Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa 11.3.2010 Suomen Akatemia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Arviointiryhmän alustavia havaintoja korkeakoulujen vaikuttavuudesta Arviointiryhmä Esitys.
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Innovaatiojohtaminen, miten yhdistetään teknologian, markkinoiden ja organisaation muutokset. Heli Aramo-Immonen TTY/ Pori TETA osa 4.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Käsitemalli kuvaa relevantit tiedot kohdealueelta. Tietotarpeet määrittävät relevantit.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus
Hyvä tieteellinen käytäntö
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
NodeHealth: Innovaatioiden haltuunotto ja diffuusio julkisyksityisissä terveyspalveluissa Jani Johanson, professori, Johtamiskorkeakoulu, Tampereen yliopisto.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Vuoden 2011 valtakunnallisten maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeiden haun teemat Kirsi Viljanen Maaseutuylitarkastaja YTR:n hankeryhmän sihteeri.
LUT Tuotantotalouden tiedekunta Kolmoisvelkaantuminen ja tuottavuusinnovaatiot Vesa Harmaakorpi, dekaani.
Korkeakoulujen tietomalli: Tutkimus
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Miten vaikutuksia mitataan?
Alueellinen kalataloushallinto uudistui – mikä muuttui?
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Tutkimustietovaranto – käyttötapauksia (Tutkimuspalvelupäivien työpajan tuloksia) Tutkimushallinnon tietovirtojen ja tutkimustietovarannon ohjausryhmä.
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Nousevan alan perustiedot
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Tutkimusinfrastruktuurien tietopankki
Avoin tiede tutkijoille
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
ATT verkkokurssi tohtorikoulutettaville
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Julkaisuneuvotteluiden tilanne
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Tilastokeskuksen tutkijapalvelut Käyttöluvat ja hakuprosessi
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Kestävyystieteen instituutti, HELSUS
AVOIN TIEDE JULKAISUTIEDONHALLINTA METRIIKKA
Esityksen transkriptio:

Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia

Mikä? Tutkimuksen vaikutus yhteiskuntaan (tulos) Tutkimuksen vaikuttavuus (ominaisuus) Yhteiskunnallinen vuorovaikutus (prosessi) Tiede yhteiskunnassa (ilmiö)

Minkä vaikuttavuus? Tutkimuksen yleensä? Tutkimusprojektin? Tieteen? Organisaation? Tutkijan? Tiedeyhteisön?

Tiede / tutkimus Perustutkimus Tieteellinen tutkimus Soveltava tutkimus Tutkimustulosten soveltaminen ”Suuret yhteiskunnalliset haasteet”

Yhteiskunta Politiikka Päätöksenteko Hallinto Talous ja elinkeinoelämä Tiedotusvälineet Koulutus Yleissivistys Yksilöt

Yksilöiden rooli? Tutkimus voi vaikuttaa vain yksilöiden ymmärryksen kautta? – Tutkimustulokset – Tieteellinen ajattelu – Kriittisyys

Perinteinen malli Vaikutus nähdään yksisuuntaisena: tutkimus vaikuttaa yhteiskuntaan. Tutkijat valistavat maallikoita. Tutkija on auktoriteetti ja maallikko tyhjä astia.

Kaksisuuntainen malli Valistuksesta keskusteluun. Myös tutkija on maallikko oman alansa ulkopuolella. Maallikoilla on paljon tietoa, kysymyksiä, huolenaiheita, tiedontarpeita. Myös tiede hyötyy: Viestintä selkeyttää ajatuksia. Tieto tulee tulkituksi uudessa kontekstissa. Uudet kysymyksenasettelut. Pääsy organisaatioihin ja aineistoihin.

Vaikuttavuuspuheen niukkuus Niukasti rinnakkaisia ilmauksia. Tekstit lähtevät määritelmistä. Samat huolenaiheet: mittaamisen ongelma, ilmiöiden yhteensovittamisen ongelma.

Konkretisointeja ”Olennaista vaikuttavuudessa on toiminnan muuttuminen ja uudistuminen arvopäämäärien suuntaisesti. Vaikuttavuuden sijaan voitaisiin hyvin puhua myös toimintakäytäntöjä koskevista uudistuksista, innovaatioista.” ”Tutkimuksesta on tiedotettava veronmaksajille.” ”Tutkimustulosten hyödyntäminen / soveltaminen.

Onko se vaarallista? Vaikuttavuudesta puhuminen johtaa hyötyajatteluun. ”Tutkimuksen vaikuttavuus on kiinnostava ilmiö, kunhan se ei ohjaa tutkimusta liiaksi.” Teksteissä rauhoitellaan, ettei hyötyajattelu saa dominoida.

Vaikuttavuus toimintoina Opetus Julkaisut Tiedotus, tiedeviestintä Asiantuntijatehtävät Professionaali toiminta ”Tieto kulkee kahdella jalalla.”

Miten näkyy strategioissa? Opetus: perusrahoitus, perustoiminta Tutkimus: kilpailtu ulkopuolinen rahoitus Vaikuttavuus: yksilöiden omat valinnat

Mistä ei puhuta? Kompetenssit: miten tutkija / tutkimusryhmä / organisaatio hankkii taitoja vaikuttavaan toimintaan? Miten rahoitetaan? Miten tutkija meritoituu? Mikä on työnjako?

MUTTA… Vaikuttavuudella on vakiintuneita foorumeita, mutta niitä ei nimitetä vaikuttavuudeksi.

Vaikuttavuuden foorumeita Vakiintuneita toiminnan muotoja: välittäjäorganisaatiot: Täydennyskoulutuskeskukset Avoimet yliopistot Sektoritutkimuslaitokset Vapaa sivistystyö Yliopistokeskukset Osaamiskeskukset Strategiset huippuosaamisen keskukset

Vaikuttavuusfoorumeita (jatkoa) Neuvottelukunnat, johtokunnat, hallitukset Selvityslautakunnat Tiedon julkistamisen organisaatiot Komitealaitos (90-luvulle saakka) Kuulemismenettelyt