o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maalivahtivalmennus ikäluokittain
Advertisements

TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
. Rauman freinetkoulu.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Lasten kilpailutoiminnan kehityshanke
Fröbelin opit ja käsityö
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Ranskan kerho kokoontuu maanantaisin klo 13.15–14.00 luokassa 26.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
7. Määritä sellaisen ympyräsektorin keskuskulma, jonka pinta-ala on 1 ja piiri mahdollisimman lyhyt. Anna tulos 0,1 asteen tarkkuudella. Keskuskulma =
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
TVT (vaka) Projektitehtävä
TVT projekti esikoululaisille
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
Mitä on kulttuuri?.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Sinisiiven vanhempainilta Lähes sama tuttu porukka kuin viime keväänä jatkaa päiväkodissa, osa siirtyi vain eskariin ja kouluun. Lisäksi meillä.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
 Koulussa oli liikunta- ja rentoutumistila, jota kutsuttiin ”pommariksi”. Ankea ja virikkeetön huone muuttui projektin edetessä aisteja stimuloivaksi.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
ME-hengen kehittäminen
Unelma hyvästä urheilusta
Lämpimästi tervetuloa!
painotuslinjan esittely
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Liikkuva koulu –seminaari
Käytännön harjoitus 1.1. Kartalla kulkeminen
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Sosioemotionaalinen kehitys
Motorinen kehittyminen
Tule mukaan Suomen suurimpaan LEIJONA-joukkueeseen!
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
KJT Haukat 02 Iso tavoite opetella urheilullisuutta ja elämänhallintaa
Käytännön harjoitus 1.2. Suunnanotto ja kartan suuntaaminen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Hyviä käytänteitä, joita teillä jo on - saa esitellä useammankin Suunnitelkaa jokin happening, jota ei ole ennen järjestetty.
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Lajintuntemus Kurssin sisältö ja tavoiteet
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
Sisältöalueet esiopetuksessa
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Ryhmänohjaajien palaveri
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

o Oppiminen on mm:  Kuullun ymmärtämistä  Äänien erottamista kuulon avulla  Esineiden tunnistamista eri aistien avulla  Lorutusta ja riimitystä  Rytmittämistä  Muistitehtäviä  Asioiden ja tapahtumien oikean järjestyksen hahmottamista  Äänteiden hahmottelua

o Oppiminen on mm:  Ryhmien muodostusta  Sarjoja erilaisilla materiaaleilla tai piirtämällä  Pisteestä pisteeseen tehtäviä  Vertailua  Asioiden mittaamista  Piirtämistä, leikkaamista, askartelua  Vasen ja oikea- harjoituksia  Numeroiden opettelua  Yhteen- ja vähennyslaskuja  Rahan käyttöä maksuvälineenä

o Oppiminen on mm:  Havainnoidaan kaikkia aisteja käyttäen  Dokumentoidaan ja tehdään tutkimuksia  Teema-työskennellään  Kysytään ja etsitään selityksiä  Ongelmakeskeinen tutkiva lähestymistapa ympäristöön, ilmiöihin ja tapahtumiin

o Oppiminen on mm:  Päivittäinen monipuolinen liikunta niin sisällä kuin ulkona  Ohjataan omaehtoiseen liikkumiseen  Aikuisen malli  Ilo ja leikinomaisuus  Liikkuminen erilaisissa maastoissa  Fyysinen valmentautuminen kouluun  Tutustuminen eri lajeihin ja liikuntavälineisiin

o Oppiminen on mm:  Lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi  Roolileikkien avulla toisen asemaan eläytymistä  Omaan kulttuuriperimään ja luontoon tutustumista  Juhlien ja juhlapyhien viettäminen  Opetellaan pelien ja leikkien avulla oikeudenmukaisuutta, reiluutta ja huolenpitoa

o Oppiminen on mm:  Lauluja, leikkejä, tutustumista soittimiin  Säestämistä, musiikkijumppaa, tanssia ja yhteisiä lauluhetkiä  Piirtämistä, perusmuotojen hahmotusta, värien sekoitusta, maalausta  Erilaisten materiaalien käyttö  Muovailu  Taittelut, leikkaaminen, liimaaminen  Ulkotaide  Näyttelyt, teatteri ja muu esitettävä taide