Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia 11.6.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Projektisalkun hallinta
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lahden ensi- ja turvakoti ry TURVALLISTEN PERHEIDEN PÄIJÄT-HÄME -PROJEKTI Perheen ja sen lähipiirin huomioivan turvallisuustyön toimintamallien.
Tinja Saarela ja Virpi Pennannen: Koulutuksen merkitys asiantuntijuuden vahvistamisessa SoveLin 20-vuotisjuhlaseminaari Mikko Vähäniitty.
Forssa Oppilaitosyhteistyön hyödyntäminen kyläsuunnitelmaa tehtäessä Kristiina Mattila, Yhteistyössä Vierumäki nousuun-hanke.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Jaana Simola.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
PARAS – ITÄ-UUDENMAAN ALUEVAIHE - maakunnallinen yhteistyö -Itä-Uudenmaan malli Tuula Jäppinen AKO
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Perheyrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla Sari Rissanen, professori
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Joensuun seudun aluekeskusohjelma Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen JOSEK Oy.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Johtamiskorkeakoulu Tay
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalousanalyysit Demokratiatyöryhmän esitykset Omistajaohjaus ja omistajapolitiikka Yhdyskuntasuunnittelu.
Viestintäsuunnitelma
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
PÄIJÄT-HÄMEEN LIITTO KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS –HANKE PÄIJÄT-HÄME Kunta-valtio –työnjako.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TA Palvelurakenneuudistusprojekti II Päätöksenteko ja demokratia-työryhmä 2007.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Pääsihteeri Jaana Simola
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Järjestöt Satasotessa
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
YHTEISTYÖLLÄ YHDENVERTAISUUTTA
Elinvoimainen asumiskaupunki Hämeenlinna kuuluu Suomen viiden suosituimman matkailukaupungin joukkoon. Jotta tähän päästään,
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan palvelurakenneselvitys
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Perhekeskustoiminnan työpaja
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia

arviointitehtävä Miten Päijät-Hämeen palvelurakenneuudistus on toteutunut kokonaisuudessaan? Arviointi on asioiden arvottamista tosiasioihin perustuvana tulkintana Toteutetaan suhteessa kriteeristöön

arvioinnin aineisto ◦ hankkeen itsearviointimateriaali ◦ päätöksenteon dokumentaatio: projektin johtoryhmän sekä valmistelutoimikunnan pöytäkirjat ja niiden liitteet, työryhmien tuottamat raportit ja niiden taustalla käytetyt dokumentit ◦ hankkeen käytössä olleet selvitykset ja tilastot ◦ yksittäiset haastattelut ◦ teemahaastatteluryhmät ja kysely

Päijät-Hämeen palvelurakenneuudistus-projektin asiakokonaisuudet ja arviointikriteerit toimintamuotona verkostomainen työskentely sisältää lukuisia kehittämis- toimintoja visio yleisluontoinen ja monitulkintainen kokonaiskäsitys vaikeasti hahmottavissa eri toimijoille toimintalinjat eivät täysin loogisia ja toisistaan erottuvia Hanke on jatkuvasti edennyt jollakin osa-alueella, eri toimijoilla eroja

Kehittämisehdotukset (1) toimintalinjausten uudelleenmäärittely ◦ linjaukset voidaan jatkossa erottaa toisistaan: 1) verkoston kehittäminen, 2) elinvoimaisuus ja elinkeinopolitiikka, 3) palvelut, 4) henkilöstöpolitiikka ja johtaminen, 5) omistajaohjaus kuntarakenteen huomioiminen jatkokehittämisessä ◦ miten voidaan hyödyntää jatkossa hyödyntää kehittämisresurssit, jos kuntien yhteistyö jakaantuu leireihin vision ja strategisen toiminnan kirkastaminen ◦ ydinkysymyksenä on, minkälaisilla alueellisilla vahvuuksilla Päijät- Hämettä tulisi jatkossa kehittää ◦ vision perustuminen tiiviimmin Päijät-Hämeen oman elinvoimaisuuden vahvistamiseen ◦ Tarvitaan realistinen ja maakunnan elinvoimaisuuteen perustuva visio palvelustrategian laatiminen ◦ tahtotilan kirkastaminen liian monen politiikan sijaan ◦ suoran yhteyden luominen palvelujen käyttäjiin sekä asiakastilanteessa että vallanjaossa

Kehittämisehdotukset (2) Lahden rooli veturina ◦ merkitys on keskeinen, mutta Lahti ei mukana kaikilla kehittämisen alueilla ◦ oman näkökulman löytämisessä mahdollista vertailu Helsingin ja Tampereen omaehtoisen kehittämisen malleihin ◦ sovittelevan, koordinoivan ja kokonaisetua korostavan näkemyksen vahvistaminen toimeenpanovajeen vähentäminen ◦ kokonaisuuden ainutlaatuisuus tärkeä elementti, mutta toimintatavat ei voi perustua jatkuvaan uuden oppimiseen: tahtotila, osaaminen, tietoon perustuva johtaminen verkostotoiminnan ylläpitäminen ◦ työläiden toimintatapojen vuoksi verkosto hiipuu ◦ verkostokuorman purkaminen täsmentämällä tavoitteita ja jäntevöittämällä toimintaa: seuranta ja indikaattoreiden kehittäminen (kuntasektorilla ongelmana tiedon hyödyntäminen) ◦ resurssoinnin sovittaminen haasteisiin, varautuminen myös supistuvien voimavarojen mahdollisuuteen

kehittämisehdotukset (3) yhteinen asiantuntemus ja kehittämisen reservi ◦ jatkossa keskeisenä alueena erityisasiantuntemusta vaativat ja kustannuksiltaan korkeat toiminnan alueet ◦ osaamisen näkökulman laajentaminen kolmanteem sektoriin, seurakuntiin ja yrityksiin konkreettisen kehittämistoiminnan tarve ◦ toiminnan suuntaanminen suunnittelusta ja selvityksistä hankkeistamiseen ◦ tuottavuusohjelman toteuttaminen hyödyntäen kokonaisresursseja ja palveluverkostoja ◦ asiakas- ja käyttäjälähtöisyyden lisääminen: missä kuntalaiset liikkuvat ja millaisia palveluita he tarvitsevat ◦ tilaajien ja tuottajien proseessien samankaltaisten ja toisiaan tukevien prosessien määrittäminen omistajaohjauksen terävöittäminen ◦ omistajapolitiikan strateginen määrittely ja siihen liittyvä elinkaariajattelu ◦ hallitustyöskentelyn osaamisen turvaaminen

Päijät-Hämeen hanke edelläkävijä ◦ Palveluiden ylikunnallinen ja maakunnallisesti organisoitunut verkostomainen kehittämismalli on ainutlaatuinen ◦ Alueita joilla voidaan päästä eteenpäin  hankinta- ja tilaajaosaaminen  laatu- ja seurantakriteerit  kustannustietoisuus  tuotteistaminen  asiakaslähtöisyys  tilaaja-tuottaja-malliin tai palvelustrategioihin perustuva kehittäminen