Inertial Navigation alkujaan lentokoneissa myöhemmin ohjuksissa, avaruusaluksissa ja sukellusveneissä kiihtyvyysanturit 3-vapausasteessa integroidaan nopeus ja paikka kiihtyvyysakselien suunta stabiloitava gyrostabiloitu taso
Inertial Navigation 1990-luvun alussa lentokoneissa käytetty INS maksoi USD ja ryömintä oli 1850 m/h. maakulkuneuvoissa: tarkkuus 0,1% hinta USD tarkkuus 1% hinta USD
Inertial Navigation ETUJA: nopea ja viiveetön ei vaadi ulkoista informaatiota HAITTOJA: kallis ryömii aina
kiihtyvyysanturit mittaavat lineaarista kiihtyvyyttä + maan vetovoiman komponenttia tarkkuus 5 mm/s 2,hinta USD virhe 0.6 m/s 2,VTI SCA610
kulmanopeusgyrot ryömintä: kalibroitu piezo gyro 2 deg/min, 200 USD optinen gyro 2 deg/h, USD