Miten sisäilmaongelmi a ratkotaan? Yhteysopettajaseminaari
Avainhenkilöt sisäilmaongelmia ratkottaessa Esimiehen pitää saada tieto epäillystä ongelmasta. Esimies ottaa yhteyttä tekniseen isännöitsijään. Tekninen isännöitsijä vastaa tilojen kunnosta ja sisäilmaongelman ratkaisemisesta
Opetusviraston sisäilmatyöryhmä Työsuojelupäällikkö Työsuojeluvaltuutettu Arkkitehti ja päällikkö tila- ja hankintapalveluista Vastaava työterveyslääkäri Kouluterveyshuollon edustaja Tilakeskuksen edustaja Palmian edustaja (koulun kiinteistöhuolto) Ympäristökeskuksen edustaja (terveysviranomainen) Tilakeskuksen sisäilma-asiantuntija Viestintäpäällikkö opetusvirastosta Tilakeskuksen tiedottaja HKR:n sisäilma-asiantuntija
Suurimmat riskiä aiheuttavat tekijät Puutteet ilmanvaihdossa Tilojen kasvaneet käyttäjämäärät Kosteus- ja homevauriot Puutteet siivouksessa
Kosteus- vai ilmanvaihto- ongelma? tarvittaessa tutkimuksen ongelmien syyn ja laajuuden selvittämiseksi Isännöitsijä vastaa viestinnästä esimiehelle – ”missä mennään?” ilmanvaihtojärjestel män puhdistus ja säätö tai lämmitysjärjestelmä n säätö
Tutkimusten kulku Lähtötietojen hankinta Alustava tilanne- ja riskiarvio Kiireelliset toimenpiteet Tutkimussuunnitelm a (tutkimuskonsultin hankinta) Kuntotutkimusten kenttätutkimukset Laboratorioanalyysi Johtopäätökset, toimenpide- ehdotukset ja raportointi
Tiedottaminen Avoimuus: asiantuntijat saa kiinni ja he antavat lisätietoja. Aktiivisuus: asioista kerrotaan oma-aloitteisesti ja ennakoiden. Ajankohtaisuus: kerrotaan asioista, jotka tilan käyttäjien on tärkeä tietää juuri nyt. Luotettavuus: kerrotaan asiat siten kuin ne ovat ja niiltä osin kuin varmuudella on tiedossa, pidetään lupaukset. Ymmärrettävyys: viestitään selkeästi, yksinkertaisesti ja ammattisanastoa välttäen. Tasapuolisuus: eri asiakas- ja asukasryhmiä kohdellaan samalla tavalla.
Työsuojelupakki Turvallisuuspoikkeamien ja työtapaturmien ilmoittaminen ja käsittely