 op  Useimmat lähtevät liikkeelle 3 op:sta, koska pienet opintojaksolaajuudet tyypillisiä luovan koulutusohjelmille  Modulointi: 5, 10, 15, 20 jne. opintopistettä  Ongelmana tutkinnon laajat sisällöt  maaseutukoulutusohjelmat  Ydinainesanalyysi sisällöistä