MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Postmoderni – mistä olikaan kysymys?
Advertisements

Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Nykytaide -Mitä se on?.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
Tutkimussuunnitelma…
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
2.3. Riippumattomuus ja kertolaskusääntö
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Tutkimuksen ja opetuksen rajapintoja taidealojen koulutuksessa FT Tarja Pääjoki Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
ANTIIKIN SUURET FILOSOFIT
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Luokan määrittely class-määreellä tMyn1 Luokan määrittely class-määreellä Luokan määrittely tarkoittaa luokan tietojäsenten esittelyä ja jäsenfunktioiden.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
PILKKU.
Tanssin soveltava käyttö - määritelmiä ja mahdollisuuksia Luento seminaarissa Tikkurilassa Jukka Virtala Tanssitaiteilija, opettaja Läänintaiteilija.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä asenne tarkoittaa?
LASTENKULTTUURI -luento
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
Sommittelu.
Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti.
5. Lineaarinen optimointi
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ops seminaari Askola.
Analyysissä huomioitavaa
Modernismin tulo Suomeen
- Kirkon opettaja ja kaunistaja.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
Taide elämässä.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Tutkimuksen objektiivisuus
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Täydellisen olion teologia
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin tehdä mistä tahansa. Taide on käsitteenä lähtöisin kreikan sanasta tekhne ja latinan sanasta ars. Nämä molemmat tarkoittavat samaa asiaa: TAITOA. Voisiko taiteen määritellä taito-käsitteen avulla tänäkin päivänä? Jotta voisimme puhua taidekasvatuksesta, sen tavoitteista ja menetelmistä, on meidän kyettävä ottamaan taide jollakin tavoin käsitteellisesti haltuun – miten? Otamme avuksi taidekäsitykset, joita on tuotettu länsimaisessa kulttuuripiirissä sen syntyhetkistä lähtien – seuraavassa siis ehdotuksia taiteen määrittelemiseksi.

TAIDEKÄSITYKSIÄ Teoskeskeiset taidekäsitykset taideteoksen muodollisista ominaisuuksista tai sen suhteesta todellisuuteen löytyy taiteen määrittelykriteerit taide on intressitöntä, esteettisesti miellyttävien muotojen/järjestyksen luomista imitaatio/mimesis –teoria: taide on todellisuuden jäljittelyä, imitointia (Platon, Aristoteles, Plotinos) formalistinen taiteen teoria: taiteen määrittää ”merkitsevä muoto”, taiteen kriteereiksi nousevat teoksen muodollinen intensiivisyys, monimuotoisuus, yhteneväisyys (mm. Immanuel Kant, Clive Bell, Monroe Beardsley, Harold Osborne)  ns. analyyttisen estetiikan synty Taiteilijakeskeiset taidekäsitykset taiteen määritelmää etsitään taiteilijan sielunelämästä, hänen tunteistaan ja näkemyksistään ilmaisuteoria: taide on taiteilijan tunneilmaisua symbolisessa muodossa (mm. Suzanne Langer) emotionalistinen taiteen teoria: taide on tunnetta, taiteilijan tunteen tartuttamista teoksen kautta kokijaan (mm. Leo Tolstoi) Vastaanottajakeskeinen taidekäsitykset vastaanottaja luo taideteoksen ja tuo tulkintatilanteeseen aina mukanaan omat kokemuksensa, oman taidekäsityksensä; näin teos saa uudelta kokijaltaan aina uuden merkityksen taiteilija tarjoaa teoksessaan lähtökohtia, vihjeitä ja katsoja laatii niiden avulla taideteoksen, teoksen kohdatessaan pragmatistinen taidenäkemys puolustaa kokonaisvaltaista, nopeaa ja konkreettisen osallistumisen mahdollistavaa esteettistä kokemusta. Taide ymmärretään toiminnaksi, jota ei voida selostaa tai tulkita pelkästään analysoimalla yleispätevän taidepuheen avulla. (Shusterman, 1997.) performatiivinen taidenäkemys: performatiivisuus tarkoittaa taiteessa ohimenevää ja ainutlaatuista tilannetta, jonka dokumentoiminen tai arvioiminen jälkikäteen saattaa olla epäoikeudenmukaista sekä kokemuksen että itse teoksen kannalta; performatiivisessa ilmaisussa ei voi täsmällisesti erottaa kumpi on ensin: teos vain sen vaikutus. (Sederholm, 2000.)

TAIDEKÄSITYKSIÄ Semioottinen taidekäsitys: taideteos on merkki, joka viittaa itsensä ulkopuolelle taide on sopimus denotaatio, konnotaatio ikoni, indeksi ja symboli Institutionalistinen taideteoria: syntyi 1970-luvulla (George Dickie, Arthur Danto) taiteen määrittelee legitimoitu taidemaailma, instituutio (so. ammattitaiteilijat, taiteen tuntijat, tutkijat, galleriat, museot, teatterit, kriitikot jne.) tekijä tuo teoksensa arvioimisen ehdolle ja mikäli taidemaailma teoksen hyväksyy, teoksesta tulee taidetta - teos otetaan näin taidemaailmaan sisään

TAIDEKÄSITYKSIÄ Taide voidaan määritellä myös tapahtumaluonteen avulla (Routila, 1984): Taide tapahtuu taiteilija-teos-kokija/ vastaanottaja –kentällä. Tämä ”tapahtuma” taas puolestaan sijoittuu tiettyyn historialliseen ja kulttuuriseen ajankohtaan (arvomaailma, asenteet, yhteiskunnallinen rakenne, taloudellinen tila jne.) Nämä kaikki tekijät yhdessä määrittävät sen, mitä taiteen kulloinkin nähdään olevan.  

TAITEEN TAPAHTUMALUONNE Lähde: Routila, L.O. 1984. Kuinka teen tiedettä taiteesta?. HISTORIALLINEN JA KULTTUURINEN KONTEKSTI

Lähteet ja kirjallisuus: Dickie, George 1981. Estetiikka: Tutkimusalue, käsitteitä ja ongelmia. Eaton, Marcia Muelder 1995. Estetiikan ydinkysymyksiä. Huuhtanen, Päivi 1994. Mitä on taidekasvatus? Kinnunen Aarne 2000. Estetiikka. Routila, Lauri Olavi 1984. Miten teen tiedettä taiteesta? Sederholm, Helena 2000. Tämäkö taidetta? Shusterman, Richard 1997. Taide, elämä ja estetiikka.