Palvelumuotoiluprojekti 26.9.2013. Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Toimintaohjeet opelle
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Kuinka matkailua ohjataan kestävästi
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Professori Janne Vilkuna, Jyväskylän yliopisto/museologia Vaihtuvatko näyttelyt - Ajatuksia vaihtuvien näyttelyiden historiasta ja niiden arvioinnista.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
“Co-Creation by Finnish-Dutch Co- operation”- Inspiring and International Integration! Pia Lindgren, Turun AMK Mikkeli
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
HakuVerkko Jatka katselua, uutta tietoa tulossa tapahtumista ja tapaamisista!!!
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Tytöt teknologian taitajiksi
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
Aloitusseminaarin ohje
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Johdantoseminaari.
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Lääkehoidon päivä 2018 Teemana järkevä lääkehoito Vuonna 2018 Lääkehoidon päivä toteutetaan osana Rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman laajaa.
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
. Käytännön kokemuksia /
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Finna.fi opettajille ja kouluille pilotti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kortepohjan päiväkotikoulu
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Palvelumuotoiluprojekti

Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo on kansainvälisesti toimiva muotoilumuseo, joka ylläpitää alan kansallista kokoelmaa. Valtakunnallisena erikoismuseona Designmuseo kerää ja tallentaa muotoilualan kokoelmaa, vastaa osaltaan alan tutkimustoiminnasta, kehityksen dokumentoinnista sekä muotoilun nykyaikaa ja historiaa esittelevien näyttelyiden toteutuksesta. ” ( ”Designmuseo tarjoaa aktiivisen oppimisympäristön eri-ikäisille muotoilusta kiinnostuneille. Tavoitteenamme on avata ammattisuunnittelun käytäntöjä erilaisille yleisöille ja kertoa muotoilun merkityksestä osana ympäristöämme. Designmuseossa muotoiluun tutustuvat niin koululaisryhmät, lapsiperheet, opiskelijat, seniorit, työporukat kuin kaikki muutkin muotoilusta kiinnostuneet. Museo on myös paikka, jossa herätellään kiinnostusta koko muotoilun laajaa kenttää kohtaan.”( Kurssin projektitehtävänä on suunnitella perusopetukselle (ylä-aste ja lukio) suunnattu palvelukonsepti, joka on osa Design Museon perusnäyttelyä. Palvelukonsepti tukee Design Museon opetustehtävää sekä missiota muotoilun ymmärryksen ja historian tuntemuksen vahvistajana. Konseptissa tulee huomioida seuraavat näkökulmat: · Kekseliäsyys ja erottuminen kilpailijoista · Huomioi palvelun toimivuus kaikkien osapuolten näkökulmasta: Oppilaat, aineopettajat, Design Museo, muut mahdolliset sidosryhmät jne. · Monikanavaisuus - erilaisten palvelukanavien hyödyntäminen tarkoituksenmukaisesti - monipuoliset kosketuspisteet, saavutettavuus sekä toimivuus

Jokainen ryhmä suunnittelee kurssin aikana edellä kuvatun palvelukonseptin sekä kuvaa prosessin ja lopullisen konseptin Tuotokset: Välipresentaatio Loppupresentaatio Projektiraportti A2 juliste Kurssin arviointiin vaikuttavat kurssilla esitettyjen menetelmien hyödyntäminen, projektinhallintataidot, kirjallisten tuotosten sekä presentaatioiden johdonmukaisuus, selkeys ja graafinen ulkoasu sekä kurssin aikana tuotettu konsepti ja kuinka se vastaa tehtävänantoa.

Design Museon toimintaa ohjaavat MISSIO: Designmuseo vahvistaa muotoilun ymmärrystä ja historian tuntemusta ARVOT: Vaikuttavuus | Asiantuntijuus | Läsnäolo | Avoimuus VISIO: Designmuseo on muotoilun kansainvälinen kohtaamispaikka

Tehtävä 1 Rakenna mind-map tehtävän annon ympärille: “Perusopetukselle (ylä-aste ja lukio) suunnattu palvelukonsepti, joka on osa Design Museon perusnäyttelyä” Mieti, mitä kaikkea liittyy projektin aiheeseen? – Käyttäjät ja sidosryhmät – Ongelmia ja haasteita – Toiveita ja tavoitteita – Kilpailijat ja yhteistyökumppanit – … Mitä tiedätte jo tähän mennessä? Mistä pitää hankkia lisätietoa?

Aikataulusta luento koululla: Analysointi luento koululla Yritysvierailu: Palmu inc. Klo 9.15 alkaen luento koululla: Ideointi – Yhteinen luento maistereiden projektikurssin kanssa, vieraina professoreja ja opiskelijoita Jeju Universitystä, Koreasta – Ryhmätutorointi (mitä ryhmä on tehnyt tähän mennessä, missä mennään, mitä esitetään välikatselmuksessa) VÄLIKATSELMUS

Tehtävä 2 Suunnitelkaa taustatutkimuksenne – Mistä asioista etsitte tietoa? – Mitä menetelmiä käytätte? – Mitä käytännön järjestelyjä pitää tehdä? – Työnjako ryhmässä

Välikritiikin sisältö: 20min/ryhmä, sis. Palautteen ja keskustelun Prosessin eri vaiheet ja niiden tulokset: – Mitä teitte taustatutkimuksessa, mitä opitte? – Mihin aihealueeseen keskitytte ryhmänne kanssa? – Minkälaiset suunnitteluveturit olette määritelleet tutkimuksen pohjalta? – Alustavien ideoiden esittely (paljon ideoita!!!) Tarkoituksena on auttaa jokaista ryhmää valitsemaan parhaat ideat jatkokehitykseen!